"Ei voi tehdä töitä kun tuet menee."
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin tukiin vähäinen työnteko vaikuttaa?
Olen kuullut otsikon lausetta moneen kertaan. Tuskin heti vaikuttaa asumistukeen vai olenko väärässä? Siis jos puhutaan alle 500e tienaamisesta kk?
vaikuttaako siis muuhun kuin toimeentulotukeen joka on muutenkin viimesijaisin tukimuoto.
Kommentit (128)
Purra on ihan oikeassa, jos tuen saanti estää töihin menon, niin tuet on lopetettava ja kaikki tuki annetaan vähävaraisille vain sen mukaan kuinka haluaa töitä tehdä, verohelpotuksin ja suojaosin sekä lapsiperheille lapsilisin. Sairaille ( lääkärintodistuksella) ja vammaisille sekä ikäihmisille, joiden on vaikea työllistyä Kela-tuki eli toimeentulotuki. Terveet aikuiset eivät tukea tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää töitä tukien noston sijasta, niin työllistytte tulevaisuudessa varmasti. Työntekijöiden markkinat ovat tulossa, mitä ahkerampi ja kokeneempi, sitä varmempi valinta ja parempi palkka.
Eikö teillä tukieläteillä yhtään sytytä!
Riippuu varmasti ihan alasta. Hoitoalalla ei palkkaus juurikaan muutu kokemuksen myötä. Eikä eläkeikään ole kummoinen, vaikka olisi ollut koko aikuisiän työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvasta lähtee 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden, toimeentulotuki 100% vaikutus. Eli jos saa perustoimeentulotukea ja keikkatöillä tienaa vaikka 300/kk, lähtee sama summa toimeentulotuesta. Eli lopputuloksena työstä ei hyötyä. Ennen oli suojaosuus, jolloin sai tienata hieman. Se kannusti monia osa-aikaisiin ja keikkoihin.
Työstä on muutakin hyötyä kuin raha. Opit aina jotain, aivot pysyy virkeänä ja pidät itsesi mukana yhteiskunnassa ja saat paremman työn joskus. Kukaan ei halua palkata toimeentuloloista.
Eli myönsit juuri ettei työnantajat palkkaa työtöntä. Ei ne palkkaa sen paremmin työtöntä joka tekee ilmaistyötä koska työtön saa edelleen tukia ja on työtön. Työttömän leima on myrkkyä työnantajille ainakin valtaosalle.
Valtaosa tekee töitä vain rahan takia. Aivot pysyy virkeänä ilman töidenkin tekoa eikä aina ole tarvetta oppia uutta ainakaan mulla.
Itse olen osa-aikatyössä ja palkka sellainen etten edes mieti kokoaikatyön hakemista enkä hae tukia mutta olin monia monia vuosia työtön ennenkuin kuin sain tämän nykyisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten valmistumisen jälkeen hetken työttömänä. Työura alkoi osa-aikaisilla töillä, jotka eivät kuitenkaan riittäneet vielä elämiseen joten sain soviteltua työttömyystukea. Kun työt alkoivat niin tukea ei saanut ennen kuin oli näyttää palkkakuitti. No sitä ensimmäistä palkkaa ei tule heti kun työt alkaa joten yhtäkkiä piti odottaa kuukausi että sai tukea tai palkkaa. Jos on esim juuri valmistunut tai on pitkä työttömyys takana niin ei välttämättä ole säästöjä jolla maksaa vuokraa tai muutakaan tuolta ajalta. Itse selvisin juuri ja juuri. Ja koska osa-aikatyö oli vakituista niin sen kuukauden jälkeen ei ollut ongelmaa.
Jos taas saadut työt ovat keikka/pätkätöitä niin vaarana kai on, että tukien maksu pitkittyy koko ajan, koska seuraavan tuen saa vasta kun on esittää palkkakuitti. Ja jos palkka tulee vasta seuraavassa kuussa niin voi olla aika pitkä odotus...
Kai nyt kaikilla on edes parin tonnin puskuri?
Oispa hienoa jos kaikille olisi jotain työtä jolla saisi elätettyä itsensä ja perheensä. Kuinka saataisiin luotua uusia työpaikkoja niin että tukijärjestelmä kävisi turhaksi
Vierailija kirjoitti:
Purra on ihan oikeassa, jos tuen saanti estää töihin menon, niin tuet on lopetettava ja kaikki tuki annetaan vähävaraisille vain sen mukaan kuinka haluaa töitä tehdä, verohelpotuksin ja suojaosin sekä lapsiperheille lapsilisin. Sairaille ( lääkärintodistuksella) ja vammaisille sekä ikäihmisille, joiden on vaikea työllistyä Kela-tuki eli toimeentulotuki. Terveet aikuiset eivät tukea tarvitse.
Ei ne tuet ole se ongelma, vaan aivan liian pienet palkat. Palkka ei riitä elämiseen ilman tukia. Tämä on se ongelma.
Näin yrittäjänä on pakko todeta, että keikkatyököisten saaminen on nyt hankalampaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Töihin menemisen estää se kun työnantajat eivät palkkaa. Ei sun kaltaiset pässit sitä ymmärrä. Sun kaltaiset elää jossain mielikuvitusmaailmassa missä töihin mennään itse ilmoittamalla ja työnantajan on vain suostuttava.
Muuttunut taas : enää ei saa edes ansaita sitä 150 euroa kuussa jos on työttömän kirjoissa. Älkää levittäkö vanhaa tietoa.
Toisaalta: hallitus kurjistaa yhä pahemmin.
Harva työtön elää sillä muutamalla sadalla jota saa niistä satunnaisista hommista.
Mulle maksettiin tämän vuoden puolella viime keväisiä toimeentulotukia palkkojen takia. Ei paljon lämmitä enää tässä vaiheessa. Oli hakemukset ja liitteet kunnossa, mutta kuun lopun palkat halutaan jatkuvasti laskea sekä sille kuukaudelle, jonka puolella palkka maksetaan, että seuraavalla kuulle, koska sitten voidaan jättää toimeentulotuki maksamatta molemmilta kuukausilta. Tämä ongelma on ollut olemassa jo vähintään vuosikymmenen eikä mikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toimeentulotukea ei pitäisi maksaa kuin 3 kk ajan, sen jälkeen saisi rahaa vain kutteja vastaan käymällä henkilökohtaisesti sossun luona. Tuet eivät ole kansalaispalkka, niiden kuuluukin pienentyä sitä mukaa kun tienaa. Ihan samalla tavalla meiltä työssäkäyviltä otetaan veroja sitä enemmän mitä enemmän saa palkkaa, joten miksi tukiloiset kuvittelevat, että tuet on heille tarjottu kiva veroton lisä, palkka pelkkä harmitus.
Toivon todella, että tämä hallitus laittaa nämä "tuet menee kun tekee töitä" -kansalaiset ruotuun ja ilmoittaa, että jos tarjolla on työtä, jota et ota vastaan, niin se palkka vähennetään joka tapauksessa tuestasi.
Ei niitä kuittea voi tulla, ennen kuin on rahaa ostaa jotain. Eikä ole mitään mieltä, että jokaisen päivittäisen kauppareissun jälkeen mennään sossuun esittämään tositteet yksittäisistä terveyssidepaketeista, lapsen eväsbanaaneista ja leipäpaketeista. Tämä söisi sosiaalitoimiston resursseja niin, että palvelu ruuhkautuisi päivässä, ja kaikki muut sosiaalitoimiston velvoitteet pitäisi todennäköisesti laittaa jäihin, kun siitä tulisi vain kuittien syynäyksen virasto. Ei mitään järkeä. Kallista, tehotonta ja neuvostoliittolaista toimintaa! Ja lisäksi täysin epäinhimillistä, jos ihmisten täytyisi ensin keksiä rahaa tyhjästä voidakseen ostaa, mitä tarvitsevat - saadakseen siihen tarvittavan tuen vasta jälkikäteen.
Koska Kela tulkitsee lakia väärin!!!
Vierailija kirjoitti:
Mulle maksettiin tämän vuoden puolella viime keväisiä toimeentulotukia palkkojen takia. Ei paljon lämmitä enää tässä vaiheessa. Oli hakemukset ja liitteet kunnossa, mutta kuun lopun palkat halutaan jatkuvasti laskea sekä sille kuukaudelle, jonka puolella palkka maksetaan, että seuraavalla kuulle, koska sitten voidaan jättää toimeentulotuki maksamatta molemmilta kuukausilta. Tämä ongelma on ollut olemassa jo vähintään vuosikymmenen eikä mikään muutu.
Kuulisin tästä tarkemmin, eli mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Työmarkkinatuki ja asumistuki itsessään on niin pieniä, että niillä ei elä, jos ei ole säästöjä ja vaikka asuisi kohtuuhintaisessa asunnossa. Ennen noissa oli se 300 euron suojaosa, jolla jotkut osa-aikatyöläiset pystyivät nostamaan itsensä hieman toimeentulotuen saajan yläpuolelle, eli pienikin työnteko kannatti.
Nyt asia on niin, että jos katsotaan esimerkiksi omaa tilannettani: asun kohtuuhintaisessa asunnossa, ja muutkin menot ovat kohtuuhintaisia; minun pitäisi tienata vähintään 600 euroa kuukaudessa, jotta minulle jäisi saman verran rahaa kuin toimeentulotukea saadessa, jos oletetaan että työssäkäynnin kulut ovat 0 euroa. Ennen tätä helmikuun uudistusta olisin voinut tässä tilanteessa tienata sen 150 euroa toimeentulotuen päälle, joka kattaisi osan työssäkäynnin kulusta, ja antaisi vähän extraa.
Mutta nyt tilanne on oikeastaan niin, että pitäisi oikeastaan tienata vähintään 800 euroa kuussa säännöllisesti, jos siis asuu todella kohtuuhintaisesti. Muuten työnteko vain vaarantaa taloudellista tilannetta, vaikka olisi se kiva edes jotain tehdä jos vain saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen järjestelmä ei kyllä kannusta työntekoon.
Älä puhu paskaa sain omakotitalossa asuvana n 600e käteen tukia nyt saan 4200e palkkaa kk.
Sinua kannustaakin palkka, ei järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eikös se ole vaan hyvä että ei tarvitse hakea tukia kun pystyykin itse elättämään itsensä?
Tietysti, mutta vain siinä tapauksessa että palkka on HUOMATTAVASTI enemmän kuin tuet. Jos saman saa töitä tekemättäkin, niin ei ole mitään järkeä mennä töihin.
Työstä on aina hyötyä. Saa jalkaa oven väliin ja CV näyttää paremmalta kun on jossain työssä.
Vierailija kirjoitti:
Näin yrittäjänä on pakko todeta, että keikkatyököisten saaminen on nyt hankalampaa kuin ennen.
Kerro miten tällainen keikkatyöläisiä pääsisi vakituiseksi?
Älä puhu paskaa sain omakotitalossa asuvana n 600e käteen tukia nyt saan 4200e palkkaa kk.