Onko 4kg painonnousu paljon rv 15 tullessa?
Kommentit (10)
Ei tuossa vaiheessa raskaus sinänsä aiheuta ollenkaan painonnousua. Sikiö tykötarpeineen painaa 100 grammaa.
Päinvastoin monella alkuvaiheen pahoinvointi laskee painoa.
Eli olet syönyt liikaa.
Mulla nousi paino 5kg viikkoon 14 mennessä. Söin terveellisesti ja join runsaasti. Olin lievästi alipainoinen raskautuessani (BMI 17), joten keho teki sen mitä täytyi, turvasi raskauden ja kerrytti painoa.
Alkuraskauden painonnousu johtuu pääasiassa kehon valmistautumisesta raskauteen. Hormonaaliset muutokset, kuten progesteronin ja estrogeenin lisääntyminen, lisäävät usein ruokahalua ja hidastavat ruoansulatusta. Tämä voi johtaa siihen, että nainen syö enemmän ja paino nousee.
Samalla elimistö alkaa varastoida enemmän nestettä ja verta, mikä näkyy painonnousuna. Kohdun ja rintojen kasvu lisäävät myös painoa, sillä rinnat turpoavat valmistautuessaan imetykseen ja kohtu laajenee vauvaa varten.
Joillain naisilla pahoinvointi ja oksentelu voivat estää painonnousua, mutta monilla ruokahalu lisääntyy, mikä vaikuttaa painon kertymiseen. Yleensä ensimmäisen kolmanneksen aikana painoa nousee noin puoli kiloakaksi kiloa, ja suurin osa raskauden painonnoususta tapahtuu myöhemmin.
Yksilölliset vaihtelut ovat suuria. En huolestuisi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi paino 5kg viikkoon 14 mennessä. Söin terveellisesti ja join runsaasti. Olin lievästi alipainoinen raskautuessani (BMI 17), joten keho teki sen mitä täytyi, turvasi raskauden ja kerrytti painoa.
Toki tuossa tilanteessa on ollut vain hyvä asia. Mutta normaalipainoiselle ei ole.
En huolestuisi. Onko sinulla turvotusta?
Minulla on vielä neuvolakortit tallella. Niiden mukaan paino on alkanut nousta viikon 25 jälkeen. Huippu on välillä 30 - 35, jolloin nousua oli 7 - 8 kiloa. Kokonaisnousu oli n. 12 kg, mikä oli ihan suositusten mukainen hoikkaan alkupainoon nähden.
Ei taida enää olla näitä paperisia kortteja? 90-luvulta ovat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vielä neuvolakortit tallella. Niiden mukaan paino on alkanut nousta viikon 25 jälkeen. Huippu on välillä 30 - 35, jolloin nousua oli 7 - 8 kiloa. Kokonaisnousu oli n. 12 kg, mikä oli ihan suositusten mukainen hoikkaan alkupainoon nähden.
Ei taida enää olla näitä paperisia kortteja? 90-luvulta ovat.
On edelleen paperiset kortit ainakin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tuossa tilanteessa on ollut vain hyvä asia. Mutta normaalipainoiselle ei ole.
Voi olla ihan normaalia normaalipainoisellekin.
On.