Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (4177)

Vierailija
921/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin ei-ensikertalaisena KAMK:n ensihoitoon todistuksella. Raja yllättävän matala, koska lähes 150p todistuksilla on jäänyt varasijoille aiemmissa hauissa.

Hieno homma, onnittelut! Itse hakenut myös sama koulu ja linja, jossa varasijalla 114 sekä sh varasija 9 ja ei ensikertalainen, liekköhän mahdollista päästä kumpaakaan?

Vierailija
922/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun YAMK-tuloksia ainakin tuli jo viime viikolla. En tiedä tulivatko kaikki, mutta ainakin iso liuta. Jotain muitakin YAMK-tuloksia on täällä listattu, eli osa tuloksista tulee tosi varhain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoitko varmasti oikein? Ettei ollut hakijoita tuo 126?

Hakijoita oli 429, mietin onkohan tohon tullut vaan 1 vahingossa eteen …. 

Vierailija
924/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka, hain AMK-valintakokeessa KAMKin Insinööri, Tieto- ja viestintätekniikka, Datasta tekoälyyn, monimuotototeutus -opintoihin. En ole ensikertalainen. Milloinkohan Vipuseen päivittyy siitä speksit? En ainakaan itse saanut niitä nyt näkyviin 🙌🏼 ensikertalaisia valitaan 20, aloituspaikkoja on yhteensä 40. Koin että pääsykoe meni ihan ok ja se on ainut minne hain. Onkohan miten todennäköistä että pääsisi sisään? Jännityksellä odottelen tuloksia 🙌🏼

jos ensisijaisia hakijoita on 108 ja kaikkia hakijoita on 351 niin ehkä hyvällä tuurilla voit päästä kouluun. Oot kyllä ensikertalaisuuden menettäny et sillä pidän epätodennäköisenä.

Vierailija
925/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen pääsykokeen tuloksia. Oon hakenut tradenomin verkko-opintoihin kuuteen eri paikkaan. Vamkiin pääsin jo, se oli neljännellä sijalla. Olen kyllä todella epävarma lähdenkö opiskelemaan, kun en keksi mitään alaa mikä kiinnostaisi varmasti. Olen ollut työttömänä jo aika kauan. 

- ehdotus tradenomin opintoihin tuli työkkäriltä

Vierailija
926/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka, hain AMK-valintakokeessa KAMKin Insinööri, Tieto- ja viestintätekniikka, Datasta tekoälyyn, monimuotototeutus -opintoihin. En ole ensikertalainen. Milloinkohan Vipuseen päivittyy siitä speksit? En ainakaan itse saanut niitä nyt näkyviin 🙌🏼 ensikertalaisia valitaan 20, aloituspaikkoja on yhteensä 40. Koin että pääsykoe meni ihan ok ja se on ainut minne hain. Onkohan miten todennäköistä että pääsisi sisään? Jännityksellä odottelen tuloksia 🙌🏼

jos ensisijaisia hakijoita on 108 ja kaikkia hakijoita on 351 niin ehkä hyvällä tuurilla voit päästä kouluun. Oot kyllä ensikertalaisuuden menettäny et sillä pidän epätodennäköisenä.

vähän negatiivinen tunnelma

Vierailija
927/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskas nämä varasijat liikkuvat oletettavasti eniten? Mitenkä ollut aiempina vuosina?

Vierailija
928/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vähän negatiivinen tunnelma

faktat puhuu puolestaan, sori

Vierailija
929/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin a kokeessa ja en osannut yhtään tehtävää. Miten ne voi olla noin vaikeita. Niin, tällä tuloksella sitten ei päästä yliopistoon.

Vierailija
930/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muilla meni valintakoe a. Mulla loppui aika totaalisesti!

Vierailija
931/4177 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli todella vaikea, itselle ainakaan ei paikkaa heru. Voi surkujen surku. Ei ihme, että jäi L saamatta yosta.

Vierailija
932/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskas nämä varasijat liikkuvat oletettavasti eniten? Mitenkä ollut aiempina vuosina?

Varasijat liikkuu kun jotain tapahtuu. Seuraava varsinainen tapahtuma on pääsykoetulosten julkaisu.

Vierailija
933/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppis ja tradenomipaikat alkaa rullaamaan nopeasti, kun sen alan pääsykoetulokset tulevat. 

Sama pätee soveltaen esim DI ja Insinööri AMK paikkoihin. Yleensä haetaan samoille aloille yhteishaussa, sijoille 1.-6.

Harva hakee esim. 1. DI, 2. Optikko, 3. Agrologi, 4. kauppis, 5. DI2, 6. teologi

Vierailija
934/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli todella vaikea, itselle ainakaan ei paikkaa heru. Voi surkujen surku. Ei ihme, että jäi L saamatta yosta.

Olis varmaan kannattanut opiskella siellä lukiossa jo? Oppia opiskelemaan.

Vierailija
935/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varasijalla 30 ei-suosittuun yliopistoon niin onkohan mitään mahdollisuuksia päästä? 

On. Erityisesti ei-suositut alat ei-suosituissa korkeakouluissa ottaa isoilta varasijoilta sisään. 

Kaverin poika pääsi aikanaan varasijalta 76 opiskelemaan AMK-insinööriksi, ei-suosittuun AMKiin, ei-suositulle linjalle. 

Kävi eka intin, siellä johtajakoulutuksen, sit luki AMK inssiksi itsensä ja nyt on valmistuttuaan ihan OK hommissa yli 4 te /kkpalkalla.

Vierailija
936/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriksi onkin helppo päästä opiskelemaan

Vierailija
937/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsin ei-ensikertalaisena KAMK:n ensihoitoon todistuksella. Raja yllättävän matala, koska lähes 150p todistuksilla on jäänyt varasijoille aiemmissa hauissa.

Hieno homma, onnittelut! Itse hakenut myös sama koulu ja linja, jossa varasijalla 114 sekä sh varasija 9 ja ei ensikertalainen, liekköhän mahdollista päästä kumpaakaan?

Perinteisesti sh-linjoilla on jonot liikkuneet tosi paljon. Siihen ainakin hyvät mahdollisuudet.

Vierailija
938/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottelen pääsykokeen tuloksia. Oon hakenut tradenomin verkko-opintoihin kuuteen eri paikkaan. Vamkiin pääsin jo, se oli neljännellä sijalla. Olen kyllä todella epävarma lähdenkö opiskelemaan, kun en keksi mitään alaa mikä kiinnostaisi varmasti. Olen ollut työttömänä jo aika kauan. 

- ehdotus tradenomin opintoihin tuli työkkäriltä

Onnittelut paikasta, jonka ehdottomasti kannattaa ottaa vastaan. Uskon, että tulet yllättymään iloisesti, saamaan uusia kokemuksia  ja uutta potkua sekä sisältöä elämään. Eikä tiedä mitä sinusta vielä joskus tulee.

Vierailija
939/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööriksi onkin helppo päästä opiskelemaan

Riippuu ihan alasta ja oppilaitoksesta.

Helpoin > Insinööri (AMK), biomateriaalit ja elintarviketeknologia, lähiopinnot, Lahti:

- Aloituspaikkoja 40, ensisijaisia hakijoita 9

Vaikein > Tuotantotalous, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri (3 v + 2 v) - DIA-valintayhteistyö, Aalto-yliopisto

- Aloituspaikkoja 60, ensisijaisia hakijoita 806

Vierailija
940/4177 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin a kokeessa ja en osannut yhtään tehtävää. Miten ne voi olla noin vaikeita. Niin, tällä tuloksella sitten ei päästä yliopistoon.

Siis en nyt saanut kiinni siitä mihin olet hakenut, jotta voisin ottaa kantaa asiaan, joten avaa hieman?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi