Kuinka otatte osaa ystävän vanhemman kuolemaan? Surunvalittelukortti vai kukkalähetys, vai...?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta.....Eli mikä on maan tapa? Ja, nyt tosiaankin kyseessä hyvin pitkäaikainen, ja läheinen ystävyyssuhde, ei mikään tutun tuttu, eikä uusi ystävyys. Eikä tätä asiaa ole missään somessa, facessa edes kerrottu eli siellä ei voi mitään viestejä tai hymiöitä laittaa (niin kuin olen nähnyt jotkut tekee).
Havahduin vaan kerran omien "ystävieni" käytökseen tällaisessa asiassa...että onko he aitoja ystäviä vai moukkia, vai mitä? Oletetaan että ystävä joko on pintapuolisesti tuntenut vainajan, tai nuoruudessaan tavannut, muttei mitenkään sen enempää. Tai , on tietoinen vainajan sairauksista. Mielestäni surunvalittelukortti olisi paikallaan, tai jopa kukkalähetys surevalle, voinnin tiedustelu "miten jaksat" tms.
Kommentit (102)
Lähetä suruadressi ne luetaan sitten siunaustilaisuuden jälkeen muistokahveilla.
Mun mielestäni ystävien ja tuttujen omien vanhempiensa kuoltuaan osanotot osoitetaan ystävälle, ja jos ystävä ei enää asu yhdessä vanhempiensa kanssa samassa taloudessa, niin itse en ainakaan ylipäätänsä ole lähetellyt kukkakimppua omillaan asuvalle ystävälleni, vaan olen puhelimessa tai viestittämällä kertonut osanottoni ystävälleni vanhempansa menettämisen johdosta ja lähettänyt adressin myöhemmin ystävälleni hautajaisiin vietäväkseen. Muistoksi-adressihan osoitetaan samalla pintapuolisesti tuntemiini ystäväni muillekin perheenjäsenilleen eli ystäväni kuolleen isän tai äidin lähiomaisilleen. Ihan selkeä ja yleinen käytäntö Suomessa evl.kirkkoon kuuluvien seurakuntalaisten keskuudessa on lähettää postitse jollekin vainajan lähiomaiselle tai toimittaa jonkun vietäväkseen adressin kuolleen omaisille, jos ei hautajaisiinkaan kutsuta tai vaikka kutsuttaisiin, niin jos ei jostain syystä mene hautajaisiin, vaikka kutsuttaisiinkin.
Mikä tässä asiassa on niin vaikeaa jollekkin?