Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka otatte osaa ystävän vanhemman kuolemaan? Surunvalittelukortti vai kukkalähetys, vai...?

Vierailija
01.03.2026 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta.....Eli mikä on maan tapa? Ja, nyt tosiaankin kyseessä hyvin pitkäaikainen, ja läheinen ystävyyssuhde, ei mikään tutun tuttu, eikä uusi ystävyys. Eikä tätä asiaa ole missään somessa, facessa edes kerrottu eli siellä ei voi mitään viestejä tai hymiöitä laittaa (niin kuin olen nähnyt jotkut tekee).

Havahduin vaan kerran omien "ystävieni" käytökseen tällaisessa asiassa...että onko he aitoja ystäviä vai moukkia, vai mitä? Oletetaan että ystävä joko on pintapuolisesti tuntenut vainajan, tai nuoruudessaan tavannut, muttei mitenkään sen enempää. Tai , on tietoinen vainajan sairauksista. Mielestäni surunvalittelukortti olisi paikallaan, tai jopa kukkalähetys surevalle, voinnin tiedustelu "miten jaksat" tms.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähetin ystäväni äidin hautajaisiin videotervehdyksen.

Hyvin kärjistetty se mitä olen yrittänyt viestiä. 😂 Kuinka moukkameisena tuota pidettäisiin. Samoin kuin sitä, että ne muistamiset pyydetään rahansa. Sama raha niihin kukkiin, yms menee. Asetelma muuttuu heti kun uniikki lumihiutale ottaa vastuun omista tunteistaan ja kertoo miten toivoisi rahoja käytettävän, paheksuttavaa. 

Vierailija
62/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein maanläheisillä sävyillä rauhaa huokuvan kortin ja lohduttavan tekstin kirjoitin siihen. Samaa toivoisin itselleni, jos menetän jonkun rakkaan. Tai halauksen, jos on mahdollista tulla käymään. Itselläni ei ollut valitettavasti mahdollista käydä, mutta korttiin panostin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkien tuominen on aikuisten versio Aku Ankan taskukirjasta. Muistatteko kun lapsena joku piti synttärit eikä huvittanut yhtään miettiä mitä antaa lahjaksi, niin vietiin uusin Aku Ankan taskukirja. Jos ette ole 100% varmoja, että toinen haluaa kukkia, niin ostakaa vaikka Lidlin lahjakortti. Hautajaisiin menee muutenkin rahaa.

Vierailija
64/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän vanhemman kuolessa mä esitän osanottoni. Muutamia niitä on lähtenytkin, kyllä siinä hetken aina muistelee sitä miten voimaa täynnä olivat silloin kun itse oli teini-ikäinen.

Vierailija
65/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän, että ihmiset kokee myötätuntoa ja minä tiedän, että minulla on ihmisiä jotka ovat läsnä ja saatavilla. Ei minulle tarvitse tunteistaan kertoa. Suurin osa ihmisistä on tuntevia. Meitä on myös ihmisiä, jotka kaipaa sitä omaa tilaa, eikä pidä huomion keskipisteenä olosta. Opetelkaa tuntemaan ne ihmiset, jotka ovat teidän elämässänne, silloin ei teidän tarvitse miettiä miten toimia esim heidän surussa. 

Nykyään on näitä ihmisiä, jotka haluavat tulla kohdatuksi kaikissa tilanteissa jotenkin uniikkeina lumihiutaleina. Ei siihen ole muilla ihmisillä välttämättä aikaa eikä mahdollisuutta, että koko elämänsä opettelee jotain ihmeellisiä koreografioita voidakseen tyydyttää muiden yksilöllisiä tarpeita.

Olet itse vastuussa tunteistasi. Jos et halua olla tekemisissä ja haluat omaa tilaa, järjestä sitä. Älä vastaa puhelimeen,  ja heitä suru

Juuri näin. On peruskohteliaisuutta sanoa otan osaa, kiitos. Hyvää huomenta kiitos samoin. Jne. Jos tällainen tuntuu liian pahalta, lienee syytä hakeutua terapiaan tms.

Vierailija
66/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkien tuominen on aikuisten versio Aku Ankan taskukirjasta. Muistatteko kun lapsena joku piti synttärit eikä huvittanut yhtään miettiä mitä antaa lahjaksi, niin vietiin uusin Aku Ankan taskukirja. Jos ette ole 100% varmoja, että toinen haluaa kukkia, niin ostakaa vaikka Lidlin lahjakortti. Hautajaisiin menee muutenkin rahaa.

Kysymys on myös lahjan antajan tunteista. Jollet pidä lahjasta, heitä se pois. Olisi outoa tuoda omaisensa menettäneelle Lidlin lahjakortti

Vierailija
67/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkien tuominen on aikuisten versio Aku Ankan taskukirjasta. Muistatteko kun lapsena joku piti synttärit eikä huvittanut yhtään miettiä mitä kunantaa lahjaksi, niin vietiin uusin Aku Ankan taskukirja. Jos ette ole 100% varmoja, että toinen haluaa kukkia, niin ostakaa vaikka Lidlin lahjakortti. Hautajaisiin menee muutenkin rahaa.

Kas kun ei paria kassillista tyhjiä pulloja jotta voi käydä ostamassa itselleen jotain kivaa.

Vierailija
68/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on myös lahjan antajan tunteista. Jollet pidä lahjasta, heitä se pois. Olisi outoa tuoda omaisensa menettäneelle Lidlin lahjakortti

Lahjan antajan tunteista? Läheisensä menettäneenä pitäisi vielä miettiä lahjojen antajan tunteita, että heille ei tule paha mieli.

Vierailija
69/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhoisaa ja turhaa rahankäyttöä. Outoa tämä vanhemman saapumiserän into pyyhkiä rahalla takapuolensa. Kyllä ihmisillä rahaa tuntuu olevan. 

Vierailija
70/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin sattumalta kokoonnuttu kaveriporukalla yhteen, kun suru-uutinen saapui. Vaihdettiin illan suunnitelmat, istuttiin yhdessä ja lopulta puolet porukasta lähti sairaalaan jättämään kaverin kanssa hyvästejä. Asunto tyhjennettiin myös kaveriporukalla, autettiin käytännön asioissa, annettiin puhua tai olla hiljaa, oltiin läsnä. Hän tosin osasi myös pyytää apua, mikä helpotti meitä muita siinä tilanteessa. Useinhan ajatellaan herkästi, että kaveri haluaa olla rauhassa tai epäillään omaa asemaa (olenko tarpeeksi läheinen ollakseni yhteydessä vaikeana hetkenä).

Vierailija
71/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo surukukkien toimittaminen ole yleisempää toimittaa itse surutaloon viemällä itse melko heti läheisen sukulaisen henkiön kuolemasta saatuaan tiedon vainajan lähimmiltä omaisiltaan itseltään. 

Eihän ystäväni esim.  kuollut äiti tai isä ole olleet minun ystäviäni, vaikka olisinkin heitä eläessään tavannutkin, ja tunnen heidät.  

Ja pitkäaikainen ystäväkään ei ole lähisukulaiseni vaan ystävä.

Vierailija
72/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän olen se tärkein. Minä haluan tehdä itseni näkyväksi. 

Vierailija
73/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska roolileikki. Ole hyvä, kiitos ja roina roskiin. Pyydänkin tuojaa viemään lahjan mennessään roskiin.

Vierailija
74/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo surukukkien toimittaminen ole yleisempää toimittaa itse surutaloon viemällä itse melko heti läheisen sukulaisen henkiön kuolemasta saatuaan tiedon vainajan lähimmiltä omaisiltaan itseltään. 

Eihän ystäväni esim.  kuollut äiti tai isä ole olleet minun ystäviäni, vaikka olisinkin heitä eläessään tavannutkin, ja tunnen heidät.  

Jos ystävä asuu lähellä niin varmasti näin, mutta jos hän asuu kaukana tai hänen luosern on hankala päästä käymään niin kukkalähetys on iham ok tapa muistaa.

Vierailija
75/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta, oletko nyt ihan tosissasi? Sinusta on ihan fine heittää tavaraa pois, koska kyse on jonkun tunteista? Järki on todellakin vaihtunut tunteisiin. 

Vierailija
76/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ystävä asuu lähellä niin varmasti näin, mutta jos hän asuu kaukana tai hänen luosern on hankala päästä käymään niin kukkalähetys on iham ok tapa muistaa.

Häh? Etkö ymmärtänyt, että ei kukkaosanottoa suruun tarvitse lähettää tai  viedä itse lainkaan ystävälleen ystävän äidin tai isän kuoleman johdosta asuivatpa vaikka miten kaukana tahansa. Monenkin ihmisen aikuiset ystävät kun asuvat jo omillaan ja heillä on omat perheensä ja puolisonsa. Itse ainakin lähetin vain suruadressin ystäväni vanhempiensa kuoltuaan hautajaisissa luettavaksi.

Vierailija
77/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on surullista luettavaa. Ei ole enää tapoja tai kykyä kohdata tai muistaa surevaa. Ystäväni äiti, jonka olin tavannut muutamia kertoja, menehtyi yllättäen tapaturmaisesti. Lähetin kukkia ja ilmaisin näin osanottoni suruun, joka oli ystävälleni valtava.

Vierailija
78/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkalähetys on tosi kallis. Vähävarainen ei pysty sellaista ostamaan. Jos ei ole autoa, niin kimpun itse vieminenkin on tosi hankalaa. 

Vierailija
79/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on surullista luettavaa. Ei ole enää tapoja tai kykyä kohdata tai muistaa surevaa. Ystäväni äiti, jonka olin tavannut muutamia kertoja, menehtyi yllättäen tapaturmaisesti. Lähetin kukkia ja ilmaisin näin osanottoni suruun, joka oli ystävälleni valtava.

Peruskäytöstavat eivät ole enää yhtä tiukkoja kuin ennen, kun ihmiset ovat vapaampia, kun enää purista yhteen yhteisten normien paine. 
Yhteiskunnan väljentyneet normit eivät vapauta vain naisia, vaan antavat ihmisille enemmän tilaa valita. Miksi ihminen käyttäisi tätä mahdollisuutta?

Vierailija
80/82 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin nyt sait tehdä itsesi näkyväksi. Me askarrellaan lasten kanssa sinulle ja laitetaan postiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi