Miten jakaisitte menot tässä tilanteessa?
Minulla on kaksi lasta, kumppanilla ei ole lapsia. Saamme palkkaa suunnilleen saman verran plus minä saan elarit ja lapsilisät. Mielestäni menot pitäisi jakaa tasan puoliksi, mutta kumppani kokee tämän epäreiluksi tuloeron takia ja sen vuoksi, että lapsista aiheutuu kuluja.
Kommentit (38)
No ei todellakaan puokkiin! Sää saat enempi rahaa, maksa siis enempi. Kuka järkijätkä nyt käenpoikasista vapaaehtoisesti maksaisi? Taidat olla hyväksikäyttäjä?
Mulle kaikki rahat, sulle kaikki kulut. Näin minä jakaisin.
Ai hänen pitäisi elättää sinun lapsiasi sen lisäksi että sinä saat lapsilisiä ja elatusmaksuja? Pohjaton on ahneus ja hyväksikäyttäminen.
Jos asutte saman katon alla, kaikki yhteiset menot puoliksi.
Ap maksaa kaikesta 3/4, koska hänen vastuullaan on kolmen ihmisen kulut. Mies maksaa 1/4.
Sun pitää maksaa enemmän, koska sinun lastesi takia joudutte asumaankin isommassa asunnossa kuin kahdestaan asuisitte
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte saman katon alla, kaikki yhteiset menot puoliksi.
miinus lapset
Vierailija kirjoitti:
Ai hänen pitäisi elättää sinun lapsiasi sen lisäksi että sinä saat lapsilisiä ja elatusmaksuja? Pohjaton on ahneus ja hyväksikäyttäminen.
Maksan kuitenkin lasten vaatteet ja harrastukset niistä. Ne ei kuulu yhteisiin menoihin.
Sinä maksat omien lastesi kaikki kulut.
Onhan se epäreilua. En kehtaisi itse vastaavassa tilanteessa edes ehdottaa 50-50.
Onko lapset teillä koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kuitenkin lasten vaatteet ja harrastukset niistä. Ne ei kuulu yhteisiin menoihin.
Maksat myös lastesi ruoat.
Asia on selvä, sinä maksat lasten kulut kaikki ja yhteisistä kuluista puolet, mikäli jommalla kummalla ei ole joku iso kulu, esim. toisella auto, joka on pääosin omassa käytössä
Kotityöt myös puoliksi, mikäli sitä ei kompensoida jollain muulla
Miksi kumppanin pitäisi maksaa sinun lastesi kuluja? Eivät ne ole hänen lapsiaan.
Laskisin lapset yhdeksi yksiköksi. Osuuksia on siis kolme, joista se jolla on lapsia maksaa 2 ja se jolla ei ole lapsia maksaa yhden.
Vierailija kirjoitti:
Ap maksaa kaikesta 3/4, koska hänen vastuullaan on kolmen ihmisen kulut. Mies maksaa 1/4.
Ei kaikista. Lasten kulut ap ja puolet mahdollisesta vuokrasta. Ruoka sen mukaan paljonko mies syö. Jos on isoruokainen, syö paljon. Pienet lapset eivät paljoa syö
Riippuu mitä muita kuluja on
Auto, kumman ja kumpi käyttää. Jos auto miehen, mies vastaa kuluista
Minusta lapset on 50% aikuisesta, eli teillä 4hlö:n perhe, joten esim. asumisesta 1/3 puolisolle, 1/3 sinulle, ja kaksi lasta 'vastaa 1 aikuista' eli 1/3 heistä (sinulle) maksettavaksi. Joten esim. 1000e asumiskulut menisi niin, että puoliso n. 333e, sinä n. 666e.
Ruoka voi olla n. 50-50 kun lapset pieniä (+ostaisin itse kaikki 'lasten jutut' joita puoliso ei käytä (olkoon sitten pillimehuja, karkkeja, aamiasmuroja, välipalahdelmiä jne.) kun teinejä jotka syövät usein enemmän kuin aikuiset --> uudelleen arviointi ja lasten osuus isommaksi ruuasta 'kulutuksen mukaan'.
Ehdota miehelle, että sinä tarjoat miehelle jotain mitä hän haluaa vastineeksi siitä, että menot laitetaan puoliksi.
Mistä helvetistä me tietäisimme minkään perheen päätöksistä ?? Arvuuttelu taas tätä samaa itse ja vastaile itsellesi. 😝