Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmiset juttele vieraille ihmisille

Vierailija
25.02.2026 |

Miksei Suomessa kellään ole mitään sanottavaa ihmisille ympärillään? Jos itse sanon jotain, lyhyt lause voi tulla, mutta vähiin se jää eikä siitä keskustelua synny. Paljon matkustavilta ei ole tarttunut mitään mukaan ulkomailta. Miksi vaikenemme?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän suomalaiset juttelevat vieraiden kanssa kunhan vain joku osapuolista murtaa hiljaisuuden ensin.

Itse saatan fiiliksestä riippuen olla totaalisen hiljaa tai sitten heittää jotain kevyttä, mieluiten hauskaa, esim. kaupan kassalle tai bussipysäkillä tms. 

Yleensä ihmisestä näkee jo katseesta kannattaako tälle sanoa mitään ylimääräistä, joskus harvoin tulee tilanne että vastapuoli vain jää möllöttämään, mutta yleensä ihmiset tykkäävät vuorovaikutuksesta, edellyttäen että tilanne ja keskustelunaihe on turvallinen.

Vierailija
62/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelen kyllä, mutta valitettavan moni juttukumppani kuvittelee, että se merkitsee ystävyyttä, vaikka on vain normaalia kohteliaisuutta. En halua kuulla tuntemattomien yksityiselämästä, ihan riittää rupattelu säästä, bussien myöhästelystä tai Suomenlahden jäätilanteesta. Tänäänkin tuli kolme kahvittelukutsua, vaikka omasta mielestä vain kävelin parkkipaikalta kauppaan ja takaisin, en siis erikseen yrittänyt hankkia kavereita. Olen eläkeikäinen mummo, ei siis mitään iskuyrityksiä vaan ihmiset tuntuvat kaipaavan kuuntelijaa ja seuraa.

Tavallaan vähän surullista. Ihmiset on yksinäisiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua tutustua. Saa vielä riesan itselleen.

Varmaan joku 80% suomalaisista on tuollaisia. Mitään terveitä rajoja ei osata pitää joten sen sijaan että opeteltaisiin niitä sosiaalisia taitoja, elellään yksinäisyydessä möllöttäen ja pahimmillaan ainoana seurana netti. On se kumma kun somen liikakäyttö ja yksinäisyys ovat täällä niin valtavia ongelmia

Vierailija
64/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Small talkia oon puhunut. Yleensä siihen keskusteluun tarvitsee aiheen. Eikä mitään väkinäistä puhumista.

Minullekin joskus aloitettu keskustelu että tiet olleet aika liukkaat. Sanoin vaan että, joo niinhän nuo oli. Mitä tuohon voi edes sanoa ja jatkaa keskustelua? Tuohan on vain toteamus

Vierailija
65/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Small talkia oon puhunut. Yleensä siihen keskusteluun tarvitsee aiheen. Eikä mitään väkinäistä puhumista.

Minullekin joskus aloitettu keskustelu että tiet olleet aika liukkaat. Sanoin vaan että, joo niinhän nuo oli. Mitä tuohon voi edes sanoa ja jatkaa keskustelua? Tuohan on vain toteamus

Keskustelu voisi edetä tuosta vaikkapa sillä tavalla, että kertoo jonkin omakohtaisen anekdootin siitä, miten liukkaus on vaikuttanut. 

Vierailija
66/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-in joo. Näin vastaan tuntemattoman jutustelu yrityksiin.

Vierailija
67/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu voisi edetä tuosta vaikkapa sillä tavalla, että kertoo jonkin omakohtaisen anekdootin siitä, miten liukkaus on vaikuttanut. 

Eli toisinsanoen sitä saakelin "small talkia" pitäisi väen vängällä jatkaa jostain ihme syystä? 
Juuri tuollaisten rasittavien älykääpiöiden takia osa ihmisistä haluaa olla rauhassa tuntemattomien kälätyksiltä. 

Vierailija
68/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset puhuvat takaisin. Jos ei muuta, niin jotakin yksitavuista. On paljon kiinni siitä, miten  ja mitä sanoo. Yleensä valittaminen jossakin yleisessä tilanteessa on huono idea , mutta jos esittää vieraalle  hankalasta tilanteesta myötätuntoisemman mielipiteen voi juttu lähteä hyvinkin liikkeelle. Matkustaessa tervehdin aina vieruskaveria ja jos toinen vain tuijottaa edessään olevaa selkänojaa päätän aina, ettei se heppu pääse helpolla siitä vessaan huonon asenteensa vuoksi. Yleensä vessaab menemisen vaiheessa sellainen löytää kummasti puhelahjansa takaisin.

Vierailija
69/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui siis salin pukkarissa. Jos ei kiinnosta niin mikä pakko yrittää jotain väkinäistä. Eri asia sitten keskustella jos aihe on mielenkiintoinen, ei minua kiinnosta mitkään "lunta tuli taivaalta" keskustelut. Sitä paitsi olen salilla treenaamassa, en etsimässä juttukaveria

Vierailija
70/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisinsanoen sitä saakelin "small talkia" pitäisi väen vängällä jatkaa jostain ihme syystä? 
Juuri tuollaisten rasittavien älykääpiöiden takia osa ihmisistä haluaa olla rauhassa tuntemattomien kälätyksiltä. 

Ei, ei tarvitse jatkaa. Tuo henkilö kysyi, mitä tuohon edes voisi sanoa, jotta keskustelu jatkuisi, ja minä tarjosin esimerkin.

Vierailija
71/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui siis salin pukkarissa. Jos ei kiinnosta niin mikä pakko yrittää jotain väkinäistä. Eri asia sitten keskustella jos aihe on mielenkiintoinen, ei minua kiinnosta mitkään "lunta tuli taivaalta" keskustelut. Sitä paitsi olen salilla treenaamassa, en etsimässä j

En ottanut kantaa siihen, että keskustelua pitäisi jatkaa, vaan vastasin siihen, miten sitä voisi jatkaa, kun viestissäsi asiaa kysyit.

Vierailija
72/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset puhuvat takaisin. Jos ei muuta, niin jotakin yksitavuista. On paljon kiinni siitä, miten  ja mitä sanoo. Yleensä valittaminen jossakin yleisessä tilanteessa on huono idea , mutta jos esittää vieraalle  hankalasta tilanteesta myötätuntoisemman mielipiteen voi juttu lähteä hyvinkin liikkeelle. Matkustaessa tervehdin aina vieruskaveria ja jos toinen vain tuijottaa edessään olevaa selkänojaa päätän aina, ettei se heppu pääse helpolla siitä vessaan huonon asenteensa vuoksi. Yleensä vessaab menemisen vaiheessa sellainen löytää kummasti puhelahjansa takaisin.

Oletko niin epätoivoisen yksinäinen, että tarvittaessa vaikka väkisin pitää saada joku juttukaveriksi? Kunnes tulee se tyyppi, joka tekee muutakin, kuin löytää puhelahjansa kanssasi... ja silloin sinä uliset... 

Vierailija
73/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanottavaa sitten pitäisi olla? Tuntuu typerältä puhua säästä tms joutavasta useita kertoja päivässä. Ja mitään edes etäisesti henkilökohtaista kun ei nykyään ole sopivaa kertoa tai kommentoida, niin miksi vaivata päätään? Miksi ihmiset kaipaa niin paljon yksinkertaisesti ääntä, kun mitäänhän he eivät oikeasti halua tietää siitä äänentuottajasta? 

Vierailija
74/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jutella vieraalle ihmiselle yhtään mitään?

Vierailija
75/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan sä täälläkin juttelemassa vieraille ihmisille. Miksi?

Vierailija
76/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen hallitus kriminalisoi ihmisten katsomisen,niin kuka nyt uskaltaisi puhua?

Vierailija
77/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäs jutella?

Vierailija
78/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tää ei ollut nyt retorinen kysymys eikä edes mikään näpäytys, vaan ihan vilpitön kysymys.

Vierailija
79/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juttelen mielelläni silloin, kun vastapuoli käyttäytyy fiksusti ja jutunaiheet pysyvät sopivan yleisluontoisina. Valitettavasti aika monella jutulle pyrkivällä on ollut puutteita sosiaalisissa taidoissa  ja osalla myös selviä taka-ajatuksia. Jos haluaa jutella vieraille, niin silloin pitää osata lukea tilanteita ja oikeasti keskustella ihmisten kanssa. Harva jaksaa esimerkiksi puskista tulevaa töksäyttelyä, kömpelöä lirkuttelua, lapsenomaista riekkumista tai mitä omituisempien salaliittoteorioiden kuuntelua. Hyvin käyttäytyvä ja hyvät vuorovaikutustaidot omaava ihminen on sitä vastoin aina tervetullut päivän piristys.

Vierailija
80/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole samanlaista kuin ulkona. Täällä saa itse päättää jutunaiheensa eikä tarvitse jutella yhtään mitään, jos ei jostain syystä koe tarvetta tai halua siihen. Tuolla ulkona se poispääsy tilanteesta ei välttämättä suju yhtä helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi