KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1920)
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla sellasta oloa, että tavallaan toivoo jo tulosten tulemista, mutta samalla se pelottaa… kolmas kerta, kun yritän ei-ensikertalaisena lääkikseen ja jotenki tällä hetkellä on sellanen ”toivossa on hyvä elää”-moodi, joten tulosten ilmestyminen pelottaa :’(
Pahin pettymys kirpaisee vaan kerran, mutta tälläinen epätiedossa kärvistely sattuu koko ajan. Joten mieluummin tulokset mahdollisimman pian, että pääsee sitten jatkamaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Hei, osaako joku sanoa tästä. Miksi olen päässyt varasijoille, vaikka alimmat hyväksytyt pisteet todistusvalinnalla oli paljon suuremmat? Vai siis onko se vaan niin, että nyt on valittu jatkoon sellaiset joilla on esimerkiksi 100 pistettä, mutta jos eivät ota paikkaa vastaan tai saavat ylemmän hakukohteen niin sitten koulu alkaa katsoa niitäkin, joilla on alle sen 100 pistettä? :D Oon nyt ihan unenpöpperössä.
Monesti näkyy aluksi varasijoja mutta kunhan kaikki tulokset tulleet, niin varasijat katoavat niiltä joilla liian matalat pisteet sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, osaako joku sanoa tästä. Miksi olen päässyt varasijoille, vaikka alimmat hyväksytyt pisteet todistusvalinnalla oli paljon suuremmat? Vai siis onko se vaan niin, että nyt on valittu jatkoon sellaiset joilla on esimerkiksi 100 pistettä, mutta jos eivät ota paikkaa vastaan tai saavat ylemmän hakukohteen niin sitten koulu alkaa katsoa niitäkin, joilla on alle sen 100 pistettä? :D Oon nyt ihan unenpöpperössä.
Monesti näkyy aluksi varasijoja mutta kunhan kaikki tulokset tulleet, niin varasijat katoavat niiltä joilla liian matalat pisteet sellaiseen.
Mikäli kaikki vaadittavat kynnysehdot muuten täyttää, niin mielestäni se tarkoittaa, että aikaisemmin todistusvalinnassa paikan saaneet ovat luopuneet tai päässeet ylempään hakutoiveeseen, joten niitä annetaan sitten sitä seuraaville ja sitä seuraaville.
Vierailija kirjoitti:
Alin hyväksytty pistemäärä tarkoittaa sitä pistemäärää, jolla hakija on vielä päässyt sisään kyseiseen koulutukseen. Ei tarkoita sitä, että kaikki kyseisen pistemäärän alapuolelle jääneet suoritukset olisi hylätty. Jos huonomman pistemäärän saanutta porukkaa hyväksytään opiskelijaksi varasijoilta, niin tuo alin hyväksytty pistemäärä luonnollisesti laskee.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla sellasta oloa, että tavallaan toivoo jo tulosten tulemista, mutta samalla se pelottaa… kolmas kerta, kun yritän ei-ensikertalaisena lääkikseen ja jotenki tällä hetkellä on sellanen ”toivossa on hyvä elää”-moodi, joten tulosten ilmestyminen pelottaa :’(
Itsellä meni lääkiskoe niin huonosti, että mitään jännitettävää ei tänäkään vuonna ole :( Tänä vuonna oikeasti harmittaa, että meni niin huonosti, koska aineosaamisen puolesta olisin voinut päästä.
Paljonko todistuspisteet ovat tässä vaiheessa hakukohteessanne laskeneet ja mikäli se ei ole salaisuus niin olisi kiva tietää mikä ala ja paikka?
Täällä sama odotus HY filosofia.. tosin ei kyllä varmaan mitään saumoja kun sain niin lyhyen esseevastauksen aikseks, mutta toivossa on hyvä elää. Mihin hait? Ja jostakin luin, että olis aiempina vuosina tullut vikojen joukossa, heh...
Vierailija kirjoitti:
Täällä odotetaan valintakoe H:n palkkeja. Onko kenelläkään mielikuvaa, missä vaiheessa olisivat viime vuonna tulleet..? Teologia, historia, filosofia? Helsinki kyseessä.
tähän siis vastaus edellinen! :)
Tuleeko saman valintakokeen tulokset eri yliopistoissa näkyviin yhtä aikaa vai sateleeko ne hajanaisesti? Hain yhdellä valintakokeella useaan yliopistoon mutta vain kahdessa näkyy tällä hetkellä palkit? Ekaa kertaa haen niin moneen, niin hämmentää🙈
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama odotus HY filosofia.. tosin ei kyllä varmaan mitään saumoja kun sain niin lyhyen esseevastauksen aikseks, mutta toivossa on hyvä elää. Mihin hait? Ja jostakin luin, että olis aiempina vuosina tullut vikojen joukossa, heh...
Hain H-valintakokeella siis teologiaa, historiaa ja filosofiaa HY:oon, tuossa hakukohdejärjestyksessä. :) Teologiaan ja filosofiaan oli eriytyvä osio, historiaan haettiin vain sillä yhteisellä osiolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko saman valintakokeen tulokset eri yliopistoissa näkyviin yhtä aikaa vai sateleeko ne hajanaisesti? Hain yhdellä valintakokeella useaan yliopistoon mutta vain kahdessa näkyy tällä hetkellä palkit? Ekaa kertaa haen niin moneen, niin hämmentää🙈
Ei näy samaan aikaan, on yliopistokohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston tulokset tulevat linjakohtaisesti. Samat opinnot eri kouluista voivat tulla eri päivinä ja minkään koulun koko tulokset eivät tule samana päivänä.
Nyt seuraa tyhmä kysymys.. onko varasijoja aina niin monta, kuin on vähimmäispisteet saaneita? Esim jos edellytetään 25/50p., jotta voi tulla edes valituksi, niin mikäli saat min. tuon 25p. niin pääset vähintään varasijalle, ja jos taas saat esim 24p. niin tulos on "et saanut opiskelupaikkaa", ymmärränkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Nyt seuraa tyhmä kysymys.. onko varasijoja aina niin monta, kuin on vähimmäispisteet saaneita? Esim jos edellytetään 25/50p., jotta voi tulla edes valituksi, niin mikäli saat min. tuon 25p. niin pääset vähintään varasijalle, ja jos taas saat esim 24p. niin tulos on "et saanut opiskelupaikkaa", ymmärränkö oikein?
Voi olla tai voi olla olematta.
Selitän: tuolla 24 pisteessä ei missään tilanteessa saa siitä jonosta paikkaa. 25 pistettä oikeuttaa olemaan varasijalla haun ollessa kesken, mutta haun valmistuttua varasijoja voidaan rajata niin, että esim. vain 30 henkeä saa olla jonossa, kun tiedetään, että kohde täytyy hyvin nopeasti. Näin on esim. lääkiksessä ja oikiksessa. Turha niissä on roikottaa ketään varasijalla 100, kun ei sieltä ole mitään mahdollisuutta päästä. Tämä rajaus ei ole kaikissa kohteissa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä just näin eli varasija voi olla vaikka 800:s, jos pisteet on vaan sen alarajan yläpuolella. Ja sit jos ei oo saanu sitä minimipistemäärää niin ei pääse edes varasijoille vaan on heti hylätty. Eli jos olis vaikka skenaario, että vaaditaan se 25 pistettä, mutta aloituspaikkoja olisi jäljellä niin ei pääse kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin pettymys kirpaisee vaan kerran, mutta tälläinen epätiedossa kärvistely sattuu koko ajan. Joten mieluummin tulokset mahdollisimman pian, että pääsee sitten jatkamaan eteenpäin.
Joo näin mä oon edellisissä hauissa ajatellu, mutta nyt on tää outo pelonsekainen odotus, kun kerrankin se koe meni hyvin, mutta ei voi tietää riittikö se. Jotenkin oma mt on niin rajoilla tällä hetkellä, että en kestä kuulla huonoja uutisia :D
Kaiken lisäksi omalla kohdalla se jatko on niin epäselvä, koska oon perheellinen ja työelämässä niin koko lääkishaku on tosi rankka. Ajatus siitä, että koko ens vuosi olis sitä samaa tuntuu jotenkin tosi raskaalta. Toisaalta miettii, että haluunko luovuttaa sen unelman suhteen ja katella muita vaihtoehtoja.
Oikiksen väylän palkit UEF tuli aamulla ja tulokset vähän sen jälkeen. Kokeen tuloksia ei näy vielä. Eikö tulleet viime vuonna samana päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Oikiksen väylän palkit UEF tuli aamulla ja tulokset vähän sen jälkeen. Kokeen tuloksia ei näy vielä. Eikö tulleet viime vuonna samana päivänä?
Eivät ole riippuvaisia toisistaan, kun pisteet tulevat eri väylistä ja sijoittelun hoitaa kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näin mä oon edellisissä hauissa ajatellu, mutta nyt on tää outo pelonsekainen odotus, kun kerrankin se koe meni hyvin, mutta ei voi tietää riittikö se. Jotenkin oma mt on niin rajoilla tällä hetkellä, että en kestä kuulla huonoja uutisia :D
Kaiken lisäksi omalla kohdalla se jatko on niin epäselvä, koska oon perheellinen ja työelämässä niin koko lääkishaku on tosi rankka. Ajatus siitä, että koko ens vuosi olis sitä samaa tuntuu jotenkin tosi raskaalta. Toisaalta miettii, että haluunko luovuttaa sen unelman suhteen ja katella muita vaihtoehtoja.
Täälläkin ei-ensikertalainen hakija yliopistoon, tosin ei lääkikseen. Aivan samat tunnelmat yhtäkkiä täälläkin tänä aamuna; nyt se tulos voi olla tullut, mutta en halua katsoa. Fiilistelen tätä ihanaa tunnetta, jos olisinkin päässyt. Mutta joo, uskalsin katsoa, eikä tulos ollut tullut tänäänkään. Ei edes palkkeja.
Mulla on oikeastaan aika hyvä varasuunnitelma, jos en pääse nyt hakukohteeseeni. Neljä ei-ensikertalaista pääsee pääsykokeen kautta, joten varasuunnitelmaa tarvitaan! Aion kirjoittaa nykyisen ainereaalin aikuislukiossa ja lisäksi yhden lyhyen kielen. Lisää pisteitä jatkossa, joten pääsisin todistuksella ei-ensikertalaiskiintiössä.
On! Toista kertaa ei-ensikertalaisena yrittämässä. Niin epätodennäköistä että olisi toinen niistä onnekkaista joka valittaisiin hakukohteideni kahteen ei-ensikertalaispaikkaan, että tavallaan iloitsen kun ei tarvitse vielä tietää. Yritän keskittyä kaikenlaiseen puuhailuun että unohdan miettiä koko tuloksia.