Onko sinulla ruokakaapissa esim. tahinia, seesamiöljyä, misoa, currytahnaa, kookosmaitoa jne ei-niin-perus ruokatarvikkeita?
Teetkö usein jotain esim. somesta inspiraation saanutta ruokaa? Esim. instagram on tällaisten taivas, löytää ties mitä kokeilemisen arvoisia reseptejä joista ei ole ennen kuullutkaan!
Kommentit (60)
Ei löydy noita, löytyy tabaskoa, soijaa, valkosipulimurskaa, currytahnaa, extra hottia tacokastiketta, paprikatahnaa ja kahdenlaisia jalopenoja. Pitäiskin vähän täydentää varastoa, rakastan tulista ruokaa.
Mulle nuo ovat ihan perusjuttuja joita pidän kaapissa. Kun on hyvät valikoimat mausteita, öljyjä ja tahnoja niin ruuanlaitto on tosi vaivatonta. Jos ei ole ruokaa ja kaapista löytyy pari nahistunutta kasvista ja joku proteiini niin saa hetkessä todella maukkaan aterian.
Vierailija kirjoitti:
Mulle nuo ovat ihan perusjuttuja joita pidän kaapissa. Kun on hyvät valikoimat mausteita, öljyjä ja tahnoja niin ruuanlaitto on tosi vaivatonta. Jos ei ole ruokaa ja kaapista löytyy pari nahistunutta kasvista ja joku proteiini niin saa hetkessä todella maukkaan aterian.
Samaa mieltä. Yksi broilerinfile, parsakaalia ja herkkusieniä pelkästään on ihan blaah. Sekoita nopea kastike soijakastikkeesta, riisiviinietikasta, seesamiöljystä, gochujangista ja valkosipulista ja tämä on herkkuateria.
Currytahnaa on, lisäksi erikoisempi mausteiden osalta garam masala.
Kaikkia noita.
Lisäksi eri currytahnoja ja -jauhesekoituksia, harissaa, sitruunaruohoa, sumakkia, eri chilejä, savupaprikaa, saframia, tryffelijauhetta ja -öljyä, sataytahnaa yms.
Tuore inkivääri lähes päivittäin käytössä. Tahinia syön sellaisenaan siinä missä toiset maapähkinätahnaa
Vierailija kirjoitti:
Currytahnaa on, lisäksi erikoisempi mausteiden osalta garam masala.
Ei se erikoista ole. Tulee laiteltua butter chickeniin harva se viikko.
Aika lailla eksoottisia aineksia löytyy, mm. suolaa, jossa on mukana kultahippuja. Ndujaa, gochujangia, seesamiöljyä, omenabalsamicoa ja tavallista, kalakastiketta, osterikastiketta, teriyakikastiketta, sumakkia, mustasta ja valkoisesta tryffelistä tahnaa... Kaikenlaista. Mutta tulee ne kaikki käytettyä, wokkia teen aika usein, ja noi tryffelitahnat on herkutteluun ihan sinällään jonkun patongin kanssa. On mulla leivontaankin kaikenlaista, esim. italialaista leivinjauhetta, jossa on vaniljasokeri mukana. Sitä käytin eilen, kun leivoin jäätelöstä kakun.
Tänään teen kaalikeittoa, niin siihen eksoottisin aines on varmaan itsekasvatettu oregano. Eilen tein kanapataa, johon laitoin viskigrillikastiketta, viime kesän jämiä. Kun käytännössä joka päivä tekee vähintään yhden lämpimän ruuan, niin helposti tulee käytettyä kaikki.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ei varmana ole, inhoan noita kaikkia ja aasiaa eritoten.
Ei ole mitään noista. Mun ravinnon kotimaisuusaste on yli 90 prosenttia. Ulkomailta tulee kahvi, tee, kaakao, suola, pippurit.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että nämä ei-perusaineet jää kaappiin vaille käytttöä. Nykyään skippaan kaikki reseptit, joissa on liikaa ei-perusaineksia. Tulee kalliiksi ostaa purkki sitä ja tätä ja tehdä niistä yhden kerran jotain.
Saman huomannut kun harvemmin muutenkaan kokkailee, ja enemmän menee välimerellisiä yrttejä niihin mun perusruokiin. Itämaista jos haluan, meen ravintolaan.
On. Aasialaisessa kaupassa käymme parin kuukauden välein täydentämässä varastoja.
Näitä kummallisia ja eksoottisia ruoka-aineita, joita meille nykyään resepteissä tarjotaan, saisi olla myytävänä vain pienissä pakkauksissa. Nytkin jouduin ostamaan yhtä vaadittavaa juttua ison pakkauksen, vaikka tarvitsin sitä vain kaksi ruokalusikallista. Ärsyttävää.
Ei sitä voi tietää, mikä on hyvää ja maittavaa ja tulee useammin käyttöön, mikä ei. On voitava ensin kokeilla. Ja muutenkin sellaiset ainesosat, joita menee tosi vähän kerrallaan yleensäkin, saisi myydä vain pieninä pakkauksina.
Nytkin heitin hukkaan lähes täyden pakkauksen maizenaa, joka oli ollut kaapissani vuosikausia. En sitä ollut tarvinnut kuin kerran johonkin. Tiedän, tiedän, se ei ole eksoottinen aines, mutta ei niin yleisesti käytettykään. Teen aika tavallisia ruokia, mutta joskus on kiva kokeilla jotain erikoisempaakin.
Tahinia ostin kerran kun tein itse falafelleja. Falafelit epäonnistuivat enkä ole toiste yrittänyt itse tehdä, lopulle tahinille en keksinyt käyttöä ja heitin sen pois.
Jotain chilituotetta, inkivääriä, valkosipulimurskaa ja soijakastiketta on aina, yleensä myös kookosmaitoa. Nyt ostin lisäksi maapähkinätahnaa. Näistä saa vähän suhteita vaihdellen aina mieluisan wokkikastikkeen.
Ei ole. Teen vain italialaisen keittiön ruokia.
Miso ja tahini, kyllä. Kookosmaitoa ostan silloin tällöin, en yleensä pidä varastossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmana ole, inhoan noita kaikkia ja aasiaa eritoten.
Miksi? Oletko edes käynyt koskaan?
Mitään noita mulla ei ole eikä tule. Kaikki nuo aasialaiset ja meksikolaiset sun muut mausteiset ja tuliset pöperöt on ällöjä! Currya suorastaan vihaan, jo sen hajuakin.
Sitten ihmiset röyhtäilee ja hönkii niitä tujuja mausteisia haisujaan, öyh!
Vierailija kirjoitti:
Tahinia ja misoa ei ole tällä hetkellä. Muita on ja ne on käytössä viikoittain. Eivät ole meillä mitään erikoisia raaka-aineita.
Esittäydy iltalehdessä.
Kaikkia noita löytyy. Ovat hyvin säilyviä, joten ei niistä tarvitse joka viikko ruokaa tehdä. Kookosmaidon ostan yleensä sellaisissa pienissä pakkauksissa, koska kahdelle ei tarvitse 400 g kerralla.
Tahinia ja misoa ei ole tällä hetkellä. Muita on ja ne on käytössä viikoittain. Eivät ole meillä mitään erikoisia raaka-aineita.