Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin laihdutuslääke vaikutti mun elämään, 4 vuoden kokemus:

Vierailija
21.02.2026 |

Käytin laihdutuslääkkeitä reilut kolme vuotta. Ensin piikitin Saxendaa, sitten vaihdoin Rybelsus-pillereihin ihan hinnan takia. Ne maksaa noin 330 € kolmelta kuukaudelta. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman mitään, koska ei ole töiden loputtua varaa enää siihenkään. Tässä mun havaintoja näiltä vuosilta.

Olen 165 cm pitkä, painoin enimmillään 94 kiloa, vähimmillään puoli vuotta sitten 56 kiloa. Lääke siis tehosi. Olin kokeillut ihan kaikkia laihdutuskeinoja: laskin kaloreita, näännytin itseäni ENE-dieetillä, kokeilin pätkäpaastoamista ja vaikka mitä. ENE:llä lähti kuusi kiloa, jotka tuli heti takaisin. Muilla pari kiloa. Pätkäpaaston jälkeen lihoin 15 kiloa.

Nyt olen ollut puoli vuotta ilman lääkkeitä ja paina 63 kiloa. Olen turvonnut ja koko ajan on syömisenhimo ja nälkä. Vaikka maha olisi täynnä, nälkä on tosi vahva. Herkkuja tekee iltaisin mieli aivan järjettömästi. Jos kaapissa on jotain hyvää, syön kaiken. En kykene yhtään pitämään annoksia järkevinä. Ruoka on ihan koko ajan mielessä.

Nyt kun olen kokenut lääkkeen aikana sen, että voi elää myös ajattelematta ruokaa koko ajan, lopettaa syömisen kun maha on täynnä, syödä vain sen mitä tarvitsee, niin huomaan todella vahvana sen eron tähän tilaan. En aina mene sen nälän ja ruoanhimon mukaan. Puolet ajasta pystyn ohittamaan sen. Välillä menee parikin viikkoa, että syön aika lailla samalla tavalla kuin lääkkeen aikana, mutta olen silti turvoksissa, peilikuva on läski ja mulla on ällö olo. 

Lääkitys vaikutti muuhunkin kuin syömishaluun. Aineenvaihduntaan ainakin huomattavasti ja turvotus katosi. Lääkkeet myös väsytti. Saxendan aloituksen tein liian nopeasti ja oksensin pari päivää ihan järkyttävässä olossa, sitten lisäilin annosta naksaus kerrallaan enkä apteekin ohjeen mukaan ja se auttoi. Rybelsuksesta ei tullut mitään haittavaikutuksia.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut litteä vatsa muulloin kuin lääkkeiden aikana, vaikka olin nuorena hoikka. Pömppömaha oli silloin ja on nyt. En ymmärrä miten nämä lääkkeet toimii, mutta ne muutti mun elämän ihan kokonaan. 

En saanut terveyskeskuksesta mitään tukea lääkkeiden ohella. Ei ravintoterapeutin käyntiä, ei seurantaa, ei yhtään mitään. Joku aina uusii reseptin, joka kerta eri lääkäri. Toivon, että kaikki painon kanssa kamppailevat jotka lääkkeitä haluaa, saisi mahdollisuuden niitä kokeilla, ja että olisi mahdollista myös jatkaa ylläpitoannoksella järkevällä rahallisella panostuksella. Ostan varmasti lääkkeitä taas heti kun on varaa. Sitä hetkeä odotellessa ruoka ja syöminen on taas vallannut mun elämän kokonaan. Painon ajatteleminen, lihomisen pelko, turvotus ja ikävä olo.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa. 

Nykyään syödään enimmäkseen sellaista hiilihydaattia, mikä kasvattaa ruokahalua. Enkä tarkoita sillä esimerkiksi ruisleipää, hedelmiä ja perunaa, vaan sokeria, sipsejä, ranskalaisia ja muuta käsiteltyä roskaa.

Vierailija
22/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Aina oma syy. Vaikka lihavuusongelmaan olisi lääke, aina oma syy ja pitäisi vain kärsimällä laihtua. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mistä elimistö menee sekaisin ja mikä aiheuttaa eniten lihomista, on nimenomaan laihduttaminen. Ihmisten syyllistäminen ei auta yhtään mitään. Mitä vikaa siinä on, jos joku laihtuu lääkkeen avulla? Se on ihan jo kansantaloudelle parempi, kun sairaudet vähenee, elämänilo kasvaa ja toimintakyky paranee. En kestä enää yhtään teitä syyllistäjiä ja halveksujia, olitte sitten lihavia tai laihoja. Siitä on pelkkää haittaa!

Vierailija
24/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään syödään enimmäkseen sellaista hiilihydaattia, mikä kasvattaa ruokahalua. Enkä tarkoita sillä esimerkiksi ruisleipää, hedelmiä ja perunaa, vaan sokeria, sipsejä, ranskalaisia ja muuta käsiteltyä roskaa.

Itse olen huomannut, että pelkästään kaloreilla ei ole väliä vaan nimenomaan sillä mitä syö. Entisenä sokerihiirenä on ollut aika ikäväkin huomata, että ravinnon suhteen pitää olla todella tarkka. Esimerkiksi jos syön sokeria missään muodossa (melkein joka asiassa on sokeria)  tai jos syön makeutusaineita, painonpudotus tyssää, vaikka söisin kaloreita tarpeeksi vähän. Sama jos syön vaikka pastaa. Eli sillä ravinnolla on merkitystä. Tästä tuli mieleen yksi paljon mediassa ollut julkkis, joka on laihtunut paljon lääkkeellä. En tietenkään tiedä, että mitä hän joka päivä syö ja selkeästi syö vähemmän kun paino on laskenut, mutta jakaa someen kuvia aterioistaan ja aikamoista hiilarikuraa näyttää olevan. Eli kuinka monella ihan oikeasti on kyse niistä suolistohormoneista. 

Vierailija
25/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi kaikki lääkkeet pistettäviä?

Vierailija
26/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, mitä väliä sillä muille on, miten joku on laihtunut? KENENKÄÄN laihan ihmisen syömisiä ei kukaan vahtaa, mutta jokainen ylipainoinen on muka vastuussa syömisistään jokaiselle vastaantulijalle. Opetelkaa iloitsemaan muiden ilonaiheista. Tämäkin ap on itse maksanut kalliit lääkkeensä, te ette ole maksaneet niistä penniäkään. Mutta verorahojanne varmasti säästyy, kun hän ei lihavuuteen liittyvien sairauksien takia joudu käyttämään jatkuvasti terveydenhoidon vähiä resursseja.

Vierailija
27/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mistä elimistö menee sekaisin ja mikä aiheuttaa eniten lihomista, on nimenomaan laihduttaminen. Ihmisten syyllistäminen ei auta yhtään mitään. Mitä vikaa siinä on, jos joku laihtuu lääkkeen avulla? Se on ihan jo kansantaloudelle parempi, kun sairaudet vähenee, elämänilo kasvaa ja toimintakyky paranee. E

Sinä vaikutat olevan aika herkillä tämän asian suhteen. Missä kohtaa sanoin että siinä on jotain vikaa? Onhan se huolestuttavaa, että ihmiset ovat alkaneet käyttää lääkkeitä, joiden pitkäaikaisista sivuvaikutuksista ei ole mitään tietoa. Ei se ole yksikön syyllistämistä, jos ihmettelee, että miksi juuri nykypäivänä on noussut pinnalle näin laaja suolistohormoniongelma. On myös täysin eri asia tunnustaa, että on syönyt aiemmin aivan liikaa ja aivan väärin ja saa nyt lääkkeestä avun kuin väittää, että on oikeasti syönyt vaan minimaalisesti, mutta vasta lääkkeellä paino on laskenut. 

On hienoa, jos lääkkeestä saa avun, mutta kyllä valtaosa huijaa itseään ja syö oikeasti enemmän kuin pitäisi. Ellei harrasta aktiivista liikuntaa niin se energiantarve on monella oikeasti todella pieni. 

Vierailija
28/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kuten avauksessakin lukee, Rybelsus on tabletti.

Vierailija
29/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mistä elimistö menee sekaisin ja mikä aiheuttaa eniten lihomista, on nimenomaan laihduttaminen. Ihmisten syyllistäminen ei auta yhtään mitään. Mitä vikaa siinä on, jos joku laihtuu lääkkeen avulla? Se on ihan jo kansantaloudelle parempi, kun sairaude

Sinä vaikutat olevan aika herkillä tämän asian suhteen. Missä kohtaa sanoin että siinä on jotain vikaa? Onhan se huolestuttavaa, että ihmiset ovat alkaneet käyttää lääkkeitä, joiden pitkäaikaisista sivuvaikutuksista ei ole mitään tietoa. Ei se ole yksikön syyllistämistä, jos ihmettelee, että miksi juuri nykypäivänä on noussut pinnalle näin laaja suolistohormoniongelma. On myös täysin eri asia tunnustaa, että on syönyt aiemmin aivan liikaa ja aivan väärin ja saa nyt lääkkeestä avun kuin väittää, että on oikeasti syönyt vaan minimaalisesti, mutta vasta lääkkeellä paino on laskenut. 

On hienoa, jos lääkkeestä saa avun, mutta kyllä valtaosa huijaa itseään ja syö oikeasti enemmän kuin pitäisi. Ellei harrasta aktiivista liikuntaa niin se energiantarve on monella oikeasti todella pieni.

Syyllistät ihmisiä siitä, ette ei siedetä nälkää ja ainahan laihduttaessa on nälkä. Nyt syyllistät minua siitä, että "olen herkillä". Ei vaan jaksais. Tätä samaa soopaa kuulee joka tuutista koko ajan, mitä sinäkin suollat, niin kyllä, se alkaa ärsyttää aika helkkaristi. 

Näitä lääkkeitä on tutkittu jo tosi paljon ja niillä on paljon muitakin hyötyjä kuin vain laihtuminen. Laihtumisen oheishyötyjä on vielä enemmän. Lääkkeiden käyttämisessä ei ole mitään huolestuttavaa. Ei kerrassaan mitään. Lääkkeitä käytetään jatkuvasti ties mihin vaivaan. Lääkintää on käytetty varmaan niin kauan kuin meikäihmiset on tällä pallolla kuljeskellut.

Vierailija
30/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tunne. Koko ajan hoetaan että näin ja näin pidät nälän poissa. Välipalat yms. Ei monessa maassa harrasteta mitään välipaloja ja ihmiset voivat ihan hyvin. Esimerkkinä vaikka lähinaapurimme Norja. 

Vierailija
31/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloituksesta. Minulla on 2 vuoden kokemus ja mullisti elämäni myönteiseen suuntaan! Eli vahva suositus, minkä tahansa näistä lääkkeistä valitset.

Minulla oli BMI 33 ja nyt 24. Pääsin tavoitepainoon hitaasti mutta tuntuu että uudenlainen syömisen opettelu on tuonut tulosta.

Minulla oli 

kohonnut verensokeri, esidiabetes, nyt verensokeri on normaali

matala-asteinen tulehdus, nyt ei ole 

kohonnut verenpaine, nyt normaali

lievä uniapnea, nyt ei ole uniapneaa

uni normalisoitui, syvää unta riittävästi, tunteja riittävästi, kun tunnetila parempi = rauhallinen, ahdistuneisuus väheni, ja mieliala koholla

matala mieliala ja lääke siihen, nyt mieliala on hyvä, olen onnellinen, herään aamulla innokkaana katsomaan itseäni peilistä ja pukeudun ulkonäköä korostavasti en enää vanhoihin samoihin vaatteisiin ja peittävästi

sokeririippuvuus, ei ole sokeriaddiktiota

muuta riippuvuuskäyttäytymistä, ei ole enää riippuvuuksien tunnetta

NYT: Sosiaalisesti rohkea, kehohäpeä poistunut, voin kulkea ihmisten ohi ilman häpeää miltä näytän, koska voin vilpittömästi sanoa, että omasta mielestä näytän hyvältä.

Olen samassa koossa kuin ylioppilaskeväänä! Olen sopusuhtainen, en laiha, vaan normaalipainon yläpäässä.

Ei ollut suuria sivuoireita, vaan ne kaikki oli hallittavissa kun löysin syyt niihin:

heikotus = liian vähän ravintoa ja ennen kaikkea proteiinia, nyt minulla on aina keitettyjä munia välipalaksi niin ei väsytä

ummetus = lisäsin vedenjuontia ja hyötyliikuntaa

vatsakipua tms = söin jotakin esim jugurtin lasin kefiiriä koska itsellä syy oli tyhjä vatsa

Summa summarum. suurin muutos oli se itseluottamuksen kasvu joka on tuonut ammatillisestikin, sosiaalisissa suhteissa ja muussa uuden alun. 

En olisi uskonut. Olen ikuisesti kiitollinen lääkärille joka suositteli lääkettä, koska olin luovuttanut.

AP:lle löydä keino jatkaa. jotakin lääkettä koska kyseessä on metabolinen oireyhtymä ja tunnesyömisen ongelma jne! Katso budjettisi ja säästä muussa! 

Olennaista: harjoittele kuuntelemaan kehoasi jotta tunnistat mikä on nälkää ja mikä tunnesyömisen impulssi!

Onnea. Hieno saavutus sulla ollut.

Vierailija
32/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Rybelsus tabletti mutta usein suositellyt Saxenda ja wegovy pistetään. Ei tunnu yhtään miltään koska neula on lyhyt ja ohut. 

Vierailija
33/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen näitä mm.  makeutusaineilla itsensä sekottaneita valaita. Ei ole sisua, taitoa muuttaa ruokavaliota "tavalliseksi". Prosessoidut ruuat pois. Tee ruokasi itse. 

Jos maha leikattu pieneksi, sitä ei kannata venyttää uudestaan. Sairasta touhua. 

Jos on sukunsa tapaan pyylevä niin missiksi ei muutu. 

Vierailija
34/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina oma syy. Vaikka lihavuusongelmaan olisi lääke, aina oma syy ja pitäisi vain kärsimällä laihtua. :)

Laihtua voi kärsimättäkin. Ellei loppuelämää halua lääkkeitä syödä (kuka haluaisi??) niin joutuu joka tapauksessa tekemään elämäntapamuutoksen, jotta kilot ei tule heti takaisin. En usko tuohon, että aina on jonkun muun syy, kun ei laihdu. 

Vierailija
35/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee näköjään kommentit jonoon eikä lainaaminen onnistu. Numerolle 35. Eikö olisi kansanterveydellisesti järkevää selvittää, että mistä laaja lihavuusongelma johtuu? Kelan maksamat lääkkeet maksaa myös yhteiskunnalle, vaikka painon pudotus on myös kansanterveydellisesti järkevää. Tässä keskustelussa ei ole kyse sinusta. Ja sinä tosiaan näytät olevan herkillä tämän asian kanssa, kun alat laittamaan sanoja minun suuhun. Minä kysyin, en väittänyt. Ja olen satavarma, että valtaosa lihavista yksinkertaisesti syö väärin. 

Vierailija
36/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut,

Uusiin ruokailutapoihin tottuu kyllä

Vierailija
37/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse varautunut mahdollisesti loppuelämän kestävään ylläpitohoitoon. Olen budjetoinut sen eikä se ole vaikeaa kun olen huomannut miten vähän tarvitsen ruokaa määrällisesti, vatsa on pieni ja satsaan laatuun, ostan toki lapputuotteitakin. 

Lisäksi lääkkeet halpenevat, ja niitä tulee lisää. Samoin luotan että tulee laajemmin korvattavaksi kun voidaan - jo nyt voidaan todistaa - kuinka kansanterveydellistä säästöä tulee miljardeja kun lihavuuden aiheuttamat sairaudet vähenevät. 

Olen toiveikas. Siihen asti maksan itse, ja ihan ilolla maksan, nyt ylläpitoannos ei ole suuri. 

Vierailija
38/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse varautunut mahdollisesti loppuelämän kestävään ylläpitohoitoon. Olen budjetoinut sen eikä se ole vaikeaa kun olen huomannut miten vähän tarvitsen ruokaa määrällisesti, vatsa on pieni ja satsaan laatuun, ostan toki lapputuotteitakin. 

Lisäksi lääkkeet halpenevat, ja niitä tulee lisää. Samoin luotan että tulee laajemmin korvattavaksi kun voidaan - jo nyt voidaan todistaa - kuinka kansanterveydellistä säästöä tulee miljardeja kun lihavuuden aiheuttamat sairaudet vähenevät. 

Olen toiveikas. Siihen asti maksan itse, ja ihan ilolla maksan, nyt ylläpitoannos ei ole suuri. 

Saxendan ylläpitoannos on 3mg päivässä ja viiden kynän paketti riittää tuolloin kuukauden? Meneekö niin? Paketilla hintaa 180e. Sadan kpl neulapakkaus noin 32e. 

Vierailija
39/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta. Minulla on 2 vuoden kokemus ja mullisti elämäni myönteiseen suuntaan! Eli vahva suositus, minkä tahansa näistä lääkkeistä valitset.

Minulla oli BMI 33 ja nyt 24. Pääsin tavoitepainoon hitaasti mutta tuntuu että uudenlainen syömisen opettelu on tuonut tulosta.

Minulla oli 

kohonnut verensokeri, esidiabetes, nyt verensokeri on normaali

matala-asteinen tulehdus, nyt ei ole 

kohonnut verenpaine, nyt normaali

lievä uniapnea, nyt ei ole uniapneaa

uni normalisoitui, syvää unta riittävästi, tunteja riittävästi, kun tunnetila parempi = rauhallinen, ahdistuneisuus väheni, ja mieliala koholla

matala mieliala ja lääke siihen, nyt mieliala on hyvä, olen onnellinen, herään aamulla innokkaana katsomaan itseäni peilistä ja pukeudun ulkonäköä korostavasti en enää vanhoihin samoihin vaatteisiin ja peittävästi

sokeririippuvuus, ei ole sokeriaddiktiota

Vieläkö syöt lääkkeitä?

Vierailija
40/65 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tuo 180 euroa kuussa on 45 euroa viikko, eikö sen saa säästettyä, kun ei käy kahvilla, syö ulkona, ostele mielihyvän takia. 

Nyt kun itse olen kokoa 34-36 niin löytyy vaatteita laadukkaita kierrätysvaatteita edullisesti, koska enemmistö on isompaa kokoa. Siitä tullut iso säästö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi