Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesirokosta kysyn.

Vierailija
21.02.2026 |

Onko jollakin tietoa tai kokemusta pääseekö tutkituttamaan onko vesirokon sairastanut? Kuinka helposti tai millä perusteilla pääsisi? Vyöruusurokote on kallis. Mutta rokote vesirokkoon ei kai niin kallis. Kumpikin pelottavia ja vaikeita sairauksia. Vesirokkokin näin kypsällä iällä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen oot?

Vierailija
2/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen oot?

63 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisessä labrassa, esim. Puhti boi tutkituttaa ilman lähetettä.

Milloin olet syntynyt?

Vierailija
4/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä tiedä onko sairastanut vai ei? Ymmärrän, et mulla oli työkaveri Aasiasta ja siellä ehkä terveydenhuolto vähän eri kun meillä. Hän ei tiennyt onko sairastanut vai ei. Eikö vanhempasi osaa sanoa, ei ole ikinä tullu puheeksi? Ei ole vanhoja valokuvia tai mitään? Minusta kyllä on valokuvaa veairokkoisena taaperona ja sattumoisin omat neuvojakirjat tallessa. Ymmärrän et kaikilla ei ole sitten ehkä mitään lähde tietoja omasta lapsuudesta syystä tai toisesta.

Vierailija
5/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisessä labrassa, esim. Puhti boi tutkituttaa ilman lähetettä.

Milloin olet syntynyt?

1962

Vierailija
6/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot 60-luvulla tai aiemmin syntynyt niin todennäköisesti oot sairastanut vesurokon.

60-luvulla syntyneet sairastivat vesirokon lähes poikkeuksetta lapsena, sillä rokotetta ei ollut saatavilla (vesirokkorokote kehitettiin vasta 1970-luvulla). Tauti levisi kouluissa ja perheissä, ja sairastaminen kuului lapsuuteen. Koska tauti on sairastettu, 60-luvulla syntyneillä on yleensä elinikäinen immuniteetti vesirokkovirusta (varicella-zoster) vastaan. Al yhteenveto

Vierailija
7/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä tiedä onko sairastanut vai ei? Ymmärrän, et mulla oli työkaveri Aasiasta ja siellä ehkä terveydenhuolto vähän eri kun meillä. Hän ei tiennyt onko sairastanut vai ei. Eikö vanhempasi osaa sanoa, ei ole ikinä tullu puheeksi? Ei ole vanhoja valokuvia tai mitään? Minusta kyllä on valokuvaa veairokkoisena taaperona ja sattumoisin omat neuvojakirjat tallessa. Ymmärrän et kaikilla ei ole sitten ehkä mitään lähde tietoja omasta lapsuudesta syystä tai toisesta.

Vanhemmat eivät tiedä. Olen ollut vauva kun sisarukset ovat sairastaneet ns lastentaudit. Minä olen ollut joko oireeton tai jotain pientä itkuisuutta. On voinut taudit mennä huomaamatta kun olin niin pieni.

Vierailija
8/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.

M19

Vierailija
9/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät tiedä. Olen ollut vauva kun sisarukset ovat sairastaneet ns lastentaudit. Minä olen ollut joko oireeton tai jotain pientä itkuisuutta. On voinut taudit mennä huomaamatta kun olin niin pieni.

Jos sisaruksilla oli vesirokko 99.999% mahdollisuus että sinullakin oli.

Vierailija
10/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.

M19

On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.

Ap

Vierailija
11/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M19

Ap

Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.

M19

Vierailija
12/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen kuin ap. Luultavasti kaikki ikäisemme ovat sairastaneet tuhkarokon,  vesirokon ja sikotaudin. Muistan, kun koulussa oli epidemia näistä taudeista. Siihen aikaan oli normaalia sairastaa kyseiset taudit. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Joillekin jäi arpia kasvoihin vesirokosta. 

Vierailija
13/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M19

Ap

Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.

M19

No itse en ole lapsia enää tekemässä,mut jos tekisin hankkisin vesirokon vauvalle/taaperolle silti vaikka rokotuksiakin olis. Miksi tukisin lääkeyhtiötä ottamalla rokotteen,kun itse vesirokkokin toimii niinku pitää. Parempi se on nuorena kun vanhempana sairastaa. 

Vierailija
14/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62v. Sairastin lapsena tuhkarokon, vesirokon ja sikotaudin. Kuten sisaruksenikin. Muistan, kuinka koulussa jokainen sairasti taudit vuoronperään.

Vierailija
15/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on syntynyt 1964 ja sai aikuisena vesirokon eikä se ollut pikku juttu. 

Vierailija
16/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusurokote ehkäisee vesirokkoa. Kannattaa ottaa, jos ei tiedä sairastaneen tautia. Iäkkäille vyöruusu on rankka tauti. 

Vierailija
17/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän järjestittiin vesirokkojuhliakin, koska sen tiedettiin olevan vaarallinen aikuisille. Jos siis kylillä jollain oli vesirokko, niin omat lapset vietiin sinne hankkimaan tartunta elleivät muuten olleet sitä sairastaneet. Oli kyllä viheliäinen tauti, itse sairastin sen ala-asteikäisenä. Omat lapset saivat rokotteen, jottei tarvitse kärsiä.

Vierailija
18/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusurokote ehkäisee vesirokkoa. Kannattaa ottaa, jos ei tiedä sairastaneen tautia. Iäkkäille vyöruusu on rankka tauti. 

Tuota juuri ajattelen kun tiedän että on rankka tauti. Rokote vaan on niin kallis että en tiedä miten saisin maksettua.

Ap

Vierailija
19/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M19

Ap

M19

Se on tainnut tulla kansalliseen rokotusohjelmaan vasta sen jälkeen. 

Vierailija
20/31 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä s. -37, sairasti lapsena vesirokon. Sitten se vyöruusu iski, ikää hänellä, taisi olla 61-62. Äijämies ei koskaan valittanut kivuistaan eikä koskaan ollut saikulla, työelämässään. Sitten, niissä kivuissaan oli pakko mennä yksityiselle(!), sai lääkkeet. Ja meni ohi. Muistan siitä, kun kova tupakkimies ja röökit loppu. Mun piti mennä baarista ostamaan hänelle aski North Statea. Muistan sen erit. hyvin. Sanoi, et makso mitä makso.

Minä sitten? Saman vesirokon kärsin penskana. Tuo sama kohtaloko odottaa minua? ..... (kyllä, se virus siellä väijjyy; ei se vie kerralla; hellwetilliset kivut edessä. ..... No, "jos luoja pyyhkäiset, niin pyyhkäise sit kerralla".

t. m60v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi