Mitkä sairaudet ja lääkitykset aiheuttavat painon nousua?
Kertokaa.
Ja kuinka paljon paino voi niistä suurin piirtein nousta. Eli kuinka ylipainoiseksi voi tulla niistä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exällä nousi neuroleptien aikana 20 kiloa, hyvin yleinen sivuvaikutus jota vähätellään.
Mutta AP, sä et voi sille lääkärille sanoa että "en halua sit tätä, sitä tai tuota". Sun pitää kertoa mitä sä toivot lääkityksestä ja mitä et. Itselle syömishäiriöisenä on ollut ehdottoman tärkeää, ettei vaikuta ruokahalua lisäävästi tai nosta painoa, eikä hidasta liikuntaa jolla hoidan sitä mielenterveyttäkin eniten. Jostain syystä naislääkärit on ottaneet tän enemmän tosissaan kuin varsinkin vanhemmat mieslääkärit.
Muista kertoa, jos tää asia on sulle tärkeä.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta todettu ja mietin, että voiko siitä johtua liikakiloni.
ap
Jatka miettimistä jos et osaa googlettaa.
Mikään lääke ei nosta painoa, pelkästään kalorit tekee sen.
Ketipinor, paino nousi 20 kg yli, mielialaan ja unettomuuteen ei auttanut. Nälkä koko ajan oli, verenpainetauti iski
siinä myös.
Lopetin sen ketin käytön,
laihduin, enkä tarvinnut verenpainelääkettä enää
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko pelkkään kaloriteriaan. Jotkut lääkkeet voivat myös häiritä aineenvaihduntaa.
Yleisin syy varmaan kuitenkin ruokahalun muutokset ja mahdollisesti väsymyksestä johtuva liikunnan vähyys.
Voi ap johtua, jos et ole muuttanut syömistäsi, muuta kuin vähemmäksi.
Minulle tuli 20kg kilpparin vajaatoiminnasta ja kaiken päälle ruokahaluttomuus joka vielä pahentaa vajaatoimintaa, koska monet ravintoaineet vaikuttavat kilpirauhaseen. Eli pitää syödä, vaikka sairaus tekisi olon ruokahaluttomaksi. Minulla on lisäksi kehittynyt jodin puute ja anemia. Siksi en lääkityksen alkaessa edes laihtunut, kun en lääkitystä saatu kohdalleen, kun ei ollut "rakennusaineita" T3 muodostumiseen.
Mutta tosiaan neuroleptit, epilepsialääkkeet ja kortisoni on yleisimmin tunnettuja lääkkeitä, jotka nostavat painoa. Samoin tuo mainittu mirtazapiini.
Sairauksissa on sitten paljonkin, jotka voivat nostaa eri tavoin esim. nesteen kertymisen ja/tai aineenvaihdunnan hidastaumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että joku tulee kirjoittamaan tämän. Asia ei ole totta. Jotkut lääkkeet ja sairaudet hidastavat aineenvaihduntaa ja rasva-aineenvaihduntaa siten, että samalla syömisellä lihot.
Insuliiniresistenssi kerryttää kiloja, koska syöty sokeri muuttuu rasvaksi varastoituen kehoon.
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastuttaa aineenvaihduntaa ja sitä myöten lihoo.
Tietyt psyykeenlääkkeet vaikuttavat lihottavasti, vaikka syömiset eivät muutu.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor, paino nousi 20 kg yli, mielialaan ja unettomuuteen ei auttanut. Nälkä koko ajan oli, verenpainetauti iski
siinä myös.
Lopetin sen ketin käytön,
laihduin, enkä tarvinnut verenpainelääkettä enää
Kuinka lyhyessä ajassa nousi 20 kiloa?
Kuinka nopeasti ja helposti kilot tippuivat?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkansa. Se, että jotkut lääkkeet hidastaa järjettömästi aineenvaihduntaa tulee yllätyksenä. Tai kortisoni, joka kerryttää nestettä. Ja ei, nämä lääkkeet eivät ole ratkaisu aliravitsemukseen, sillä ihminen on silti vajaaravittu, vaikka kulutus painuisi esim. 1000 kaloriin, sillä sillä määrällä ei vain enää voi saada kaikkia ravintoaineita.
Joku tietty e-pilleri tai tietty keltarauhashormoni, jos lisää ruokahalua tai vaikuttaa. Ehkei kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja tyroksiinilääkitys aiheuttaa painonnousua. Painonnousu ei aina ole pelkkää rasvaa, vaan siihen voi liittyä nestekertymiä (turvotusta) kasvoissa, silmäluomissa ja säärissä. Painonnousun lisäksi tyypillisiä oireita ovat väsymys, palelu, ummetus ja aloitekyvyttömyys.
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja voi kohtaa lihomiseen. Tyroksiini sen sijaan on vajaatoimintalääke ja kiihdyttää aineenvaihduntaa, ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Ei me tiedetä täällä kaikkia maailman sairauksia ja lääkityksiä. Kysele lääkäriltä!
Olen 5/34 ja lääkäri. Mutta ei täällä tosiaan voi kaikkea ihan kattavasti luetella, yleisimmät vain.
Sairaudet (esim. syövät, sydämen vajaatoiminta, kilpirauhasen vajaatoiminta) aiheuttavat painonnousun nesteen kertymisen kautta. Nestettä voi kertyä vaikka kymmeniä kiloja jos on pitkään hoitamatta
Rasvaa sitten taas herkemmin kerryttää kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei sekään sitä suoraan lisää, mutta kulutus voi vähentyä sadoilla kaloreilla vuorokaudessa. Vuosien mittaan se voi lihottaa paljonkin.
Lääkkeet yleensä vaan lisäävät ruokahalua tai aiheuttavat nälän tunnetta vaikkei oikeasti olisi nälkä, eivätkä suoraan lihota.
Vierailija kirjoitti:
Exällä nousi neuroleptien aikana 20 kiloa, hyvin yleinen sivuvaikutus jota vähätellään.
Mutta AP, sä et voi sille lääkärille sanoa että "en halua sit tätä, sitä tai tuota". Sun pitää kertoa mitä sä toivot lääkityksestä ja mitä et. Itselle syömishäiriöisenä on ollut ehdottoman tärkeää, ettei vaikuta ruokahalua lisäävästi tai nosta painoa, eikä hidasta liikuntaa jolla hoidan sitä mielenterveyttäkin eniten. Jostain syystä naislääkärit on ottaneet tän enemmän tosissaan kuin varsinkin vanhemmat mieslääkärit.
Muista kertoa, jos tää asia on sulle tärkeä.
Tottakai mistä tahansa lääkkeestä voi kieltäytyä. Mutta itselleni Gabrion auttaa kaikkein parhaiten hermokipuun. Sen takia olen lihonut, ja haittavaikutuksena on painonnousu, eikä kilot lähde laihduttamalla. Kilot hankaloittaa elämää. Mutta vaihtoehtona kun on kärsiä heIvetillisistä kivuista, niin valinta on kuitenkin helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me tiedetä täällä kaikkia maailman sairauksia ja lääkityksiä. Kysele lääkäriltä!
Olen 5/34 ja lääkäri. Mutta ei täällä tosiaan voi kaikkea ihan kattavasti luetella, yleisimmät vain.
Lääkärinä voit varmaan ottaa kantaa metformiiniin ja Jardianceen. Johtuuko painonpudotukseni näistä lääkkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja tyroksiinilääkitys aiheuttaa painonnousua. Painonnousu ei aina ole pelkkää rasvaa, vaan siihen voi liittyä nestekertymiä (turvotusta) kasvoissa, silmäluomissa ja säärissä. Painonnousun lisäksi tyypillisiä oireita ovat väsymys, palelu, ummetus ja aloitekyvyttömyys.
Ei tyroksiini aiheuta painonnousua. Voi laihduttaa ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beetasalpaajatkin kuulemma lihottaa koska ne hidastaa aineenvaiduntaa jonkun verran.
Ne koittaa syöttää propralia mulle paniikkikohtauksiin ja ahdistukseen. Kukaan ei ole vieläkään vastannut mulle, miten ihmeessä mä urheilen noiden kanssa? Kauhean raskasta, hitonmoinen hiki, ei jaksa. Aloin aiemmin laihtumaan vasta kun jätin ne vaikka lekurit inttää että ei vaikuta painoon. Miten muka voi olla vaikuttamatta?
Mulle kävi samoin, otin tunti ennen "jonnekin" menoa ja lopetin lopulta, ei ne auta ahdistuspanikhäiriöön juurikaan.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta todettu ja mietin, että voiko siitä johtua liikakiloni.
ap