Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä sairaudet ja lääkitykset aiheuttavat painon nousua?

Vierailija
28.02.2026 |

Kertokaa.

Ja kuinka paljon paino voi niistä suurin piirtein nousta. Eli kuinka ylipainoiseksi voi tulla niistä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni ja jotkut psyykenlääkkeet lisäävät ruokahalua paljon. Sydämen vajaatoiminta voi lisätä nesteen kertymistä (silloin on kyllä jo todella sairas). Kilpirauhasen vajaatoiminta voi hidastaa aineenvaihduntaa, jolloin lihoo helpommin.

Vajaatoiminta voi aiheuttaa myös mm unettomuutta ja masennusta, ja nämä lihottavat sitten kanssa.

Vierailija
62/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, selittyykö noin 10 liikakiloa hoitamattomalla kilpirauhasen vajaatoiminnalla? 7 kiloa pois ja BMI:ni olisi tasan 25.

Painoin aiemmin 12 kiloa vähemmän ja nyt todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kyllä selittyy. Jos et hoidata sairautta, on laihtuminen liki mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke ei nosta painoa, pelkästään kalorit tekee sen.

Itse en usko pelkkään kaloriteriaan. Jotkut lääkkeet voivat myös häiritä aineenvaihduntaa.

Yleisin syy varmaan kuitenkin ruokahalun muutokset ja mahdollisesti väsymyksestä johtuva liikunnan vähyys.

Ja lääkkeet voivat aiheuttaa ruokahalun muutoksia ja väsymystä.

Vierailija
64/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla oli tulehtunut sisäelin, turposin tosi ison näköiseksi. Vyötärölle kertyi parikymmentä senttiä, naama oli pallo, muualla vähemmän turvotusta. Tuo oli kyllä lähinnä nestettä, mutta ulospäin näytin lihavalta.

Vierailija
65/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, selittyykö noin 10 liikakiloa hoitamattomalla kilpirauhasen vajaatoiminnalla? 7 kiloa pois ja BMI:ni olisi tasan 25.

Painoin aiemmin 12 kiloa vähemmän ja nyt todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kyllä selittyy. Jos et hoidata sairautta, on laihtuminen liki mahdotonta.

Hoitamattomasta vajaatoiminnasta voi seurata jopa lapsettomuutta, joten sairaus kannattaa ottaa vakavasti eikä miettiä vaan ulkonäköä.

Vierailija
66/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin gabapentiini. Annosta piti taas syksyllä nostaa, ja paino on noussut siitä jo 7 kiloa.

Ei minulla olle nostanut painoa. Oon pahimmillaan syöny 900mgx3. 

Vierailija
67/82 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitkä lääkkeet lihottaa, mutta metformiini ja Jardiance-niminen lääke laihduttaa. Olen laihtunut 15 kg ja painon pudotus jatkuu.

DM2

Vierailija
68/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitkä lääkkeet lihottaa, mutta metformiini ja Jardiance-niminen lääke laihduttaa. Olen laihtunut 15 kg ja painon pudotus jatkuu.

DM2

Mitä tarkoittaa DM2?

Vierailija
69/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin gabapentiini. Annosta piti taas syksyllä nostaa, ja paino on noussut siitä jo 7 kiloa.

Yksilöt reagoivat lääkkeisiin eri tavoin. Olisi fiksua käydä farmakogeneettisessä testipaneelissa ennen säännöllisen lääkityksen aloittamista. Siten voi välttää täysin hyödyttämän lääkkeen syömisen, josta saa pahimmassa tapauksessa vain haitat. Lääke, joka toimii naapurilla, työkaverilla tai ystävällä, ei toimi välttämättä sinulla.

Vierailija
70/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DM2

Mitä tarkoittaa DM2?

Kakkostyypin diabetes eli diabetes mellitus 2.

Vierailija
71/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilöt reagoivat lääkkeisiin eri tavoin. Olisi fiksua käydä farmakogeneettisessä testipaneelissa ennen säännöllisen lääkityksen aloittamista. Siten voi välttää täysin hyödyttämän lääkkeen syömisen, josta saa pahimmassa tapauksessa vain haitat. Lääke, joka toimii naapurilla, työkaverilla tai ystävällä, ei toimi välttämättä sinulla.

Ymmärsinkö oikein? Kun tuo annos ei ole minua lihottanut, ei se myöskään ole auttanut vaivaan, joka tuolloin oli. Syön edelleen, mutta pienemmällä annoksella. On ikuinen lääkitys. Enkä liho!

Vierailija
72/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja tyroksiinilääkitys aiheuttaa painonnousua. Painonnousu ei aina ole pelkkää rasvaa, vaan siihen voi liittyä nestekertymiä (turvotusta) kasvoissa, silmäluomissa ja säärissä. Painonnousun lisäksi tyypillisiä oireita ovat väsymys, palelu, ummetus ja aloitekyvyttömyys.

Ei kai se tyroksiinilääkitys mitään tuollaista aiheuta. Vaan nimenomaan se vajaatoiminta. Ja painonnousua voi esim. tulla, jos se lääkitys ei ole kohdallaan vaan liian pieni, jolloin vajaatoiminta vaan jatkuu.

Vierailija
73/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli millä pillereillä taltutetaan nälänhädät ?

Pari koneellista pillereitä ja afrikassa kaikki pullukoita ,ilman lisättyjä kaloreita.

Vierailija
74/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap johtua, jos et ole muuttanut syömistäsi, muuta kuin vähemmäksi. 

Minulle tuli 20kg kilpparin vajaatoiminnasta ja kaiken päälle ruokahaluttomuus joka vielä pahentaa vajaatoimintaa, koska monet ravintoaineet vaikuttavat kilpirauhaseen. Eli pitää syödä, vaikka sairaus tekisi olon ruokahaluttomaksi. Minulla on lisäksi kehittynyt jodin puute ja anemia. Siksi en lääkityksen alkaessa edes laihtunut, kun en lääkitystä saatu kohdalleen, kun ei ollut "rakennusaineita" T3 muodostumiseen. 

Mutta tosiaan neuroleptit, epilepsialääkkeet ja kortisoni on yleisimmin tunnettuja lääkkeitä, jotka nostavat painoa. Samoin tuo mainittu mirtazapiini. 

Sairauksissa on sitten paljonkin, jotka voivat nostaa eri tavoin esim. nesteen kertymisen ja/tai aineenvaihdunnan hidastaumisen vuoksi. 

suurin osa T3 muodostuu maksassa ja sen jälkeen suolistossa, myös muualla elimistössä tapahtuu muuntoa, mutta pienemmässä mittakaavassa. Suolisto- ja maksaterveys onkin ensisijainen kuntoon laittamisen paikka. Tuo on totta, että ruokahalu voi lähteä kokonaan, mutta kun pitäisi myös syödä kunnolla.

Vierailija
75/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja tyroksiinilääkitys aiheuttaa painonnousua. Painonnousu ei aina ole pelkkää rasvaa, vaan siihen voi liittyä nestekertymiä (turvotusta) kasvoissa, silmäluomissa ja säärissä. Painonnousun lisäksi tyypillisiä oireita ovat väsymys, palelu, ummetus ja aloitekyvyttömyys.

Ei kai se tyroksiinilääkitys mitään tuollaista aiheuta. Vaan nimenomaan se vajaatoiminta. Ja painonnousua voi esim. tulla, jos se lääkitys ei ole kohdallaan vaan liian pieni, jolloin vajaatoiminta vaan jatkuu.

Kyllä mulla ainakin tuli tyroksiinistä kilo viikossa painoa lisää. Kun jouduin vakavien sivuvaikutusten takia lopettamaan, niin painon nouseminenkin pysähtyi. Ei se tyroksiinikaan kaikille sovi. Niin kuin tuossa ylempänä just oli, voi sopia naapurille tai ystävälle, mutta ei juuri itselle.

Vierailija
76/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke ei nosta painoa, pelkästään kalorit tekee sen.

Jos näin on, niin miksi on olemassa lääkkeitä, jotka laihduttavat, kuten Ozempic.

Ja miksi on olemassa hoikkia ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho?

Vierailija
77/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Lisäisin vielä, että vajaatoiminnan oireita voi olla vaikka veriarvot olisi jo kunnossa. Itseni kohdalla entinen lääkäri ei antanut enää nostaa annosta, vaikka minulla oli ihan selkeitä oireita. Nykyinen lääkärini taas katsoo minua kokonaisuutena eikä tuijottanut pelkkiä veriarvoja, nostettiin annosta ja nyt on taas hyvä, normaali olo.

Vierailija
78/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli millä pillereillä taltutetaan nälänhädät ?

Pari koneellista pillereitä ja afrikassa kaikki pullukoita ,ilman lisättyjä kaloreita.

Sattuuko päähän olla noin tyhmä?

Vierailija
79/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl, lukee kohdassa mahdolliset sivuvaikutukset.

Vierailija
80/82 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilta kun kysytään niin ihan kaikki mahdollinen aiheuttaa sen että ei tarvi myöntää olevansa laiska mässäilijä. Todellisuudessa painoon ei konsertti joku kuluttaa enemmän kun tankkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi