Masennuslääkityksen lopettaminen!!
Olen puoli vuotta syönyt citalopramia 20mg päivä. Nyt haluaisin lopettaa, koska seksihalut ja orgasmikyky on kadonneet. Se jos mikä masentaa...miestäkin... Muuten olen mielestäni hyvin toipunut masennuksesta ja haluaisin saada seksielämän myös taas toimimaan. Minulla on lääkärille aika 3 vkon kuluttua, mutta haluaisin tietää, onko muita saman kokeneita?? Puolitetaankohan annos ensin, vai miten lopetus onnistuu " hellästi" ? Kuinka pian seksihalut palautuvat??
Kommentit (5)
Mutta lääkäri varmasti antaa sulle tuossa lisäohjeita.
Vaihto toiseen saman ryhmän lääkkeeseen on myös järkevä vahtoehto, seksihalujen lähtö on yksilöllistä ja lääkeaineesta riippuvaista.
ja tein sen lopetuksen liian nopeasti. Kamalat vierotusoireet, vaikka annosmäärä oli ollut aina pieni.
Pari viikkoa oli siis kamalaa fyysisesti (varmaan ihmiset reagoi hieman eri tavoin tässäkin), mutta psyykkisesti lopetus oli kohdallani ok.
Kannattaa tosiaan keskustella lääkärin kanssa ja muistaa ottaa vakavissaan vähittäinen lopetus.
eikö usein suositella syötävän 9kk ajan mielialalääkkeitä? tilanne voi tuntua hyvältä, vaikkei tila olisikaan vielä täysin korjaantunut. usein lääkkeet lopetetaan liian aikaisin, kun on ihan hyvä fiilis... joka sitten menee siinä mukana.
mäkin ehdottaisin lääkärille jotain toista lääkettä.
Kokeile jotain toista lääkettä? Tuo on valitettavan yleistä ettei lääkityksen vaikutuksia seksielämään selvitetä tarpeeksi. Toki jos lääkärisikin on sitä mieltä että voit lopettaa lääkityksen, sit lopetat.
Lopetus pitää aina tehdä asteittain. Annostusta pienennetään pikkuhiljaa muutaman viikon ajan. Sinä aikana kannattaa olla yhteydessä lääkäriin.