Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (925)

Vierailija
661/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko amk- ja yo-koulutuksiin mahdollista hakea (ja päästä) todistusvalinnassa, jos ei ole ensikertalainen? Taustalla on siis jo yliopistotutkinto ja yo-todistus 1990-luvun alkupuolelta ennen E-arvosanaa ja ainereaalia. Laskin huvikseni pisteeni jollain amk-laskurilla ja sain 163 pistettä. 

En ole oikeasti hakemassa, sillä pidän työstäni, mutta aloin pohtia asiaa kun tämä ketju osuu silmiin usein.

Arvosanasi otetaan huomioon sellaisenaan, paitsi yleisreaalista et saa mitään. Se rajaa osan koulutuksista pois, sillä varsin moneen katsotaan joku pakollinen reaali ja sen jäätyä nollille hyvä muu todistus ei välttämättä riitä.

Ei-ensikertalainen voi hakea todistuksella lähes kaikkialle muualle paitsi ns. hakupainealoille, joita ovat oikis, lääkis, kauppis ja psyka.

Vierailija
662/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko amk- ja yo-koulutuksiin mahdollista hakea (ja päästä) todistusvalinnassa, jos ei ole ensikertalainen? Taustalla on siis jo yliopistotutkinto ja yo-todistus 1990-luvun alkupuolelta ennen E-arvosanaa ja ainereaalia. Laskin huvikseni pisteeni jollain amk-laskurilla ja sain 163 pistettä. 

En ole oikeasti hakemassa, sillä pidän työstäni, mutta aloin pohtia asiaa kun tämä ketju osuu silmiin usein.

Kyllä on mahdollista, olen itse päässyt ei-ensikertalaisena ja vanhalla yo-todistuksella vuodelta 2001 ja vanhalla reaalilla, josta ei saa pisteitä, sekä Lapin AMKiin 2019 että LAB-ammattikorkeakouluun 2024.

Minua on kyllä väitetty täällä valehtelijaksi ja että etten muka ole voinut päästä, mutta asia on totta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mahdollista, olen itse päässyt ei-ensikertalaisena ja vanhalla yo-todistuksella vuodelta 2001 ja vanhalla reaalilla, josta ei saa pisteitä, sekä Lapin AMKiin 2019 että LAB-ammattikorkeakouluun 2024.

Minua on kyllä väitetty täällä valehtelijaksi ja että etten muka ole voinut päästä, mutta asia on totta :D

AMK:ssa ei ole pakollista reaalia. Jos sinulla on enkun ja ruotsin lisäksi joku lyhyt kieli, ei jää mikään aine nollille. Nuo koulutkaan eivät kaikkein suosituimpia ole.

Tarinasi on kaikin puolin uskottava. Ja ainahan joku sen Metropolian ensihoidon tms. huippupaikankin todistuksella saa.

Vierailija
664/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:ssa ei ole pakollista reaalia. Jos sinulla on enkun ja ruotsin lisäksi joku lyhyt kieli, ei jää mikään aine nollille. Nuo koulutkaan eivät kaikkein suosituimpia ole.

Tarinasi on kaikin puolin uskottava. Ja ainahan joku sen Metropolian ensihoidon tms. huippupaikankin todistuksella saa.

Ei ole pakollista reaalia AMKissa, mutta jos sitä uutta ainereaalia ei ole, niin todistuksen pisteet jää aika alhaiseksi ja siksi on oltava ylimääräisiä aineita kirjoitettuna, jotta on mahdollisuuksia todistusvalinnassa.

Vierailija
665/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin TAMKiin JEE! Eilen oli vielä 4. varasija. Tänään Hyväksytty. Mitään sähköpostia ei tullut. Eipähän tarvii mennä huomenna pääsykokeeseen.

Vierailija
666/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin TAMKiin JEE! Eilen oli vielä 4. varasija. Tänään Hyväksytty. Mitään sähköpostia ei tullut. Eipähän tarvii mennä huomenna pääsykokeeseen.

Oikein paljon onnea! 

Posteja Opintopolusta lähetetään vain kaksi kertaa päivässä ja vain paikoista, jotka ovat vastaanotettavissa. Jos paikan on jo ehtinyt vastaanottaa, viestiä ei tule. Sitä ei myöskään tule tässä vaiheessa, jos saa vaikka kakkostoiveen paikan, kun sitä ei voi ottaa vielä vastaan.

Vierailija
667/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkoni haki YAMK-koulutukseen ja tänään tuli tieto, että pääsi. Hieno juttu!

Vierailija
668/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä kerjäät täällä onnitteluja ja kunniaa itsellesi, lol :D

Vierailija
669/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä toisten kautta eläjiä, huoh.

Vierailija
670/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi rakkaansa onnesta intoileva kuin tuollaiset mälsät huomauttelijat, joilla ei ole muuta elämää kuin trollaaminen netissä.

Vierailija
671/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta kesäkuun kuun puolella tuli ainakin pari vuotta sitten, kun pääsin Helsinkiin. Ja viime vuonna myös, kun ystävä pääsi. Siinä ennen Juhannusta yleensä viimeistään tulleet. 

Kiitos tiedosta 👍

Vierailija
672/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta kesäkuun kuun puolella tuli ainakin pari vuotta sitten, kun pääsin Helsinkiin. Ja viime vuonna myös, kun ystävä pääsi. Siinä ennen Juhannusta yleensä viimeistään tulleet. 

Kiitos tiedosta 😊

Vierailija
673/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi rakkaansa onnesta intoileva kuin tuollaiset mälsät huomauttelijat, joilla ei ole muuta elämää kuin trollaaminen netissä.

Mieluummin rehellisesti itse sisään päässyt. Itse hakenut ja rannalle jäänytkin on parempi, kuin wannabe-kalastelija.

Vierailija
674/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemminpa puolisot samana vuotena hakevat opiskelemaan. Moni seuraa tätä keskustelua, vaikka ei itse hakisi, mutta läheinen hakee. Ja iloitsee läheisensä menestyksestä.

Vierailija
675/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko eilisten kasvatustieteiden pääsykokeiden tulokset jo ensi viikolla, kun eikös ne soveltuvuuskokeet ole jo seuraavalla? Vai järjestetäänkö päädykokeiden kautta tulijoille uudet soveltuvuuskokeet myöhemmin? 

Vierailija
676/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko eilisten kasvatustieteiden pääsykokeiden tulokset jo ensi viikolla, kun eikös ne soveltuvuuskokeet ole jo seuraavalla? Vai järjestetäänkö päädykokeiden kautta tulijoille uudet soveltuvuuskokeet myöhemmin? 

Kaikille on samaan aikaan sovarit, eli kokeet on ensi viikkoon mennessä tarkistettu.

Se ei silti tarkoita sitä, että yleisen kasvatustieteen tulokset tulisivat silloin. Ne tulevat sitten kun muutkin tulokset. Näin on ollut jo Vakava-kokeen aikoina ja esim. psykologiassa silloin, kun sinne oli yhteinen valinta Tampereen, Turun ja Helsingin kanssa. Turkuun oli soveltuvuuskoe ja sinne kutsuttavia varten kaikkien kokeiden piti olla tarkastettuna, mutta tuloksia ei silti tullut muihin kaupunkeihin heti...

Vierailija
677/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut👍🏻

Vierailija
678/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon ja menestystä opintoihin👍🏻

Vierailija
679/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut👍🏻

KIITOS! Oon niin hyvä, kun ukkoni pääsi sisään. On millä kehua, ihan huippua. Tuntuu kyllä niin hyvältä!

Vierailija
680/925 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on jännittävä, jolloin pelkää pahinta ja samalla toivoo parasta. Joten kiitos ja kiva kun ilmoittelette mihin pääsitte ja pisteenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän