KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (928)
Katsotko nyt varmasti syksyn kohdalta? Vipusessa tulokset ovat aloituslukukauden mukaan. Eli kevät 2026 on syksyn 2025 haun tulokset.
Kannattaa laittaa kohtaan Hakuaika Haku 2, niin tulee aina syksyllä alkavien koulutusten yhteishaku.
Savonlinnan fyssariin on 21 valittua, joista noin 6 on ensisijaisessa toiveessaan. Ala on suosittu, mutta kaupunki ei, joten moni yrittänee päästä vähän isompaan kaupunkiin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa kohtaan Hakuaika Haku 2, niin tulee aina syksyllä alkavien koulutusten yhteishaku.
Savonlinnan fyssariin on 21 valittua, joista noin 6 on ensisijaisessa toiveessaan. Ala on suosittu, mutta kaupunki ei, joten moni yrittänee päästä vähän isompaan kaupunkiin opiskelemaan.
Kiitos!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneltako aamupäivällä järjestelmä päivittyy? (Varasijojen liikkuminen).
-varasija 79 😂
82--> 79 -->73
Paljonkohan vielä voi varasijat tippua ennen pääsykoepäivää? Ei yhtään huvittaisi lähteä pääsykokeeseen, mutta kai sitten on pakko.
Tänään varasija 63.
Varasija 60 nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneltako aamupäivällä järjestelmä päivittyy? (Varasijojen liikkuminen).
-varasija 79 😂
82--> 79 -->73
Paljonkohan vielä voi varasijat tippua ennen pääsykoepäivää? Ei yhtään huvittaisi lähteä pääsykokeeseen, mutta kai sitten on pakko.
Tänään varasija 63.
Varasija 60 nyt.
Toivotaan, että pääset 👍🏻,
Se tietty riippuu mihin ja kuinka suosittuun paikkaan olet varasijalla. Onnea pääsyyn🍀
Olipa mielenkiintoinen tieto, että logopedia on noin supersuosittu ala nykyisin. Oli se minunkin aikana suosittu, mutta ei ehkä ihan supersuosittu sentään.
Itse olen puheterapeutti, joka haki tänä keväänä toista alaa opiskelemaan (ja onneksi pääsin). Syynä se, että meitä ylikoulutetaan ja tietyillä alueilla meistä on jo ylitarjontaa eli töistä on kova kilpailu. Samanaikaisesti terapiamääriä vähennetään koko ajan. Yksi iso syy, miksi aikoinaan valitsin logopedian, oli vuorenvarma työllistyminen. Nyt pidän sitä epätodennäköisenä, että tämä ala työllistää minut eläkkeelle. Oli pakko alkaa varautua. :(
Kaikki professioalat ovat suosittuja. Ja niillä pitäisi olla hyvä työllisyys, mutta...
Oon tällä hetkellä varasijalla 17 (ensikertalaiset) ja 10 (kaikille) LUTin tietotekniikkaan todistusvalinnassa. Onks teidän mielestä vielä realistiset mahdollisuudet päästä sisään?
IT-alan hakijamäärät kai laski tänä vuonna, mut en tiedä miten paljon LUTin varasijat yleensä liikkuu 😅 Kellään kokemuksia?
Tämä on mielenkiintoinen tieto, että puheterapeuteista on ylitarjontaa. Sitä olen miettinytkin, koskahan niin tulee käymään. Toistaiseksi en vain ole missään nähnyt siitä mainittavan. Itse nimittäin hain sinne toiselta alalta tänä vuonna juuri työllisyyden takia. Sama varautuminen itsellä mielessä. Millä alueilla tuota ylitarjontaa on jo nyt? Ja kiinnostavaa olisi kuulla sekin, minkä alan itse katsoit työllistäväksi.
Kerro ihmeessä alanvaihtajapuheterapeutti että minne vaihdat. Työvoimabarometrin mukaan puheterapeuteista monilla alueilla lähes läpi vuoden pulaa ja omalla asuinseudullani aina (siis oikeastaan aina) te-toimiston sivuilla roikkuu vajaa kymnenen työpaikkaa auki. Hakijoita ei ilmeisesti ole jonoksi asti koska ilmoitukset ovat auki vaikka niissä sanotaan toistuvasti että "palkataan heti kun sopiva löytyy". Tämä oli mulle syy hakea logopediaan. Tiedän että työtilanne voi olla vaikeutuva, mutta en ole ajatellut että se muuttuisi merkittävän huonoksi.
Puheterapeutin lisäksi harkitsin pitkään hammaslääketiedettä, mutta huonon työergonomian ja jo valmiiksi kakkelin niskahartiaseudun vuoksi hylkäsin sen. Olisko sittenkin pitänyt...
"Tämä on mielenkiintoinen tieto, että puheterapeuteista on ylitarjontaa. Sitä olen miettinytkin, koskahan niin tulee käymään. Toistaiseksi en vain ole missään nähnyt siitä mainittavan. Itse nimittäin hain sinne toiselta alalta tänä vuonna juuri työllisyyden takia. Sama varautuminen itsellä mielessä. Millä alueilla tuota ylitarjontaa on jo nyt? Ja kiinnostavaa olisi kuulla sekin, minkä alan itse katsoit työllistäväksi."
Oulun seudulla suurin ylitarjonta. Siellä on ollut koulutus pitkään ja valmistuneita paljon. Ihan viime vuosina ylitarjonta on alkanut näkyä pk-seudulla, jossa itse olen. Päättelen myös, että ylitarjonta tulee vahvasti näkymään myös Turun seudulla, jossa koulutusta on kahdessa yliopistossa. En itse näe työllistymistä kovinkaan valoisana missään Etelä-Suomen alueella, kun aikaa vielä vähän kuluu lisää.
Varmaan on vielä toistaiseksi valoisampi tilanne, jos ajatteli puheterapeuttina sijoittua jonnekin Keski-Suomeen esim. Jyväskylän ympäristöön.
Itsehän siis menen syksyllä opiskelemaan luovaa alaa, jolla tunnetusti ei ole kovin varma työllisyys eli minun "varautumisesta" ei välttämättä kannata katsoa mallia. :) Hylkäsin nuorena luovan alan opinnot logopedian vuoksi, koska työllistyminen painoi vaakakupissa todella paljon (ja toki koin ja koen edelleen auttamisammatin olevan todella merkityksellistä työtä). Nyt toisella kierroksella halusin mennä intohimoani kohti ja toivon sen vievän luovan alan yrittäjyyttä kohti.
Oulun vaikeammasta tilanteesta harjoittelupaikkojen osalta taisinkin joskus lukea jostain. Varmaan paras tilanne työllisyyden kannalta voisi olla juuri suht suurissa kaupungeissa, joissa ei ole logopedian koulutusta. Ihan veikkauksena. Mutta usein siinä käy juuri näin, että ensin on pulaa ja myöhemmin jo ylitarjontaa. Ei ole ihan helppoa miettiä, mikä olisi varma työllistäjä tällä hetkellä, saati tulevaisuudessa. Itsekin yritin vähän haarukoida tätä. Esimerkiksi kasvatustieteet ja hammaslääketiede oli myös pohdinnassa.
Hienoa, että menet kohti luovia aloja, jos ne tuntuu omalta jutulta ja olet niitä jo aiemmin miettinyt. Onhan sinulla kuitenkin ainakin toistaiseksi suhteellisen varma ala sitä turvaamassa.
Kiitoksia ja tsemppiä sinulle myös. :) Kyllähän tällä logopedian koulutuksella luultavasti otettaisiin innolla moniin läheltä liippaaviinkin töihin vähintään sijaiseksi. (päiväkoteihin ja kouluihin ohjaajaksi tjsp.).
Eli ei tässä nyt ole sellainen tilanne, etteikö mitään löytyisi, jos on ihan pakko. Mutta työllistyminen puheterapeuttina ei ole mielestäni taattua esim. kymmenen vuoden päästä ellei päättäjät ala arvostaa kuntoutusta hieman nykyistä enemmän.
Kiitos! :) Toivotaan, että mielenkiintoisia töitä löytyy molemmille tulevaisuudessa.
Ymmärrän hyvin nuo pohdinnat alan työllisyydestä tässä tilanteessa. Samaa tosiaan itsekin miettinyt. Ja aina on hyvä varautua.
Minä taas loikkasin luovilta aloilta logopediaan, kun en halunnut tehdä pelkästään luovia asioita työkseni ja menin burnoutiin. Haluan voida harkita paremmin mitä teen ja tasapainottaa luovaa tekemistä muulla osaamisella. Sinänsä siis sama tilanne kuin sulla alanvaihtaja-pute, mutta toiseen suuntaan. Niinhän se varmaan menee, aikansa kutakin ja ajatukset kehittyy vuosien varrella. Olen laskenut sen varaan, että puheterapeuttien osaamiselle on sen verran kysyntää puheterapiatehtävissä tai muissa esim. kasvatusalan tehtävissä, että työt ei tule katoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon tällä hetkellä varasijalla 17 (ensikertalaiset) ja 10 (kaikille) LUTin tietotekniikkaan todistusvalinnassa. Onks teidän mielestä vielä realistiset mahdollisuudet päästä sisään?
IT-alan hakijamäärät kai laski tänä vuonna, mut en tiedä miten paljon LUTin varasijat yleensä liikkuu 😅 Kellään kokemuksia?
Satavarmasti pääset tuosta. Paikkoja on paljon ympäri Suomen ja tuo on yksi vähiten suosituimmista kouluista.
Jännä, että olet kaikkien jonossa ylempänä. Se tarkoittaa sitä, että toiskertalaisissa ei ole ensikertalaisia parempia hakijoita. Tällä kerralla on paljon niitä "otan toisen paikan, kun vielä voi"-hakijoita. Olisin kuvitellut, että juuri tuolla niitä on, mutta ehkä pääsivät muihin kaupunkeihin.
"Kerro ihmeessä alanvaihtajapuheterapeutti että minne vaihdat. Työvoimabarometrin mukaan puheterapeuteista monilla alueilla lähes läpi vuoden pulaa ja omalla asuinseudullani aina (siis oikeastaan aina) te-toimiston sivuilla roikkuu vajaa kymnenen työpaikkaa auki"
Kyllähän isot firmat rekryävät. Toivottavasti sitten auttavat asiakashankinnassa myös.
Silloin, kun valmistuin, oli pk-seudulla jatkuvasti julkisen puolen (terveyskeskus, sairaalat) työpaikkoja saatavilla. Nyt enää vain satunnaisesti. Loput päätyvät tekemään Kelan maksamaa puheterapiaa yksityiselle puolelle, jossa työkokemuksella ja etenkin verkostoitumisella on jo nyt aivan olennainen merkitys, jotta saa asiakkaita. En halua miettiä millainen tilanne on vähän myöhemmin.
Lisäksi työn raamit ovat muuttuneet koko ajan vaikeammiksi. Kun ennen asiakas sai 40 terapiakertaa vuodelle, niin nyt määrä saman tyyppisellä asiakkaalle on usein 20. Se vaikeuttaa monella tapaa työtä.
(Toki olen sitä mieltä, että osaamista pitää jatkuvasti kehittää ja verkostoituminen on hyvä, mutta tuntuu, että jossakin kohtaa on se hetki, kun ei itse enää pysy kyydissä asiakaskilpailussa.)
T. Puheterapeutti, jolta kysyit
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alalla tulee olemaan paljon annettavaa ja palkat ovat hyvät, joten toivottavasti tulet valituksi, joka on ihan realistinen mahdollisuus, sillä moni paikan saanut valitsee mielummin suuren kaupungin, vaikka opetus onkin oikein hyvää ja arvostettua juurikin LUT:ssa.
Kiitos puheterapeutti, joka kerrot työolosuhteista. Jos viitsit, kerro vielä, mitä verkostoituminen käytännössä tarkoittaa - koulutuksessa ei juuri puhuta työllistymisen käytännöistä ja olen saanut tietoa asioista lähinnä harjoitteluita ohjaavilta ja kentällä työskenteleviltä terapeuteilta. Osalla on ollut samansuuntaisia ajatuksia, kuin sinulla, mutta ei kaikilla.
Olen itsekin huomannut, että julkisen puolen paikkoja on auki harvakseltaan, vaikka kyllä niitäkin on. Osassa työpaikkailmoissa sanotaan, että tarjolla on valmiita asiakkuuksia, mutta tarkemmin en tästä tiedä. Yllättävän moni firma näyttää myös tarjoavan kiinteitä työtunteja, joten tiedä siitä sitten. Pian sen näen, kun valmistun :D Olen niin tottunut keikkatyöhön, etten ihan vähästä hätkähdä, mutta olisi kiva kuulla enemmän. Jo kertomasi on varmasti monelle arvokasta kuultavaa.
Olen ensikertalainen ja hain xamk savonlinna fysioterapeutiksi ja vipunen näyttää että aloituspaikkoja olisi 30 ja paikan vastaanottaneita 30.