Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (859)
Jos tulee kauempaa, niin on lähtenyt aikasemmin jos tulee yllätyksiä matkalla tai sit se todellinen syy eli ihmiset on ihan lokkeja ja tulevat kuokkimaan ja syömään kaiken etteivät jää ilman kun ovat niin vtun köyhiä. Ne ketkä tulee liian aikaseen, niitä ei kutsuta seuraaviin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
"Onpa outoa, jos jääkaappiin ei mahdu yksi kakku ja voileipäkakku. Onko niin pieniä jääkaappeja?"
Ei mahdu meidänkään jääkaappiin kahta isoa kakkua. Pieniä vain. Ihan normaali jääkaappi, jenkkikaappi oli pikkulapsiaikana, siihen mahtui hivenen enemmän, mutta ei siihenkään lastenkekkereiden kakkua. Synttärit olivat onneksi viileänä aikana ja tilasimme kakut pitopalvelusta puoli tuntia ennen vieraiden saapumista, sen aikaa olivat ulkokuistilla, sieltä nostettiin pöytään sitä mukaa kun ne tuhottiin. Lastenkutsuillamme oli yleensä yli 30 henkeä, kun lasten mukana tulivat vanhemmatkin.
Olemme pienen jääkaapin kanssa järjestäneet 30 hengen kutsuja. Kaappiimme mahtuu iso täytekakku, voileipäkakkuja kaksi ja yksi kääretorttu. Ruokatarpeemme tungen juhlien ajaksi vihanneslaatikkoon, jotta saan hyllyt vapaaksi. Ihan siis järjestelykysymys.
Kannattaa myös tyhjentää säännöllisesti jääkaappi tuotteista, jotka ovat vanhentuneita.
Itse en mene tarkoituksella juhliin etuajassa, mutta jos joskus olen ollut 5 minuuttia etuajassa, niin silti ei ole ulos jätetty seisomaan.
Yleensä on kyllä joutunut pitkään odottamaan pöytään kutsua, joten ihmettelen tätä tyyliä, jolla täällä kirjoitellaan. Ehkä meidän ystäväpiiri ja sukulaiset ovat vain hyvin hitaita näissä pöydän kattamisissa ja kahvinkeitossa. 😆
"Olemme pienen jääkaapin kanssa järjestäneet 30 hengen kutsuja. Kaappiimme mahtuu iso täytekakku, voileipäkakkuja kaksi ja yksi kääretorttu. Ruokatarpeemme tungen juhlien ajaksi vihanneslaatikkoon, jotta saan hyllyt vapaaksi. Ihan siis järjestelykysymys.
Kannattaa myös tyhjentää säännöllisesti jääkaappi tuotteista, jotka ovat vanhentuneita."
Kiitos neuvoista. Meillä ei ole enää lastenkutsuja, lapsemme on kolmekymppinen eikä meille tule enää vieraaksi kuin kaikkein lähimmät ystävät. Pöydässä max. kolme vierasta, joten ei ole tilaongelmia. Vanhemmiten sitä on tullut todella introvertiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en mene tarkoituksella juhliin etuajassa, mutta jos joskus olen ollut 5 minuuttia etuajassa, niin silti ei ole ulos jätetty seisomaan.
Yleensä on kyllä joutunut pitkään odottamaan pöytään kutsua, joten ihmettelen tätä tyyliä, jolla täällä kirjoitellaan. Ehkä meidän ystäväpiiri ja sukulaiset ovat vain hyvin hitaita näissä pöydän kattamisissa ja kahvinkeitossa. 😆
Viisi tai kymmenen minuuttia ennen kutsussa mainittua aikaa on ihan ok saapua paikalle etiketin mukaan. Ketjussa oli puhe reilusti etuajassa olevista.
Onhan tuo aika moukkamaista tulla etuajassa.
Asun Espanjassa ja jos täällä mentäisi noin, olisi isäntäväki vielä yöpuvuissa. Täällä kuuluu mennä vähintään tuntia myöhemmin mitä on sovittu.
Mietin myös tuota yhtä kirjoittajaa , joka moitti suomalaista seurustelukulttuuria, että toiset puhuvat liikaa ja häntä ei kuulla ja tämä kuulemma vain Suomessa. Jäin miettimään että onkohan kirjoittaja koskaan osallistunut vaikkapa italiaisten kanssa illalliselle. Olen aikoinaan viettänyt aikaa Italiassa vähän enemmänkin ja sellaista huutoa ja mekkalaa ja käsillä huitomista heidän illallisillaan oli, että enpä ole vilkkaassakaan suomalaisessa seurassa sellaista kokenut, samantapaista noissa muissakin etelän maissa on. Itseäni se ei haittaa, viihdyn eläväisessä seurassa hyvin.
Miksi menet niihin "pönötysjuhliin"?
Miksi sitten menet niihin "pönötysjuhliin"? Jää kotiin jos ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aika moukkamaista tulla etuajassa.
Asun Espanjassa ja jos täällä mentäisi noin, olisi isäntäväki vielä yöpuvuissa. Täällä kuuluu mennä vähintään tuntia myöhemmin mitä on sovittu.
"Täällä kuuluu mennä vähintään tuntia myöhemmin mitä on sovittu. "
Tuokin on kyllä jotenkin älytöntä. Jos itse järjestäisin juhlia niin toivoisin, että kutsutut saapuisivat korkeintaan kymmentä minuuttia aikaisemmin tai viitisentoista minuuttia myöhemmin kuin kutsussa mainittu aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms.
Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!
Tätä minäkin mietin, että jos tulisin itse vaikka 10 tunnin ajomatkan päästä niin en silti menisi paikalle liian aikaisin. Joisin kahvit jossain asemalla tai kävisin pyörähtämässä paikallisessa putiikissa tms. Saati ettei tulisi mieleenikään lähteä ajamaan vartin matkaa neljältä alkaviin juhliin klo 15:10.
Ap
Vanhempani tulivat usein pitkän matkan takaa etuajassa, vaihtamaan juhlavaatteisiin pitkän automatkan päästä. Eivät odottaneet meidän pitävän seuraa tai valmisteluiden olevan valmiit, ainoastaan jotain nurkkaa vaatteiden vaihtoon. Huoltsikka ei ole mikään hyvä paikka vanhemman ihmisen vaihtaa vaatteita. Usein samaan aikaan ilmestyi vaki vieraskin vajaan kymmenen minuutin matkan päästä ja hänen kanssaan olisi pitänyt seurustella kesken valmisteluiden. Minusra hänen motiivinsa saapua aikaisin oli sairaalloinen uteliaisuus, ettei häneltä vaan pääse joku muiden juttu menemään ohi, kun ei ole ensimmäisenä paikalla.
Ai kamala, tästä ketjusta tulee mieleen mummuni, joka tuli tuntia ennen sovittua lähtöaikaa istumaan ja mäkättämään eikö vielä olla valmiita 😄
Vierailija kirjoitti:
Kumpa nyt joku näistä ,jotka katsovat olevansa täysin oikeutettuja saapumaan runsaasti etuaikaan, kertoisivat että miksi ihmeessä noin pitää käyttäytyä, siis miksi. Kuten täällä jo monesti todettu, pitkämatkalaisten kohdlla voidaan tarv joustaa, jos se on etukäteen tiedossa, ja tietenkin jos joutuu kolariin , auto hajoaa yms. niin nämähän ovat yksittäisiä poikkeustilanteita. Mutta kun on niitä ihmisiä , jotka AINA tulevat lähes tunnin etuajassa. Miksi. Tuletteko kyttäämään, oletteko salaa jonkinlaisia ankeuttajia, ja haluatte pilata juhlien järjestäjän juhlafiiliksen, vai oletteko jotenkin niin yksinkertaisia, että ette edes tajua olevanne törppöjä moukkia.
Itse olen nyt päättänyt jättää tällaiset ihmiset vaan kutsumatta, säilyy oma mielenrauha ja juhlatunnelma.
Tämän minäkin haluaisin edelleen tietää, että miksi. Liian aikaisin tulevat ovat täällä kertoneet että jos eivät ole tervetulleita etuajassa niin tulevat sitten vasta kun juhlat ovat ohi, tai ehkä eivät tule ollenkaan.
Vielä näin monen sivun jälkeen elän epätietoisuudessa; miksi ei voi tulla kutsussa ilmoitettuun aikaan? Ehkä tämä on tällaisia elämän ikuisuusmysteereitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Vanhempasi ja isoäitisi olivat kasvattaneet kunnon toleranssin alkoholiin. 👍"
Äitini otti puoli lasillista ja isä yhden tai kaksi, minkä lisäksi konjakin isoäidin kanssa. Isoäidillä varmaan ylittyivät nykyiset naisten riskirajat (viisi annosta alkoholia viikossa), mutta ei joka viikko. Mulla kyllä usein ylittyy tuo raja, täytyy myöntää. Se on niin pieni määrä, siksi olen tehnyt säännön, ettei juo mitään mikä ei ole oikeasti tosi hyvää. Enkä myöskään syö, se taas on painon hallintaa.
Alkoholi ei ole terveellistä, mutta se on ainoa paheeni terveysrintamalla. Johonkinhan sitä kuitenkin kuollaan, joten ehkä sitten kuolen siksi, että käytän alkoholia liikaa.
Olisin kahdesta lasista viiniä ja yhdestä konjakista jo humalassa. Minulla tosiaan on harjoittelun puutetta.
5 minuuttia ennen voi saapua, mutta ei puolta tuntia ennen. Veljeni harrastaa välillä näitä liian aikaisin saapumisia. Yleensä se on mielenosoitus jos hänen mielestä juhlat alkavat liian myöhään. On persoona jonka pitäisi saada päättää muidenkin juhlat..
Allekirjoitan tuon että omituista kun tulee kutsuttuun aikaan juhliin ja silti voi mennä vielä tuntikin ennen kuin ensimmäiset saavat kahvia. Ei se nyt niin hankalaa ole ladata sitä keitintä valmiiksi ja tehdä ne kakut edellisenä päivänä valmiiksi. Myös kattaukset voi tehdä edellisenä päivänä niin voi sitten rennosti valmistautua juhlapäivänä vain itsensä valmiiksi laittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
ihan töykeää se on olla liian ajoissa. Varsinkin jos on menossa toisen kotiin, missä on mahdollisesti valmistelut kesken. Jos tapaaminen on jossain kahvilassa tai kaupungilla, niin eihän mikään estä sinua töröttämästä siellä vaikka kaksi tuntia ennen, mutta toisen kotiin mentäessä se on epäkohteliasta olla liian ajoissa. Jos on sovittu, että sinä tulet kello 14 niin jos olet paikalla jo 13.30 niin et todellakaan ole sovitussa ajassa. Toisen kotiin mennään korkeintaan viisi minuuttia ennen sovittua, ei yhtään sen aikaisemmin. Mieluummin paikalla ollaan 14.01, jos sovittu aika oli klo 14.
Voin sanoa, että on todella noloa odotella siellä ravintolan juhlasalissakin tuntia ennen, kun henkilökunta vasta valmistelee paikkoja. Kerran tällainen ajoissa paikalla olija onnistui vakuuttamaan, että sinne pitää mennäkin jo tuntia aikasemmin, enkä vielä tiennyt hänen olevan näitä etuajassa olevia ja kuvittelin ohjelmaan tulleen muutoksia, joten menimme sinne samaa matkaa. Siellä sitten odoteltiin, tapahtuman järjestäjätkin (joista yksi oli tuon ajoissa olijan sisarus) tulivat vasta puolisen tuntia ennen alkua.
"Tämän minäkin haluaisin edelleen tietää, että miksi. Liian aikaisin tulevat ovat täällä kertoneet että jos eivät ole tervetulleita etuajassa niin tulevat sitten vasta kun juhlat ovat ohi, tai ehkä eivät tule ollenkaan.
Vielä näin monen sivun jälkeen elän epätietoisuudessa; miksi ei voi tulla kutsussa ilmoitettuun aikaan? Ehkä tämä on tällaisia elämän ikuisuusmysteereitä."
Varmaan jotain ongelmia ajankäytön suhteen? Neuropsykologinen häiriö, jota itse eivät tajua tai yrittävät sovittaa juhlien aikataulua omiin muihin menoihinsa ja haluavat silti osallista?
Itseäni ei etuajassa tulevat haittaa, koska laitan heidät vain olohuoneeseen istumaan.
Ikävimpiä ovat minulle he, jotka tulevat "italialaiseen tai ranskalaiseen tyyliin" 2-3 tuntia myöhässä. 😪
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te jätätte pukeutumisen ja järjestelyt noin viime tippaan? Kun meillä järjestetään juhlia, niin ajankohta on ollut tiedossa jo pari kuukautta etukäteen ja on ollut runsaasti aikaa valmistella. Ei todellakaan siivota enää paniikissa kahta tuntia ennen tai tehdä tarjottavia enää siinä vaiheessa.
Meille saa tottakai tulla hyvissä ajoin, varsinkin pitkänmatkalaiset ja taloamme saa vieraatkin käyttää vaatteiden vaihtoon jne tarvittaessa. Ihan oikeastiko haluatte että teidän vieraat menee jonnekin kusiselle huoltoasemalle odottelemaan? Entä ne jotka liikkuu julkisilla? Tuo on varmaankin joku sukupolvi- tai kulttuuriero, itse olen viisikymppinen karjalaisilla juurilla ja todellakin saa tulla etukäteen.
Koska teen viimeiset ruokajärjestelyt niin, että ne ruoat ovat vielä sopivan lämpöisiä tarjoiltavaksi juhlien alkaessa (vastapaistettua, eikä mitään lämmitettyä). Paistaessa tulee lämmin, joten viimehetken suihku on paikallaan.
Yksi ainoa kommentoija taitaa sitkeästi pyrkiä halveeraamaan tavalla tai toisella enemmistöä, joka odottaa vieraiden saapuvan siihen aikaan kun on kutsuttu eikä reilusti ennen sitä. Vaikka se koville ottaakin, niin sinun on vain hyväksyttävä, että yli puoli tuntia etuajassa tulijaa saapuvaa katsotaan karsaasti. Ellei tulija ole sinun siskosi tai äitisi tai jokin muu todella läheinen ystävä. Olet huonotapainen, jos tulet liian ajoissa eikä sitä välttämättä näytetä, vaikka niin ajateltaisiinkin, sillä suurin osa on kohteliaita ja pyrkii hoitamaan tilanteen jollain tavalla maaliin.
Mitä tulee ulkomaihin, niin sielläkin on piirejä, jossa ei noudateta etikettiä, vaan jotain paikallista tapaa. Mutta itse en ole koskaan ollut sellaisessa maassa, jossa tultaisiin juhliin reilusti etuajassa. Aina toisin päin eli osa voi tulla vasta reilusti kutsuajan jälkeen. Ehkä jossain afrikkalaisessa maassa voidaan tulla valmistelemaan morsianta naisten voimin jo aamuvarhain, mutta se on vähän eri juttu. En ole ollut afrikkalaisissa häissä koskaan. Enkä kyllä kovin monen mantereen häissä muutenkaan. Mutta jos puhutaan maista missä ollaan länkkärityylisen etiketin piirissä, niin runsaasti etukäteen tulemista ei sitten kai juuri muualla ole kuin Suomessa jossain piireissä. Uutta tämä minulle ja palstalta opittua tämäkin.