Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmiset juttele vieraille ihmisille

Vierailija
25.02.2026 |

Miksei Suomessa kellään ole mitään sanottavaa ihmisille ympärillään? Jos itse sanon jotain, lyhyt lause voi tulla, mutta vähiin se jää eikä siitä keskustelua synny. Paljon matkustavilta ei ole tarttunut mitään mukaan ulkomailta. Miksi vaikenemme?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vieraisiin ihmisiin luottamista, sen näköistä porukkaa tuolla liikkuu. 

Mitä luottoa juttelemiseen tarvitaan?

Yhtäkkiä on lompakko viety tai puukko mahassa kun juttelee hulluille. 

Vierailija
42/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ap odotit, kun tällä palstalla päivystää nää introvertit, jotka vihaa muita ihmisiä. Silti heillä on ihan käsittämätön tarve länkyttää paskaa täällä anonyyminä anonyymeille, kunhan ei tarvitse kohdata ketään oikeassa elämässä.

Kyllä small talk ja kätteleminen on osa hyviä tapoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on oma elämä mietittävänä ja yleensä minulla on kiire. Joten turha yrittää mitään pitkiä pulinoita jonninjoutavasta. Ei ole aikaa, ei kiinnosta.

Vierailija
44/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäviä tommoset jutustelijat. Saan olla hiljaa jos siltä tuntuu.

Sama! Äskettäin bussissa juopunut mies yritti jutulle ja kehui olevansa Che Gueveran näköinen. Ei ollut. Sitä ennen torin laidalla lähestyi naisihminen ja kailotti: Jeesus rakastaa sinua!! Sanoin Jaa, ja jatkoin matkaa.

Vierailija
45/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rasittava kälättäjä eikä kiinnosta vieraat ihmiset eikä edes puolitutut.

Vierailija
46/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ap odotit, kun tällä palstalla päivystää nää introvertit, jotka vihaa muita ihmisiä. Silti heillä on ihan käsittämätön tarve länkyttää paskaa täällä anonyyminä anonyymeille, kunhan ei tarvitse kohdata ketään oikeassa elämässä.

Haista nyt jo kukkanen, jonka lehmä söi!

Sillä ei ole mitään tekemistä sen enempää hyvien kuin huonojenkaan tapojen kanssa, ettei jaksa/halua/kykene/viitsi/ehdi tuikituntemattoman kanssa "small talkiin" eikä kättele tuolla reaalimaailmassa, ihan vain siksi, että tämä tuikituntematon itse kokee tarvetta siihen. 
Jotain todellisuudentajua nyt noihinkin löpinöihin. 

Vierailija
47/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Kävimme Suomessa sukulaisen järjestämissä juhlissa eikä meidän jälkeemme tulleet vieraat vaivautuneet edes tulemaan kättelemään! No ei se mitään, kävimme sitten itse heidät kättelemässä, mutta kovin olivat vaivautuneita. Etiketti kyllä sanoo, että kun tullaan huoneeseen, jossa on jo muita paikalla, viimeksi tulleet tulevat kättelemään ja sanovat nimensä. 
Ja on kohteliasta jutella myös ventovieraiden kanssa, suomalaiset vaan harvoin ovat oppineet small talkia, ikävä kyllä.

Kättelemään? No johan vitsin heitit. 

Vierailija
48/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäviä tommoset jutustelijat. Saan olla hiljaa jos siltä tuntuu.

Sama! Äskettäin bussissa juopunut mies yritti jutulle ja kehui olevansa Che Gueveran näköinen. Ei ollut. Sitä ennen torin laidalla lähestyi naisihminen ja kailotti: Jeesus rakastaa sinua!! Sanoin Jaa, ja jatkoin matkaa.

Random kännikalat ja hihhulit ovat järkyttävän rasittavia. Kierrän tuollaiset aina niin kaukaa kuin mahdollista.

Vierailija
49/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan ihmisiä enkä halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä

Vierailija
50/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat on hirveitä esim häät tai hautajaiset kahvikuppiin tuijottelua mulkoilua kukaan ei vastaa vaikka jotain kysyttävää

Suomalaiset on mettäkulmalaisia

Vierailija
51/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat on hirveitä esim häät tai hautajaiset kahvikuppiin tuijottelua mulkoilua kukaan ei vastaa vaikka jotain kysyttävää

Suomalaiset on mettäkulmalaisia

Kyllä se näin menee. Sivistys ja kulttuuri nuorta verrattuna moneen muuhun maahan. 

Vierailija
52/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurieroja enkä itse näin introverttinä ole kiinnostunut pulpattamaan jatkuvalla 

Vierailija
53/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä vieraat ihmiset ryhtyvät usein juttelemaan erityisesti mun miehelle tai tyttärelleni milloin missäkin. Aivan mahtavia keskusteluja on käyty vuosien varrella ja loppujen lopuksi niistä on aina tullut hyvä mieli.

Vierailija
54/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan välttää ahdistelusyytökset

Vierailija
55/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelen kyllä kun omanikäiset tai samaa sukupuolta olevat aloittavat puheen. Olen huomannut että vanhat naiset ovat kaikkein mukavimpia juttukavereita. Ja vaarattomia. 

Nuoret naiset on usein kireitä ja kiireisiä. Miehet taas uhka turvallisuudelle. Nuoret miehet kierrän kaukaa. 

Koiranomistajat ehkä parhaita kun itse ulkoiluttaa koiraa. Ja, maalla kaikki juttelee kaikkien kanssa. 

Vierailija
56/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole mitään tekemistä sen enempää hyvien kuin huonojenkaan tapojen kanssa, ettei jaksa/halua/kykene/viitsi/ehdi tuikituntemattoman kanssa "small talkiin" eikä kättele tuolla reaalimaailmassa, ihan vain siksi, että tämä tuikituntematon itse kokee tarvetta siihen. 

Todellakin vain alleviivasit omaa kommenttiani. Ei kykyä normaaliin seurusteluun.

Vierailija
57/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Kävimme Suomessa sukulaisen järjestämissä juhlissa eikä meidän jälkeemme tulleet vieraat vaivautuneet edes tulemaan kättelemään! No ei se mitään, kävimme sitten itse heidät kättelemässä, mutta kovin olivat vaivautuneita. Etiketti kyllä sanoo, että kun tullaan huoneeseen, jossa on jo muita paikalla, viimeksi tulleet tulevat kättelemään ja sanovat nimensä. 
Ja on kohteliasta jutella myös ventovieraiden kanssa, suomalaiset vaan harvoin ovat oppineet small talkia, ikävä kyllä.

Kättelemään? No johan vitsin heitit. 

Jos kättely on sulle vierasta, niin voi kiesus.

Vierailija
58/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan ihmisiä enkä halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä

Ei mekään haluta olla sun kanssa tekemisissä, joten voit poistua

Vierailija
59/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienehköllä paikkakunnalla ja täällä on ihan normaalia puhella tuntemattomien ihmisten kanssa.

Vierailija
60/87 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin vain alleviivasit omaa kommenttiani. Ei kykyä nor

Normaali seurustelu onnistuu, mutten näe mitään syytä ryhtyä vartavasten juttelemaan tuntemattoman kanssa "small talkia" tuolla reaalimaailmassa asioidessani esim. bussia odotellessa ja vain siksi, että toista osapuolta vaivaa puheripuli jostain syystä eikä tuollaisia tilanteita voi edes rinnastaa mihinkään normaaliin seurusteluun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme