Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampaaja syyllisti, kun en käytä fööniä. Miten asia on?

Vierailija
23.02.2026 |

Kävin uudella kampaajalla kun vakkarilleni en saanut aikaa ja tämä kampaaja kyseli siinä, mitä teen pitkille hiuksilleni. Vastasin, että käytän öljyä, hiuksiin jätettävää hoitosuihketta ja annan kuivua itsestään ja etten juuri tee hiuksilleni sen kummemmin mitään (olen pienten lasten uupunut äiti ja toisaalta en halua kuormittaa hiuksiani enempää kuin yhtään tarvitsee, jotta olisivat mahdollisimman terveet). Siinä kohtaa kampaaja suorastaan haukkoi henkeään ja sanoi, että kyllä mun pitää ehdottomasti alkaa föönata ja että "hiusten takia pitää nähdä vähän vaivaa". Vakkarikampaaja taas on kehunut, että on hyvä etten käytä hiustenkuivainta tai enää edes muotoilurautaa, jotta hiukset kärsivät mahdollisimman vähän. Olin ihan hoo moilasena, kun tämä kampaaja sitten jatkoi koko käynnin ajan, että mun on pakko käydä ostamassa fööni (ei yrittänyt myydä sellaista liikkeestään vaan kehotti menemään vaikka Prismasta hakemaan) tai pyytää lahjaksi mieheltä (wtf). Tuli fiilis, että olen jotenkin epäsiisti kun en jumaliste föönaa iltaisin hiuksiani!

Olenko joku kummajainen, kun ajattelen että on hiuksille parempi ettei niitä kuivata föönillä? Vai miten tämä asia nyt menee?

Kuivaatko hiukset föönillä pesun jälkeen?

Vaihtoehdot

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Föönaan aina. En tiedä miltä vuosituhannelta on niiden ihmisten föönit, jotka mieltävät hiustenkuivaajan käytön lämpökäsittelyksi. En mä ainakaan käytä kuumaa tai edes lämmintä ilmaa, vaan tuon laitteen teho perustuu voimakkaaseen ilmavirtaan.

Ja mun hiukset on todella hyvässä kunnossa, ne eivät kuivu, takkuunnu tai rispaannu. Eikä ole myöskään mitään päänahkaongelmia. Kerran vuodessa käyn leikkauttamassa huonot pois ja silloin otetaan sentin verran vaikka sanon aina kampaajalle, että leikkaa niin paljon kuin on tarve.

Pahinta mitä hiuksilleen voi tehdä, on mennä nukkumaan, kun ne on vielä kosteat.

Miten tuon hiukset kosteina nukkumaan menemisen pitäisi näkyä hiusten kunnossa?

Samoin kuin jos jätät vaikka pyykit kosteina pesukoneeseen yöksi. Eivät ne raikkaina pysy, vaan jo parissa tunnissa mikrobit alkavat kasvavaa.

Vierailija
22/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Föönaan aina. En tiedä miltä vuosituhannelta on niiden ihmisten föönit, jotka mieltävät hiustenkuivaajan käytön lämpökäsittelyksi. En mä ainakaan käytä kuumaa tai edes lämmintä ilmaa, vaan tuon laitteen teho perustuu voimakkaaseen ilmavirtaan.

Ja mun hiukset on todella hyvässä kunnossa, ne eivät kuivu, takkuunnu tai rispaannu. Eikä ole myöskään mitään päänahkaongelmia. Kerran vuodessa käyn leikkauttamassa huonot pois ja silloin otetaan sentin verran vaikka sanon aina kampaajalle, että leikkaa niin paljon kuin on tarve.

Pahinta mitä hiuksilleen voi tehdä, on mennä nukkumaan, kun ne on vielä kosteat.

Märät hiukset taipuvat helpommin kuin kuivat, minkä vuoksi ne myös katkeavat helpommin. Hiuk

Itse yleensä pesen hiukset alkuillasta, sitten nukkumaan mennessä ne on vielä vähän kosteat muttei märät. Kierrän pään päälle nutturalle, ja siinä tulee sitten itsestään yön aikana kiharat. Ei ole hiukset katkeillut tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miltä vuosituhannelta on niiden ihmisten föönit, jotka mieltävät hiustenkuivaajan käytön lämpökäsittelyksi. 

En minäkään. Tiedän vain sen, että minun niskaani ja päänahkaani jopa polttelee kampaajalla, koska he puhaltavat hiukset kuivaksi niin kuumaa ilmaa syöksevällä föönillä. Itse en edes omista fööniä, kokemus föönistä perustuu kampaamokäyntiin. Jos semmoinen kuumapuhallin on vanhanaikainen malli, niin sitten kampaamoissa käytetään vanhoja laitteita.

Vierailija
24/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samoin kuin jos jätät vaikka pyykit kosteina pesukoneeseen yöksi. Eivät ne raikkaina pysy, vaan jo parissa tunnissa mikrobit alkavat kasvavaa."

Nin siis mä en pidä päätäni missään suljetussa tilassa, kun hiukset ovat märät, vaan pidän hiukset auki. Nyt joku raja noihin juttuihin.

Vierailija
25/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin näyttää aamulla todella likaisilta hiukset ja suoristusrautaa pi

Vaikutat neuroottiselta. Miksi hiusten pitää olla tikkusuorat? 

Minun hiuksista tulee epätavallisen kuohkeat ja vähän kiehkurat jos nukun kosteella tukalla, ne on kivat, kun normaalisti on vaan ohut luiru päässä. Kannattaisi käydä useammin kosteella päällä nukkumaan. 

En omista fööniä enkä suoristusrautaa tai muutakaan hiuslaitetta. 

(Eri kelle vastasit) 

Vierailija
26/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivaan erityisesti hiusten juuret föönillä, mutta en muotoile.

Hiuspohja pysyy niin terveenpänä. Jos tukka on kostea monta tuntia, niin siinä alkaa kasvaa mikrobeja, kuten hiivaa, hometta ja bakteereita. On ihan iso ero ollut päänahalle, kun aloin kuivaamaan tukan. Mutta tukkani on kyllä pitkä ja paksu, jos jollain on lyhyt tukka, joka kuivaa itsekseen parissa tunnissa, niin ei varmaan tarvitse kuivata.

Minäkin suuntaan sen ilmavirran hiusten tyveen enkä käsitä millä logiikalla se tekisi latvoista huonokuntoiset. Kuumaa ilmaa en käytä koskaan. 

Jotkut uimahallien föönit on kyllä ihan vihoviimeisiä laitteita, pitävät vaan järjetöntä meteliä, mutta ovat täysin tehottomia hiustenkuumentimia. 

Vierailija
27/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole fööniä käyttänyt ja hiukseni ovat todella paksut, pitkät ja hyväkuntoiset. Ehkä mulla vain sattui hyvät geenit.

Vierailija
28/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.newbeauty.com/wet-hair-causes-mold/

Jos menee nukkumaan märällä tukalla:

In shocking-hair news, this everyone has done it habit can actually lead to mold growing on your scalp. Anabel Kingsley, trichologist at Philip Kingsley, explains that like with anything that you might expose to for too long, your scalp (and pillow!) can actually harbor bacteria and house mold, which in turn, can cause flaking and dandruff. Being the environment from which hair grows, scalp health is vital for healthy hair. In fact, studies have proven that a flaky scalp can cause and/or worsen hair loss, Kingsley says. Plus, if the scalp is in bad condition, the hair is likely to be dull and limp. New York hair stylist Ilias Zarbalis says the combo of wet hair and sleeping can also cause frizz, flyaways and breakage.

Vierailija
29/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun latvataipuisa tukka on kuin petolinnun perse, jos menen makuulle kosteilla hiuksilla.

Vierailija
30/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miltä vuosituhannelta on niiden ihmisten föönit, jotka mieltävät hiustenkuivaajan käytön lämpökäsittelyksi. 

En minäkään. Tiedän vain sen, että minun niskaani ja päänahkaani jopa polttelee kampaajalla, koska he puhaltavat hiukset kuivaksi niin kuumaa ilmaa syöksevällä föönillä. Itse en edes omista fööniä, kokemus föönistä perustuu kampaamokäyntiin. Jos semmoinen kuumapuhallin on vanhanaikainen malli, niin sitten kampaamoissa käytetään vanhoja laitteita.

Kampaamossa pitää saada hiukset mahdollisimman nopeasti kuivaksi. Ja varmaan käyttävät vanhoja laitteita, kun ovat ne joskus kalliilla ostaneet. Mun fööni kuivaa hiukset nopeammin kuin niiden kampaamoiden, joissa olen käynyt. Ilman lämpöä.

Vierailija
31/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kuin jos jätät vaikka pyykit kosteina pesukoneeseen yöksi. Eivät ne raik

Nukutko sinä pää pesukoneessa? Useimmilla on tyyny. 

Vierailija
32/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

In shocking-hair news, this everyone has done it habit can actually lead to mold growing on your scalp. Anabel Kingsley, trichologist at Philip Kingsley, explains that like with anything that you might expose to for too long, your scalp (and pillow!) can actually harbor bacteria and house mold, which in turn, can cause flaking and dandruff. Being the environment from which hair grows, scalp health is vital for healthy hair. In fact, studies have proven that a flaky scalp can cause and/or worsen hair loss, Kingsley says. Plus, if the scalp is in bad condition, the hair is likely to be dull and limp. New York hair stylist Ilias Zarbalis says the combo of wet hair and sleeping can also cause frizz, flyaways and breakage.

Mulla on untuvatyyny, jonka päälle laitan villapaidan tai -huivin, jos hiukset ovat kosteat. Keinokuitutyynyt varmasti homehtuvatkin.

Pitää vähän uskoa siihen, että ihmisen karvat ja päänahka kyllä kestävät kosteutta eivätkä mene homeeseen kastuessaan.

Vierailija
33/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samoin kuin jos jätät vaikka pyykit kosteina pesukoneeseen yöksi. Eivät ne raikkaina pysy, vaan jo parissa tunnissa mikrobit alkavat kasvavaa."

Nin siis mä en pidä päätäni missään suljetussa tilassa, kun hiukset ovat märät, vaan pidän hiukset auki. Nyt joku raja noihin juttuihin.

Oma on valintasi, mutta esim märällä tukalla nukkuessa ilma ei kierrä päänahassa ja tukka kuivu tarpeeksi nopeasti. Sama jos laittaa kostean tukan vaikka nutturalle. Ja pitkässä tuuheassa tukassa ilma ei myöskään kierrä kosteana niin, että tukka ja päänahka kuivuisi tarpeeksi nopeasti. Useamman tunnin muhivassa kosteudessa tosiaan mikrobit alkavat kasvaa.

Vierailija
34/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

<< can cause <<

😂 Huomaa sana "can". On siis vain oletus, että niin saattaa käydä. Ja useimmille ei varmastikaan ole alkanut home tm. kasvamaan sen takia, että on antanut hiuksensa kuivua vapaasti. Monilla suomalaisilla on hento ja ohut hiuslaatu, joka myös kuivuu nopeasti.

Tyynyn suhteen kyllä uskon, että siinä voi alkaa kaikkea kasvamaan, jos säännöllisesti on märkä tyyny.

Vierailija
35/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukut kostealla tukalla pää tyynyllä yön, niin mikrobeja alkaa kasvaa sekä päänahassasi ja tukassasi että siinä tyynyssä. Monet vuodevaatteet ovat toki kosteuden takia muutenkin homepesiä.

Vierailija
36/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma on valintasi, mutta esim märällä tukalla nukkuessa ilma ei kierrä päänahassa ja tukka kuivu tarpeeksi nopeasti. Sama jos laittaa kostean tukan vaikka nutturalle. Ja pitkässä tuuheassa tukassa ilma ei myöskään kierrä kosteana niin, että tukka ja päänahka kuivuisi tarpeeksi nopeasti. Useamman tunnin muhivassa kosteudessa tosiaan mikrobit alkavat kasvaa.

No todellakin on. Huomaatko, että mulle on myös yksi lysti, mitä kukaan muu tekee. Luotan siihen, että ihmiset osaavat ihan itse tehdä huomioita siitä, mikä sopii heille parhaiten. En ihan hahmota, miten ilma ei kiertäisi ja mikä on tarpeeksi nopea tukankuivumusvauhti. Jos mikrobit alkaisivat kasvaa (siis puhutaan nyt ilmeisesti vahingollisista mikrobeista, koska mikrobejahan kasvaa joka paikassa), niin varmasti se näkyisi hajuna, kutinana tai jonkinlaisena muuna ilmiönä, josta olis kiusaa.

Vierailija
37/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukut kostealla tukalla pää tyynyllä yön, niin mikrobeja alkaa kasvaa sekä päänahassasi ja tukassasi että siinä tyynyssä. Monet vuodevaatteet ovat toki kosteuden takia muutenkin homepesiä.

Mikrobeja kasvaa ihan joka paikassa. Ei ole sellaista paikkaa, jossa niitä ei kasvaisi. Untuva- ja villavuodevaatteet eivät ole homepesiä, ja muita en käytä.

Vierailija
38/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa erikoista, mikähän lie valekampaaja. Oliko paikka joku Marketan Hius Keidas ja kampaaja itse Marketta 75v?

Itse föönaan aina kun olen lähdössä ihmisten ilmoille, sillä itsekseen kuivuessaan ohuet hiukseni lösöttävät pitkin päätä. Tiedän sen olevan hiuksille hyvin vahingollista ja kampaajat kyllä siitä aina muistuttavat. 

Vierailija
39/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolet elämästäni menin nukkumaan märällä tukalla, ennen kuin kuulin lääkäriltä, ettei kannata, koska siitä tulee esim. hiiva-, bakteeri- ja homekasvua. Aloin kuivata tukan pesun jälkeen varsinkin juurista ja sen jälkeen minulla ei ole enää koskaan ollut minkäänlaisia päänahkaongelmia. Aiemmin oli. Itse olen tämän huomattavan eron siis todennut ja siksi kuivaan hiukset, mutta minulle on ihan sama jos joku muu haluaa väkisinkin nukkua märällä päällä, siitä vaan, vähän tyhmää tosin.

Vierailija
40/54 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fööni ei tee hyvä hiuksille. Yritti vain saada sut käymään siellä useammin, kun hiukset näyttäis kamalilta ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme