Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Olen paikalla aina hyvissä ajoin enkä myöhästy mistään. Juhliin pyrin menemään oikealla kellonlyömällä mutta itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän ne myöhästelijät, jotka kiiruhtavat häihin ja hautajaisiinkin juuri kello lyömällä tai vähän yli.
Itse olen yleensä jo juhlia järjestäessä ottanut huomioon, että joku voi tulla etuajassa enkä ikinä hoida järjestelyjä viime tipassa.
On erilaisia toimintatapoja ja juhlakulttuuria- riippuu myös juhlista, onko ne syntymäpäivät, ristiäiset, hautajaiset vai häät? Kirkollisiin mennään vähän etuajassa ja esim syntymäpäiville sen sijaan vaikka puoli tuntia kutsujen alkamisesta ellei siellä ole jotain ohjelmanumeroita kellotettu.
Sitten et vielä tiedä, että kutsuihin on KOHTELIAAMPAA mennä mieluummin 10 min. annettua aikaa myöhemmin kuin liian aikaisin.
Mun ex-appivanhemmat oli juuri tällaisia hätähousuja! Eivät kyllä ovesta tunkeneet sisään etuajassa mutta joka paikassa piti olla aivan liian aikaisin ja odottelivat sitten autossa. Kerrankin mentiin yksiin juhliin toisella paikkakunnalla ja he halusivat lähteä kolme tuntia aiemmin, vaikka matkaan meni reilu tunti (hyvä kesäkeli oli ajaa). Sovittiin sitten että menevät omia aikojaan ja tavataan juhlapaikan edessä ja mennään yhdessä sisään kun meillä oli yhteinen lahja. No, me tulimme perille n. 10 minuuttia ennen juhlien alkua ja eikös appivanhemmat kiehuneet kiukusta parkkipaikalla että "ollaan täällä jo teitä tunnin verran odotettu!". :D
Vierailija kirjoitti:
Koska erittäin monet Suomalaiset loukkaantuvat kohtuuttomasti siitä että on vähän myöhässä jostakin. Niin on lähdetty liikkelle ns. hyvissä ajoin. Syytä niitä jotka raivoavat myöhässä olemisesta.
Tässä on tosiaan kulttuurieroja, koska myöhästyminen on Suomessa suuri synti.
Joillakin on vaikeuksia ehtiä tietyllä kellonlyömällä mihinkään. Mieheni sisaret ovat aina kaikista juhlista myöhässä. Oli sitten häät, hautajaiset, ristäiset, rippijuhlat tai joulujumalanpalvelus.
Yritän olla etten tuntisikaan heitä.
Meillä oli juhlat. Olin vielä alusvaatteisillani, kun ovikello soi tuntia ennen sovittua aikaa. Myös pöydän kattaminen oli kesken. No, isännän siskohan se ovella oli. Selitys oli, että oli viennyt poikansa viereiselle lentokentälle ja ei enää halunnut ajella kotiinsa, vaan oli päättänyt tulla meille tuntia etukäteen, kun eihän se mitään haittaa js bensakin on niin kallista. Olishan siellä lentoasemalla ollut kahvila, missä odotella sen tunnin verran. Ai, niin sieltä kahvilasta olisi ehkä pitänyt ostaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Koska erittäin monet Suomalaiset loukkaantuvat kohtuuttomasti siitä että on vähän myöhässä jostakin. Niin on lähdetty liikkelle ns. hyvissä ajoin. Syytä niitä jotka raivoavat myöhässä olemisesta.
En syytä. Syytän sitä, joka saapuu ennen kutsussa ilmoitettua aikaa. Jos et halua tulla myöhässä, tule oikeaan aikaan, älä ennen. Ei ole vaikeaa.
Niin jos on vaikka kutsuttu syntymäpäiville niin yleensä sillon voi tulla koko päivänä paikalle.
Olis siinä ovella aikamoinen ruuhka ja autopaikoillakin jos kaikki 50 vierasta siihen jonoon tulis heti.
Sitten on sellasaikin hätähousuja käskijöissäkin että jos eolekaan ilmestyny johomin aikaan alkaa txt tai jopa soittelu et eksä tuukkaan?
Tottahan sitä tulee kun käsketty muta ei mitään aikoja ole laitettu turhaan.
i
Olin mukana häiden järjestelyissä. Kyllä ärsytti, kun kirkkoon valui jo puolta tuntia ennen vihkimisen alkaa väkeä. Teki mieli ne pistää pihalle odottelee. Ennen vihkimistä oli sovittu valokuvaus kirkossa eikä siksi ollut kiva, että hääväki pörräsi kuvattavien ympärillä.
Minä järjestin joku vuosi sitten äidilleni isot juhlat 85-v. kunniaksi. Porukka (n. 60 vierasta) oli kutsuttu klo 14. Syynä, että laitoin ruuat kotonani liki kolmensadan kilometrin päässä mitä pystyin, kakut yms. koristelin juhlapaikalla. Astiat ja kaiken tarvittavan toin myös mukanani. Ruokia varten oli styrox-lootat jäillä matkalle, joten kylmäketjukin toimi. Järjestelyt olivat juhlapaikalla ihan vaiheessaan pari tuntia ennen juhlia kun paikalle pelmahti paikallinen pastori.
Ajattelin että pappi onnittelee äidin ja häipyy, mitä vielä. Pastori halusi osansa tarjottavista. Papille piti siis erikseen lämmittää etukäteen ruokaa, keittää kahvia ja tarjota kakkua (pyysi sitä!). Oli erikoinen tapaus. Onneksi oli varakakku, niin ei tarvinut sorkkia varsinaista juhlakakkua etukäteen. Pastorin naamasta kyllä näki, että olisi halunnut korkata sen isomman kakun.
Minä tulen ja menen omaan tahtiin.
Repikää siitä.
Matkarakastaja
Vierailija kirjoitti:
Niin jos on vaikka kutsuttu syntymäpäiville niin yleensä sillon voi tulla koko päivänä paikalle.
Olis siinä ovella aikamoinen ruuhka ja autopaikoillakin jos kaikki 50 vierasta siihen jonoon tulis heti.
Sitten on sellasaikin hätähousuja käskijöissäkin että jos eolekaan ilmestyny johomin aikaan alkaa txt tai jopa soittelu et eksä tuukkaan?
i
Mistä olet keksinyt että koko päivänä voi tulla paikalle? Eihän noin toimita yhtään missään.
Ap
Vähän ot, mutta minun vanhemmat oli tällaisia järjettömän ajoissa valmistautujia. Olivat siis ihan kutsuttuna aikana aina paikalla, mutta valmistautuminen piti aloittaa aina tuntikausia ennen. Esim. jos heidät oli kutsuttu kylään klo 18 paikkaan johon ajoi 10min, he vaihtoivat lounaan jälkeen juhlavaatteet päälle ja istuivat suurin piirtein eteisessä tekemättä mitään että ovat sitten valmiina lähtöön kun pitää mennä. Samoin joskus kun oltiin rantalomalla ja paluukuljetus lentokentälle lähti esim. klo 16 hotellin edestä, piti aamupalan jälkeen vaihtaa matkavaatteet päälle ja istua laukut pakattuna hotellihuoneessa odottamassa bussia.
Vierailija kirjoitti:
Olin mukana häiden järjestelyissä. Kyllä ärsytti, kun kirkkoon valui jo puolta tuntia ennen vihkimisen alkaa väkeä. Teki mieli ne pistää pihalle odottelee. Ennen vihkimistä oli sovittu valokuvaus kirkossa eikä siksi ollut kiva, että hääväki pörräsi kuvattavien ympärillä.
Kirkkoonhan on syytä tulla ajoissa, että on siellä varmasti ennen morsiusparia. Jos kirkossa kuvattiin eikä haluttu sinne vieraita vielä, niin jonkun olisi pitänyt olla vahtina ovella ja estämässä vieraiden tulo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta minun vanhemmat oli tällaisia järjettömän ajoissa valmistautujia. Olivat siis ihan kutsuttuna aikana aina paikalla, mutta valmistautuminen piti aloittaa aina tuntikausia ennen. Esim. jos heidät oli kutsuttu kylään klo 18 paikkaan johon ajoi 10min, he vaihtoivat lounaan jälkeen juhlavaatteet päälle ja istuivat suurin piirtein eteisessä tekemättä mitään että ovat sitten valmiina lähtöön kun pitää mennä. Samoin joskus kun oltiin rantalomalla ja paluukuljetus lentokentälle lähti esim. klo 16 hotellin edestä, piti aamupalan jälkeen vaihtaa matkavaatteet päälle ja istua laukut pakattuna hotellihuoneessa odottamassa bussia.
Järjetöntä ajan tuhlausta, mutta tiedän itsekin yhden tuollaisen tyypin ja hän on vasta karvan yli 30 v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
i
Niin. Olet sitten oikein perusteellisen väärässä. Niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tosiaan kulttuurieroja, koska myöhästyminen on Suomessa suuri synti.
Joillakin on vaikeuksia ehtiä tietyllä kellonlyömällä mihinkään. Mieheni sisaret ovat aina kaikista juhlista myöhässä. Oli sitten häät, hautajaiset, ristäiset, rippijuhlat tai joulujumalanpalvelus.
Yritän olla etten tuntisikaan heitä.
Ei myöhästyminen ole Suomessa suuri synti. Saapuminen ennen kutsun voimassaoloa on suuri synti.
Täällä vaan ihmetellään että eikö sitä voisi olla valmiina tuntia ennen. Oletteko te kaikki jotain kotiäitejä, jotka järjestävät vain kutsuja, mihin ei liity muuta ohjelmaa. Useimmat kotona järjestettävät juhlat on yo-juhlia ja syntymäpäiviä. Ei niitä varten saa viikkoa vapaat järjestelyjä varten, vaan esim. yo-juhlassa on vielä se koulun lakitus ennen kotiin tuloa. Kun kelloaika on 14-17, niin sillä aika välilä sopii tulla kyllä, mutta olisi hyvä antaa perheelle rauha. Jotkut käyvät syömässäkin sillä noissa ei yleensä kotona tarjota lämmintä ruokaa, vaan naposteltavaa ja kahvileipiä.
Tuo, joka oli ilmoittanut juhlan laivalla alkavan klo 18, mutta se olikin laivan lähtöaika, oli kyllä sangen pöljä kutsuja. Itse vastaavassa tilanteessa ilmoittaisin nimenomaan että se on laivan lähtöaika tulethan paikalle ajoissa. Esim. että laivan ovet avautuvat 17.30 ja laiva lähtee klo 18. Erillisissä juhlatiloissa voi muuten tuntia ennen olla tuntia ennen vielä edellisen juhlijan jäljet siivomatta, niissä kun voi olla peräkkäisiä juhlia. Pitopalvelu saa kyllä 20 minuutissa laitettua pöydän kuntoon, jos ovat ammattilaisia, niin että juhlatila on varattu esim. pouli tuntia ennen tilaisuuden alkua. Tuntia ennen se on varattu ihan jollekin muulle. Jossain vihkikirkossakin saattaa olla suosittuun aikaan tunnin välein vihkimisiä, ei sinne sovi liian aikaisin mennä.
Mä saatan mennä esim. lääkärin vastaanotolle 30-60 min. ajoissa, kun olen tälläinen ahdistuja stressaaja. Tosin en aina.
Minä menen aina vähintään tunnin etuajassa. Autan isäntäkeä, että juhlat onnistuvat. Ongelmana tahtovat olla emännän pukeutuminen ja isännän punottaminen. Myös nuorten pukeutuminen on ongelmana : tytöillä alushousut vilkkuvat tai puuttuvat kokonaan, pojilla housut roikkuvat. Olen estänyt monta pahennusta aiheuttavaa tilannetta, menemällä etuajassa juhliin. Martta 69v
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan mennä esim. lääkärin vastaanotolle 30-60 min. ajoissa, kun olen tälläinen ahdistuja stressaaja. Tosin en aina.
Jos lääkäriaika on klo 10.00, niin vastaanottohuoneeseen pääsee aikaisintaan 10.03. Joten miksi kannattaisi olla puoli tuntia ennen aikaa paikalla?
Maalaiset tulee liian aikaisin, stadilaiset ei tietenkään.