Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampaaja syyllisti, kun en käytä fööniä. Miten asia on?

Vierailija
23.02.2026 |

Kävin uudella kampaajalla kun vakkarilleni en saanut aikaa ja tämä kampaaja kyseli siinä, mitä teen pitkille hiuksilleni. Vastasin, että käytän öljyä, hiuksiin jätettävää hoitosuihketta ja annan kuivua itsestään ja etten juuri tee hiuksilleni sen kummemmin mitään (olen pienten lasten uupunut äiti ja toisaalta en halua kuormittaa hiuksiani enempää kuin yhtään tarvitsee, jotta olisivat mahdollisimman terveet). Siinä kohtaa kampaaja suorastaan haukkoi henkeään ja sanoi, että kyllä mun pitää ehdottomasti alkaa föönata ja että "hiusten takia pitää nähdä vähän vaivaa". Vakkarikampaaja taas on kehunut, että on hyvä etten käytä hiustenkuivainta tai enää edes muotoilurautaa, jotta hiukset kärsivät mahdollisimman vähän. Olin ihan hoo moilasena, kun tämä kampaaja sitten jatkoi koko käynnin ajan, että mun on pakko käydä ostamassa fööni (ei yrittänyt myydä sellaista liikkeestään vaan kehotti menemään vaikka Prismasta hakemaan) tai pyytää lahjaksi mieheltä (wtf). Tuli fiilis, että olen jotenkin epäsiisti kun en jumaliste föönaa iltaisin hiuksiani!

Olenko joku kummajainen, kun ajattelen että on hiuksille parempi ettei niitä kuivata föönillä? Vai miten tämä asia nyt menee?

Kuivaatko hiukset föönillä pesun jälkeen?

Vaihtoehdot

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puolet elämästäni menin nukkumaan märällä tukalla, ennen kuin kuulin lääkäriltä, ettei kannata, koska siitä tulee esim. hiiva-, bakteeri- ja homekasvua. Aloin kuivata tukan pesun jälkeen varsinkin juurista ja sen jälkeen minulla ei ole enää koskaan ollut minkäänlaisia päänahkaongelmia. Aiemmin oli. Itse olen tämän huomattavan eron siis todennut ja siksi kuivaan hiukset, mutta minulle on ihan sama jos joku muu haluaa väkisinkin nukkua märällä päällä, siitä vaan, vähän tyhmää tosin.

Mulla ei ole päänahka- tai hiusongelmia, joten en ihan hahmota, miksi olisi tyhmää mennä hiukset kosteina nukkumaan. Mun hiuksille ja päänahalle sopii selvästi ilmakuivaus, koska föönikuivaus tekee hiuksista latteat ja päänahasta kuivan. Mutta en mene sanomaan, että näin olisi muidenkin kohdalla. 

Vierailija
42/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"In shocking-hair news..."

Jo pelkästään kielestä pitäisi tajuta, ettei tämä juttu ensisijaisesti suomalaisille ole osoitettu. Meillä pohjolassa on tunnetusti ohut ja harva hiuslaatu verrattuna muihin maihin. meidän tukkamme kuivuu ilman fööniäkin erittäin nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kuivaan aina, vapaasti kuivuen hiukset jäävät lätsähtäneenä päänahkaan. Hiukseni ovat paksut, mutta hius itsessään hento.

Vierailija
44/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Föönaan aina pesun jälkeen, että saan myös päänahan nopeasti kuivaksi. Samalla se kohottaa hiusta juuresta. Tällöin hiukset eivät rasvotu nopeasti. Pesen hiukset n. viiden tai kuuden päivän väliin. Tavoite olisi päästä kerta viikkoon pesuun. 

Näin harvoin föönaamisen en ole huomannut vahingoittavan hiusta.

Vierailija
45/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukut kostealla tukalla pää tyynyllä yön, niin mikrobeja alkaa kasvaa sekä päänahassasi ja tukassasi että siinä tyynyssä. Monet vuodevaatteet ovat toki kosteuden takia muutenkin homepesiä.

Hohhoijaa. Kyllä minä ainakin laitan luivan pyyhkeen tyynyn päälle, jos satun kosteella tukalla menemään maate. 

Maalaisjärkeäkin voi käyttää. Kuka ihme haluaa kpstean tyynyn ja tekee niin säännöllisesti? Kukaan ei uita tyynyään toistuvasti, silloin olisi homehtuminen mahdollista, ei silloin kun nukut kuiva pyyhe tyynyllä pari kertaa vuodessa. 

Föönääjillä taitaa olla päävammoja. 

Vierailija
46/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miltä vuosituhannelta on niiden ihmisten föönit, jotka mieltävät hiustenkuivaajan käytön lämpökäsittelyksi. 

En minäkään. Tiedän vain sen, että minun niskaani ja päänahkaani jopa polttelee kampaajalla, koska he puhaltavat hiukset kuivaksi niin kuumaa ilmaa syöksevällä föönillä. Itse en edes omista fööniä, kokemus föönistä perustuu kampaamokäyntiin. Jos semmoinen kuumapuhallin on vanhanaikainen malli, niin sitten kampaamoissa käytetään vanhoja laitteita.

Kampaamoissa kuumaa puhaltavat föönit ovat luonnollisesti ajansäästöä. Missä teidän looginen ajattelukykynne on? Kotona voi föönata viileämmällä. 

Vierailija
47/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään kielestä pitäisi tajuta, ettei tämä juttu ensisijaisesti suomalaisille ole osoitettu. Meillä pohjolassa on tunnetusti ohut ja harva hiuslaatu verrattuna muihin maihin. meidän tukkamme kuivuu ilman fööniäkin erittäin nopeasti.

Jos sinulla on "ohut ja harva hiuslaatu", se varmaan kuivuu ilman fööniä. Monilla suomalaisilla ei ole. Minullakin on todella paksu hiuslaatu, eikä se kuivu ilman fööniä tarpeeksi nopeasti.

Mutta hajaantukaa. Yksinkertainen johtopäätös on, että ne, joilla päänahka paistaa hiusten läpi, voivat olla kuivaamatta tukkaa ja tuuheahiujsiset kuivatkoon.

Vierailija
48/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään minä en ole ikinä nähnyt yhden yhtään kampaajaa joka olisi tehnyt omille hiuksilleen yhtään mitään. Lätät,värjäämättömät,sähköiset,kouvolahiukset, nuo kaikki on kyllä nähty. Mun mielestä kampaajalla pitäisi olla juurikin vaivaa nähdyt hiukset,laitettu,värjätty,malliteos, että näin hienoja luomuksia meillä osataan tehdä. Mut ei. Ja ei. Ja ei.

Ai? Mun mielestä kampaajilla on yleensä sellaiset liialla laittamisella pilatut hiukset. Hiusten luonnollinen kauneus ei tule esiin, kun on vähintään kahta eri väriä ja joku nyrhitty kampaus.

Vierailija
49/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä pesuväli pitenee, kun föönaan hiukset, ja ne ovat myös paremman näköiset silloin loppupeleissä. Mutta onneksi ei kiinnosta, enkä nykyään föönaa hiuksiani kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa (tyyliin juhliin lähtö 15 min päästä). 

Vierailija
50/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on "ohut ja harva hiuslaatu", se varmaan kuivuu ilman fööniä. Monilla suomalaisilla ei ole. Minullakin on todella paksu hiuslaatu, eikä se kuivu ilman fööniä tarpeeksi nopeasti.

Mutta hajaantukaa. Yksinkertainen johtopäätös on, että ne, joilla päänahka paistaa hiusten läpi, voivat olla kuivaamatta tukkaa ja tuuheahiujsiset kuivatkoon.

Hajaannu itse. Ne, jotka haluavat föönata, föönatkoon, ja ne jotka eivät halua, olkoot ilman.

T. Erittäin tuuhea- ja paksuhiuksinen, joka ei koskaan föönaa.

Vierailija
51/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinulla on "ohut ja harva hiuslaatu", se varmaan kuivuu ilman fööniä. Monilla suomalaisilla ei ole. Minullakin on todella paksu hiuslaatu, eikä se kuivu ilman fööniä tarpeeksi nopeasti.

Mutta hajaantukaa. Yksinkertainen johtopäätös on, että ne, joilla päänahka paistaa hiusten läpi, voivat olla kuivaamatta tukkaa ja tuuheahiujsiset kuivatkoon."

Mulla on keskivertosuomalaista paksummat hiukset ja ilmakuivatan ne. Hiukset ovat myös pitkät ja hyväkuntoiset.

Vierailija
52/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Föönaan aina. En tiedä miltä vuosituhannelta on niiden ihmisten föönit, jotka mieltävät hiustenkuivaajan käytön lämpökäsittelyksi. En mä ainakaan käytä kuumaa tai edes lämmintä ilmaa, vaan tuon laitteen teho perustuu voimakkaaseen ilmavirtaan.

Ja mun hiukset on todella hyvässä kunnossa, ne eivät kuivu, takkuunnu tai rispaannu. Eikä ole myöskään mitään päänahkaongelmia. Kerran vuodessa käyn leikkauttamassa huonot pois ja silloin otetaan sentin verran vaikka sanon aina kampaajalle, että leikkaa niin paljon kuin on tarve.

Pahinta mitä hiuksilleen voi tehdä, on mennä nukkumaan, kun ne on vielä kosteat.

Miten tuon hiukset kosteina nukkumaan menemisen pitäisi näkyä hiusten kunnossa?

Märkä hius on hauraampi kuin kuiva. Jos menee hiukset märkinä nukkumaan, öinen tyynyyn hieroutuminen katkoo enemmän hiuksia ja tulee enemmän kaksihaaraisia.

Jos ei käytä fööniä (kuten ei kannatakaan), niin kannattaa pestä hiukset niin aikaisin, että ne ehtivät kuivua ennen nukkumaanmenoaikaa.

Vierailija
53/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee märillä hiuksilla nukkumaan, niin aamulla on sellanen kummallinen neliöpää-efekti

Vierailija
54/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, kampaajalta puuttui pelisilmää asiakaspalvelun suhteen. Voi kysellä hiustenhoitamistavoista ja jos vaikuttaa siltä, että asiakas on epävarma, niin voi esittää oman ehdotuksensa hiusten hoitamisen suhteen. Sekin pitää osata tehdä niin, että ei jyrää asiakasta ja lopettaa ajoissa, jos asiakasta ei kiinnosta.

Toisekseen, en ymmärrä miksi tämä meni ap:lle näin paljon ihon alle. Sitä voi vaan palata sille omalle kampaajalle ja jättää tälle kampaajalle menemättä. Itse teen niin kuin teen ja jätän tämmöiset henkien haukkomiset omaan arvoonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi