***Enskamamit torstaihin***
Avataanpas pino.. :) Tuossa eiliset törinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10212249&p=1&tmode=1&smod…
Mammis
Kommentit (36)
Mäpä pusken heti tähän alkuun kerrankin hiukan omanapaista tekstiä!
Meikä on ollut koko raskauden aivan superterve, normaalisti vuoden aikana tulee ainakin pari flunssaa sairastettua. Mutta eiköhän sitä eilen tullut kipeäksi, juuri sopivasti kun tänään olisi ollut Oulun enska-treffit! Tänään on ainoa päivä kun on yhtään mitään kalenterissa, joten tänään sitten sairastetaan. Noo, toivotaan ettei muksu sairastu.
Nousin tänään jo puoli seiska (mulle tosi aikasta, normaalisti vedän siitä vielä yhdet tirsat). Pitää viedä koira kymmeneksi hammaslääkäriin ja valvoin koko yön stressaten että miten selviän ekaa kertaa muksun kanssa yksin autossa vielä kun tuo koiruli on mukana ja minne saan keskustassa auton (olen yksi maailman huonoimmista kuskeista...) yms. Muksu heräili kahteen otteeseen ennen tuota puoli seiskaa, eli normaalia sillä saralla, mutta ihmetystä aiheuttikin se, että yöimetyssessiot kesti maksimissaan puoli tuntia samoin kuin tuo puoli seiskankin sessio! Meikä on kyllä aikalailla ihmeissään ja tosissaan täytyy toivoa ettei tuo enteile mitään muksun sairastumisia. Normaalisti kun meillä eka yösyöttö kestää kaksi kolme tuntia ja toinen ainakin puolitoista tuntia. Noo, en kyllä panisi yhtään pahaksi josko sitä joskus jatkossakin selviäisi yhtä lyhyillä syötöillä.
Jepjep, pitää jatkaa auton parkkipaikan funtsimista. Josko sitä reissun jälkeen pystyy paremmin keskittymään. Kipeänähän ei tarvitse ainakaan mitään kotitöitä tehdä!
Coltsfoot ja Muksu 4 vko (ompa se jo iso tyttö!)
Me on taas herätty klo 6.30... :) Onneksi sentään aurinko paistoi silmiin kun avasin verhot. Synkällä sadesäällä on paljon vaikeampi nousta aikaisin.
Tänään ollaan lähdössä mun vanhempien luokse. Mennään tosiaan Noelin kanssa kahden junalla, ja mies tulee perjantai-iltana perässä. Tosin se tulee niin myöhään, että Noel näkee sen vasta lauantaina. Saa nähdä miten isi kestää kaksi päivää ilman poitsua, se kun lähti tänään niin aikaisin töihin että poika nukkui vielä...
Mammiksella parempi yö takana. Tuo vauvan kipuitku on kyllä raastavaa kuultavaa. Hyvä jos kaikkien sörsseleiden poisjättö auttoi. Mä kerran maistoin niitä neuvolasta saatuja Devitol-tippoja, enkä kyllä niitä antaisi lapelleni! Öljyähän se vaan on, muta yrittäkääs itse niellä pelkkää öljyä! Meillä syödään siis niitä Deetippoja. Ne maistuu makealta viinalta :) Ei siis mitään vauvan herkkua, mutta ainakin helpompi niellä kuin se öljy. Ja Deetippoihin siirryttiin nimenomaan sen takia, että Noelilla oli vatsavaivoja pienenä. Se huusi joka ilta klo 21 ja 02 välillä, ei nyt koko aikaa putkeen mutta sellaista on/offia. Mutta kummasti sitä aika kultaa muistot! Poika on nyt 4,5kk eikä niitä valvottuja öitä enää muista pahalla. Aika lyhyt aika se oli loppujen lopuksi, kun kuitenkin 2kk iässä alkoi selvästi helpottaa.
Noelilla oli eilen oikein massiivinen rintaraivari. Yleensä se syö iltaisin aika tiheään, nyt kieltäytyi rinnasta neljän tunnin ajan! Mies antoi sille pullosta 30ml lypsettyä maitoa, ja ekaa kertaa se tosiaan söi pullosta. Ajateltiin et jos se sitten pääsisi " maidon makuun" ja huolisi tissiä, mutta vielä mitä! Vihdoin se sitten yhdeksän jälkeen nuokkui isänsä sylissä niin väsyneenä, että uskallettiin kokeilla josko se puolinukuksissa söisi rintaa. Ja söihän se, vihdoin ja viimein. Mulla meni kyllä niin hermot siinä touhussa että kiroilin jo aika kovaa...
On se vaan turhauttavaa kun uhraa koko iltansa yrittäessään syöttää nälkäistä lasta, ja eikä se edes huoli rintaa! Tulee ihan sellainen olo että mihin sitä äitiä edes tarvitaan, jos lapsi on mielummin isänsä sylissä ja juo mielummin pullosta kuin rinnasta. Kiittämätön kakara ;) Mutta onneksi ON sentään lapselle isä jonka syliin mennä, en tiedä miten olisin kestänyt jos olisin joutunut vain yksin lohduttelemaan poikaa. Se kun on kiukkuisena aivan sietämätön rähjääjä, mulla loppuu aina sympatia joskus kolmen tunnin räyhäämisen jälkeen. Mies on paljon pitkäpinnaisempi - toisaalta se ei vietäkään 10h päivässä kahdestaan tuon ipanan kanssa... :)
Pitäisi lähteä pakkailemaan. Vauvan kamat on jo kasassa, mutta mitähän mä tarvitsen..? Kotivaatteet kun koostuu verkkareista ja löysistä t-paidoista, niin on suorastaan jännittävää kaivella kaapin pohjilta jotain " edustusvaatteita" :)
Kandi & Noel ~4½kk
MAMMIS, toivotaan, että seuraavatkin yöt olis yhtä hyviä!! :) Tai etteivät ainakaan kovin pahemmaksi muuttuisi.
COLTSFOOT, no voi ei :( Onpa harmi ettet pääse. Mut kyllä tässä ehditään treffata myöhemminkin, ei tarvi muuta kuin sopia aika ja paikka ja tavata! :) Koitahan parantua (ja jos olo paranee yllättäen, niin ihan vapaasti voi tulla mukaan).
Sampo tänään yritti kovasti kääntyä massulleen. Tai no... Se koitti tavoitella jotan lelua, mikä oli hänen vieressään ja oli vähällä kääntyä kokonaan mahalleen. Piti oikeen videokameralla kuvata kun oli niin tohinassa poika :D
IIIIH, treffit tänään! Jänskättää :)
Han ja Sampo 3kk
[color=3A5FCD]Onpas paljon aamuvirkkuja tänään! =)
Han: ihan hyvät mitathan Sampolla on? Tai pitäiskö sun mielestä olla painavampi tai pidempi? Paitsi enhän mä noista mitään tiedä kun on vasta ens viikolla se meidän neuvola =D Outo kommentti kyllä siitä perunasta..noinkohan mullekin sanotaan jo, että perunat esiin? =/
Karssulillakin alko menkat. Mäkin oon kuullut, että kivut hellittäis synnyttäneillä-kiva, että sekin lienee joku myytti =D Nythän te voitte sit sitä kakkosta alkaa suunnitteleen? =)
Vähän katteellisena aina lueskelin miten teillä on äidit olleet apuna pienen vauvan kanssa kun se oma ei pääse edes postilaatikolle omin voimin aina käveleen..=) Pääsee tänään taas vaihteeks sairaalasta ja sai sit kotihoitajan vaihtamaan jalkoihin siteitä aamuisin..jospa se taas siitä =)
Iiriksen äiti onkin itse neuvolan tätsy! On varmaan aika ihanan " turvallinen" olo kun voi aina soittaa mamalle ja kysäistä juttuja? Tai noin kuvittelisin =)
Open Aino on jo saanut hampiharjan =) Eikö ne pesut aluksi olekin vaan sitä harjan nuolemista ja pureskelua? =D
Ull-maijkin oli piipahtanut ja kovalla vauvakuumeella =D Eipäs muuta kuin tärppionnea sit? =D
Mammiksellakin oli ollut vähän parempi yö..En tiedä noista poisjätetyistä, mutta eikös ne sano, että ainakin maidon poisjättämisen vaikutukset näkyy joskus kahden viikon jälkeen? Korjatkaa jos oon väärässä..kunhan oon lukenut noita alotuksia =D Ihana asento teillä siinä kuvassa =)
C ottaa ihan rauhassa vaan! =) Muistan miten mäki hermoilin ekaa kertaa yksin tytön kanssa kun piti autolla lähteä! Tuntu, etten osannut edes kaukaloa kiinnittää =/ Sulla tietty vielä koira mukana..tsempit!
Kandille hyvää junareissua Noelin kanssa! toivottavasti kaikki sujuu mallikkaasti! =)
Mies käski laittaa yhden kuvalinkin kun sanoi, että Emiliiina on yhtä keskittyneen näköinen avaan solmua ku se itse pienenä..=) Vappupallon naru siis on siinä sitterissä =) http://kuvablogi.com/nayta/345603/
Treffiläisillle hyvää treffiä =D Ja muille oikein ihanaa päivää!
t. poppis ja Emiliina 3kk
POPPIS, siis ihan normaalin kokoinen 3kk vauva Sampo on, mutta Sampon aiempaan kasvuun verrattuna nyt on ollut selväsi joku hitaampi kausi. Eli olis pitänyt olla pikkuisen isommat ja pidemmät mitat, jos olis sama tahti ollut kuin 2kk ikään mennessä. Mutta ei nyt mitään hälyyttävää, kun oli kuitenkin kasvanut :) Ja käsittääkseni vauvat kasvaa tolleen sykäyksittäin; välillä enemmän, välillä vähemmän. Ihana kuva oli Emiliinasta! Topakka pikku tyttö :)
Seuraako kukaan muu Tuhkimotarinaa kuin mää? :O Se on niin übernolo sarja, että on pakko katsoa! :D Katon aamuisin, kun tulevat uusintana. Nytkin siis pyörii tuossa telkussa.
tää on taas ihan outo viikko. eilen tuntui kun ois maanantai ja nyt onkin muka jo torstai:) no en valita, mulle vähän helpompi viikko kun on ollut vähemmän öitä valvottavana, tai siis mä oon hoitanut su-ma, ti-ke,ke-to ja vielä pe-la, kun isi hoitaa ne yöt milloin ei oo menossa töihin seuraavana päivänä.
tutkimattomat ovat meidän neidin yöt! eilen nukahti klo 20.15. klo 23.30 piti käydä tutti antamassa, klo 1 syötiin, klo 4 syötiin ja lopulta tyttö meinas herätä aamuun 5.15. äidin sinnikkyydellä (ja tissillä) aamuvirkku tainnutettiin ja lopulta herättiin molemmat puol kasi! en ees muista milloin oisin viimeks saanut nukutettua tytön vielä tuohon aikaan noin pitkäksi ajaksi. mutta nyt on mamikin pirteempi, menin nukkuun klo 21, tuolloin 23.30 olin hereillä ehkä 5 min, yhdeltä max puol tuntia, sama neljältä ja viideltä, eli about yhdeksän tuntia nukuin minäkin! huoh!
kiitos tosiaan eilisistä treffeistä! saitko napero sen lehden? vitsi kun mä kattelin burden, miamikin ja ossen tyttöjä, kun muistan kuinka pieniä ne oli silloin joulukuussa sokoksella ja nyt jo istuvat ja kaikkee, ei taida meilläkään siis pitkä aika mennä? apua, mun vauva:) ja osselle kiitos kaupunkiseurasta. tuli vähän ostettua vaatetta ja sitten ne julbo-lasit neidille. tosin ois pitänyt lähteä treffien jälkeen heti kotiin jos ois tiennyt mitä tulevan piti!
burde, ehditkö pois sieltä parkkihallista ennen ruuhkaa? mä en! siis mulla kesti puoli tuntia päästä pois parkkihallista neljän jälkeen! kun kaupungilla oli vähän tietöitä ja sit viä ruuhka-aika, niin ei ihan kympillä vetänyt se parkkihalli. tosi kiva nököttää autossa kun parin minuutin välein päästiin vähän eteenpäin. siinä piti sit vähän väliä neidiltä vähentää vaatetta ja antaa tuttia yms, ja tosiaan etupenkin kautta kun hän siellä takana nökötti. onneks ei sentään nälkä iskenyt tohon saumaan. ja sit kun ois ollut kiva soittaa miehelle, niin pah. mulla vaihtu eilen liittymä ja se uus ei vielä toiminut kymmeneltä enkä ehtinyt uutta vaihtaa sit enää ennen treffejä, sit matkalla treffeille puhelin meni " sim-kortti ei voimassa" tilaan. no siinä jonossa sit käppäilin takana tulevalle autolle ja koputin ikkunaan ja pyysin sedältä josko saisin miehelle soittaa että meillä menee tytön kans ehkä vähän pidempään, ja mun mies ei sit vastannut kun luuli että töistä soitetaan:) no, onneks kun pihalle päästiin niin ei ollut ruuhkaa, vaan loppumatka meni tosi nopsasti.
että sellaista. mitäs omanapaista mä vielä keksisin ennen kuin alan kommentoimaan. ai niin, kun sillon joskus murehdin kun tytöltä ei meinannut kakka tulla, oli pisimmillään neljän päivän tauko. no nou hätä enää! eilen ja toissapäivänä pistooli toimi kolme kertaa, tänään on tullut jo kerran.
neuvolalääkäri huomenna, että päivän luvut saadaan silloin. pituutta on varmaan jotain 60 ja 62 sentin välillä, koska ei mitään toivoo saada 60 senttisiä vaatteita päälle, mut 62 menee vielä ihan ok.
aurora: mä lähden ruokakauppaan yleensä heti päikkäreiden jälkeen. koska tyttö kuitenkin heräis siirtelyyn jne ja tuolloin on sit virkeimmilllään. ja kuten milli tais puhua, mekin käytetään kaupassa niitä kaupan omia vaunuja joissa on kaukalo. (kerran taidettiin ottaa oma kaukalo kauppaan ja mulla meni hermot kun ois tarvinnut olla kahdet kärryt että ois jotain muutakin mahtunut sinne kärryihin kuin se kaukalo.) mut ihan aluks ronja aina sulki silmät kaupassa vaikkei ois nukkunut, sit alkoi pikkuhiljaa kurkkimaan ja nykyään kattelee jo varsin uteliaana ympärilleen kaupassa. mä oon kans miettinyt josko aloitettaisiin tuota velliä antaan ens viikolla, kun tuolla tytöllä on oikeesti nälkä öisin, viimeyönäkin söi yhteensä jotain 220milliä vastiketta, jos tuo velli auttaisi.
han: kyllä musta kanssa sampo hyvin kasvanut! meidän neiti oli 3kk neuvolassa 6050g ja 58,8cm (1.1. 3980g ja 52cm) eli jos maito riittää ja jaksat imettään niin anna mennä vaan! mulla viime neuvolassa oli just silleen et maito oli alkanut loppuun kesken kun oli toi tiheen imun kausi, ja siks alettiin maisteleen perunaa jne. ja edelleen komppaan milliä (meillä kun yllättäen samaan tahtiin menee noi neuvolakäynnit;)), eli meillä tosiaan neuvolat 1vko, 2vko, 6vko ja seuraavaks oli 3kk, eikä nuokaan nyt ihan päivilleen mennyt eli pidempiä taukoja tuli. mä katon tuhkimotarinaa kans:) (tiedän, noloa!) mutta kun tulee just tälleen aamulla että kun on saanut tytön nukkuun päikkäreitä ja saa rauhassa syödä aamupalaa jne samalla:)
aa: sattuko teille tuleen sellanen ifin tarjous että sai 100 kuvaa ilmaiseksi? kun (hölmöt:)) lähettivät meille sellaisen vuoden alussa. ja sit kun tilattiin niin tuli uus kuori minkä sai antaa kaverille (mun äiti:)) jolloin kun kaveri tilas ne 100 kuvaa niin saatiin sen ansiosta itse taas 100 uutta kuvaa. ja sit tietty äitille sama juttu, eli jos tilataan anopin nimellä niin taas tulee uusia kuvia, eli hmm... 500 kuvaa ihan ilmatteeks:) ei paljoo tarvinnut miettiä et raaskiiko teettää kuvia vai ei:)
iirikselläkin on niiskuneiti:( täällä oli kans viime viikolla, nyt vähän krohisee, mut mitään ei oikeen ulos tuu. no, huomennapa lääkäri joka tapauksessa kurkkaa korviin, jos sattuu jotain näkyyn, en kyllä usko kun ei tyttö oo ärtynyt ollut.
osse: mihis ootte menossa kuvaan?
lasten itsekseen viihtymisestä on olut puhetta. meilläkin viihdytään leikkimatolla aika hyvin. mut jos ollaan oltu pitempi aika mummuloissa tms missä on sylittelyyn tottunut niin sit pari päivää menee aina silleen et " äiti, mä olen täällä yksin, haluan syliin" kunnes muistetaan että tää mattohan onkin ihan kiva ja äiti vaan sotkee mun leikit:)
q: ei niiden pikku-q:n liikkeiden tunteminen varmaan ihan mahdotontakaan oo. kun kyllähän monesti toisella kertaa tuntee aiemmin, tai ainakin kun ne tunnistaa eikä pidä mahapuruina niinkuin ekalla kerralla:) eli tsempityksiä!
hienoa että mammiksenkin yöt on helpottanut! mua kaverit just rohkasi parin huonomman yön jälkeen aatteleen et kun ei ne yöt oikeesti voi niin huonoina jatkua loppujen lopuks kovin kauaa. kyllä oli kivoja kuviakin:)
ja kylläpä on poppiksellakin mietteliään näköinen tytsy:) toivottavasti äidilläsi menisi hyvin kun pääsee sairaalasta!
jaahas, pitäsköhän jättää muillekin vähän palstatilaa:)
terkuin tikru ja ronsu 4kk
Meillä aamu alkaa kuulkaas kello 5.30! No välillä kyllä laitan puhelimen vielä torkulle, kun en jaksa nousta=) Tyttö nukkuu kyllä pidempään, herätellään se siinä kuuden jälkeen. Joskus kyllä herää itekseen, mutta parempi että nukkuu niin saa itse tehdä aamutoimet rauhassa.
Mihin aikaan sulae Q huomenna on se ultra? Tulet sitten heti kertomaan hyvät uutiset!
Harmi että Naperon piikit ei tehonneet. Toivottavasti saat lääkityksen kuntoon=) Ja kyllä sä raskaaksi vielä tämän vuoden puolella tulet! Mun puolesta sä voit olla seuraava Enska, josta tulee Tonska!
Ihania kuvia oli mammanalkun ja poppiksen tyttösistä! Söpösiä!
Vauvat tosiaan kasvaa sykäyksittäin, jos tahti olisi samanlaista kuin ekat kuukauden yleensä, paino olisi 1 vuotiaana aika hurja=) Meidän tytöllä tuli selvä hidastuminen kasvussa 3-4 kuisena, kiinteät aloitettiinkin sen takia 4kk ikäisenä. Mutta ei kai sitä nyt 3 kuiselle perunaa tarvitse antaa...? Yleensä kai 4kk neuvolassa vähän arvioidaan tilannetta, että riittääkö rintamaito vai olisiko ehkä jo kiinteiden aika. Käsittääkseni, jos vauva saa pelkkää korviketta, kiinteät aloitetaan aina 4kk ikäisenä. Multa loppui maito ja imetys kun tyttö oli 6kk, sitten aloitettiin syömään kiinteitä ihan kunnolla.
Mitähän vielä... ai niin, todella hyvin on mammanalun kilot karisseet! Sulla ilmeisesti imetys auttaa, mulla imetys ei vienyt varmaan grammaakaan. Mulla kiloja tuli 19, sairaalaan taisi jäädä joku 8kg, mutta sitten se kyllä tippuikin melkein kilon päivävauhtia, lähti se neste ja turvotus. Jälkitarkastuksessa oli vielä 3kg raskauskiloja jäljellä. Kesällä olin itselleni armollinen enkä jaksanut hirveesti laihduttaa, ne kolme kiloa katosivat oikeestaan aika itsekseen. Mutta sitten kun imetys loppui ja uudenlainen vapaus koitti äidille, niin lähdin taas salille. Eli viime syyskuusta tähän päivään, ja melkein 10kg on poissa! 3kk töissä pudotti mun painoa melkein 5kg. Mutta vielä saa mun puolesta lähteä.
Nyt on taas tullut intoa järjestellä häitä! Tai lähinnä vihkisormusta ja häämatkaa=) En osaa millään päättää millaisen sormuksen haluan. Ja sitten vielä se, että lähdetäänkö häämatkalle kaksistaan vai kolmistaan... jos mennään kahdeksi viikoksi, niin en varmaan pysty tyttöä jättämään niin pitkäksi ajaksi!
Parina aamuna on harmittanut jättää tyttö tarhaan, se on ollut jotenkin niin apattiinen... tuijottanut vaan lattiaa eikä vilkuttanut äidille=(
Huomenta kaikille!
Ihan pakko käydä kurkkailemassa mitä tänne vauva-puolen enskoille kuuluu kun niiiiiin kovasti jo toivoisin voivani siirtyä tänne.
Mammiksen ja Poppiksen pikkuisista ihania kuvia!=)
Täällä siis viikot poksuu mutta vauva vaan ei halua syntyä. Viime yönä jo hetken elättelin toiveita kun melkein kaksi tuntia tuntui alavatsalla menkkamaisia kipuiluja ja tuli ihan yököttävä olo. Olo meni ohi ja sain sitten nukuttua uudestaan. Nyt jälleen välillä tuota jomotusta - liekö sitten supisteluja? Ärsyttää niin vietävästi kun ei tiedä milloin alkaisi tapahtumaan!
Oikein ihanaa loppuviikkoa teille kaikille! Voikaa hyvin!
t. iida-linnea rv 41+0
[color=#8B0000]Tuhkimotarina mukamas nolo?! Ehei! Täällä katsotaan fanaattisesti =)
Iida-linnea: kyllä mullakin se jomotus oli niitä supistuksia..=) Kohta pääset säkin varmasti nyyttiä hakemaan-ihanaa! =)
t. poppis
TIKRU ja muut, kiitos tsemppailuista :) Meinas vaan mietityttää nuo kasvujutut varsinkin kun terkka on millainen on eikä sieltä kyllä paljon tukea ole saanut :/ Jaah, ehkäpä täälläkin on sitten tapana se 2viikkois- ja 6viikkoisneuvola. Tätykkä vaan kirjoitti korttiin, että Sampo olis ollut 1kk ikäinen 2viikkoisneuvolassa ja 2kk ikäinen 6viikkoisneuvolassa... Mutta tuo täti nyt on muutenkin vähän kumma.
NAPNAP, kyllä mää olin ajatellut, että vois alkaa jotain maistiaisia antamaan siinä 4kk iässä, mutta täti puhui, niinkuin pitäis ihan kunnolla alkaa siirtymään kiinteisiin :O Musta se oli kummaa, varsinkin kun näkee, että Sampo on ihan kohtuu hyvin kasvanut pelkällä tisumaidollakin. Ja varsinkin kun nuo imetysjutut on nykyään niin tapetilla, tuntuu oudolta, että täti suosittelee aloittamaan kiinteät just tiheän imun kauden aikaan. Ei vissiin oo terkka viitsinyt perehtyä uusimpaan tietoon tms.
En muista oonko avautunut tuosta terkasta, mutta ei oo hirveän hyvät fiilikset jääny noista käynneistä. Varsinkaan ekasta käynnistä. Silloin terkka aivan avoimesti oli sitä mieltä, että on huono asia, ettei meillä ole itkuhälyttimiä (" ei oo? Kyllä pitäis olla!" ) (haloo, asutaan kaksiossa! Mihin täällä tarvis hälyttimiä, kun ei oo parveketta tai pihaa), toinen terkan mielestä huono asia oli se, kun meillä ei oo parveketta (" se on kyllä menetys!!" ), vaikka meitä itseä se ei haittaa; käydään kärryttelemässä päivittäin. Myöskin se oli terkan mieletä jotenkin kauhistuttavaa, kun sanoin, että poika varmaan joutuu päivähoitoon siinä vuoden iässä, kun/jos palaan opiskelemaan (" mitä?! Se on kyllä harmi, kun se on niiiin pieni vielä!" ). Ja tosiaan, se tenttas kovasti, katseli nenänvartta pitkin (siis kirjaimellisesti) ja siten kommentoi edellä mainituilla tavoilla. Tuntui tuoreesta äidistä kauheen kannustavalta :/ Ja nyt sitten tuo " anna pottua vaan sitte, sillä on nälkä!" sai kyllä entisestään epäilemään tuon terkan ammattitaitoa... Ai niin, unohdin mainita, kuin terkka kaihisteli sitä, ettei vauva nukkunut päivällä (Sampo oli/on huono nukkumaan päivisin): " kyllä sen pitäis nukkua!!! Saako tarpeeksi ruokaa?!" (ja just ennen tuota oli punninnut ja todennut, että hyvin kasvaa, niin kai se silloin saa tarpeeksi ruokaa...). Mitää neuvoa tai tukea en saanut Sampon nukkumisvaikeuksiin, inoastaan päivittelyä ja kauhistelua :/
Mutta se siitä. Onneksi ei tarvi tuota terkkaa nähdä kuin max. kerran kuussa. Ja onneksi saa neuvoa ja tukea muualta, kun en tuota terkkaa kyllä viitsi konsultoda, jos jotain häikkää tulee.
Tässä pari melko tuoretta kuva Samposta
http://s170.photobucket.com/albums/u248/Han-hani/?action=view¤t=I…
http://s170.photobucket.com/albums/u248/Han-hani/?action=view¤t=I…
Joops, pitää varmaan mennä syöpöttelemään ja valmistautumaan treffeille (saapa nähdä maltanko kuitenkaan pysyä pois palstalta ;))
Han (taas) ja Sampo 3kk
Iida-linnea käy jo täällä kurkkimassa. Etköhän sä kohta tänne pääse ;)
Siis mä en tiedä oonko väsynyt vai oletteko te oikeasti niin tosi hauskoja mun mielestä :D Mä nauraa hekotan täällä teidän jutuille, nytkin tikrun pistoolit sai aikaan semmoiset hörönaurut että vedetkin valuu silmistä. AA:n vinoonleikkaajatkin nauratti niin että meinasin tuolilta pudota.
Coltsfoot oli saanut kivan " synnytyslahjan" . Minäkin yritin moisesta miehelle vihjailla, mutta ei näkynyt eikä kuulunut. No, pari kuukautta sitten mies yhtäkkiä antoi 150 euroa ja patisti vaateostoksille. Puolet taisi mennä Idan vaatteisiin ;) Pikaista paranemista!
Karssulilla oli alkanut menkat. Minä juuri eilen ajattelin, että eipä ole moisia näkynyt 1½ vuoteen. Jännittää jo minkämoiset kivut tulee, kun ennen raskautta oli jo megamoiset kivut!
Karssulin Aino ja Amyn Emmi ovat alkaneet peruuttelemaan (vai muistanko edes oikein?). Meillähän on nyt peruuteltu öööö, 1½ kuukautta ja ei tietoakaan ettäkö voisi tajuta eteenpäin mennä ;) Tällä hetkellä kylläkin kun Ida osaa istua niin arvatkaapa vaan kaksi kertaa kuinka paljon ylipäätänsä viihtyy lattialla masullaan saatikka selällään...
Han, meillä tuli kans aluksi Iitukalle painoa kilon per kuukausi, mutta siinä 3kk jälkeen on huomattavasti kasvu hidastunut. Esim. 3kk oli 60,2cm ja 6600g, 4kk 62,4cm ja 7260g :) Ei se pottu kyllä sitä painoa tuosta noin vaan nousta. Tänään juuri terkka sanoi että Iitulla tullut nyt aika nihkeästi painoa kuukaudessa, kun ne sosemäärät ei ole vielä niin suuria ja kuitenkin ravitsevampaa tissimaitoa ei mene enää niin paljon kuin täysimetyksellä...
Mammiksen intiaani-typy oli lutunen kuvassa :) Onneksi yöt olleet teillä jo vähän rauhallisempia!
Poppiksen neitikin on kasvanut hurjasti sitten viime kuvien! Ihana ilme siinä kuvassa. Vähän samantapainen kun meidän neitikin alkaa jotain oikein tutkailemaan :)
Mitkäs on Ossen neidin tuoreet mitat?
Kiitokset tosiaan kaikille treffiseurasta! Oli taas jälleen kerran tosi mukavaa :)
Jotenkin minä olen pari päivää jo ounastellut että onkohan Idalle alkanut tulla sitä kuuluisaa eroahdistua ja KYLLÄ! Eilisen illan huusi mun perääni koko ajan. Jos sattui hetken olla hiljaa isin kanssa toisessa huoneessa niin johan taas huudettiin kun mun naamani näki! Muutama yökin on mennyt silleen, että Ida ilmeisesti " tarkistelee" etten ole hylännyt häntä. Toissayönä huusi klo 1 mennessä tosi montaa kertaa, rauhoittui kylläkin päänsilittelyllä. Mutta tosiaan sitten klo 1 en jaksanut enää nousta koko ajan ylös ja nostin ihan suosiolla neidin viereeni ja siinä possotti tyytyväisenä unta palloon. Sama toistui viime yönä :) Nyt ensi yönä Ida saa vielä nukkua mun vieressä, mutta sitten loppuu isukin työyövuorot. Sitten se onkin ihan sama nousenko vähän väliä rauhoittelemaan Idaa vai valvonko sen takia koko yön kun pelkään että isi kierähtää Idan päälle...
Käytiin tänään 7kk-neuvolassa ja Idan tuoreet mitat ovat 67,5cm ja 9140g. Kaikki oli niinkuin pitääkin. Ida yllätti lähtiessä ja heilutti terkalle :) Terkka oli ihan ihmeissään, kun sanoi tuon taidon tulevan aikaisintaan 10kk? Ollaan kyllä huomattukin että neiti on nyt viikon verran aina mummelille heilutellut ovella... Tosiaan tuo neuvolakäyntikin meni vähän siinä, että Ida piti kaksin käsin mun paidasta kiinni eikä meinannut millään irroittaa edes mittauksia varten!
MiaMik ja Ida 7kk1pv
NapNap, minä juuri eilen mietin, että mitenköhän koskaan voisin mennä häämatkalle miehen kanssa kaksin ;) Vaikka ei meillä ole edes tietoakaan vielä koska naimisiin mennään mutta kaikkea sitä tulee pienessä päässään pyöriteltyä.
Mammiksella on hyvin lähteneet raskauskilot! Mullakin lähti kaikki se kymmenisen kiloa viikossa. Maidon luovuttamisen aikaan olin -4 kiloa (ennen raskautta painosta). Nyt en ole uskaltautunut vaa' alle ;)
Kandi, meilläkin aina välillä tulee noita megatissiraivareita. Normaalisti kun Ida söi päivisin parin tunnin välein niin välillä piti sellaiset 5 tuntia paastoa. Jälkikäteen tuli aina miehelle sanottua, että himskatti sentään kun nuo vauvat ei osaa puhua. Jos tietäisi etukäteen että neiti olisi 5 tuntia syömättä, niin voisi lähteä vaikka shoppailemaan yksin siksi aikaa :)
Siitä lauantain tapaamisesta. Me ei päästäkään silloin. Ei me kyllä ehditty sitä kunnolla lukkoon lyömäänkään... eli onko muita menossa lauantaina? Vai järkätäänkö uusi päivä? Tai sitten järkätään toiset treffit lauantaisten lisäksi, vaikka myöhemmin tässä kuussa. Vaikka joku piknik!
Onpas Hanilla aika omituinen neuvolan tätsy... Hittoako se sille kuuluu millaisessa asunnossa asutte, että onko parveketta vai ei??? Eikö lasta voi kasvattaa ilman parveketta? Jösses... meillä on parveke mutta en ole sitä ikinä tytön nukuttamiseen käyttänyt... meidän parveke on lähinnä miehen tupakoimista varten. Paitsi että meillä on alkanut parvekeremontti, ehkä sitä itsekin viihtyy partsilla sitten kun ne on uudet ja hienot=)
Varmaan tosi ärsyttävä tollanen terkka, ei varmaan ihan hirveesti tee mieli sille mitään kertoa kun vaan kauhistelee ja päivittelee.
Vaihtuiko muuten teillä terveydenhoitaja neuvolassa kun saitte vauvan, eli oliko äitiysneuvola ja lastenneuvola erikseen? Meillä pysyi samana, eli ihan samalla terkalla käydään kuin silloin raskausaikana. Riippuukohan se kaupungista/kunnasta, että millainen käytäntö on?
NAPNAP, meillä vaihtui tätykkä kun siirryttiin lastenneuvolaan. Meillä oli kyllä mukava terkka äitiyneuvolassa, tai siis se viimeisin oli mukava (vaihtui pariin otteeseen). Oli kyllä iso harmi kun se ei voinut olla myös lasteneuvolassa meillä :/ Se oli jotenkin samantyyppinen ihminen (ja kohtuu nuori) kuin minä.
Joooh, se etu siinä että asuu keskustassa, että voin vielä roikkua palstalla ja siltikin toivon mukaan ehdin treffeille :D Tosin monesti käy niin, että tuudittautuu siihen, että kyllä sitä ehtii, kun on niin lyhyt matka, että lähtee liian myöhään eikä sitten ehdi ajoisse sinne mihin on menossa :p
NAPEROlla kurjia uutisia. Pidetään kuitenkin peukut pystyssä että pian teillä alkaisi kakkosen odotus.
Kiva kuulla ULL-MAJsta ja Janistakin pitkästä aikaa. Mullakin alkaa orastava vauvakuume nostaa päätään¿ =)
Q, huomista odotellaan sun puolesta jännittyneenä. Koita olla liikoja murehtimatta, eiköhän kaikki ole ihan kunnossa. Tule sitten heti kun ehdit kertomaan kuulumiset.
POPPIS, ihana keskittynyt ilme Emiliinalla tuossa kuvassa. =) Ikävää sun äidin huono vointi. Ilmeisesti hän voi kuitenkin hieman paremmin kun pääsi kotiin?
IIDA-LINNEA, etköhän jo kohta pian saa pikkuisen nyytin käsivarsillesi! Kyllä se piiiitkä odotus palkitaan. :)
HAN, jätä mokoma terkkari omaan arvoonsa. Tuore äiti on kyllä niin herkkä toisten sanomisille että pitäisi nyt vähän ajatella mitä idioottimaisia sanomisia sitä laukoo. Eihän lasta yhdellä ainoalla tavalla tai vain yhdenlaisissa olosuhteissa kasvateta, perheitä, asuntoja ja tapoja kun on yhtä monta kuin meitä ihmisiäkin.
MIAMIK, alkoihan se eroahdistus sitten teilläkin! Meillä tosiaan parisen viikkoa ollaan siitä ¿kärsitty¿.
Äideistä: Mun mutsi käy about kerran kuussa oleilemassa muutaman päivän ja sillä välin hoitaa Ainoa ja laittaa kämpän kuntoon, tekee ruokaa sun muuta ihanaa. Anoppi käy melkein kerran viikossa auttamassa siivouksessa tai sitten hoitaa Ainoa sen aikaa että saadaan siivottua ja lisäksi pesee meidän lakanapyykin, kun hänellä on paremmat kuivaustilat. Yleensä haluan tehdä kaiken aina itse, mutta nyt olen oppinut vähän antamaan periksi omista periaatteista.
Nälästä: Imettäessäni mullakin oli aina nälkä. Ihan jatkuvasti. Söinkin melkein koko ajan, paitsi ihan alkuaikoina siinä onnessa ja kiireessä tuppasi unohtumaan. Imetyksen lopettamisen jälkeen ruokahalu hävisikin, nyt en enää oikein muista syödä eikä ole nälkä. Hassua, mulla ei ole koskaan ollut tällaista olotilaa ettei olis nälkä!!
Itsekseen viihtymisestä: Aino on viihtynyt alun alkaenkin itsekseen aika hyvin. Alkuun vaan leluja tuijotellen, nyt sitten mennään pitkin lattiaa pyörimällä ja huiskitaan leluja sinne tänne. Pakkasin muuten sitterin eilen pois kun jäi Ainolle pieneksi, ja tuli kyllä aika haikea mieli...
Ja vielä treffeistä: me meinattiin eka tulla mutta ei sitten päästäkään, joten sopisi paremmin kuin hyvin jos siirretään toiseen ajankohtaan. Mitä mieltä olette, siirretäänkö?
Täällä on ollut tänään vähän kiukkuilua¿ Lounasta tarjosin Ainolle kahteen otteeseen, mutta ei kelvannut. Sitten ennen päiväunia oksensikin, joten taisi olla vähän huonovointinen. Nyt sitten nukkuu päiväunia. Aika menestyksekkäästi näyttäisi liukuvan tuohon kaksien päiväunien rytmiin, mutta ongelmana on nyt tuo syömisten ajoittaminen. Kun Aino ei suostu syömään maitoa heti kiinteiden päälle, niin loppuu oikeasti päivästä aika kesken ruokailujen suhteen! Kun pitää tosiaan maitoa tarjota 5-6 kertaa päivässä ja kiinteitä menisi 5 kertaa päivässä niin missä ihmeen välissä sitä oikein ehtii syödä noin monesti. Voi voi. Sitä tässä nyt sitten pähkäillään.
Kotihommat kutsuu taas. Milloinkohan viimeksi olen levännyt tai laiskotellut Ainon päiväunien aikaan?!
Karssuli & Aino 7 kk
Hyvinhän tuo meidän eläinlääkärireissu sujui. Osasin kiinnittää kaukalonkin oikein heti ekalla yrittämällä :D Muksu koisi turvakaukalossa koko matkan. Koiraparka vaan on ihan sekaisin vieläkin. Pystyi sentään kävelemään omatoimisesti eläinlääkäristä autolla, sitäkin jo stressasin, että kuinka onnistuu turvakaukalon ja koiran kanto samanaikaisesti. Odottaessa käytiin muksun kanssa peräti kaupassa :D
Mäkin aktivoidun kuvasaralla (kun muutkin ;) ). Muksun uusia kuvia löytyy: http://s164.photobucket.com/albums/u27/coltsfoot2007/
Kävin muuten eilen tuhlaamassa siipan antamaa lahjakorttia. Löysin mm. ristiäismekon itselle, nyt tosin tuntuu, että onkohan se liian retro...? Hirmu hankalaa tuo vaatteiden ostaminen kun oma koko on haussa. Itse olin ennen raskautta kokoa 36 (tai 34 meni joskus), nyt piti ottaa vaatteista riippuen kokoa 36 ja 38 ja sovituskopissa kävin viisi tai kuusi kertaa... Muksu oli taas isin kanssa ja kunnon tyttönä kijui oikein urakalla (minäkö vahingoniloinen...?)
[color=purple] Mammiksen [/color] pojulla on kyllä komia musta tukka! Pysyyköhän päässä jatkossakin?
[color=purple]Kandi ja Noel [/color] ovat menossa mummolaan :) Täälläkin tuo siippa on välillä korvaamaton apu pitkän pinnansa kanssa (tai ei se ole nyt niin pitkä, mutta kummasti toinen jaksaa vauvaa hyssytellä eri lailla oman työpäivän jälkeen kun mitä minä kymmenen tunnin vauvahengailun jälkeen).
[color=purple] Han [/color]. Eipä täällä ihan kuitenkaan pää kainalossa olla, mutta en kuitenkaan ilennyt sinne treffeille tulla ja riskeerata että tartuttaisin enskavauvoja :( Hienoa että ehditte ottamaan Sampon mahalleenkääntymisen (kaikki lasketaan!) nauhalle! Tunnustaudun myös Tuhkimotarinan seuraajaksi. Ei sentään illalla, mutta aamu-uusinnan kohdalle osuu usein meidän imetys. Joten pakkohan sitä on silloin jotain katsoa (seliseli)... On se niin jännä, että kun ihminen ottaa silmälasit pois naamasta, vaihtaa kampausta ja laihtuu, niin kukaan ei tunnista. Ja samoin siinä joku tyttö on pukeutunut pojaksi ja sitäkään ei kukaan tunnista (kaikki sarjaa seuraamattomat tietenkin halusivat pikaselityksen sisällöstä). Samoin hahmojen ajatussessiot ovat oivallisia! Sampohan on kuvien perusteella oikea hurmuri!
Hieno kuva [color=purple] Poppiksen [/color] Emiliinasta! Narun solmu on kuitenkin aika tiukka vastus, joten pitäähän sitä sitten kunnolla keskittyä!
[color=purple] Tikru [/color] oli saanut nukkua kunnon yöunet. On se muuten kumma, miten sitä ei koskaan ennenvauvaa ¿vaiheessa hoksinut arvostaa sitä kun sai nukkua yön yhteen pötköön.
[color=purple] NapNap [/color] organisoi häitä. Sormuksen kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana (niikuin kaiken muunkin...). Itse valitsin ¿väärän¿ vihkisormuksen kun mies hoputti vieressä ja useammat itkutkin väänsin sen takia (tiedän, todella pinnallista). Ihan kiva se kuitenkin nyt on. Tosin mun sormukset on aikalailla tyhjänpanttina. Ne piti ottaa pois sormista jo raskauden puolessavälissä turvotuksen takia ja nyt vauvan kanssa en niitä viitti pitää kun kädet (ja sormuksen aluset) on koko ajan märkinä.
[color=purple] Iida-Linneakin [/color] kohta siirtyy tällä puolelle! Kovasti nyt vaan jaksamista viime metreille!!
[color=purple] MiaMikin [/color] Ida osaa jo vilkuttaa! Varmasti herttainen näky :)
Juu, jatkanpa lusmuilua. Kipeänä ei tarvitse tehdä kotitöitä!
Coltsfoot ja Neiti 4 vko
Ihanaa Aino unilla ja mulla kahvia nenän eessä, kauankohan tät onnea jatkuu.
Kandille mukavaa reissua !
Kiva kuulla että mammiksen yö on sujunu jo paremmin, mä täällä ihan kauhulla luen tietin kirjotuksia kun moni herää 4-6 kertaa yössä syöttämään.
Meillä kun sitä " ihanuutta" ei ole saatu kokea ollenkaan.
Kamalasti on kaikilla ollut asiaa, Miamikin iitukka on oppinut vilkuttamaan, super hienoa!
No voi halvattu nyt se neiti heräsi, jospa illalla tulen paremmalla ajalla kommentoimaan mies kun lähtee yöksi töihin.
Ai juu mäkin nyt kävin niitä kuvia laittamassa joten silvuplee vaan.
http://s171.photobucket.com/albums/u305/Ainoaurora/Aino/
Toivottavasti toimii
AA ja kahvihetken lopettaja AE
Typyllä oli mittaa 68,3 cm ja painoa 7940 g. Pituus menee vähän yläkäyrällä, paino normaalikäyrällä. Seuraava käynti onkin parin kuukauden päästä uudessa neuvolassa. Sinänsä kivaa, koska meillä ei oo ollut vakkaritätiä oikeestaan koskaan ja elättelen toiveita, että Pirkkalassa sellainen saatais. Vieläkään typy ei oikein osaa varoa sivulle kaatumista istuessaan, mutta kaipa se sieltä tulee.
Syötin äsken neitille jugurttia (eli ne on tehty korvikkeeseen, kysyin neuvolassa) ja päälle annoin yhden jääpalakuution itse tehtyä peruna-porkkana-parsakaalisosetta. Typy esitti näyttävästi tukehtuvaa ja meinas oksentaa koko ajan. Lievä kolaus äitin keittotaidoille... :D Nyt huudetaan lattialla...
Pakko kai sitä on mennä. Mainittakoon vielä, että minä en ole saanut mieheltä mitään vaaterahoja, mutta ostin silti 100 eurolla vaatteita tänään. Sovittamatta... :>
Oho, käytiin tässä välissä ottamassa päikkärit typyn kanssa. Sitä se vaan kiukutteli, kun nukutti reppanaa. Nyt ollaan molemmat vähän pirteempiä, mua kyllä nukuttaa vieläkin. Täytyy lähteä kaupungille syömään, kun kotona ei oikein oo mitään ruokaa ja muskariin pitää mennä kuitenkin. Käyn samalla palauttamassa osan noista ostamistani vaatteista, kun ei ne olleetkaan kaikki hyviä. Farkkucaprit, kesähameen ja yhden topin sain kuitenkin!
-Osse ja typykkä vielä vajaa 6kk
[color=#8B008B]Huomattavasti parempi ilta/yö takana.. Neiti vähän itkeskeli illasta pari tuntia, mutta tutti suussa sylissä oli parempi olla. Söi klo 24 ja sitten heräsikin vasta klo 5 ja söit taas.. Nyt vielä vetelee sikeitä. Eli elämä alkaa voittaa. Ei ole vielä menty lääkäriin tuon itkun takia ja nyt mua mietityttääkin että tarviiko mennä kun nyt on jo pari yötä sitten mennyt paljon paremmin. Kun jätin ne Jekovitit ja cuplatonit pois, sekä itseltäni raudat + muut.. Oisko se tepsinyt?
Äh, nyt on mies sitten kipeä. Yöllä heräili kuumeissaan. Nyt aamulla on parempi olo, mutta komensin jäämään kotiin ettei mene töihin lainkaan. Hän on nyt huolissaan että voiko edes koskea Tiitiäiseen jos hän on kipeä..? :S Itse ajattelin että kyllä se eilenkin häntä hoiti ja varmasti jos joku pöpö ois tarttunut, ois tarttunut jo eilen tai sit yöllä - samassa huoneessa & perhepetissä kun nukutaan..
Laitoinpa muuten muutaman uudemman kuvan taas albumiin, saa käydä kurkkimassa http://s162.photobucket.com/albums/t272/Mammanalku77/
IIK, nyt kuuluu itkua.. Pakko mennä! Palaan kommentoimaan myöhemmin! Aurinkoista päivää!
Mammis + Tiitiäinen 3 vkoa[/color]