Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia, joita ärsyttää seta ja pride?

Vierailija
26.02.2026 |

Olen pian 39v täyttävä lesbonainen. Tuntuu että olen aika yksin näiden ajatusteni kanssa, toisaalta exäni oli onneksi samanlainen. 

Eli minua ärsyttää kun seksuaalisesta suuntautumisesta tehdään "numero", ärsyttää kaikki pride-liputus, sateenkaarimessut, sateenkaarikahvilat ja sateenkaarikampaamot. Sillähän vain korostetaan kuinka ollaan erilaisia kuin muut, jos pitää käyttää em. palveluja. 

Minä en ole koskaan kokenut tarvetta korostaa sitä että kuulun seksuaalivähemmistöön, mielestäni olen ihan tavallinen ihminen eikä lesbous ole mikään iso asia elämässäni, vaan ihan tavallinen asia. Johtuuko kenties tästä, että en ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää tai kuullut pahaa sanaa lesbouteni takia, vaikka asun pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla. 

Luulen että ihmisiä ei niinkään ärsytä itse seksuaalivähemmistöön kuuluvat, vaan se että asiasta tehdään niin iso numero. Milloin kukakin on mediassa julistamassa kaapista tuloaan ja vaatimassa erityiskohtelua. 

En ikinä menisi esimerkiksi sateenkaarikahvilaan, sillä voin käydä ihan tavallisessa kahvilassa koska olen ihan tavallinen ihminen. Minua ei hävetä kertoa että olen lesbo, mutta se on alkanut hävettämään että jos minua kertomisen myötä aletaan pitää jonain seta-friikkinä. 

Minua myös korpeaa se, että sukupuolivähemmistöjen asiat niputetaan yleisesti samaan kategoriaan seksuaalivähemmistöjen kanssa. Kaksi täysin eri asiaa. Itse ymmärrän ja hyväksyn transsukupuolisuuden, mutta tämä uusi ilmiö eli muunsukupuoliset ja kolmannet sukupuolet ovat ihan huuhaata. En halua että minut automaattisesti yhdistetään sukupuolisekoiluun, jota Setakin ajaa. 

Nykyään ei omalla naamalla uskalla somessa ja deittiäpeissä kertoa että on kiinnostunut vain naisista jotka ovat naisia myös biologisesti, heti haukutaan transfoobikoksi jne. 

Onko muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä? Olisi mukava jutella. 

Kommentit (666)

Vierailija
641/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olkaa mitä olette heteroilla viha kasvaa kun joka tuutista työnnetään kiintiö poikkeavia. kiintiö täyttynyt lyön heti. jotain rajaa.

Poikkeavien yliedustus esim mediassa ja oikeuksien rummutus tympäisee. Lisäksi tämän poikkeavuuden nojalla uhriutuminen. Alkaa käydä vanhaksi tuo ulina.

Ja haittaa sun elämää...miten? Ärsyttääkö myös trumpista tai ukrsodasta uutisointi, kun eihän niitä meillä ole...

Whataboutismia. "Ei ole keneltäkään pois" ei ole argumentti.

"Ei ole keneltäkään pois" on aika hyvä vasta-argumentti jos joku kehtaa valittaa siitä että näkee mediassa erilaisia ihmisiä.

-eri

Vierailija
642/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljonkin. Moni palaa takaisin kaappiin. Ei kyse ole enää seksuaalivähemmistöjen oikeuksista vaan friikkisirkuksesta. En väheksy friikkisirkusta, mutta eikö heille voisi tehdä oman järjestön jonka alla voivat tehdä mitä haluavat?

Pitäisikö tehdä kansalaisaloite, että t-porukka irrotettava Setasta? Ei tämä täällä huutelu mitään auta.

Eiköhän seta ole menetetty. Meidän LGB-porukan pitää perustaa oma järjestö, jos sellaista kaipaa. 

Sellainen taitaa olla jo perustettu: LHB liitto. En tosin tiedä onko heillä oikein muuta agendaa kuin tehdä pesäeroa trans-ideologiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinä et ap ole kärsinyt syrjinnästä, mutta todella moni on. Se syy, miksi saat olla rauhassa, johtuu juuri siitä, että Seta ja muut järjestöt ovat tehneet paljon töitä eteen, että Suomessa syrjiminen seksuaalisen suuntautumisen vuoksi on tehty laittomaksi.

Välillä ihmetyttää joidenkin homojen ja lesbojen tarvetta purra auttavaa kättä. Vaikuttaa, että monella on edelleen joku tarve mielistellä esimerkiksi omaa ääriuskovaista perhettään tai muulla tavalla kerjätä hyväksyntää ihmisiltä, jotka eivät koskaan tule teidän seksuaalista suuntautumista hyväksymään.

Tai sitten aikuiset ihmiset eivät halua olla mitään autettavia sääliobjekteja? 

Pitäisikö sinua vetää turpiin vai sääliä?

Vierailija
644/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu aloitus, olen täysin samaa mieltä.

Vierailija
645/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä pridestä, mutta en sen takia, että mielestäni homot eivät saisi olla näkyvillä, vaan koska liikkeeseen on liitetty kaikkea täysin asiaan kuulumatonta hössötystä. Heteroita jotka haluavat pitää vaippoja ja koiran kaulapantaa, vanhempia joiden syntyvä lapsi on sukupuoleton, jne.

Mutta minua ärsyttää myös AP:n kaltaiset perseennuolijat jotka esittävät kuin homofobiaa ei ole. Etkö ole esimerkiksi huomannut kuinka miehet ja heteronaiset jatkuvasti levittävät valheellista juorua että lesbot ovat väkivaltaisia, vaikka kun katsotaan todellisia tilastoja niin 99% väkivaltarikollisista ovat miehiä.

Vierailija
646/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinä et ap ole kärsinyt syrjinnästä, mutta todella moni on. Se syy, miksi saat olla rauhassa, johtuu juuri siitä, että Seta ja muut järjestöt ovat tehneet paljon töitä eteen, että Suomessa syrjiminen seksuaalisen suuntautumisen vuoksi on tehty laittomaksi.

Välillä ihmetyttää joidenkin homojen ja lesbojen tarvetta purra auttavaa kättä. Vaikuttaa, että monella on edelleen joku tarve mielistellä esimerkiksi omaa ääriuskovaista perhettään tai muulla tavalla kerjätä hyväksyntää ihmisiltä, jotka eivät koskaan tule teidän seksuaalista suuntautumista hyväksymään.

Tuntuvatko biologiset tosiasiat, muiden aistihavainnot, naisten oikeudet, kullittomat naisten tilat ja biosukupuoleen kohdistuvat seksuaaliset suuntautumiset sinusta turpiinsaamiselta?

Vierailija
647/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä pridestä, mutta en sen takia, että mielestäni homot eivät saisi olla näkyvillä, vaan koska liikkeeseen on liitetty kaikkea täysin asiaan kuulumatonta hössötystä. Heteroita jotka haluavat pitää vaippoja ja koiran kaulapantaa, vanhempia joiden syntyvä lapsi on sukupuoleton, jne.

Mutta minua ärsyttää myös AP:n kaltaiset perseennuolijat jotka esittävät kuin homofobiaa ei ole. Etkö ole esimerkiksi huomannut kuinka miehet ja heteronaiset jatkuvasti levittävät valheellista juorua että lesbot ovat väkivaltaisia, vaikka kun katsotaan todellisia tilastoja niin 99% väkivaltarikollisista ovat miehiä.

En minä ainakaan ole tuollaista sanonut. Missä tuollaista juorua on jatkuvasti levitetty?

T. Heteronainen

Vierailija
648/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olkaa mitä olette heteroilla viha kasvaa kun joka tuutista työnnetään kiintiö poikkeavia. kiintiö täyttynyt lyön heti. jotain rajaa.

Poikkeavien yliedustus esim mediassa ja oikeuksien rummutus tympäisee. Lisäksi tämän poikkeavuuden nojalla uhriutuminen. Alkaa käydä vanhaksi tuo ulina.

Ja haittaa sun elämää...miten? Ärsyttääkö myös trumpista tai ukrsodasta uutisointi, kun eihän niitä meillä ole...

Whataboutismia. "Ei ole keneltäkään pois" ei ole argumentti.

"Ei ole keneltäkään pois" on aika hyvä vasta-argumentti jos joku kehtaa valittaa siitä että näkee mediassa erilaisia ihmisiä.

-eri

Transsuvassu - suomi -sanakirjasta: 

transtuputuksen kritiikki = ei halua nähdä mediassa erilaisia ihmisiä :DDD

Muistaako joku nähneensä valtamediassa transsuaktivismin kritiikkiä, edes silloin kun propagandan kohteena ovat alaikäiset, jopa lapset? Setahan on saanut sukupuolisekoilunsa jopa terveydenhuoltoon ja lasten oppimateriaaleihin. Koululaisille satuillaan litteän maan sukupuoliteorioita pimppipojista, naispeniksistä, miesten tamponeista, sadoista sukupuolista ja synnyttävistä menkkamiehistä. Mikä voisikaan mennä pieleen.

Vierailija
649/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuvatko biologiset

Turpiinsaaminen tuntuu turpiinsaamiselta. Kiitos mm. Setan ja Priden, julkihono ei saa turpiinsa 100% varmuudella kuten ennen.

Vierailija
650/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla vähän nuorukaisen äitinä välillä häiritsee otsikointi vaikkapa hesarissa. Kuten tänään: "valkoiset heteromiehet uhriutuvat". Ai, ei minun valkoinen ehkä hetero poikani, tai valkoinen luultavasti hetero puolisoni.

Mitenkähän uppoaisi otsikot: "lihavat naiset uhriutuvat". "Transsukupuoliset länsimaiset etuoikeuteut uhriutuvat"."

Kiinnostais tietää, missä nämä heteromiehet kokevat tätä syrjimistä. Sitä täällä usein kysytty, mutta ei ole tullut vastausta. Noihin otsikoihin vaikea ottaa kantaa, kun en tiedä artikkelin sisällöstä mitään.

No ihan off the top of my head tulee mieleen tutkitut asiat koulumaailmasta kuten esim, että pojat saavat wilma-merkinnän tilanteesta,josta tyttö ei saa. Kun käyttäytyminen vielä vaikuttaa arvosanoihin, poikien arvosanat kokevat käyttäytymisen arvioinnin kautta alentavaa vaikutusta ja tytöt useammin korottavaa. Tytön nimellä palautettu täsmälleen sama koevastaus saa paremman arvioinnin kuin pojan. Empiirisesti poikani vahvistaa tämän -tyttöjen supina, takin pitäminen päällä luokassa, puhelimen kääntäminen pulpetilla esille kun viesti tulee jne jne on sallittua, poikien ei. Itse en osaa sanoa kun olen tyttö ja aikaa kouluajoista on 30 vuotta -tosin silloin koulumaailma oli autoritäärisempi, eikä odottanut lapsilta itseohjautumista tai aikuisen kykyä hallita impulssejaan. Toisaalta mieleen tulee empatiataulut ja ihan käytännöntasolla vaikkapa suhtautuminen vaikeisiin sosiaalisiin ongelmiin: miehen annetaan palelluttaa diabeteksen runtelemat jalkateränsä mädäksi maatessaan koko syksyn jonkun kaupan seinää vasten. Jos tällainen kriisi koskisi näin näkyvästi ja vakavasti naisia, siihen olisi vaadittu jo tehokkaampia toimenpiteitä. Miehistä sanotaan vaan jotta tenukeppi kuoli nyt sitten selliin kun ensihoito ei suostunut ottamaan sitä kyytiin vaan soitti paikalle poliisin. Voevoe. Jos mietitään erityisen empatian tarvetta kaupungin palveluissa tai sotessa niin voin ihan sydämestäni sanoa, että ehkä lähisuhdeväkivallan alistettuja uhreja lukuunottamatta ei ole olemassa toista niin heikossa asemassa olevaa ryhmää kuin valkoinen päihderiippuvainen suomalaismies, usein vakavista mielenterveysongelmista tai traumoista kärsivä sellainen.

Vierailija
651/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole tuollaista sanonut. Missä tuollaista juorua on jatkuvasti levitetty?

T. Heteronainen

Väittämä jonka mukaan lesboparisuhteet ovat väkivaltaisimpia. Vuosia sitten oli joku tutkimus jossa seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla naisilla todettiin heteronaisiin verrattuna suurempi riski joutua lähisuhdeväkivallan uhriksi miespuolisen kumppanin kanssa. Homofoobikot alkoivat levittää juorua että suurempi riski johtuu väkivaltaisista lesboista.

Vierailija
652/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin muuten antaa konkreettisen esimerkin uhrinarratiivista kuitenkaan ilkeästi maalittamatta ketään ihmistä nimeltä: karjalaisaktivismi. Nythän jotkut Karjalan evakoiden jälkeläiset ovat kiinnostuneet juuristaan ja ottaneet itselleen karjalaisidentiteetin. Ja eipä siinä mitään, että kiinnostutaan juurista, opetellaan kieltä ja perinteitä, mutta kun tämä lähtee siitä, että ollaan sorrettua vähemmistöä. Suomalaiset kolonialistit ovat suomalaistaneet Karjalaa ja varastaneet Kalevalan eepoksekseen! (Joo, voisin kirjoittaa tästä lisää, mutta lähtee liikaa sivuraiteelle.) Sattumaa ei liene sekään, että moni karjalaisaktivisti on muunsukupuolinen. Siinäpä toinen keksitty identiteetti! (En sano, että karjalaisuus sinänsä on keksitty identiteetti, mutta se, että täysin suomalaisissa perheissä suomalaiseen kulttuuriin kasvaneet nuoret aikuiset kokevat nyt olevansa ihan jotain muuta kuin suomalaisia, menee minusta larppaamisen puolelle.) Ja minä kyl

Häh :D Ou mai gaad. Karjalaisuushan on uhriutumisen vastakohta! Karjalainen nauraa vaikka syän märkänis. Karjalaisessa kulttuurissa on kiellettyä märistä ja syytellä muita. Karjalaisuus on kohtalouskoa -näin kävi ja näillä pärjäillään, on ennenkin pärjätty.

Nuoriso on ymmärtänyt karjalaisuuden täysin väärin siis. Itkeä saa ja ikävöidä, tunteet kuuluu näyttää, mutta kaikessa on se taustavire, että myöhän pärjätään, huomenna on parempi päivä taas.

Vierailija
653/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää taas se, että joku katsoo oikeudekseen leimata toisen oman näkemyksen pelkäksi jonkun ryhmän mielistelyksi. Omat läheiset ystävät on kaikki naisia, silti voin sanoa, että harvalle nimitykselle olen niin allerginen kuin pickmegirl. Toksista naisten välistä vallankäyttöä, kuten myös sinun kommenttisi.

Vierailija
654/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin muuten antaa konkreettisen esimerkin uhrinarratiivista kuitenkaan ilkeästi maalittamatta ketään ihmistä nimeltä: karjalaisaktivismi. Nythän jotkut Karjalan evakoiden jälkeläiset ovat kiinnostuneet juuristaan ja ottaneet itselleen karjalaisidentiteetin. Ja eipä siinä mitään, että kiinnostutaan juurista, opetellaan kieltä ja perinteitä, mutta kun tämä lähtee siitä, että ollaan sorrettua vähemmistöä. Suomalaiset kolonialistit ovat suomalaistaneet Karjalaa ja varastaneet Kalevalan eepoksekseen! (Joo, voisin kirjoittaa tästä lisää, mutta lähtee liikaa sivuraiteelle.) Sattumaa ei liene sekään, että moni karjalaisaktivisti on muunsukupuolinen. Siinäpä toinen keksitty identiteetti! (En sano, että karjalaisuus sinänsä on keksitty identiteetti, mutta se, että täysin suomalaisissa perheissä suomalaiseen kulttuuriin kasvaneet nuoret aikuiset kokevat nyt olevansa ihan jotain muuta kuin suomalaisia, menee minusta larppaamisen puolelle.) Ja minä kyl

Mistään ei saa helpommalla uhristatusta kuin ilmoittautumalla kevyttransiksi, eli naarasmuusuksi. Tarvitsee vain uistinnaaman ja väpättävän sinitöyhtön päähän. Sittein vain ulisemaan mediaan sortavista heteronormatiivisista rakenteista, cisteemin murskaamisesta, antikapitalismista ja muusta kiihottavasta. Luulisi, että koko ruljanssin läpikäyneitä oikeita transeja vituttavan nämä määkivät pikkumuusut, jotka esiintyvät transyhteisön edustajina?

Vierailija
655/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää taas se, että joku katsoo oikeudekseen leimata toisen oman näkemyksen pelkäksi jonkun ryhmän mielistelyksi. Omat läheiset ystävät on kaikki naisia, silti voin sanoa, että harvalle nimitykselle olen niin allerginen kuin pickmegirl. T

Onhan se todella misogynististä ajatella, ettei naisella voisi olla ihan itsenäisesti "vääriä" mielipiteitä. Samanlainen naisvihamielinen ja ikäsyrjivä nimitys on Karen.

Ironisesti malliesimerkki pick me girlistä on punavihreä nainen, joka antaa pois naisten ja tyttöjen määritelmän, oikeudet ja turvallisuuden miellyttääkseen transidentifioituvia miehiä. Vihervassujen pick me girlit puhuvat naisista kehonosina ja ruumiintoimintoina vapaaehtoisesti ja nimeävät naisten oikeudet pillufeminismiksi ja itsensä ei-miehiksi.

Vierailija
656/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää taas se, että joku katsoo oikeudekseen leimata toisen oman näkemyksen pelkäksi jonkun ryhmän mielistelyksi. Omat läheiset ystävät on kaikki naisia, silti voin sanoa, että harvalle nimitykselle olen niin allerginen kuin pickmegirl.  Toksista naisten välistä vallankäyttöä, kuten myös sinun kommenttisi

Pickmegirl-nimityshön tarkoittaa naista joka kerjää huomiota miehiltä. Et sinä pickmegirl ole, vaan ihan perinteinen perseennuolija. 

Vierailija
657/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pickmegirl-nimityshön tarkoittaa naista joka kerjää huomiota miehiltä. Et sinä pickmegirl ole, vaan ihan perinteinen perseennuolija."

Kumpi nimitys sopii paremmin transidentifioituvia miehiä lipoville vihervassunaisille, jotka eivät kärsi kullifobiasta naisten ja tyttöjen intiimitiloissa, vessoissa, pukkareissa, saunassa, naisvankilassa ja naisten kilpaurheilussa?

Vierailija
658/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää nämä, jotka vaativat toisilta mahdottomia asioita. Ei saisi olettaa sukupuolta, ei saisi sanoa tytöt ja pojat koulussa opettajana.

Olen 40 v. Sateenkaariperheellinen nainen pienehkössä kaupungista. 

Seta ei ärsyttänyt minua silloin kun lainsäädännössä oli vielä epätasa-arvoa, johon ajettiin oikeutetusti muutoksia.

Olen avioliitossa ja tunnustanut lapseni äitiyden jo ennen heidän syntymäänsä. Setalla on toki ollut roolinsa vaikuttamassa siihen, että nämä asiat ovat mahdollisia.

Mutta se jos nykyään Seta ajaa ihmisoikeuksilla perustellen sellaista,  mikä ei ole ihmisoikeuskysymys, eli sukupuolenkorjaushoitoja lapsille saa se minut näkemään punaista. 

Vierailija
659/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljonkin. Moni palaa takaisin kaappiin. Ei kyse ole enää seksuaalivähemmistöjen oikeuksista vaan friikkisirkuksesta. En väheksy friikkisirkusta, mutta eikö heille voisi tehdä oman järjestön jonka alla voivat tehdä mitä haluavat?

Olen hiljaa seksuaalisesta suuntautumisestani. En halua mielikuvaa minusta koiranpanta kaulassa talutettavana tai glitterpuuhkaan pukeutuneena perverssinä joka tarjoaa itseään kaikille.

Miksi sinulla on itsestäsi tuollainen mielikuva?

Vierailija
660/666 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hiljaa seksuaalisesta suuntautumisestani. En halua mielikuvaa minusta koiranpanta kaulassa talutettavana tai glitterpuuhkaan pukeutuneena perverssinä joka tarjoaa itseään kaikille.

Miksi sinulla on itsestäsi tuollainen mielikuva?

Miksi sinulla on itsestäsi mielikuva nokkelana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän