Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit kun Estonia upposi 1994 ? ?

Vierailija
22.02.2026 |

Itse olin silloin armeijassa Niinisalossa. M50.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa, kotona. Telkkarista näin uutisen ja huomasin että se jollain tapaa järkytti isääni. En ymmärtänyt hirveästi mutta muistan vielä miltä uutinen näytti - aaltoja ja pimeää. Myös laivaa näytettiin pimeällä, ja siinä oli kaikki valot oli päällä. Ehkä jotain vanhempaa uutiskuvaa Estoniasta, en muista. 

Ei varmasti ollut mitään aaltoja ja pimeää uutisissa ainakaan silloin aikaisin aamulla kun pelastustoimet oli vielä käynnissä. Ei siellä mitään uutisryhmää aamuhämärissä ollut kuvaamassa tätä.

Vierailija
82/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silja Europalla. Oli erilainen matka kuin mitä odotettiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pilke isäni silmäkulmassa.

Vierailija
84/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa, kotona. Telkkarista näin uutisen ja huomasin että se jollain tapaa järkytti isääni. En ymmärtänyt hirveästi mutta muistan vielä miltä uutinen näytti - aaltoja ja pimeää. Myös laivaa näytettiin pimeällä, ja siinä oli kaikki valot oli päällä. Ehkä jotain vanhempaa uutiskuvaa Estoniasta, en muista. 

Ei varmasti ollut mitään aaltoja ja pimeää uutisissa ainakaan silloin aikaisin aamulla kun pelastustoimet oli vielä käynnissä. Ei siellä mitään uutisryhmää aamuhämärissä ollut kuvaamassa tätä.

Ruotsalaisen TV4-kanavan reportteri Lelle Modig oli ensimmäinen toimittaja onnettomuuspaikalla. [1]

Hän lensi helikopterilla suoraan Turun saaristoon ja Itämerelle kuvaamaan pelastustöitä varhain aamulla 28. syyskuuta 1994. Suomessa ensimmäisten joukossa tiedotustilaisuuksiin ja pelastuskeskuksiin ehtivät muun muassa Ylen Turun-toimituksen toimittaja Yrjö Hjelt sekä Iltalehden ja muiden medioiden päivystävät toimittajat, jotka hälytettiin töihin keskellä yötä. 

Vierailija
85/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin vanhoja asioita voi muistaa? Missä olit kuin Jokelan junaturma tapahtui? Muistatko?

Vierailija
86/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vanhoja asioita voi muistaa? Missä olit kuin Jokelan junaturma tapahtui? Muistatko?

Muistan olin ysillä ja oli loma. Luokkakaverini oli junassa palaamassa matkalta kotiinsa. 

Vierailija
87/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokelan junaturma tapahtui Tuusulassa Jokelan rautatieaseman pohjoispuolella 21. huhtikuuta 1996, ja se oli Suomen rauhanajan toiseksi pahin junaturma. 

Onnettomuuden kulku ja seuraukset

Päivämäärä ja aika: Oulusta Kontiomäen ja Kouvolan kautta Helsinkiin matkalla ollut yöpikajuna P82 suistui raiteilta varhain aamulla noin kello seitsemän aikaan. [1, 2]

Uhrit: Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä (veturinkuljettaja ja kolme matkustajaa) ja 75 loukkaantui. 

Vauriot: Junassa oli 139 matkustajaa ja viisi henkilökuntaan kuuluvaa. Veturi ja 12 vaunua suistuivat raiteilta, ja veturi kääntyi tulosuuntaansa.

Vierailija
88/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa

Vierailija
89/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa yliopistolle aamulla. Lööpeistä näin, että laiva uponnut Itämerellä ja 800 hengen epäilleen hukkuneen! Pahalta tuntui, tosi pahalta! 

Vierailija
90/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä. Muutama potilaskin meille sieltä tuli.

T. Sh

Vierailija
91/106 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa lämpimässä sängyssä ensiasunnossani, joka oli omakotitalo Tikkurilassa. En muista oliko työpäivä vai olinko jostain syystä vapaalla. Ikävä sää oli, tuulista ja sadetta. Sitä muistan miettineeni, miten hyvin mulla on asiat verrattuna ihmisiin siellä merellä.

Vierailija
92/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei vielä silloin ollut.

Vierailija
93/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faijan säkeissä

Vain , jos synnyit 21.6.1995.

Millä kaavalla sä tämän laskit? Siittiön kehittyminen kantasolusta valmiiksi, kestävää noin 75 päivää ja sitten kun se ammutaan pimpsanrömpyttimeen, se voi siellä vielä elää jokusen päivän. Eikä raskausaikakaan ole vakio.

Sanni16kerava 

Vierailija
94/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuona yönä laivalla, sitten meressä, sitten pelastuslautalla, helikopterissa ja sairaalassa.

M59

Vierailija
95/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona luin tenttiin ja avasin teksti-tv.n, niin oli vaikeasti tajuttava otsikko: n. 800 uskotaan kuolleen haverissa Itämerellä.

Vierailija
96/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atlanta, Georgia, U.S.A. Kadun nimi Trolley Square, numeroa en muista, Piedmont Park'in läheisyydessä lähellä Atlantan rikollista ydintä.

Vierailija
97/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona luin tenttiin ja avasin teksti-tv.n, niin oli vaikeasti tajuttava otsikko: n. 800 uskotaan kuolleen haverissa Itämerellä.

Tai taisi olla suoraan, että "800 kuollut...".

🥹

Vierailija
98/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yövuorossa töissä. Kuulin tapahtuneesta autoradiosta, kun palattiin töistä. Yöllä töissä soi vain radiokanavat, joilla ei tullut uutisia yöaikaan.

Vierailija
99/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa !

Vierailija
100/106 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa sängyssä nukkumassa. Näin unta, että veljelläni on hengitysvaikeuksia.

Aamulla kuulin kämppiksen radiosta, että jotain kamalaa on sattunut Itämerellä. Sitä sitten koko aamu kuunneltiin ennen kouluun/töihin lähtöä.

Onneksi veljeni ei kuitenkaan ollut tuossa laivassa, ja on edelleen elossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä