IL: Attendon yöhoitajat eivät halunneet hälytyksiä!
Hoivakodissa otettiin käyttöön uusi asukashälytysjärjestelmä helmikuussa 2024.
Yöaikaiset hälytykset ohjelmoitiin niin, että yöhoitajilla on järjestelmään omat tunnukset. Attendon mukaan ohjeistus käytiin läpi hoivakodin henkilökunnan kanssa.
Yli vuosi uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen maaliskuussa 2025 ilmeni, että yöaikaiset hälytykset eivät ole tulleet hoitajien tietoon.
Asiaa selvitettiin asukashälytysjärjestelmän edustajan kanssa. Edustaja totesi, että yöhoitajat ovat kirjautuneet järjestelmään vain harvakseltaan.
Kommentit (304)
Mikään ei estä näitä yksityisiä laitoksia palkkaamasta lisää henkilökuntaa. Toinen yökkö olisi paikallaan, ja päivällä pari muuta pitämään vaikka päivätoimintaa ja kiertämään huoneissa. Ai niin, mikäs olikaan se firma päätavoite...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filippiini hoitajat eivät osaa Suomea joten eivät vastaa hälytyksiin.
Mutta kuulemma he kunnioittavat vanhuksia ja ovat iloisia, lämpimiä ihmisiä. Kyllä se siitä.
Olin viime vuonna muutaman kuukauden sairaalassa ja osaston iloisimmat ja auttavaisimmat olivat kyllä Aasiasta tulleet, ilmeisesti thaimaalaiset. Suomalainen keski-ikäinen lähihoitaja on kyllä naama norsun. koko ajan, eikä mitään tehdä jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän nämä ongelmat tuntuu kasautuvan yksityisiin, voittoja tavoitteleviin paikkoihin? Julkisen sektorin ylläpitämistä laitoksista ei vastaavaa kuulu.
Mikä puolue on ajanut yksityistämistä kiiman vallassa?
Kokoomus sitä on ajanut ja nyt toteuttaa persujen avustuksella.
On ihan turha hurskastella heidänkään, koska ovat itse syyllisiä tilanteeseen.
Nyt on sitten mahdollisuus vaikuttaa asiaan tai olla tekemättä mitään. Ja mitään ei tapahdu.
Ennen kuolemaansa muistisairaalla isällä oli tapana soitella hoitajille monta kertaa yössä hoitolaitoksessa ollessaan, joten varmasti on häirinnyt hoitajien telkkarinkatselua ja netin selailua.
Mutta siellä ymmärrettiin, että se on sitä, mistä he saavat palkkaa.
Ei yhtään ihmettele, hoitajat ma..muja pääsääntöisesti, niiden työmoraalin kyllä nähneenä..
Meillä joutui muutama hoitaja ulos muutosneuvotteluiden myötä. Nyt osastolla liikkuu jos jonkinmoista sijaista, ei se tarve ole mihinkään kadonnut. Yhtä huonokuntoista porukkaa on hoidossa. Usein sijaiset eivät voi edes auttaa keittiöhommissa jos heillä ei ole hygieniapassia, lääkeluvista puhumattakaan. Tämä tilanne sen takia että firma ei tuota tarpeeksi voittoa. Ihan älytöntä, tähän pitäisi saada joku roti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa ne vanhuksenne itse niin saavat huippuhoidon. Se on ainoa ratkaisu taata ympärivuorokautinen vierihoito.
Onko se omaisten antama hoito aina hyvää?
Riippuu omaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filippiini hoitajat eivät osaa Suomea joten eivät vastaa hälytyksiin.
Mutta kuulemma he kunnioittavat vanhuksia ja ovat iloisia, lämpimiä ihmisiä. Kyllä se siitä.
Olin viime vuonna muutaman kuukauden sairaalassa ja osaston iloisimmat ja auttavaisimmat olivat kyllä Aasiasta tulleet, ilmeisesti thaimaalaiset. Suomalainen keski-ikäinen lähihoitaja on kyllä naama norsun. koko ajan, eikä mitään tehdä jos ei ole pakko.
Kuuluu vähän suomalaiseen kulttuuriin että ei tehdä ellei ole pakko. Eikä se toisen ihmisen kunnioittaminen ole yhtään sen kummempaa siellä hoitolaitoksen ulkopuolellskaan. Kyllähän tuon huomaa palstalkakin miten suomalainen suhtautuu muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa ne vanhuksenne itse niin saavat huippuhoidon. Se on ainoa ratkaisu taata ympärivuorokautinen vierihoito.
Riippuu omaisesta.
Hyvin harvoja jotka hoitaa hyvin.
Kyllä tässäkin ketjussa on törkeää hoitajien pilkkaamista. En ole nähnyt laitosta jossa ehtii istua. Yhtä tauotanta juoksua se on liian vähällä henkilökunnalla potilasmäärään ja heidän kuntoon nähden. Ikuista poikkeusolon elämistä. Hoitajat poltetaan loppuun.
Muistan edelleenkin järkytykseni, kun eräs hoitaja mietti ääneen;
Mitähän elokuvaa katsoisi ensi yönä, kun oli yövuoroon menossa !
Olin sanaton, siis katsot elokuvia töissä ??
Olen ollut itsekin vanhustyössä ja tehnyt yövuoroja.
Meille kuului kiertää kaikki vanhukset määräajoin yön aikan.
Kuivattaa, vaihtaa heidän asentoaan muutaman kerran yössä, jos vanhuksen liikkuvuus oli huono.
Vastata soittokelloon, auttaa WC hen.
Pestä pyykkiä yöllä, jakaa lääkkeet, laittaa aamupuuro hautumaan, valmistella aamupalaa.
Jos joku vanhuksista heräsi aikaisemmin laittaa päiväkuntoon - vaatteet, peseytyminen yms petaus.
Tämä tietysti heille joiden kanssa pystyi toimimaan yksin.
Meitä oli kaksi yövuorossa. Ja toinen hoitaja oli toisella osastolla. Eikö toista osastoa voinut kovin kauan jättää valvomatta.
. TV tä saatoin katsoa hetken jonkun asukkaan kanssa iltaisella. Mutta ei ollut monta ihmistä joka olisi ollut vireä vielä klo 21 jälkeen.
Sillointällöin oli vainajan laitto, joka oli oma juttunsa.
Summa summa minun kokemukseni on, ettei yövuoron aikana ehdi hölläilleen. Onko nyt sitten toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään ihmettele, hoitajat ma..muja pääsääntöisesti, niiden työmoraalin kyllä nähneenä..
Olen myös nähnyt niiden työmoraalin työkavereina. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa niistä. Bussikuskeina ne on parhaita ja wolt-kuskien työninto on ihailtavaa. Päiväkodeissa ne on mahtavia. Siinä oma kokemukseni. En voi moittia. Pitsi yhtä naapuria. Helsingissä omakotitalo alueella, rikas yrittäjä oli vähän ylimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan kunnon valvonta ja laiminlyönneistä ankarat rangaistukset eikä mitään päänsilittelyä. Jos muu auta, niin yksityiset palveluntuottajafirmat pitää kansallistaa ja ottaa valtion tai sotealueiden suoraan valvontaan.
Luuletko, että julkisissa hoitopaikoissa ei taukohuone kiinnosta? Niissä on vielä veltompaa kuin yksityisissä.
Niissä on seurantaa. Ja enemmän apua tarvitsevia potilaita. Lusmuilun seuraukset ovat suuremmat sekä työntekijälle, että asukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Kiittäkää nykyhallitusta leikkauksista
Miten laiskat hoitajat liittyvät nykyhallitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa meille hoitoon ja antakaa paljon rahaa :)
t. Attento
Viedään sun kaikki tulot tähän meidän huippupalveluun, jätetään toki satanen kahvirahaa. Tuu tekeen soppari perävalotakuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu omaisesta.
Hyvin harvoja jotka hoitaa hyvin.
Omaiset kyllä hoitaa sydämellä. Jaksaminen on se ongelma. Mitään vuoron vaihtoa ei ole. Joskus voi saada säädetyt lomat tai vapaat. Yleensä silloin kun on omaishoitajalla pakollinen oma meno. Ei siis rentoutumista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni vanhus kuolee yksin hoivakodeissa yöllä yksin lukkojen takana. Kuten kävi äidilleni ja hänen toverilleen viereisissä huoneessa. Saamatta apua. Kuinka usein hoitaja kiertää katsomassa potilaiden voinnit. Aamulla löydetään kuolleina. Ilman mitään tarkkailulaitteita.
Mikdi niitä tarkkailu laitteita pitäisi hoivakodssa olla?
Hoitolaitoksen asukkaat on elämänsä loppumetreillä. Ihmisiä kuolee vanhuuteen. Ei kukaan elä ikuisesti. Rauhallisesti nukkuessa kuoleminen. Siinä monen unelma.
Kuoliko se 11 kertaa tunnissa apua pyytänyt rauhallisesti nukkuessaan?
Luuletko, että julkisissa hoitopaikoissa ei taukohuone kiinnosta? Niissä on vielä veltompaa kuin yksityisissä.