Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomat vahvistetaan aina niin myöhään, että kaikki parhaat matkat on jo myyty

Vierailija
26.02.2026 |

Ärsyttävää kun ei koskaan voi varata ajoissa, ja joutuu sitten valitsemaan jämistä. Puhun siis nyt pakettimatkoista. Tietysti voi erikseen varata lennot ja hotellit, mutta lennotkin on parhaisiin kohteisiin kalliita kun varaa vasta lähellä lähtöä. 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen esimiehenä aina joutunut ottamaan jämäpätkiä sen jälkeen, kun muut ovat valinneet.  Äkkilähdöistä olen aina saanut hienoja reissuja, Dubai, Azorit, Islanti, sekä tavallisempia kohteita edulliseen hintaan.

Perheellisellä on ongelmana avioeron riski jos ei lomia voi pitää muun perheen kanssa yhtä aikaa. Et ehkä vielä tajua sitä kun olet niin nuori.

Eihän sellaisessa työpaikassa voi olla töissä.

Vierailija
42/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten, jos yritys menee konkurssiin, henkilökuntaa lomautetaan, irtisanoutuu, sairastuu ja sitten omat haasteensa on kesälomien sijaisissa. Moni opiskelija ei vielä tässä vaiheessa välttämättä pysty vahistamaan milloin pääsee töihin ja siksi suurin osa joutuu tyytymään työnantajan ehtoihin, sillä myös laki tässä asiassa on työnantajan puolella.  Kannattaa tosiaan vaihtaa työpaikkaa ja sopia jo työhöntulohaastattelussa nämä asiat, jos on niin tärkeutä. 

Mä olen Attendolla töissä, että ei ole konkurssia ihan heti näkyvissä. Ei ole lomautuksista mitään tietoa. Lomat julkaistu jo tammikuun alussa kuten kerroin. Kesän sijaiset jo osittain löytynyt. Meillä ei ole liian montaa työntekijää yhtä aikaa lomalla, että talo pyörii normaalisti. Lomakausi on toukokuusta syyskuuhun. Opiskelijoiden ja lyhytaikaisten sijaisten varassa ei hommaa voi pyörittää vaan aina pitää olla paikalla pitkäaikaisia työntekijöitä joilla lääkeluvat.

Jos joku irtisanoutuisi tai tulisi pitkä sairausloma, niin ei se kesälomiin mitään vaikuttaisi vaan se vaikuttaisi siihen miten asia hoidetaan töiden osalta. Vain kaksi kertaa on esihenkilö pyytänyt joltakin loman siirtämistä sen seitsemän vuoden aikana mitä olen talossa ollut. Meillä on pitkäaikaisia keikkalaisia jotka tekevät kesällä enemmän vuoroja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Itsekin haluaisin jo varata matkat, koska haluan aina tiettyyn paikkaan ja majoitus on tärkeä. En tee pakettimatkoja, mutta kiire tulee silti. Ottaisin sinuna äkkilähdön tai räätälöisin itse lomani sellaisella haualla, mikä etsii matkat/lennot hinnan perusteella. Jos siis budjetti on rajallinen. Jos ei ole niin tarkkaa, niin kyllä matkaan pääsee.

Vierailija
44/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varaan matkani ajoissa, jos lomaa ei saisikaan tarvittavaan kohtaan, siirtäisin lomareissua. Toistaiseksi ei ole tarvinnut. Työparin kanssa suunnitellaan loma-aikamme, sillä yhtäaikaa emme voi lomailla.

Vierailija
45/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän vuosilomat joulun molemmin puolin, silloin lähdetään  aina 6-7 viikon reissulle. Kesällä on kiva olla töissä, talvella sitten vaikka Australiaan.

Näin minäkin tekisin jos olisi vaan itsestä kiinni. Tosin en joulun aikaan silti pitäisi pitkää lomaa, enkä lähtisi Australiaan, mutta syys-lokakuussa voisin lähteä vaikka Sisiliaan, tai marras-huhtikuussa Lanzarotelle. Ei vaan ole mahdollista lasten koulujen vuoksi. Koulujen loma-aikaan pitää matkat ainakin suurimmaksi osaksi suunnitella.  Viikon nyt voi olla koulusta poissa muunakin aikana, mutta ei juuri sen enempää.

Vierailija
46/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaat matkan ja ilmoitat työnantajalle ilmoitusluonteisesti olevasi silloin lomalla. Ihme lampaita kun kuunellaan idiootti oheistusta mikä on vaan vallan ylläpitämistä.

Työnantajalla nyt kuitenkin sattuu olemaan valta asiasta päättää. Jos varaa reissun etukäteen, eikä lomaa sitten siihen kohtaan myönnetä, niin mitäs sitten? Tietysti matkan voi perua, mutta luultavasti matkan hintaa ei ainakaan kokonaisuudessaan palauteta. 

Vierailija
47/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan : minne ap haluat matkustaa ?

Miten niin asiaan? Mitä väliä sillä on?

Vierailija
48/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kyllä onnekas kun aina on ollut sekä mukavat työkaverit eikä lomista ole tarvinnut vääntää. Toki mä en ikinä olis halunnutkaan pitää lomaa heinäkuussa niin sain aina valita ihan vapaasti. Lisäksi kesäaika oli meillä muutenkin hiljaista niin pidin sitten pitempiäkin lomia. 

Vierailija
49/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen esimiehenä aina joutunut ottamaan jämäpätkiä sen jälkeen, kun muut ovat valinneet.  Äkkilähdöistä olen aina saanut hienoja reissuja, Dubai, Azorit, Islanti, sekä tavallisempia kohteita edulliseen hintaan.

Jos ei ole väliä kohteella ja hotellilla, niin ainahan sitä tosiaan jonnekin pääsee. Jos haluaa juuri tiettyyn kohteeseen ja siellä tiettyyn hotelliin on tilanne ihan toinen. 

Vierailija
50/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme edes haluaa lähteä keskikesällä pahimpaan ruuhka-aikaan ja kuumimpaan aikaan etelään? 

Kesällä on hyvä lomailla Suomessa, sen kerran, kun täällä on kesä. Syksyllä on sitten kiva matkustaa etelään, kun Suomessa ilmat jo viilenee. 

Vierailija
51/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme edes haluaa lähteä keskikesällä pahimpaan ruuhka-aikaan ja kuumimpaan aikaan etelään? 

Kesällä on hyvä lomailla Suomessa, sen kerran, kun täällä on kesä. Syksyllä on sitten kiva matkustaa etelään, kun Suomessa ilmat jo viilenee. 

Kaikilla ei ole mahdollisuutta matkustaa syksyllä, vaan koulujen loma-ajat sanelee matkan ajankohdan. Aika moni muuten sitäpaitsi haluaa kesälläkin etelään. Siksihän kaikki parhaat kohteet ja hotellit onkin loppuunmyytyjä jo paljon ennen kesää.

Vierailija
52/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa ainakin isommassa työyhteisössö lomia on vaikea vahvistaa, kun kaikki eivät ilmoita lomatoiveitaan.. Odotellaan puolison lomatietoa, päivähoidon tilannetta, erolasten kesätilannetta, isovanhempien lomia yn...

Vierailija
53/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat matkan ja ilmoitat työnantajalle ilmoitusluonteisesti olevasi silloin lomalla. Ihme lampaita kun kuunellaan idiootti oheistusta mikä on vaan vallan ylläpitämistä.

Työnantajalla nyt kuitenkin sattuu olemaan valta asiasta päättää. Jos varaa reissun etukäteen, eikä lomaa sitten siihen kohtaan myönnetä, niin mitäs sitten? Tietysti matkan voi perua, mutta luultavasti matkan hintaa ei ainakaan kokonaisuudessaan palauteta. 

Tämän takia onni on pieni yritys ja loistava työnantaja. Aina on saanut reissun silloin, kun haluaa, kun ei ole tarvetta lähteä kuumimpaan kesäsesonkiin, vaan myöhemmin syksyllä. Viimeksi varasin äkkilähdön ja kahden viikon varoajalla ilmoitin pomolleni, että tämmöinen reissu olisi tulossa ja kysyi vain tarkat päivät, että osaa laittaa kalenteriin. 

Vierailija
54/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin onnellinen, että omalla työpaikalla voi lomailla ihan milloin haluaa. Suurin osa vastaa itse omista töistään, niin mitään sijaisia ei ole, joten kesäpäivystäjiä ei ole eikä tarvitse vuorotella lomia. 

Vierailija
55/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisellä on ongelmana avioeron riski jos ei lomia voi pitää muun perheen kanssa yhtä aikaa. Et ehkä vielä tajua sitä kun olet niin nuori.

No höpöhöpö. Kyllä on liitto huonolla tolalla, jos tuosta tulee ero. Ero tulisi tuollaisille muutenkin jossakin kohtaa.

Mä olen Attendolla töissä ja meillä on kiertävät lomalistat. Jos ei saa vaihdettua kuukautta kenenkään kanssa, niin se on voi voi. Listan mukaan mennään ja se on tasapuolinen kaikille. Ei ole kenellekään tullut vielä eroa lomien vuoksi. 

Eikös muuten eroja tule aina pitkien lomien jälkeen kun sitä aikaa on oikeasti vietetty yhdessä...

Vierailija
56/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irroittautukaa hyvät ihmiset Babylonin kahleista niin ootte vapaita 🌿🐦

Vierailija
57/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpö. Kyllä on liitto huonolla tolalla, jos tuosta tulee ero. Ero tulisi tuollaisille muutenkin jossakin kohtaa.

Mä olen Attendolla töissä ja meillä on kiertävät lomalistat. Jos ei saa vaihdettua kuukautta kenenkään kanssa, niin se on voi voi. Listan mukaan mennään ja se on tasapuolinen kaikille. Ei ole kenellekään tullut vielä eroa lomien vuoksi. 

Eikös muuten eroja tule aina pitkien lomien jälkeen kun sitä aikaa

Toi kiertävä lomalista olis aivan kamala. No onneksi ei enää tarvitse noista murehtia, ja tosiaan aina sain pitää lomani milloin halusin. 

Toikin on vähän fifty-sixty että tuleeko ero kun lomaillaan erikseen vai kun lomaillaan yhdessä jos on tullakseen. Mulla on sekin vähän fifty-sixty, lomaillaan erikseen ja yhdessä - exän kanssa tuli ero mutta ei lomien takia. 

Vierailija
58/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kiertävä lomalista olis aivan kamala. No onneksi ei enää tarvitse noista murehtia, ja tosiaan aina sain pitää lomani milloin halusin. 

Toikin on vähän fifty-sixty että tuleeko ero kun lomaillaan erikseen vai kun lomaillaan yhdessä jos on tullakseen. Mulla on sekin vähän fifty-sixty, lomaillaan erikseen ja yhdessä - exän kanssa tuli ero mutta ei lomien takia

Mitä kamalaa on kiertävässä listassa? Se on juuri paras ja tasapuolinen kaikille. Hoivakodissa ei vain toimi sellainen, että lomia pidetään miten sattuu. Joka lomakuukausi saa olla tietty määrä lomalla koska tällä taataan se, että on osaavaa väkeä töissä koko ajan. Opiskelijoiden ja muiden lyhytaikaisten sijaisten varaan hommaa ei voi jättää. Eikä voi kyllä sairaaloissakaan jättää. 
Kiertävän listan ansiosta mä tiedän jo vuosiksi eteenpäin mikä mun lomakuukausi on. 

Vierailija
59/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta vahvistettiin viikko sitten talvilomat (päiväkoti}.

Kesälomien kanssa toimin niin että varaan loman ja olen pois. Joskus sanon hyvissä ajoin työnantajalle että olen tuolloin reissussa, toisinaan en sano ja toivon siihen loman. Jos ei heru, sairastun tai keksin hätävalheen lähisukulaisen häistä tai muuta vastaavaa. Tällä alalla ei todellakaan kannata jäädä odottelemaan mitään loman vahvistuksia, sillä ne tulevat viikkoa ennen loman alun ajankohtaa. Ovat kuulemma tarkastaneet työehtosopimuksesta että niin saa toimia. No, osaan ottaa oikeuden omiin käsiini eikä ikinä ole jäänyt reissu tekemättä tai varaamatta hyvissä ajoin.

Vierailija
60/71 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toikin on vähän fifty-sixty että tuleeko ero kun lomaillaan erikseen vai kun lomaillaan yhdessä jos on tullakseen. Mulla on sekin vähän fifty-sixty, lomaillaan erikseen ja yhdessä - exän kanssa tuli ero mutta ei lomien takia

Mitä kamalaa on kiertävässä listassa? Se on juuri paras ja tasapuolinen kaikille. Hoivakodissa ei vain toimi sellainen, että lomia pidetään miten sattuu. Joka lomakuukausi saa olla tietty määrä lomalla koska tällä taataan se, että on osaavaa väkeä töissä koko ajan. Opiskelijoiden ja muiden lyhytaikaisten sijaisten varaan hommaa ei voi jättää. Eikä voi kyllä sairaaloissakaan jättää. 
Kiertävän listan ansiosta mä tiedän jo vuosiksi eteenpäin mikä mun lomakuukausi on. 

No mulle se olis ollut "kamala" jos olisin joutunut lomailemaan itselleni epätoivottuna aikana, eli esim. heinäkuussa-elokuun alussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi