Keskisuomalainen: Z-sukupolvi saattaa tuoda äidinsä mukanaan työhaastatteluun, selviää kyselystä
Z-sukupolvi eli 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa syntyneet saattavat tuoda vanhempansa mukaan työhaastatteluun. Kyselyn mukaan 20 prosenttia on tehnyt niin, osa fyysisesti paikan päällä ja osa etänä. Lisäksi 44 prosentilla vanhemmat ovat auttaneet ansioluettelon tekemisessä, ja joka viides kertoo vanhemman jopa ottaneen yhteyttä työnantajaan heidän puolestaan. Moni saa apua myös palkkaneuvotteluihin, ja kolmannes pitää vanhempiaan suurimpana vaikuttajana urapäätöksissä. Asiantuntijan mukaan neuvot ovat ok, mutta liiallinen osallistuminen kääntyy hakijaa vastaan.
Taustalla on huoli siitä, ettei nuori aikuinen opi itse neuvottelemaan palkastaan tai puolustamaan itseään työelämässä. HR-asiantuntija varoittaa, että jos vanhemmat hoitavat vaikeat keskustelut, omat taidot jäävät kehittymättä. Silti osa pitää vanhempien tukea luonnollisena jatkumona tiiviille perhesuhteille.
Ja nyt se epämukava kysymys. Miten on mahdollista, että täysi-ikäinen ihminen tarvitsee äidin tai isän mukaan työhaastatteluun? Jos vanhempi soittaa työnantajalle ja neuvottelee palkan, kuka siinä oikeasti on hakemassa töitä? Tämä ei ole enää tukea vaan suoraa helikopterointia, joka kertoo enemmän kasvatuksesta kuin sukupolvesta. On helppo syyttää työelämää kovaksi, mutta jos ensimmäinen reaktio on ottaa vanhempi mukaan neuvotteluun, miten aiotaan selvitä yt-neuvotteluista, irtisanomisista tai vaativista asiakkaista? Onko seuraava askel se, että vanhempi tulee mukaan myös ensimmäiseen kehityskeskusteluun?
Kommentit (68)
Ei ollenkaan huono idea! Työnantajaltakin voi paikalle tulla useampi henkilöitä, joten miksei sitten työntekijältäkin?
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.
Tiedän mistä tässä on kysymys. Sain itse aikoinaan puheluita kesätyöntekijöiden vanhemmilta. Tämä tapahtui 2000 luvun alussa. Vanhempien mielestä nuori ei hakenut töitä riittävän aktiivisesti joten päättivät "vauhdittaa" asioita soittamalla nuoren puolesta. Kotona oli selvästi tehty päätös että sohvalla makailu loppuu nyt!
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan huono idea! Työnantajaltakin voi paikalle tulla useampi henkilöitä, joten miksei sitten työntekijältäkin?
Itse otan aina juristin mukaan.
Tämä sama juttu tehtiin Jenkeissä muuta kuukausi sitten, epäilen tämän jutun todenperäisyyttä, todennäköisesti propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Noihan on kolmekymppisiä.
Tai parikymppisiä
"nuori ei opi neuvottelemaan palkastaan" sanoo HR kalkkuna.
Kysytääs näin päin, kuinka monessa työhönottotilanteessa nuorella on palkka-asiaan ylipäätään minkäänlaista neuvotteluvaraa?
Vai olenko mä niin vanha käpy että ajat on muuttuneet niin että se palkka on neuvottelukysymys, eikä niin että se on se mitä työnantaja suostuu maksamaan?
"Millainen hallitus meillä on 10-15 vuoden päästä?"
Jos vaivauduit lukemaan linkatun jutun niin tuota kyselyä ei ollut tehty Suomessa vaan Amerikassa.
Meidän Veetillä on tissiruokailu ja päiväunet 11-15 välisenä aikana.
Miksi te nostatte näitä aiheita tänne mainitsemassa että koko juttu ei koske Suomea lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Millainen hallitus meillä on 10-15 vuoden päästä?
Äiti pitää kädestä kun PM pitää puheen.
Joo ne on niitä vihervassaripääministeteitä
Vierailija kirjoitti:
"Millainen hallitus meillä on 10-15 vuoden päästä?"
Jos vaivauduit lukemaan linkatun jutun niin tuota kyselyä ei ollut tehty Suomessa vaan Amerikassa.
Pohjois vai Etelä-Amerikassa?
Ei saa TiinaLeenua tai VeetiPetteriä kiusata,kyllä ne vielä ehtii aikuistua,ehkä joskus sitten kun tota noin sitku.
Vierailija kirjoitti:
Millainen hallitus meillä on 10-15 vuoden päästä?
Äiti pitää kädestä kun PM pitää puheen.
Tutkimus oli amerikkalainen. Tuskin meillä Suomessa on ainakaan tuo vanhemman läsnäolo haastattelutilanteessa kovinkaan yleinen. Työpaikkaa lapsensa puolesta kyseleviä vanhempia on kyllä Suomessakin paljon. Itse ymmärrän sen korkeintaan siihen asti, että vanhempi selvittää, onko firmalla kenties jotain työtä tarjolla ja nuori sitten itse soittaa ja hakee ko. työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.
200000 vielä vähennettävä ei tarvita soppareita.
Tein vuosikymmeniä töitä rekrytoinnissa ja tätä ilmeni jo aikoja sitten, ei ole tämän päivän juttu ollenkaan. Äidit ja isitkin soittelivat lapsilleen töitä , eikä tuota kanavaa pitkin koskaan ketään palkattu vaikka satoja työntekijöitä ja haastateltavia kulki käsien läpi. Ja olen kokenut senkin että aikuisen miehen mukana oli äiti, mutta se ei kuitenkaan tunkenut mukaan haastatteluun. Eli ei kannata, ei johda mihinkään.
Paljon nuorten työpaikkojahan menee äitin ja isin suhteitten kautta, mutta onko tämä on jotain muuta sitten?
No huh, amerikkalaiset siis vauhdissa. Kyllä Suomessa joutuisi varmaan suljetulle osastolle heti kättelyssä, kun 1990 syntynyt 36-vuotias henkilö toisi äidin mukaan työhaastatteluun.
"Paikallinen sopiminen on voimassa."
www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen