KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi keskenjäänyttä tutkintoa 90-luvulta. Kolmannesta valmistuin. Vieläköhän noita saisi jatkaa?
Saa toki jatkaa, se oli elinikäinen opiskeluoikeus silloin. Jos et ole maksanut yo-kunnan jäsenmaksua näinä vuosina niin sut on laitettu varmaankin passiivirekisteriin. Laitat vaan viestiä opintotoimistoon että palaat ruotuun ja sitten kun maksat sen jäsenmaksun niin homma on taas kunnossa.
Nyt ei jouda, mutta täytyy varmaan sitten eläkepäivinä astua taas koulun penkille :D Oppiaineen nimikin on kyllä muuttunut tässä kolmessakymmenessä vuodessa, mutta jos se ei haittaa.
No ei sillä ole mitään väliä. Opinnot on vanhentuneet mutta alusta voi aloittaa. Onko miltä alalta?
Humanistinen/kulttuuriala.
Tuleeko tuonne omaan opintopolkuun lukemaan, jos ei tatvitsisi tehdä pääsykoetta? En ymmärrä miten yhteisvalinta toimii nykyään. Yliopistoon hakemassa Suomen kieleen.
Vierailija kirjoitti:
Hain englannin kieltä opiskelemaan yliopistoon, mutta minkälainen valintakoe tulee olemaan?
Löytyy googlettamalla yliopistojen valintakokeet 2026. Tein niin itse ja löytyi sivusto, jossa esitellään kaikkien alojen kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuonne omaan opintopolkuun lukemaan, jos ei tatvitsisi tehdä pääsykoetta? En ymmärrä miten yhteisvalinta toimii nykyään. Yliopistoon hakemassa Suomen kieleen.
Kyllä tulee toukokuun loppupuolella todistusvalinnan tulokset ja siellä lukee oletko päässyt todistuksen perusteella. Yleensä ottaen sillä pääsevät uudehkon todistuksen omistavat ja auttaa myös, jos olet ensikertainen korkeakouluun hakija eli et ole vuoden 2014 jälkeen ottanut paikkaa korkeakoulussa.
Olen kuitenkin itse päässyt sisään vanhalla todistuksella, se riippuu onko ala hirveän suosittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee toukokuun loppupuolella todistusvalinnan tulokset ja siellä lukee oletko päässyt todistuksen perusteella. Yleensä ottaen sillä pääsevät uudehkon todistuksen omistavat ja auttaa myös, jos olet ensikertainen korkeakouluun hakija eli et ole vuoden 2014 jälkeen ottanut paikkaa korkeakoulussa.
Olen kuitenkin itse päässyt sisään vanhalla todistuksella, se riippuu onko ala hirveän suosittu.
Kiitos paljon! Mulla on vanhat mutta hyvät paperit yo-kirjoituksista. Löytyy jo pari yliopistotutkintoa. Olisi mahtavaa, jos ei tarvitsisi mennä kokeeseen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon! Mulla on vanhat mutta hyvät paperit yo-kirjoituksista. Löytyy jo pari yliopistotutkintoa. Olisi mahtavaa, jos ei tarvitsisi mennä kokeeseen ollenkaan.
Mikset voi vaan jättää haut niille, kellä ei ole vielä yhtään korkeakoulututkintoa? Niin, olet ikuinen opiskelija. Mene töihin!
Todistuksen iällä ei ole merkitystä. Arvosanoista saa samat pisteet riippumatta siitä, koska ne on kirjoitettu. Ainoa ero on se, että vanhoissa yo-todistuksissa ovat kaikki reaaliaineet yhden reaalikokeen arvosanan sisällä. Tämä ns. vanha reaali ei enää kelpaa, eikä siitä saa pisteitä. Eli jos haluaa pistelaskuun myös reaaliaineen, pitää se käydä erikseen kirjoittamassa jälkeenpäin. Tämä on täysin mahdollista. Jos on jo korkeakoulututkinto, on ei-ensikertalainen riippumatta suoritusvuodesta. Tällöin kilpailee "kaikkien" jonossa eli niistä mahdollisesti vain muutamasta paikasta, jotka jäävät jäljelle ensikertalaiskiintiön jälkeen. Kaikkiin ohjelmiin ei voi hakea ollenkaan todistuksella ei-ensikertalaiset. Eli ensikertalaisten paikat eivät ole uhattuna. Sen sijaan niistä muutamasta paikasta kilpailevat kaikki ei-ensikertalaiset ja siksi pisteraja voi nousta paljonkin korkeammaksi kuin ensikertalaisten pisteraja. Kannattaa myös huomioida, että tänä keväänä ylioppilastodistuksen pisteytys muuttui, joten edellisten vuosien rajoihin ei pysty suoraan vertaamaan. Vipusesta voi jo katsoa tämän kevään hakijat ja niistä ei-ensikertalaiset ja ensisijaiset hakijat hakukohteittain. Siitä voi päätellä, miten kova kilpailu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pian tulee kun syksyllä meni paljon kauemmin. Muistelen että jossain luki että heinäkuuhun mennessä tulee tulokset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi vaan jättää haut niille, kellä ei ole vielä yhtään korkeakoulututkintoa? Niin, olet ikuinen opiskelija. Mene töihin!
Suurin osa aloituspaikoista on kylläkin ensikertalaisille. Ei ole ollenkaan montaa paikkaa muille hakijoille ainakaan tässä koulutusohjelmassa.
Hommia kyllä riittää, vaikka opiskelisikin ja olisi ikuinen opiskelija. Työ ei tekemällä lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pian tulee kun syksyllä meni paljon kauemmin. Muistelen että jossain luki että heinäkuuhun mennessä tulee tulokset?
Heinäkuun puolivälissä tulee toedot pääsykokeissa olleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuun puolivälissä tulee toedot pääsykokeissa olleille.
Toukokuun puolenvälin jälkeen (eivät välttämättä samana päivänä vaan vähitellen) viimeistään ennen valintakokeita tulevat ensimmäisen todistusvalinnan tulokset. Silloin voi jo miettiä, haluaako tai tarvitseeko mennä pääsykokeeseen. Tässä vaiheessa voi ottaa vastaan ainoastaan ensisijaisen hakukohteen, jos on tullut siihen valituksi. Lopulliset valinnat (jossa on mukana pääsykoe) tulevat heinäkuun alkupuolella taas vähitellen. Lopullisen valinnan jälkeen (kun se on valmis kokonaan) on mahdollista ottaa vastaan muukin kuin ykkösvaihtoehto. Jos ei ota vastaan mitään paikkaa, siirtyy varasijajono eteenpäin. Syksyyn asti on mahdollista ottaa vastaan paikka varasijalta ylempään hakukohteeseen, jos sellainen vapautuu. Tämä ei ole mahdollista, jos ei ole ottanut paikkaa vastaan "ehdollisena" eli siirtyy ylempään, jos pääsee. Paikan voi ottaa lopullisen valinnan jälkeen myös sitovana, jolloin ei enää ole mahdollista päästä ylempään hakukohteeseen varasijalta. Eli varasijaliikettä tapahtuu syksyyn asti. Kaksi "virallista" tulosten julkistamispäivää ovat ensimmäinen todistusvalinta (paikan voi ottaa ykköskohteeseen) ja lopullinen valinta (paikan voi ottaa ylimpään niistä kohteista, mihin pääsee), mutta varasijat liikkuvat koko ajan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi keskenjäänyttä tutkintoa 90-luvulta. Kolmannesta valmistuin. Vieläköhän noita saisi jatkaa?
Saa toki jatkaa, se oli elinikäinen opiskeluoikeus silloin. Jos et ole maksanut yo-kunnan jäsenmaksua näinä vuosina niin sut on laitettu varmaankin passiivirekisteriin. Laitat vaan viestiä opintotoimistoon että palaat ruotuun ja sitten kun maksat sen jäsenmaksun niin homma on taas kunnossa.
Nyt ei jouda, mutta täytyy varmaan sitten eläkepäivinä astua taas koulun penkille :D Oppiaineen nimikin on kyllä muuttunut tässä kolmessakymmenessä vuodessa, mutta jos se ei haittaa.
No ei sillä ole mitään väliä. Opinnot on vanhentuneet mutta alusta voi aloittaa. Onko miltä alalta?
Humanistinen/kulttuuriala.
Kirjallisuustiede 😆?
Jos osui niin nähdään ehkä gradupiirissä ja pienryhmissä. Keskeräisten opintojen valmiiksi tekeminen on just hyvää puuhaa eläkepäiville 💪
Oikikseen pyrin ei-enskana. Kiva kun materiaali tulee vasta pari päivää ennen pääsykoetta 😐 Pitää ottaa töistä palkatonta että kerkiää lukea edes vähän.
Apua siis enkö voi uudistuksen takia ottaa oikispaikkaa vastaan, jos sinne pääsen? Minulla kauppiksen maisteriopinnot kesken, ja jää parista kurssista valmistuminen, kun niitä ei kertakaikkiaan ole tarjolla. Eli pitäisikö oikeasti luopua siitä koulupaikasta sitten kokonaan? Luulin, ettei se koske tapauksia jotka ehtiny ennen uudistusta ottaa, mutta ehtii tähän?
Vierailija kirjoitti:
Oikikseen pyrin ei-enskana. Kiva kun materiaali tulee vasta pari päivää ennen pääsykoetta 😐 Pitää ottaa töistä palkatonta että kerkiää lukea edes vähän.
Mä kans ei enskana, Eka valinta UEF, sitten Turku ja sitten Lappi. Muihin en hakenut.Mihin sinä? :)
Pitää vaan miettiä, saisinko valmistuttua kauppiksesta jollain ihme poppakonstilla, kun mulla tosiaan kahta kurssia vaille opinnot siellä, mutta jos oikikseen pääsisin, niin luovun sitten siitä koulupaikasta. Olen kauppiksessa käynyt tosi paljon oikiksen sivuaineita, että voisin hyväksilukea niitä mahdollisimman paljon molempiin tutkintoihin. Lisäksi avoimessa käynyt valmiiksi, kun haluaisin valmistua nopeasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Apua siis enkö voi uudistuksen takia ottaa oikispaikkaa vastaan, jos sinne pääsen? Minulla kauppiksen maisteriopinnot kesken, ja jää parista kurssista valmistuminen, kun niitä ei kertakaikkiaan ole tarjolla. Eli pitäisikö oikeasti luopua siitä koulupaikasta sitten kokonaan? Luulin, ettei se koske tapauksia jotka ehtiny ennen uudistusta ottaa, mutta ehtii tähän?
Ei kai se laki ole vielä selvinnyt. Luultavasti on voimassa vasta syksyn yhteishaussa? Ei ole näkynyt tiedotteita. Käy juttelemassa amanuenssin/suunnittelijan/ jonkun kanssa.
Joko AMK todistusvalintapisteet ovat tulleet?
Mä hain kevään ensimmäisessä yhteishaussa YAMKiin englanninkieliseen tutkinto-ohjelmaan, ja eilen tuli jo tieto, että sain opiskelupaikan. Olin kyllä aika lailla epäileväinen, kun pääsykoekurssin tentti ei mennyt hyvin, mutta ilmeisesti tradenomikiintiössä ei ollut paljon hakijoita (sama koulutus insinööreille ja tradenomeille, insinööreille vain 30 op lyhyempänä kun heillä amk-tutkinto on laajempi).
Oonko ainoo joka on tehnyt viime vuodet vaan kaikkee turhaa paskaa, ja miettii että oispa hakenu jo aiemmin?
En tiedä kielistä. Jos ovat mukana yleisissä valintakokeissa, niin katso edellisvuoden valintakokeet. Jos ei, niin voi voi, eipä ollut apua siitäkään.