Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (132)
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Missä vaiheessa tuo on kääntynyt noin päin että pitää tulla mieluummin myöhässä? Me saatiin kutsu yhteen tilaisuuteen missä oli esiintyjä ja kutsussa oli alkamisaika 18:00. Mentiin paikalle noin kymmentä vaille, ettei tarvitse tökerösti saapua kesken esityksen.
No eipä se alkanut kello 18:00 vaan vasta 19:30. Oli todella tyhmää odotella.
Ennen oli ihan ok ja jopa suotavaa, että paikalla ollaan siinä vaiheessa kun tilaisuus alkaa ja oli jopa suotavaa tulla vähän ennen.
Vierailija kirjoitti:
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Liian aikaisin saapuminen ei ole täsmällisyyttä.
Ap
Se kuuluisa akateeminen vartti! Kutsuille ei todellakaan mennä etuajassa, koska monesti viime hetken valmistelut ovat vielä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopeta juhlien järjestäminen, niin ei ole ongelmaa. Vähän etuajassa mieluummin kuin myöhässä tai ei ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yleensä jo juhlia järjestäessä ottanut huomioon, että joku voi tulla etuajassa enkä ikinä hoida järjestelyjä viime tipassa.
Kenen aikataulun mukaan toimit? Meillä oli lähipiirin häät, Vihkiminen ja juhlat olivat samassa paikkaa, aloitus klo 15. Ensimmäiset vieraat olivat paikalla klo 13.30. Olisiko siellä pitänyt kaikkien aikatauluttaa päivänsä niin, että valmista on jo pari tuntia ennen aiottua, koska jotkut hätäiset eivät vaan malta totella sitä, mitä kutsussa on sanottu? Ja sitten siellä pari tuntia pyöritellään peukaloita ja jutellaan niitä näitä, vaikka sille juttelulle oli koko ilta aikaa vihkimisen jälkeen.
Sano että kiva kun tulit etuajassa, niin voit auttaa. Ja pistä pilkkomaan jotain tai imuroimaan tms. Ja mene itse suihkuun ja tälläytymään :)
Vierailija kirjoitti:
ihan töykeää se on olla liian ajoissa. Varsinkin jos on menossa toisen kotiin, missä on mahdollisesti valmistelut kesken. Jos tapaaminen on jossain kahvilassa tai kaupungilla, niin eihän mikään estä sinua töröttämästä siellä vaikka kaksi tuntia ennen, mutta toisen kotiin mentäessä se on epäkohteliasta olla liian ajoissa. Jos on sovittu, että sinä tulet kello 14 niin jos olet paikalla jo 13.30 niin et todellakaan ole sovitussa ajassa. Toisen kotiin mennään korkeintaan viisi minuuttia ennen sovittua, ei yhtään sen aikaisemmin. Mieluummin paikalla ollaan 14.01, jos sovittu aika oli klo 14.
Myöhässä minuutin, bilebussi ei odota.
Minun vanhemmat. Olen ärähtänyt tästä ja nykyään odottavat autossa jossain lähimain.
Meillä kanssa appivanhemmat ja sukulaiset, joilla 4 minuutin ajomatka, harrastavat tuota puoli tuntia etuajassa touhua. Anoppi tuo aina kukkia ja siinä sitten jää juhlajärjestelyt kesken, kun etsitään täydellistä maljakkoa, pitää leikata kukkavarret ja se virkistekin vielä - nuo pitää hoitaa heti kun vieressä hoputtaa.
Kutsuissamme lukee, että klo 14 ALKAEN. Siis ei mitään hoppua tulla etuajassa hidastuttamaan isäntäväen touhuja.
Jos kutsussa on täsmällinen alkamisaika, niin taatusti tulen mieluummin 5-15 minuuttia liian aikaisin ettei minua tarvitse odotella. Jos kutsussa juhlat alkamisaika on kello 18 niin silloin alkumaljan kilistely on tasan kello 18. Jos niin ei ole, miksette laita kutsuun että "toivottu saapumisaika kello 18-19? Siitä ymmärtäisi että tulkaa sinä aikana ja juhlallisuudet alkaa seitsemältä.
Vierailija kirjoitti:
arvaa kuinka monta kertaa myöhästyjät ovat jääneet monessa tilaisuudessa junasta..oli kyse bileistä lennosta junaikatauluista ja monista muistakin asioista jne. minä tulen aina etuajassa jonkin verran ettei tarvitse huolehtia kiirehtiä tai stressata+
taitaa näillä juhlien järjestelijöillä olla vaikeuksia pysyä ajassa. totta kai tullaan siihen mennessä kun on sovittu eikä MYÖHÄSSÄ.
ja mitä ihmettä se ketään riipii että edellä oleva ihminen joka ei halua stressata on vähintäänkin ajoissa. varsinkin jos odottelee rauhassa mitä se teitä riipii??? kysyn vaan ja kysyn vielä uudestaan. on töykeetä olla myöhässä ei AJOISSA tai AJALLAAN.
Kuitenkin aiheutat muille kiirettä ja stressiä, koska sinulla on vaikeuksia pysyä ajassa ja olet paikalla ihan liian ajoissa. Kun kutsu käy jonkun kotiin, siellä ollaan korkeintaan viisi minuuttia ennen sovittua. Ei yhtään sen aikaisemmin. Vaikka olisit paikalla juuri tasan sovittuna aikana, niin et ole myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopeta juhlien järjestäminen, niin ei ole ongelmaa. Vähän etuajassa mieluummin kuin myöhässä tai ei ollenkaan
En lopeta, mutta olen eri mieltä. Ei ole syytä mennä etuajassa.
Ap
Siinä ajassa kerkeää hyvin ottaa pohjiksi 3 vartin kossun ja olla hilpeällä tuulella kun kemut alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa on täsmällinen alkamisaika, niin taatusti tulen mieluummin 5-15 minuuttia liian aikaisin ettei minua tarvitse odotella. Jos kutsussa juhlat alkamisaika on kello 18 niin silloin alkumaljan kilistely on tasan kello 18. Jos niin ei ole, miksette laita kutsuun että "toivottu saapumisaika kello 18-19? Siitä ymmärtäisi että tulkaa sinä aikana ja juhlallisuudet alkaa seitsemältä.
Miksi sinua pitäisi odotella, jos menisit paikalle siihen aikaan kun kutsussa sanotaan? Pelkäätkö että siellä onkin kaikki muut aloittaneet salabileet jo aiemmin, eikä sinulle riitä kuoharia?
Ap
Vallankäyttöä ja epäkunnioitusta. Hyi.
Esim jos kutsu on klo 12-15, niin älkää tulko paikalle klo 15-20
Tää on ärsyttävämpää. Sitä on harrastanut mun sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua pitäisi odotella, jos menisit paikalle siihen aikaan kun kutsussa sanotaan? Pelkäätkö että siellä onkin kaikki muut aloittaneet salabileet jo aiemmin, eikä sinulle riitä kuoharia?
Ap
Aika ahdasta on teidän pikkuisen kämpän tuulikaapissa jos kaikkien vieraiden pitää saapua minuutilleen samaan aikaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan jo kutsuun että olen estynyt. Toinen vaihtoehto on juuri lähtiessä ilmaantuva este, autot kun ovat teknisiä laitteita joihin voi tulla vika. En ole ollut vuosiin missään juhlissa.
Ei sinua likaista surlimusta kukaan kutsuisikaan
Jos tulet silloin kun on SOVITTU niin se on Ok, et puoltatuntia etuajassa. Voit odottaa vaikka läheisellä huoltoasemalla