Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Entä miksi sinulla juhlavalmistelut menevät "viimetippaan"? Mitä se kertoo sinusta?
Se tarkoittaa, että kaikki on saatu ajallaan tehtyä.
Juhliin ei saavuta etuajassa, se on yksiselitteisesti moukkamaista ja hyvien tapojen vastaista. Mieluummin 15 min myöhässä kuin 15 min etuajassa. Mikään selitys etuajassa saapumiselle ei poista sitä, että kyseinen toiminta antaa todella huonon kuvan tekijästään. Asiaan ei vaikuta millään tapaa se, onko juhlien isäntä/emäntä omissa juhlavalmisteluissaan myöhässä tai ajoissa. Etuajassa saapuminen on huonoa käytöstä, piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos et tunne kutsujaa hirveän hyvin, on ehkä parempi, että kysyt etukäteen tyyliin "monelta kannattaisi olla paikalla?" tai jotain vastaavaa. "
Nyt en ymmärrä. Jos saat kutsukirjeen, jossa mainitaan tilaisuuden aikataulu, niin kysyt moneltako kannattaa olla paikalla? Tietysti on hyvä kysyä, jos oikeasti ei tiedä.
Tässähän on juuri ilmennyt, että aikaa tulkitaan erilailla. Eli kysyminen on aivan fiksua, jos ei juhlan luonne ole täysin selvä.
On ilmennyt, että osa ei tunne etikettiä, jotkut eivät ymmärrä numeroita, ja osa ei yksinkertaisesti piittaa kellonajasta sen enempää kuin kutsun järjestäjän rajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on valmistelut vielä kesken siinä kohtaa kun ihmiset alkaa jo saapumaan?
Siksi, koska kutsussa lukee klo 18.00 ja vieraat ovat paikalla klo 16.30.
Kuten kuuluukin. Eli miksi sinulla on valmistelut silloin vielä kesken?
Trollit ovat löytäneet tämänkin ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa tuloijoille olisi hyvä, jos heille voisi tarjota jonkun muun paikan odotteluun. Kesällä vaikka ulos.
Minulle ongelma on täysin vieras, eli jos joku tulee etuajassa, hän pääsee valmistelemaan tapahtumaa. HÄn jopa tarjoutuukin auttamaan. Minulle sopii.
Joskus sopii, joskus ei. Ei keittiöön kovin monta auttajaa mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä jotka ei halua nähdä muita ihmisiä/viihdy ihmisjoukossa ja käyvät juhlimassa juhlansa pois alta ennenkuin muut tulevat.
Juhlissa käynti on heille kai velvoite, joka pitää suorittaa mahdollisimman nopeasti pois päiväjärjestyksestä stressiä ja jännitystä aiheuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toiminut tuossa edellisessä: Jos tulen paikalle bussilla, joka on kutsujan oven edessä varttia vailla tai seuraava bussi varttia yli, niin kysyn etukäteen kumpi aika on parempi?
Kaikki eivät ole omalla autolla liikenteessä.
Me asumme ihan kohtuukokoisessa kaupungissa, mutta sen ns. nukkumataajamassa. Eli täällä ihmiset käy töissä ja kulkevat töihin omalla autolla, lapset menee bussilla kouluun. Bussikyydit toimivatkin koulujen aukioloaikojen mukaan. Viimeisin bussi taitaa lähteä meiltä kaupunkiinpäin klo 18 ja meille viimeinen bussi taitaa saapua klo 1720. Viikonloppuisin ei mikään bussi kulje. Jos juhlat alkavat meillä klo 18, niin se kyllä merkitsee sitä, että autottomat ihmiset joko saapuvat sinne taksilla (mitä eivät tekisi), tai sitten saapuvat klo 1720. Minulle on täysin fine, jos joku tällainen ihminen tulee noinkin paljon etuajassa. Näin on toimittukin usein ja etuajassa saapuvat tietävät, että minä en sitten jouda seurustelemaan heidän saapuessaan ja toivon ettei kukaan heistä tule sotkemaan tekemisiäni jutustelemalla samalla kun vaikka viimeistelen kokkauksia, koska sellainen häiritsee minua. Niinpä he viihdyttävät itseään. Takaisin lähtevät sitten joko taksilla, joskin useimmiten joku autollisista vieraista heittää heidät keskustaan, jotta pääsevät kotiinsa. Joskus ovat jääneet meille yöksi, tosin siitä on sovittu aina etukäteen.
Jos juuri teidän osoitteeseen on näin rajallinen yhteys julkisilla kulkuneuvoilla ja se on tiedossa, voisi juhlien alkamisajan ehkä sopeuttaa siihen. Eli juhlat alkavat kli 17.20 kaikille. Eipähän tule yllätyksiä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkämatkalainen, lähtee ajoissa ehtiäkseen varmasti paikalle ilman myöhästelyä.
Ja jos haluaa sitten tulla ennen kutsuttua aikaa, soittaa ja pyytää luvan! Muuten parkkeeraa itsensä huoltsikalle tai kiertää katsomassa nähtävyyden ja saapuu sovittuna aikana. Muu on moukkamaista.
Moukkamaista myös tollanen soittelu. Juhlien järjestäjää ei häiritä turhilla puheluilla eikä paikalle mennä etukäteen. So simple.
Myöskin se tapa on hiukan ongelmallinen, että juhliin pääsemätön sukulainen haluaa soittaa ja onnitella juuri ennen juhlien alkua tai niiden aikana. Parin minuutin puhelu on ihan kiva, mutta kun se ei yleensä jää siihen, kun on vaikka mitä puhuttavaa. On toki hauskaa jutella, mutta ajoitus on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkämatkalainen, lähtee ajoissa ehtiäkseen varmasti paikalle ilman myöhästelyä.
Ja jos haluaa sitten tulla ennen kutsuttua aikaa, soittaa ja pyytää luvan! Muuten parkkeeraa itsensä huoltsikalle tai kiertää katsomassa nähtävyyden ja saapuu sovittuna aikana. Muu on moukkamaista.
Moukkamaista myös tollanen soittelu. Juhlien järjestäjää ei häiritä turhilla puheluilla eikä paikalle mennä etukäteen. So simple.
Myöskin se tapa on hiukan ongelmallinen, että juhliin pääsemätön sukulainen haluaa soittaa ja onnitella juuri ennen juhlien alkua tai niiden aikana. Parin minuutin puhelu on ihan kiva, mutta kun se ei yleensä jää siihen, kun on vaikka mitä puhuttavaa. On toki hauskaa jutella, mutta ajoitus on huono.
Laita puhelin äänettömälle tai älä vastaa. Soita takaisin, kun juhlat ovat ohi.
Varmasti ne tuntia liian aikaisin saapuneet lähtivät sitten juhlisa ilman mitään tarjoiluja jos pitopalvelu myöhästyi tunnilla?
Joskus olen mennyt jopa hääjuhliin, jossa ruokailua ei ollut vielä klo 20:00 mennessä. Pienen lapsen nukkumaanmenoaikakin tuli, joten lähdimme nälkäisinä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain ihmettelen miten nämä emännät ja isännät huolehtivat siitä etteivät ruuat pilaannu, jos ne nostetaan jopa tuntia ennen esille ja ovat esillä monta tuntia koko juhlien ajan? Alkupaloina on usein herkästi pilaantuvaa kalaa ja äyriäisiä eivätkä ne kahvimaidot ja kermakakutkaan kestä huoneenlämmössä säilyttämistä pilaantumatta. Joku ketjun alkupuolella kertoi tarjoavansa myös kertaalleen pakastettua ruokaa, siis juhlapöydässä!
Kerran on saatu ruokamyrkytys pilaantuneista katkaravuista tai majoneesista (todennäköisesti jompi kumpi), sen jälkeen olen jättänyt kaikki salaattipöytien ravut, kalat ja lihat väliin myös lounaspaikoissa, nehän voivat olla jotain pakastimen tähderuokaa ja ovat huoneenlämmössä pitkiä aikoja. Kotioloissa ei edes ole kylmävaunuja tai -kiviä käytössä, vaan ruuat ovat siinä noin vain huoneenlämmössä. Ja täällä ihan pokkana kerrotaan, että kaikki on valmiina jopa tuntia ennen vieraiden kutsuaikaa.
Ammattilaisten säännöissä jääkaappisäilytettävät tuotteet on heitettävä kahden tunnin huoneenlämmössä pitämisen jälkeen pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan ottaa vieraat rauhassa vastaan, tervehtiä jokaista ja osoittaa, että ovat tervetulleita. Yleensä myös siirrytään nopeasti tarjoilujen ääreen, koska monet ovat pitkämatkalaisia ja myös koska tunnelma vapautuu nopeiten ruokailun äärellä. Siksi nostan tarjoilut esille jo ennen kuin vieraat tulevat paikalle, kuitenkin mahdollisimman myöhään, jottei salaatien, juomien ja muiden kylminä tarjottavien tarvitsisi seistä huoneenlämmössä liian pitkään. Yleensä teen kaiken tuon yksin, joten kiirettä kyllä juhlspäivän aamuna pitää. Itsekin haluaisin olla laitettuna ennen vieraiden saapumista.
Tuo ei onnistu, mikäli vieraat pölähtävät paikalle puoli tuntia ennen juhlien alkamisaikaa. En voi ymmärtää täällä olevia kommentteja, joissa puolustellaan omaa käytöstä ja haukutaan juhlien järjestäjää huonosta ajoituksesta!
Vanhempien ihmisten ajoissa tulemisen ymmärrän kyllä, samoin jos pitkämatkalaiset haluavat pynttäytyä parhaimpiinsa vasta juhlapaikalla, ennen muiden vieraiden tuloa. Näistäkin olisi hyvä kysyä etukäteen onko etuajassa tuleminen mahdollista. Mitään palvelua on turha odottaa, pikemmin pitäisi itse tarjoutua auttamaan heti kun on itse valmis.
Se olosuhteiden pakosta liian aikaisin tullut voisi parhaiten istua takapihalla tuolissa tai olohuoneen nurkassa itsekseen ja olla odottamatta huomiota itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Minut on nimenomaan kasvatettu niin, että jos ilmoitetaan, että juhlat alkavat klo 14, niin silloin ollaan paikalla viimeistään klo 14, kun juhlat alkavat. Ja silloinkin ollaan vähän myöhässä. Tällainen käytäntö on ollut ainakin meidän suuressa karjalaissuvussa tapana.
Jos kaste, vihkiminen tai hautajaiset ovat kirkossa klo 14.00, olet hiukan myöhässä, jos tulet klo 14.00. Kotijuhlissa et.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt traumat, kun muutama vuosi sitten tuli 10 sukulaista noin 1-1,5h ennen juhlien alkua meille kotiin, koska jos vaikka tarvitsen apua! Tästä ei ollut mitään puhetta etukäteen enkä ollut pyytänyt apua (minulla oli 1 hlö auttamassa). Minulla meni vieraiden yllättävästä saapumisesta ihan pasmat sekaisin, kun oli esim. vielä omat hiuksetkin laittamatta ja jotkut rönttävaatteetkin vaan päällä kun viimeistelin tarjoiluja jne. Monta muutakin asiaa oli tekemättä ja meinasi jäädä tekemättä, kun yritin vähän myös seurustella vieraiden kanssa. Kovin montaa hommaa en heille kuitenkaan siinä paniikissa keksinyt. Pääasiassa istuivat ja odottivat. Itse olin sekä nolona että hiilenä ja paniikissa yhtäaikaa. Juhlat meni lopulta ihan hyvin, mutta itselle jäi kyllä paha mieli tästä kaikesta ja se pilasi oman juhlafiiliksen jo ennen kuin juhlat edes alkoivat. En ole asiasta sanonut vieraille mitään enkä aio sanoakaan, koska ymmärrän, että heidän tarkoituksensa oli hyvä.
Tämä kokemus oli itselle sen verran kamala, että sen takia en itse KOSKAAN mene juhliin etuajassa. En mene edes auttamaan ellen ole sopinut asiasta etukäteen. Menen juhliin siihen aikaan kun on kutsuttu tai sitten mieluummin vaikka vähän myöhässä.
Ymmärrän hyvin. Useinhan siinä käy niin, että isännän tehtäväksi tulee aikaisten vieraiden viihdyttäminen eikä hän ole enää käytettävissä muihin hommiin. Ja emännällä hiki virtaa entistä enemmän...
Itseäni myös ärsyttänyt nämä kotiin järjestettäviin juhliin esim. 15-30 min etuajassa saapuvat. Usein on tarjoilujen ja järjestelyjen parissa puuhaamista vielä silloin eikä kaikki ole ihan valmista.
Tosin sitten lasten sisäleikkipuistosynttäreiden kanssa ollut päinvastaisia vaikeuksia muutamasti. Kun ilmoitettu, että synttärit alkaa klo 14 ja leikkiä saa klo 16.30 asti tms, niin osa saapuu vaikka vasta klo 15. Tällöin juhlahuone ja tarjoilut eivät ole enää käytettävissä (meillä aikanaan olivat tunti juhlien alusta). Eli jotkin vanhemmat ajatelleet, että ei niin väliä mihin aikaan menee. Vaikka siis itse ohjelma ollut synttärien alussa. Tämä ratkaistiin niin, että kirjoitettiin ihan omat kutsut, johon oli selvennetty juhlien kulkua, että saavuthan klo 14 mennessä, ohjelma alkaa klo 14. Juhlahuone on varattu klo 14-15 välillä, jossa tarjoilut, tämän jälkeen vapaata leikkiä puiston alueella klo se ja se asti. Tosin silloinkin muutama saapui tarjoilujen jälkeen.
Eli riippuu paljon juhlista. Jos aikataulu niissä ja ohjelmanumerot, niin ei ole hyvä mennä esim. 30 min myöhässä. Kenenkään kotiin en halua tunkea etuajassa, parkkiksella ollaan autossa odoteltu, jos ollaan liian ajoissa oltu eikä ole mukava, jos joku tupsahtaa kotiovelle reippaasti ennen juhlien alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä miksi sinulla juhlavalmistelut menevät "viimetippaan"? Mitä se kertoo sinusta?
"Entä miksi sinulla juhlavalmistelut menevät "viimetippaan"? Mitä se kertoo sinusta?"
Eivät mene, ihan ajallaan saan kaiken valmiiksi. Enkä kyllä ymmärrä mitä väliä olisi jos menisikin.
Ap
En muista olisiko minulle koskaan käynyt niin, että juhlatarjoilut eivät olisi olleet valmiina, vaikka joku olisi saapunut etuajassa.
Eniten minua harmittaa ne, jotka tulevat, kun juhlat ovat jo ohi ja ollaan jo rennosti perheen kesken. En kuitenkaan ole kehdannut laittaa kutsuun mitään päättymisaikaa, mutta ehkä pitäisi?
Hienoa. Minulla juhlatarjoilut olivat valmiina tuntia vieraiden saapumisen jälkeen, kun ne hoiti pitopalvelu.
Jälkikäteen tunkeutujia ei onneksi omaan lähipiiriini kuulu. Heille sentään voi mielestäni suoraan sanoa että kappas, tulitte väärään aikaan, juhlat on juhlittu ja nyt mennään nukkumaan.
Ap
Meilläkään tällaisia ei ole kuin mieheni sisko. Hän tulee niin myöhään, että meidän keittiö on jo kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain ihmettelen miten nämä emännät ja isännät huolehtivat siitä etteivät ruuat pilaannu, jos ne nostetaan jopa tuntia ennen esille ja ovat esillä monta tuntia koko juhlien ajan? Alkupaloina on usein herkästi pilaantuvaa kalaa ja äyriäisiä eivätkä ne kahvimaidot ja kermakakutkaan kestä huoneenlämmössä säilyttämistä pilaantumatta. Joku ketjun alkupuolella kertoi tarjoavansa myös kertaalleen pakastettua ruokaa, siis juhlapöydässä!
Kerran on saatu ruokamyrkytys pilaantuneista katkaravuista tai majoneesista (todennäköisesti jompi kumpi), sen jälkeen olen jättänyt kaikki salaattipöytien ravut, kalat ja lihat väliin myös lounaspaikoissa, nehän voivat olla jotain pakastimen tähderuokaa ja ovat huoneenlämmössä pitkiä aikoja. Kotioloissa ei edes ole kylmävaunuja tai -kiviä käytössä, vaan ruuat ovat siinä noin vain huoneenlämmössä. Ja täällä ihan pokkana kerrotaan, että kaikki on valmiina jopa tuntia ennen vieraiden kutsuaikaa.
Ammattilaisten säännöissä jääkaappisäilytettävät tuotteet on heitettävä kahden tunnin huoneenlämmössä pitämisen jälkeen pois.
Kyllä se helposti venyy neljään tuntiin ilman että on pelkoa ruokamyrkytyksestä. Toki riippuu siitä kuinka hygienisesti on valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan mennä auttamaan viimeistelyssä ja sitä varten vähän aiemmin.
Seuraaviin isompiin juhliin mennään aiemmin siksi, että saadaan autolle hyvä paikka.
Yleensä ollaan paikalla melko lailla kutsuttuun aikaan. Mutta joskus on harmittanut kun ollaan myöhästytty vain pari minuuttia, ja siinä vaiheessa on jo aloituspuheet pidetty tai kynttilät puhallettu. Näin tapahtuessa kyllä ajattelee, että jatkossa on parempi tulla vähän etuajassa.
Älä mene auttamaan viimeistelyssä ellei juhlakalu sitä pyydä. Hänellä on homma hallussa ilman extempore ilmaantuvaa talkooväkeäkin.
Ja toiseksi, missä juhlissa puheet on ohi 18.02, kun kutsussa lukee aloitusaikana klo 18? En jaksa uskoa että ainoissakaan.
Ap
Ehkäpä juhlissa, jossa on tupa täynnä tunnin etukäteen saapuneita kärsimättömiä vieraita, ei isäntäväki kehtaa lykätä aloittamista sekuntiakaan klo 18.00 (tai 17.45) yli ja siinä stressissä unohtaa, että vieraita on vielä saapumatta.
Hienoa. Minulla juhlatarjoilut olivat valmiina tuntia vieraiden saapumisen jälkeen, kun ne hoiti pitopalvelu.
Jälkikäteen tunkeutujia ei onneksi omaan lähipiiriini kuulu. Heille sentään voi mielestäni suoraan sanoa että kappas, tulitte väärään aikaan, juhlat on juhlittu ja nyt mennään nukkumaan.
Ap