KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3981)
Vierailija kirjoitti:
Olen ei-ensikertalaisena varasijalla 7 ja 11. Molempiin kohteisiin otetaan yli sata opiskelijaa sisään. Onkohan mitään toivoa. Pääsykokeella olen yhden pisteen päässä tämän hetkisen alimman hyväksytyn rajasta. Tutkin viime vuoden tilastoja ja lopulliset alimmat pisteet ovat olleet kuitenkin useita pisteitä alemmat lopulta. Onkohan syytä olla optimistinen vielä? Ainakin tähän mennessä todistusvalinnan varasija on liikkunut usealla kymmenellä
Riippuu ihan koulutusohjelmasta ja ensikertalaisuuskiintiön koosta.
Onkohan mitään toivoa päästä varasijalta 80 tekniikan alan hakukohteeseen, johon otetaan 105 sisään? Ei ole ns. hakupaineala, eli suurimmalle osalle tuo on vain varavaihtoehto, mutta vähän tuo mietityttää silti.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään toivoa päästä varasijalta 80 tekniikan alan hakukohteeseen, johon otetaan 105 sisään? Ei ole ns. hakupaineala, eli suurimmalle osalle tuo on vain varavaihtoehto, mutta vähän tuo mietityttää silti.
Luultavasti ei. Paikat jakaantuvat kuitenkin todistukselle ja kokeelle, eli pitäisi 80 oikeasta jonosta lähteä pois alta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, kun ei tiedä mistä kohteesta on kysymys ja oletko ensikertalainen vai et.
itsekin olen ollut 7. varasijalla, mutta en ole tarkistanut vielä viime viikolta.
Joko DIAn todistusvalinnan alimmat pisteet on jossain nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
dia.fi
onko mahollista päästä jyu kieliasiantuntija englannin kieleen enskana varasijalta 8 kun paikkoja on vaan 7? onko kellään muistikuvaa miten viime vuonna liikkui jonot?
Osaako joku tulkita: Jos on vielä 40 paikkaa ottamatta vastaan ja olen nyt varasijalla 15, niin onko todennäköistä että pääsisin, ensikertalaisena?
Jos on sellainen ala, jossa moni pääsee varasijoilta, niin miten tuo jono tyypillisesti etenee? Hyppäyksittäin vai vähitellen? Tarkoitan sitä, että onko odotettavissa, että nyt ylihuomenna kun tulokset julkaistaan, se voisikin edetä jotenkin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Nehän on ollut jo yli kuukauden
Joko te muut, jotka olette saaneet opiskelupaikan alemmasta hakutoiveesta, olette voineet ottaa paikan vastaan? Itse olen ylemmissä hakutoiveissa varasijalla, enkä pysty ottamaan alempaa paikkaa vastaan. Ottaisin mielelläni paikan, että loppuisi tämä jännitys
En ole. Jos ymmärsin oikein niin 2.7 eli virallisena julkaisupäivänä, alemman hyväksytyn hakukohteen pystyy ottamaan vastaan.
Kiitos sinulle 3514 tiedosta, pari päivää täytyy siis vielä malttaa
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku tulkita: Jos on vielä 40 paikkaa ottamatta vastaan ja olen nyt varasijalla 15, niin onko todennäköistä että pääsisin, ensikertalaisena?
Ei tuosta voi tulkita vielä mitään muuta kuin sen, että kukaan ei ole vielä päässyt ottamaan vastaan muita kuin ensimmäisiä hakutoiveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alimmat todistusvalintapisteet tulivat jo Toukokuun lopulla, mutta olen ymmärtänyt, että nekin liikkuu sen mukaan kun toiset pääsevät pääsykokeen kautta ylempään hakukohteeseen, niin tilanne elää sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alimmat todistusvalintapisteet tulivat jo Toukokuun lopulla, mutta olen ymmärtänyt, että nekin liikkuu sen mukaan kun toiset pääsevät pääsykokeen kautta ylempään hakukohteeseen, niin tilanne elää sen mukaan.
8.7. päivittyy pistevipunen, niin sieltä näkee sitten sen hetken tilanteen. DIA julkaisee elokuussa lopulliset pisterajat, joilla sisään päästiin. Viimevuotisia voit käydä vertailemassa jo nyt.
Psykan kohteista oli nyt häipyneet Varasijalla XX -tekstit Opintopolussa. Tilalla teksti Peruuntunut, pisteesi eivät riittäneet varasijaan. Eli psykan varasijapiina ohi meiltä epärealistiselle varasijalle jääneiltä. Tsemppiä muille, joilla toivoa vielä on!
Mistä sinne amkin valintapistepalveluun pääsee, mistä näkee ne osiokohtaiset pisteet..?
Viittaatko minun kommenttiin?
T: vastaus nro 3498