Mä lähden nyt kauppaan ostaa piimää ja tomusokeria ja teen mokkapaloja.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää syödä leivonnaisia
Kahvi on liian yksitoikkoista juotavaa ilman kahvileipää. Ainakin minun kohdalla syy on se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää mokkapaloihin?
Tuolla piimää sisältävälle mokkapalapohjalle on netissä reseptejä, olen itsekin sellaisen bongannut. Etkö muka ole kuullut piimäleivonnaisista, esim. piimäkakusta?
Piimäkakku on kyllä hyvää. En viitsi tehdä kun ei sitä voi olla syömättä sitten.😄
Mutta syötäväksihän kakut on tehty?
Mä levoin just gluteenittoman suklaakääretortun. Tulee ihan oikea keliaakikko kylään. Se on helppo, kun pohjan voi tehdä perunajauhoista ja kaakaosta.
Mitäkö hyvää muilla tarjolla? Minulla Fazerin sinistä ja jäätelöä, kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalojen alkuperäinen resepti
Ainesosat
150 g voita tai margariinia
2 kananmunaa
3 dl sokeria
1,5 dl maitoa
4,5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokeria
1 rkl kaakaojauhetta
Kuorrute:
3 dl tomusokeria
4 rkl sulatettua voita tai margariinia
2 tl vanilliinisokeria
4 rkl vahvaa kahvia
2 rkl kaakaojauhetta
Koristeluun:
kookoshiutaleita, suklaalastuja tai nonparelleja
Noin jumalaton määrä eri ainesosia? Jatkan edelleen mieluummin valmiiden kahvileipien ostamista, kuin rupean tuollaista leikkiä harrastamaan.
Se piimäpohja on niin paljon helpompi
6dl vehnäjauhuja
2 tl soodaa
3 dl sokeria
3 dl sulatettua rasvaa
3 dl piimää
Ei valkaamista, sekoitat vaan nesteet kuiva-aineiden sekaan ja laitat leivinpaprulla vuoratulle pellille ja uuniin.
Just tein toskakakun ja kohta tytär tekee sitruunamutakakun huomiselle
Sä ku varastit vihreän ruokaohje kansion . Palautat sen tai joudut tulikivijärveen helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää mokkapaloihin?
Tuolla piimää sisältävälle mokkapalapohjalle on netissä reseptejä, olen itsekin sellaisen bongannut. Etkö muka ole kuullut piimäleivonnaisista, esim. piimäkakusta?
Piimäkakku on tuttu, piimämokkapalat eivät.
-eri-
Piimä- tai hapankermapohja on mehevä. Ei kuiva imelä känkky. Nostatetaan soodalla. En leivo viikonloppuna. Leivon myyntiin ja työkavereille viikolla.
Sooda ja sokeri yhdistelmä tappaa rotat kun se turpoaa suolistossa . ÄLKÄÄ VAAN USKOKO TÄTÄ MYRKYNKEITTÄJÄÄ .
Piimä kakku ja piimäpiirakka on erikseen. Mokkakakkuun ei tule SODAAAAAAA. Eikä piimää eikä mitään muuta mikä pilaa sen maun ja terveellisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää mokkapaloihin?
Piimäkakku on tuttu, piimämokkapalat eivät.
-eri-
Kannattaa koittaa joskus piimäpiirakkapohjaa, niin helppo tehdä ja hyvää.
Minulle piimä on aina ollut vain ruokajuoma ja pysyy jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Sä ku varastit vihreän ruokaohje kansion . Palautat sen tai joudut tulikivijärveen helvettiin.
Juu siellä vois olla helpompaa kuin mun työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalojen alkuperäinen resepti
Ainesosat
150 g voita tai margariinia
2 kananmunaa
3 dl sokeria
1,5 dl maitoa
4,5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokeria
1 rkl kaakaojauhetta
Kuorrute:
3 dl tomusokeria
4 rkl sulatettua voita tai margariinia
2 tl vanilliinisokeria
4 rkl vahvaa kahvia
2 rkl kaakaojauhetta
Koristeluun:
kookoshiutaleita, suklaalastuja tai nonparelleja
Epäilen kovasti tuon reseptin alkuperäisyyttä. Mielestäni ekat reseptit, jotka itse olen nähnyt, on tehty sokerikakku- eli kääretorttupohjaan eikä rasvakakkutaikinapohjaan. Sitä paitsi, leivonnaisen nimi tulee päällysteestä, eli siihen nähden se on ihan sama, minkälainen pohja on kunhan päällinen on kahvinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä levoin just gluteenittoman suklaakääretortun. Tulee ihan oikea keliaakikko kylään. Se on helppo, kun pohjan voi tehdä perunajauhoista ja kaakaosta.
Siinähän pitää huomioida, että ihan kaikki alustoja, uuneja ym. myöten on gluteenittomia eli kaikki jauhopöly pois. Harva pystyy kotikeittiössä siihen.
Pohjois-Pohjanmaa voittaa tämän reseptikisan
Mokkapalat Oulun malliin:
3 kkp piimää
3 tl ruokasoodaa
(nämä sekoitetaan)
2 kkp sokeria
vaniljasokeria ja kardemummaa maun mukkaan
1 kkp kasviöljyä
kaakaota niin että värjääntyy
Sitten se päällinen - kattokaa tomusokeripalapaketin kyljestä plus lisätkää 2 rkl murukahvia/tummaa kahvia ja kaakaota, plus nonparellit
Vanhoissa keittokirjoissa eli 40- ja 50-luvuilla tuo leivonnainen kulki nimellä Tuuloman torttu. Se erottui muista myöhemmistä ohjeista niin, että pohjaan ei ollut pakko laittaa kaakaojauhetta.
Intiaanit laittavat mokkapalataikinaan mokkasiineja!
Piimä on aina hyvää, ja jos jotain leipomuksista jää voi juoda jämät :)