Onko yleistäkin että avo- ja avioliitossa käytetään "omia rahoja" miten lystää?
Minusta tuo on kestämätöntä. Tuossahan ei käytännössä voi tehdä isompia hankintoja.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi käyttää edes tienaamiaan rahoja miten lystää. Eka luodaan puskuri ja sitten voi tehdä hankintoja, isommat hankinnat sovittava toisen kanssa.
Omg miten aikuisena voi elää sillein, että toiselta pitää kysyä lupaa, että voi tehdä hankintoja?😳
Ottakai pitää yhdessä sopia, jos tekee isompia hankintoja, kun auto tai ostaa metsää yms. Sulle isompi hankinta on varmaan joku tonnin sohva.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli ostanut 72 000€ auton kertomatta minulle. Oli pieni yllätys kun auto tuotiin eilen ja avaimet annettiin minulle.
Ok. No oliko ongelma vai kiva yllätys?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteisiä tilejä, eikä käyttöoikeuksia toisten tileihin. Yksi yhteinen luottokortti (sivukortilla), jolla maksetaan perheen juoksevia menoja. Muut hankinnat sovitaan.
Tuo luottokorttihan on mainio idea. Siitä pääsee myös "hyväksyttämään" ostokset mihin tahtoo osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi käyttää edes tienaamiaan rahoja miten lystää. Eka luodaan puskuri ja sitten voi tehdä hankintoja, isommat hankinnat sovittava toisen kanssa.
Miten isoista hankinnlista puhut? Mä olen ostanut meille kakkosasunnon kysymättä puolisolta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omg miten aikuisena voi elää sillein, että toiselta pitää kysyä lupaa, että voi tehdä hankintoja?😳
Ottakai pitää yhdessä sopia, jos tekee isompia hankintoja, kun auto tai ostaa metsää yms. Sulle isompi hankinta on varmaan joku tonnin sohva.
No ei kyllä pidä kun ne on mun sijoituksia ja rahoja joka tapauksessa.
Vaimoni hassaa rahansa tekoripsiin, kynsisalonkeihin ja kampaajalle, keittiöapulaisen palkasta ei muuhun sitten jää mitään. Minä reissaan ulkomailla kavereiden kanssa ja kyllä tämä aiheuttaa kotona narinaa ja nalkutusta. Lapsia en tuon kanssa hanki, vaihdan jos niitä alkaa tehdä joskus mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus. Muutamaa sataa euroa isommista ostoksista päätetään yhdessä.
Siis ihan pikkurahoista.
Näinpä, tuolla rahalla saa kengät... pitääkö sekin kysyä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus. Muutamaa sataa euroa isommista ostoksista päätetään yhdessä.
Siis ihan pikkurahoista.
Näinpä, tuolla rahalla saa kengät... pitääkö sekin kysyä?!
Jos pitää niin kyseessä on holhottavan lapsen tasolle alistettu henkilö.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä haluaisi olla naimisissa sellaisen kanssa, joka luulee oikeudekseen käyttää minun varojani.
sitten et voi mennä naimisiin naisen kanssa
Tai toisinkin päin! Olen 74v ja minulla on nuoruudesta asti ollut omat tulot ja niiden varassa perhe on usein elänyt.
Miehellä ei oikeen alusta asti ollut tajua rahan käytöstä. Myöhemmin yksityisyrittäjä eikä tilanne siitä parantunut.
Oma tili ilman miehen käyttöoikeutta oli ehdoton!
Ihan järkevää, että mä en halua maksaa puolisoni harrastuksia. Hän maksaa ne itse. Mulla on kans omia juttuja,maksan ne itse. Tottakai jos jääkaappi pitää uusia kun vanha hajoaa,niin se maksetaan yhdessä. Ei sen kummallisempaa. Tosin meillä TV hajosi,mulle olis kelvannut ihan normaali TV. Puoliso halus paremman,nii maksoi sitten itse. Ja mä haluan pihalle perennapenkkejä, ne maksan itse. Koska puoliso ei ole viherpeukalo. Tosin olen ostanut jo pihalle vaikka ja mitä,maksaneet murto-osan vasta tohon tvseen verrattuna. 30kpl pensas taimia pitäs vielä ostaa,laskin et ei niihin mene kun vähän yli 100e.
Meillä on erilliset tilit. Kumpikin tienaa omat rahansa ja lasten kuluja maksellaan puoliksi. Jos hankitaan jotain isompaa, niin sitä varten otetaan pankista laina molempien nimiin ja laina maksetaan puoliksi. Pienemmät hankinnat esim. pyykkikone ostetaan puoliksi. Ei ole minusta kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni hassaa rahansa tekoripsiin, kynsisalonkeihin ja kampaajalle, keittiöapulaisen palkasta ei muuhun sitten jää mitään. Minä reissaan ulkomailla kavereiden kanssa ja kyllä tämä aiheuttaa kotona narinaa ja nalkutusta. Lapsia en tuon kanssa hanki, vaihdan jos niitä alkaa tehdä joskus mieli.
Miten se voi pitää jotain töyhtöjä keittiötyössä?
Meillä on täysin omat rahat, yhteen mennessä sovittu suurin piirtein mitä kukakin maksaa. Ei kumpikaan hyväksyisi muunlaista järjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso sai metsää perintönä, ei sitä multa kysytty pitääkö hän sen vai myykö.... Mitäpä se mulle kuuluisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi pitää jotain töyhtöjä keittiötyössä?
Mielikuvitusvaimo voi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erilliset tilit. Kumpikin tienaa omat rahansa ja lasten kuluja maksellaan puoliksi. Jos hankitaan jotain isompaa, niin sitä varten otetaan pankista laina molempien nimiin ja laina maksetaan puoliksi. Pienemmät hankinnat esim. pyykkikone ostetaan puoliksi. Ei ole minusta kovin vaikeaa.
Jatkan. Emme kysele toistemme hankinnoista. Jos mies haluaa ostaa 20 hehtaaria metsää, niin hän saa ostaa. Ei se minulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteisiä tilejä, eikä käyttöoikeuksia toisten tileihin. Yksi yhteinen luottokortti (sivukortilla), jolla maksetaan perheen juoksevia menoja. Muut hankinnat sovitaan.
Tuo luottokorttihan on mainio idea. Siitä pääsee myös "hyväksyttämään" ostokset mihin tahtoo osallistua.
Nojoo. Eipä sitä hirveästi käytännössä "hyväksytetä", kun molemmille on selvää että sillä maksetaan vain perheen yhteisiä menoja (ruoka, lasten vaatteet, kodintarvikkeet, auton tankkaus).
Eikä meillä tarvitse siis sopia lainkaan omista hankinnoista. Niitä voi tehdä vapaasti omien rahojen puitteissa. Yhteiset hankinnat sovitaan. Jos ei synny sopua, joko ei tehdä hankintaa tai halutessaan tekee omaan piikkiin.
Joo, myös (ennakko)perintönä tullut omaisuus on meillä syynä erillisiin tileihin. Itselläni on omaisuutta josta puoliso on rajattu ihan jo perinnön antajan valtuudella pois. Samoin puolisolla on perintömetsää jonka vuokriin en minä liity mitenkään enkä haluakaan liittyä
Vierailija kirjoitti:
Hienolta kuulostaa teidän liitto.
Sen jälkeen kun yhdessä sovitut yhteiset menot tulee katetuksi, mulla ei ole valtaa määritellä miten puoliso rahansa käyttää. Jos se ei miellytä mua, voin toki ottaa asian puheeksi ja jos tilanne rassaa liikaa, voin erota jolloin asia ei enää ole minun murheeni. Omilla rahoilla ratkaistaan monta riitaa joissa yhteisillä rahoilla pitäisi löytyä kompromissi. Minä esimerkiksi en halua kulkea tokmannin muovivaatteissa, rassata autoa käyntiin liikennevaloissa, syödä virolaista rasvatonta xtrajogurttia.... Puoliso tykkää rassata autoaan, tehdä klapit itse eikä ostaa, on pihi kaupassa, mutta arvostaa kyllä kotimaista ruokaa ja valitsisi valion arkijogurtin. Siispä tällaisiin asioihin käytämme omia rahojamme eri tavoin.
Ei siinä mistään holtittomuudesta rahankäytön suhteen ole kyse eikä kumpikaan ole vielä lapsiperheeseen ostanut 2-paikkaista urheiluautoa.