Turun Mikaelinkirkossa 190€ hintaan finedining-tapahtuma!
Olisi OK ja kristillisten arvojen mukaista järjestää finedining-tapahtuma johon arvoittaisiin osallistujat vähävaraisten joukosta!
Elitististä asennetta huokuva tilaisuus ei ole OK, ollessaan vain harvojen saavutettavissa 190€hintaisine lippuineen!
Kertoo kyllä paljon nykyajasta, mutta tämä onnistui silti yllättämään!
Tähän on tultu.
Mitähän Jesse tykkäisi tällaisesta touhusta? Köyhät ulos ja rikkaat kirkkoon mässäämään, jeejee! 💰🐷
Kutsukaa hei pari tyyppiä hallituksesta mukaan, saattaisivat tykätä kirkon nykymenosta!
Kommentit (280)
Edelleen täällä on lapsellista porukkaa kommentoimassa.
Tietysti onhan niitä, joille urheilu on uskonto, mutta kyllähän tuo vertaus nyt ontuu. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan ei oke seurakunta järjestäjänä vaan yksityinen yritys. Seurakunta on vain yhteistyössä.
Juuri niin. Ja ilman seurakunnan yhteistyötä illallisia ei aloitettaisi seurakunnan työntekijän lukemalla ruokarukouksella eikä seurakunnan kanttori kuoroineen pääsisi laulamaan illallistajille Jumalasta ja Jeesuksesta.
Kuvitteleeko jotkut täällä oikeasti, että seurakunnan tehtävänä on vahtia miten ihmiset - myös sellaiset jotka eivät harjoita kristillistä uskoa eivätkä välttämättä kuulu lainkaan kirkkoon - paastoavat pääsiäisen alla?
- Miksi Mikaelin kirkko ei ole auki?
- On rikkaiden illallisaika. Niiden illallisen ruokapöydät katetaan kirkon alttarin eteen.
Unohtakaa ehtoollinen.
Illaiskortin hintaan sisältyy "viinipaketti". Siis oikeasti.
"Ja paasto, niin, kirkkoherran mukaan sitä voidaan ajatella myös muuna kuin ruoasta paastoamisena. Tällainen raamatun tulkinta tällä kertaa."
Olen ortodoksi ja meillä ruokapaasto on itsestäänselvä osa paastoa. Meillä on tapana lukea paaston aikana joka päivä pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous, jossa kiteytyy paaston syvin olemus. Huomatkaa, että ruokaa ei mainita siinä lainkaan:
"Herra, minun elämäni Valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Anna minulle, Sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
Oi Kuningas ja Herra! Anna minun nähdä minun rikokseni ja anna etten minä veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet Sinä iankaikkisesti. Aamen."
Meillä on myös sellainen periaate, että jokainen katsoo vain omaa lautastaan eikä kiinnitä huomiota siihen mitä muut syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pointti varmaan oli vain valistaa, että paasto ei ole vain islamiin kuuluva juttu."
Siinä tapauksessa pointti ei osunut lähellekään maalia. Luterilaisuudessa ei nimittäin edellytä minkäänlaista ruokapaastoa keneltäkään.
Tänään kirkossa oli PAASTON vuoksi tarjolla kahvin kanssa korppuja
Ai että, pääsit esittelemään omaa tai ainakin sinun seurakuntasi kirkkokahvivastaavien esikuvallisuutta muille. Oletko ylpeä itsestäsi?
Niin no, jos väität ettei paasto kuulu mitenkään kristinuskoon :D
Totta kai paasto kuuluu kristinuskoon. Mutta miten korppujen tarjoaminen kirkkokahveilla liittyy mihinkään mitä sanoin? Ei mitenkään. Kirkkokahveilla saa tarjota vapaasti pelkkiä korppuja, mutta jos joku messukävijöistä haluaa herkutella kunnolla, hän saa mennä kirkkokahvien sijasta vaikka koko kaupungin kalleimpaan kahvilaan ja syödä vatsansa täyteen herkkuja. Luterilaisuuteen nimittäin kuuluu, ettei kenelläkään yksittäisellä ihmisellä ole mitään velvollisuutta paastota.
"Ja paasto, niin, kirkkoherran mukaan sitä voidaan ajatella myös muuna kuin ruoasta paastoamisena. Tällainen raamatun tulkinta tällä kertaa."
Olen ortodoksi ja meillä ruokapaasto on itsestäänselvä osa paastoa. Meillä on tapana lukea paaston aikana joka päivä pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous, jossa kiteytyy paaston syvin olemus. Huomatkaa, että ruokaa ei mainita siinä lainkaan:
"Herra, minun elämäni Valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Anna minulle, Sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
Oi Kuningas ja Herra! Anna minun nähdä minun rikokseni ja anna etten minä veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet Sinä iankaikkisesti. Aamen."
Meillä on myös sellainen periaate, että jokainen katsoo vain omaa lautastaan eikä kiinnitä huomiota siihen mitä muut syövät.
- Ja meillä sellainen että älä syö nälkäisten edessä. Ensin ruokitaan ne jotka ovat eniten vailla.
Tässähän seurakunta viestii : rikkaat pääsee oikein alttarin eteen mässäilemään.
Olis ollut oikeasti kova juttu jos olisivat kattaneet pöydän alttarin eteen köyhille perheille ja heitä olisi palveltu ja viihdytetty musiikkiesityksin.
Mutta köyhä löytää uskon ja armon äärelle ulkoa leipäjonosta - rikas puolestaan kirkon fine-dining pöydästä alttarin edestä.
Mihin tarkoitukseen ne lipputulot sitten käytetään? Kenelle se tuotto menee?
Mutta olen kyllä samaa mieltä, ettei kirkko ole mikään ravintola ja vielä vähemmän eliittiravintola.
Vaikka onhan kirkoissa järjestetty erilaisia muitakin vähemmän kirkollisia tapahtumia, jotain rentoutusharjoituksia, yön yli nukkumisia jne. Mutta nämä ovat kai olleet maksuttomia osallistujille, ja kaikille avoimia. Tuo finedining ei sovi kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikaelin kirkossa on muutenkin outo meininki, Enbuske saarnaamassa ja mitäs muuta tässä on ollut.
Niin, onhan siellä järjestetty populaarimusiikkojen konserttejakin, mm. Ilta, ja se mikä se nyt on se yks lihava mies, joka horttokaalon kanssa esiintyy...
Niin... maksullisia nämäkin. Minäkin yhteen konserttiin lipun ostin, ei ollut kiva konsertti, koska volyymit liian kovat... ei ollut hyvä konsertti...
Mutta finedining - ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen ne lipputulot sitten käytetään? Kenelle se tuotto menee?
Mutta olen kyllä samaa mieltä, ettei kirkko ole mikään ravintola ja vielä vähemmän eliittiravintola.
Vaikka onhan kirkoissa järjestetty erilaisia muitakin vähemmän kirkollisia tapahtumia, jotain rentoutusharjoituksia, yön yli nukkumisia jne. Mutta nämä ovat kai olleet maksuttomia osallistujille, ja kaikille avoimia. Tuo finedining ei sovi kirkkoon.
Mitä ihmeen alapeukkua tähän taas tuli. Eikö täällä saa esittää mielipidettään ilman että joku tulee alapeukuttelemaan. Olisko tullut yläpeukku jos olis sanottu, että sopii hyvin kirkkoon ökyateriointi...
Vierailija kirjoitti:
- Miksi Mikaelin kirkko ei ole auki?
- On rikkaiden illallisaika. Niiden illallisen ruokapöydät katetaan kirkon alttarin eteen.
Ei se kirkko olisi auki illalla muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän seurakunta viestii : rikkaat pääsee oikein alttarin eteen mässäilemään.
Olis ollut oikeasti kova juttu jos olisivat kattaneet pöydän alttarin eteen köyhille perheille ja heitä olisi palveltu ja viihdytetty musiikkiesityksin.
Mutta köyhä löytää uskon ja armon äärelle ulkoa leipäjonosta - rikas puolestaan kirkon fine-dining pöydästä alttarin edestä.
Ei sitä köyhien kattausta olisi järjestetty, vaikka tämä tapahtuma olisi jätetty pois. Joten niiden köyhien kannalta tämä ei muuta mitään.
Moi pappi! Voisitko siunata mua saman tien tuossa alttarin edessä kun on niin siipi maassa ja sä siinä kerran pyörit...
- Oletko varannut ajan? Tai onko pöytävaraus?
- Tässähän seurakunta viestii : rikkaat pääsee oikein alttarin eteen mässäilemään.
- Ei sitä köyhien kattausta olisi järjestetty, vaikka tämä tapahtuma olisi jätetty pois. Joten niiden köyhien kannalta tämä ei muuta mitään.
- Ei varmaankaan muuta mitään. Mutta paljastaa eriarvoisuuden ja kuinka rikkaita kohdellaan jopa kirkossa etuoikeutettuina koska raha haisee.
Miksi vieläpä alttarin edessä? Mahdollisimman herjaavasti? Potkut tuollaiselle kirkkoherralle.
190 e:llä saisi köyhälle jo parin viikon ruoat
Vierailija kirjoitti:
- Tässähän seurakunta viestii : rikkaat pääsee oikein alttarin eteen mässäilemään.
- Ei sitä köyhien kattausta olisi järjestetty, vaikka tämä tapahtuma olisi jätetty pois. Joten niiden köyhien kannalta tämä ei muuta mitään.
- Ei varmaankaan muuta mitään. Mutta paljastaa eriarvoisuuden ja kuinka rikkaita kohdellaan jopa kirkossa etuoikeutettuina koska raha haisee.
Ja etenkin, että tällainen hyväksytään kirkon puolelta rinta rottingilla; mässyttäminen Kristuksen edessä, jolle köyhät ja kärsivät olivat aina prioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
190 e:llä saisi köyhälle jo parin viikon ruoat
Tai kuukaudenkin pärjäisi tuolla :D
Luulet varmaan olevasi todella älykäs! xDD mikä myötähäpeä....