Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (1113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan mennä esim. lääkärin vastaanotolle 30-60 min. ajoissa, kun olen tälläinen ahdistuja stressaaja. Tosin en aina.
Jos lääkäriaika on klo 10.00, niin vastaanottohuoneeseen pääsee aikaisintaan 10.03. Joten miksi kannattaisi olla puoli tuntia ennen aikaa paikalla?
koska voidaan ottaa vaikka verenpaine ja sitä varten pitäisi olla istunut paikallaan vähintään 15 minuuttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.
Ap
Silti oli pakko aloittaa turha ketju ja alkaa valittaa asiasta.
Se jos mikä kertoo ihan tarpeeksi
Kannattaa valita joku toinen ketju, jos tämä aihe ei kiinnosta.
Itselleni erilaiset sosiaaliset ilmiöt ovat kiinnostavia.
Ap
Ei ole. Ihmisten manipuloiminen sua kiinnostaa. Ja valehtelu. Joku roolin esittäminen.
Ja sulla jatkuva itselle peukuttaminen.
Tulen aina hyvissä ajoin tai olen tulematta.
Onko "akateeminen vartti" tutti kasite? On sallittua ja jopa toivottua myohastya 1 - 15 minuuttia. Etuajassa ei ole sopivaa saapua.
Yleisin vastaus aloittajan kysymykseen tuntuu olevan koska haluan ja opettele olemaan valmis ajoissa. No jis on ilmoitettu että pannu on kuumana klo 18 alkaen tai 14-17, biin kun on valmis vattia ennen, se on riittävän ajoissa. Edes kotona ei tarvitse olla tuntia ennen ja kuten jo mainittu, osaan juhlista kuuluu edeltävä tilaisuus esim. koululla tai vastaavassa, mihin on kuitenkin rajoitettu osallistujamäärä. Juhlaa ei voi aina jättää liian myöhään juuri pitkän matkan päästä tulijoiden vuoksi tms syystä ja mm. lakkiaisissa nuoret usein lähtee illalla vielä juhlimaan kaveriporukassa. Eli 15 min ennen on ihan riittävän ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tulen aina hyvissä ajoin tai olen tulematta.
On se jännä, ettei oikeaan aikaan tuleminen ole edes vaihtoehto...
"Tulen aina hyvissä ajoin tai olen tulematta"
Ole tulematta , toivon minä. Parempi molemmille niin.
Tekeekö lapsen synnyttäminen ihmisestä tyhmemmän? Tätä voi tällä palstalla kysyä.
Asiaan. Vieraat voi toivottaa tervetulleeksi ja ohjata esim olohuoneeseen ja mainita että valmistelut ovat kesken. Yleensä kotijuhlissa valmistelut ovat keittiössä.
Kannattaa huomioida että olemme ihmisiä, emme virheettömiä.
Jos nämä asiat häiritsee, vaihtoehtoja on kaksi. Ei järjestä juhlia. Antaa juhlien järjestelyn ulkopuolisen hoidettavaksi ja ulkopuoliseen tilaan joka avataan täsmälleen ilmoitettuun aikaan.
Myöhästely on toisen ajan varastamista.
Verenpaine nousee, kun ajattelen lapsuudenperhettäni... Me olemme olleet niitä, jotka ovat olleet kaikkialla "hyvissä ajoin", joskus jossain kirkossakin tuntia ennen! Siskoni häissä pyrittiin ovista sisään kauan ennen, kun parilla oli kuvaukset kesken. Enpä näitäkään muistanut ennen kuin sattui omalle kohdalle... Vanhempani tulivat minun ja mieheni häihin "hyvissä ajoin" eli sellaiset 1,5 h ennen. Siskoni oli etukäteen kysynyt, onko ok tulla aiemmin juhlapaikalle vaihtamaan vaatteita, koska tulevat suoraan lentokentältä (annoin luvan ja heitin ulos, onneksi oli hyvä sää).
Veljelläni sen sijaan on tapana myöhästellä milloin mistäkin syystä, ja tuli paikalle siinä vaiheessa kun minun olisi pitänyt astella alttarille, jumalauta!
Sitten lapsemme nimiäiset... Vanhempani olivat meillä yötä, ja taas sisko tuli suoraan lentokentältä vaihtamaan vaatteet. Suurimman osan valmisteluista olin tehnyt edellisenä päivänä, mutta olihan siinä vielä lapsen imettämistä, viimeistelyt ja oma pärstä kuntoon. Toinen sisko tuli jumalauta 1,5 h ennen!!!! Olin jo sulkemassa ovea, että ei voi tulla sisälle, mene muualle, mutta "kun kaikki muutkin jo ovat täällä". Liian kilttinä päästin sisään ja sitten KAIKKI vaativat kahvia koska PITÄÄHÄN NYT KAHVIA SAADA ja sitten häsläsivät keittiössä ja koska olin kaiken suunnitellut valmiiksi niin en ottanut mitään apua vastaan, koska se olisi vienyt enemmän aikaa kun olisin ohjeistanut, tuli nopeammaksi tehdä itse. Tiuskaisin kyllä jo, että mitä täällä teette, kun juhliin on vielä aikaa.
Ja se että "jäädään asumaan" eli kun miehen sukulaiset viipyvät max 2 h, niin minun suku voi olla helposti vaikka koko päivän... Mieheni usein menee jo pois. Lenkille, suihkuun, päikkäreille, yrittää vihjata että vieraiden olisi aika poistua. Ja kun he voivat istua hiljaa, välillä muistella jotain.
Sain joku aika sitten kutsun kummilapsen synttäreille, ajaksi oli mainittu klo 10-14. Taidanpa napata tämän mallin itselleni käyttöön, niin voin potkia vieraat hyvällä omallatunnolla ja syyllä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö lapsen synnyttäminen ihmisestä tyhmemmän? Tätä voi tällä palstalla kysyä.
Asiaan. Vieraat voi toivottaa tervetulleeksi ja ohjata esim olohuoneeseen ja mainita että valmistelut ovat kesken. Yleensä kotijuhlissa valmistelut ovat keittiössä.
Jos nämä asiat häiritsee, vaihtoehtoja on kaksi. Ei järjestä juhlia. Antaa juhlien järjestelyn ulkopuolisen hoidettavaksi ja ulkopuoliseen tilaan joka avataan täsmälleen ilmoitettuun aikaan.
Voi miten mainio esimerkki. Tämän kaltaiset ihmiset jätetään kutsumatta ei pelkästään rajattoman tunkeutumisen, vaan myös ikävän luonteen vuoksi. Ja kas, kaikkien juhlat parani!
Vierailija kirjoitti:
Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun isäni on just tällainen. Vielä näin 20 vuotta myöhemminkin hävettää, kun perheenä meidät oli kutsuttu sukulaisnuoren valmistujaisiin noin tunnin ajomatkan päähän ja isän hätäilevän aikataulutuksen takia oltiin kolme varttia etuajassa paikalla. Isäntäväellä kaikista kiireisin tohina päällä, että saadaan porukka ja tarjoilut kuntoon ja meidän perhe tönöttää keskenään terassilla ihmettelemässä...
Sama hänellä on kaikessa, jos sovitaan että hän tulee minut jostain hakemaan klo 15 niin viimeistään 14:40 auto tööttäilee pihassa.
Mun puoliso on tällainen :') käytös ehkä hieman lieventynyt vuosien varrella kun olen jatkuvasti puutunut asiaan. Koskee ihan kaikkea aikataulutusta, jos mennään julkisilla jonnekin niin tää menee lähipysäkille seisomaan 30 min etuajassa (jonne on 100 m matkaa kotoa). Itse en lähde enää mukaan seisomaan sinne liian aikaisin, vaan lähden kotoa niin että olen paikalla viittä vaille bussi.
Myös jos lähdetään jonnekin kylään/juhliin vaikkapa toiseen kaupunkiin, ollaan monta kertaa kulutettu aikaa ympyrää ajaen tai jossain käyden. Joko hän on itsekin tajunnut että ollaan liian ajoissa, tai minä olen vaatinut että ei vaan voida mennä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun isäni on just tällainen. Vielä näin 20 vuotta myöhemminkin hävettää, kun perheenä meidät oli kutsuttu sukulaisnuoren valmistujaisiin noin tunnin ajomatkan päähän ja isän hätäilevän aikataulutuksen takia oltiin kolme varttia etuajassa paikalla. Isäntäväellä kaikista kiireisin tohina päällä, että saadaan porukka ja tarjoilut kuntoon ja meidän perhe tönöttää keskenään terassilla ihmettelemässä...
Sama hänellä on kaikessa, jos sovitaan että hän tulee minut jostain hakemaan klo 15 niin viimeistään 14:40 auto tööttäilee pihassa.
Mun puoliso on tällainen :') käytös ehkä hieman lieventynyt vuosien varrella kun olen jatkuvasti puutunut asiaan. Koskee ihan kaikkea aikataulutusta, jos mennään julkisilla jonnekin niin tää menee lähipysäkille seisomaan 30 min etuajassa (jonne on 100 m matkaa kotoa). Itse en lähde enää mukaan seisomaan sinne liian aikaisin, vaan lähden kotoa niin että olen paikalla viittä vaille bussi.
Myös jos lähdetään jonnekin kylään/juhliin vaikkapa toiseen kaupunkiin, ollaan monta kertaa kulutettu aikaa ympyrää ajaen tai jossain käyden. Joko hän on itsekin tajunnut että ollaan liian ajoissa, tai minä olen vaatinut että ei vaan voida mennä vielä.
Osaatko puolisostasi sanoa, että onko hän itsekäs vai sosiaalisesti kömpelö? Jännittäjä, joka kuvittelee että paras tapa on suorittaa epämieluiset juhlat alta pois? Peloteltu myöhästymisellä? Nepsy-piirteitä?
Ihmettelen eniten sitä, että jos ihminen on muuten normaali, mutta mentyään juhliin monta kertaa 30min ennen juhlien alkua, ei ole mistään asiasta huomannut, että niin ei kuulu tehdä. Että miten kykenee vaikka olemaan työelämässä, jos ei sen vertaa kykene asioita hoksaaamaan?
Mitä se vieraille kuuluu mitä juhlat järjestävä ihminen tekee ennen juhlia? Jos kutsussa on aloitusaika niin sitä noudatetaan tai ilmoitetaan, ettei osallistu.
Tämähän on kulttuurikysymys. Mulla sukua eri puolilla Suomea. Tietyssä osassa Suomea iäkkäämpi kansa toimii juuri noin. Heille se on kohteliasta.
On teillä ongelma!
Mieluummin etuajassa kuin myöhässä.
>Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Hyi, saa sitä sydärin vähemmästäkin, kun jättää viimeiseen hetkeen mukavampi kun on itsekin ajoissa ja voi hetken hengähtää ennen juhlia. Riittää, kun alkaa tekemään ne valmistelut hyvissä ajoin niin ei tartte h-hetkessä vielä huhkia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jättää niitä valmisteluja viime minuuteille? Jos ei ole aikaa aikaisemmin niin järjestää juhlat myöhempänä ajankohtana. Joka ikisestä asiasta pitää tehdä ongelma.
No niinhän ne juhlat järjestetäänkin myöhempänä ajankohtana. Ongelma onkin se, että vieraat tulevat eri aikaan kuin juhlat pidetään.
Koska tuli perseen alla ja ajattelen vain itseäni. Samoin juhlissa ollessani selitän vain omia asioitani ja pyrin lähtemään äkisti pois, koska ainainen hätä. Tomi
Itsekin huomaan välillä, ett meluisassa ympäristössä on vaikeuksia saada puheesta selvää. Ehkä pitäis mennä ihan oikeaan kuulotutkimukseen, työterveyhoitajan tekemä "tutkimus" ei oikein vakuuttanut. Meluisaa työtä tullut tehtyä nuorempana, joten ei olis ihme, jos kuulo vähän alentunut.