Miksei ihmiset juttele vieraille ihmisille
Miksei Suomessa kellään ole mitään sanottavaa ihmisille ympärillään? Jos itse sanon jotain, lyhyt lause voi tulla, mutta vähiin se jää eikä siitä keskustelua synny. Paljon matkustavilta ei ole tarttunut mitään mukaan ulkomailta. Miksi vaikenemme?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi jutella vieraalle ihmiselle yhtään mitään?
Olethan sä täälläkin juttelemassa vieraille ihmisille. Miksi?
Tämä ei ole samanlaista kuin ulkona. Täällä saa itse päättää jutunaiheensa eikä tarvitse jutella yhtään mitään, jos ei jostain syystä koe tarvetta tai halua siihen. Tuolla ulkona se poispääsy tilanteesta ei välttämättä suju yhtä helposti.
Vastasit nyt siihen, miten juttelu täällä ja oikeassa elämässä eroavat toisistaan. Hyviä pointteja. Mutta mä oikeastaan kysyin, miksi olet täällä juttelemassa muille. Koska se sama vastaus pätee siihen, miksi ihmiset juttelevat toisilleen oikeassa elämässä.
Kyllä vain juttelen. Tällä viikolla etsin uppo- oudolle miehelle sopivaa shampoota, kun hän kaupassa kysyi mielipidettäni.
Te, jotka pidätte small talkia turhana: Voin selittää, mihin smalla talkia tarvitaan. Se on keskustelun aloitus. Small talkin kautta voidana päästä niihin kiinnostaviin ja syvällisempiin aiheisiin. Sen avulla ikään kuin etsitään jotain yhteistä pohjaa, varsinkin, jos keskustelijat ovat tuntemattomia. Aina tietenkään keskustelua ei synny arkisia asioita pitemmälle, mutta mitäpä se haittaa. Oon elämässäni käynyt todella mielenkiintoisia keskusteluja tuntemattomien ihmisten kanssa ja kuullut aivan uskomattomia elämäntarinoita, mutta mikään keskustelu ei ole alkanut siitä tosi mielenkiintoisesta jutusta. Yleensä, jos ihminen alkaa heti vuodattamaan jotain, se on merkki siitä, että ihminen on rajaton ja "keskustelu" tulee jatkumaan ennemmin monologina.
(Nyt ei tarvitse sitten loukkaantua ja vastata, että ei minua kiinnosta kuunnella tuntemattomien ihmisten elämäntarinoita tai oppia heiltä jotain. Ei tarvitse. En yritä sanoa, että juuri sinun pitäisi alkaa keskustelemaan muiden ihmisten kanssa. Kerroin vain siitä, mikä small talkin tarkoitus on ja mitä sillä tehdään.)
Asun ns pikkukaupungissa ja olen kova kävelemään. Tapanani toisinaan onkin sanoa vastaan tulijoille muutama sana. Jotkut pysähtyvät juttelemaan vähäksi aikaa toiset taas pitemmäksi aikaa. Ani harva kävelee vain ohi ja jatkaa matkaansa.
Vuorovaikutus on itselläni läsnä lähes joka päiväisessä elämässä enkä pidä sitä taakkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Kävimme Suomessa sukulaisen järjestämissä juhlissa eikä meidän jälkeemme tulleet vieraat vaivautuneet edes tulemaan kättelemään! No ei se mitään, kävimme sitten itse heidät kättelemässä, mutta kovin olivat vaivautuneita. Etiketti kyllä sanoo, että kun tullaan huoneeseen, jossa on jo muita paikalla, viimeksi tulleet tulevat kättelemään ja sanovat nimensä.
Ja on kohteliasta jutella myös ventovieraiden kanssa, suomalaiset vaan harvoin ovat oppineet small talkia, ikävä kyllä.Tuollainen ei ole Suomessa tapana, joten miksi kukaan tuollaista tapaa noudattaisi?
No kyllä vaan on niissä piireissä, joissa yleensä Suomessakin liikun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Kävimme Suomessa sukulaisen järjestämissä juhlissa eikä meidän jälkeemme tulleet vieraat vaivautuneet edes tulemaan kättelemään! No ei se mitään, kävimme sitten itse heidät kättelemässä, mutta kovin olivat vaivautuneita. Etiketti kyllä sanoo, että kun tullaan huoneeseen, jossa on jo muita paikalla, viimeksi tulleet tulevat kättelemään ja sanovat nimensä.
Ja on kohteliasta jutella myös ventovieraiden kanssa, suomalaiset vaan harvoin ovat oppineet small talkia, ikävä kyllä.Kättelemään? No johan vitsin heitit.
En tiedä millaisissa juhlissa sinä käyt, jos käyt ollenkaan, mutta kyllä alkeelliset käytöstavat kannattaisi opetella.
Ei mitenkään pidä. Mutta kysyisin sulta ihan saman kysymyksen kuin aikaisemmaltakin kommentoijalta: jos kuitenkin on täällä keskustelupalstalla juttelemassa tuntemattomien ihmisten kanssa, niin eihän se oikeassa elämässä muille jutteleminen ole mitenkään eri asia.