KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (927)
Se vaihtelee. Toisissa on ja toisissa ei. Tarkista hakemastasi kohteesta onko kiintiötä. Turussa ainakin on kiintiöt ( mitä itse katsonut, en kaikkia avoimen väyliä katsonut)
Vierailija kirjoitti:
Siis näenkö jostakin moniko on ottanut paikan vastaan? Lapseni on 3. varasijalla, ja jono ei ole liikkunut ollenkaan lauantain jälkeen. Eli mietin, että ovatkohan kaikki halukaat ottaneet jo paikan vastaan? Pääsykoe ensi viikolla. Alle pisteen päässä sisäänpääsystä, ja on masentunut.
Joo näet Vipusesta. Voit myös kertoa tarkasti (kaupunki, koulutusohjelma) mistä linjasta on kyse, niin joku täällä katsoo. Ollaan kokeneita katsojia. :)
Tuolla Vipusessa ei näy ollenkaan Tampereen yliopisto mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla Vipusessa ei näy ollenkaan Tampereen yliopisto mielestäni.
Kaikki näkyvät. Todennäköisesti katsot vahingossa keväällä alkaneita koulutuksia. Keväisin alkaa ihan vain yksittäisiä yliopistolinjoja jostain Jyväskylästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näenkö jostakin moniko on ottanut paikan vastaan? Lapseni on 3. varasijalla, ja jono ei ole liikkunut ollenkaan lauantain jälkeen. Eli mietin, että ovatkohan kaikki halukaat ottaneet jo paikan vastaan? Pääsykoe ensi viikolla. Alle pisteen päässä sisäänpääsystä, ja on masentunut.
Joo näet Vipusesta. Voit myös kertoa tarkasti (kaupunki, koulutusohjelma) mistä linjasta on kyse, niin joku täällä katsoo. Ollaan kokeneita katsojia. :)
Vaikka en ole kysyjä, eikä se koske minua, mutta oli pakko kirjoittaa, että oli ilo lukea noin ystävällistä vastausta. Ja ihan kiva kun me ihmiset välitämme toisistamme, olipa kyseessä sitten isä, äiti, pappa tai mummu joka kyselee. Tsemppiä kaikille ja sanottakoot, että monet tulevat vielä saamaan paikan, sillä varasijat liikkuvat vielä paljon ja pitkään.
Moni kysellyt logopedian pisterajoja, löytyykö keltään?
Olin tänään kasvatustieteen pääsykokeessa ja se oli mielestäni vaikea🙄 En edes ehtinyt vastata kaikkiin kysymyksiin😭
Vierailija kirjoitti:
Pääsin yamk xamk, aika jännää.
Onneksi olkoon!! Oliko sinulla pääsykokeet vai ennakkotehtävä? Itse odottelen vielä YAMK tuloksia kolmesta eri koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Olin tänään kasvatustieteen pääsykokeessa ja se oli mielestäni vaikea🙄 En edes ehtinyt vastata kaikkiin kysymyksiin😭
Mä en jaksanut lopulta edes mennä siihen. Katsoin uudelleen viime vuoden kokeen ja totesin, että ei jaksa vaivautua. Olen kyllä tehnyt kasvatustieteen kursseja toiseen pääaineeseen, joten ei silleen haittaa.
Olen päässyt todistusvalinnalla sisään sellaiseen alempaan hakukohteeseen, jossa ei ole valintakoetta. Kolme valintakoetta tiedossa, mutta on ainakin yksi paikka, jos ei muihin onnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin yamk xamk, aika jännää.
Onneksi olkoon!! Oliko sinulla pääsykokeet vai ennakkotehtävä? Itse odottelen vielä YAMK tuloksia kolmesta eri koulusta.
Kiitoksia! En ehkä osannut vastata sulle suoraan, mutta minulla oli yamk valintakoe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en ole kysyjä, eikä se koske minua, mutta oli pakko kirjoittaa, että oli ilo lukea noin ystävällistä vastausta. Ja ihan kiva kun me ihmiset välitämme toisistamme, olipa kyseessä sitten isä, äiti, pappa tai mummu joka kyselee. Tsemppiä kaikille ja sanottakoot, että monet tulevat vielä saamaan paikan, sillä varasijat liikkuvat vielä paljon ja pitkään.
Täällä on myös profiloijia, että kauhean tarkkaan en suosittele kertomaan niin hauista, kuin itsestään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valintakoe!
Kumpi kirjain? Miten meni?
Vierailija kirjoitti:
Se vaihtelee. Toisissa on ja toisissa ei. Tarkista hakemastasi kohteesta onko kiintiötä. Turussa ainakin on kiintiöt ( mitä itse katsonut, en kaikkia avoimen väyliä katsonut)
Tää vastaus oli siis siihen avoimen väylän kysymykseen
Jos joku haluaa vipusesta jotain tietoja, voin katsoa ja jakaa tänne. En todellakaan ole mikään profiloija-stalkkeri-mikälie-joku, vaan täti, joka tykkää näpyttää tietokonetta. Ei tarvitse tietenkään uskoa, mutta näin on ja katson mielellään, jos joku ei jaksa opetella vipusen käyttöä. Itse olen tykännyt sitä näpyttää varmaan liikaakin.
Jos epäilyttää kannattaa muistaa, että osa opintotoimistoistakin jakaa hakutietoja aika avokätisesti, saattavat esim. kertoa, mille sijalle edelläsi jonossa olevat hakijat ovat sinua kiinnostavan kohteen laittaneet jne., jotta osaisit ennakoida, kuinka todennäköistä on päästä sisään. Osa taas ei kerro pal mittää. Voi siis soitella opintotoimistoihinkin.
Onko kellään tietoa milloin Turku-AMKista on yleensä tullut YAMK-tuloksia? Tai onko jotain jo tullut? Ystäväni hakee. Pääsykoe oli vasta toukokuussa, mutta sanoi että opintopolussa olisi jo palkit näkyvissä. Se kai tarkoittaa, että tulokset voisivat tulla pian? Oli ajatellut, että tulisivat vasta joskus kuukauden päästä.
Tänään pitäisi viimeistään tulla kaikkien todistusvalintojen tulokset, mutta ainakaan Jyväskylän sos. työssä ei edelleenkään näy kuin ensikertalaisten kiintiö. Onkohan muita aloja/yliopistoja joista ei ole tullut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin ei-ensikertalaisena KAMK:n ensihoitoon todistuksella. Raja yllättävän matala, koska lähes 150p todistuksilla on jäänyt varasijoille aiemmissa hauissa.
Onnea! Hoitoala ei ole tällä hetkellä kaikkein vetovoimaisin, niin näkyy näissä suositummissakin koulutuksissa sitten.
Työt ei tuolta alalta tule kyllä loppumaan, päinvastoin. Pitäisi kehittää uudenlaisia kotiintuotavia palveluja, kuten onkin tehty. On mielenterveysambulanssia ja geriatrialanssia.
Ruotsi taipuuu sen verran hyvin, että työllistyminen naapurimaassa on mahdollista. Enkä nyt tarkoita itänaapuria.
Ei koske. Siellä katsotaan vain niitä avoimen opintoja. Ei tarvitse olla edes muodollista pohjakoulutusta.