Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (779)

Vierailija
721/779 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalleta kuluttaa tai ostaa asuntoja kun hallitus pelottelee koko ajan sodilla

Vierailija
722/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin kuluttanut niin paljon että enempää ei kotiini enään mahdu tavaroita, vaatteita, kenkiä, astioita, pyyhkeitä, lakanoita ym.ym. Parin vuoden aikana olen yrittänyt myydäkin tavaroitani. Vähän käytettyjä tai jopa aivan uusia. Huonosti on mennyt ja arvelen syyksi että kaikilla on jo kaikkea tai ne joilla ei ole kaikkea jo niin heillä ei vain yksinkertaisesti ole rahaa ostaa mitään.

Kuluttaa voi myös palveluihin, ei se kuluttaminen tarkoita pelkkää fyysistä tavaraa niinkuin täällä suurin osa kuvittelee luetellessaan roinansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuluta, sillä hallitus on käskenyt ottamaan vastuun omasta toimeentulosta myös yllättävissä tilanteissa.

Pitää olla säästöjä, että pärjää vaikka jäisi työttömäksi. Yhteiskunnan apuun ei voi enää luottaa.

Vierailija
724/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun syytäni, että yritykset menevät konkurssiin.

Niiden pitää nyt vaan opetella ottamaan vastuu omasta taloudestaan. Niin me muutkin tehdään.

Vierailija
725/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkemmin ajateltuna hyvin pieni osa kuluttamisesta on ihmiselle ja ympäristölle hyödyllistä. Ihmisillä on jo aivan liikaa tavaroita, vaatteita, elektroniikkaa yms. Kuluttamisen vähentäminen tuottaa paljon enemmän iloa ja onnellisuutta elämään kuin turhat ostokset. Vanha auto on käyttökelpoinen vielä muutaman vuoden, uusi puhelin ei ole merkittävästi vanhaa parempi ja uudet vaatteet eivät juuri lisää onnellisuutta. Nämä ajatukset ovat entistä enemmän mielessä kun pohtii kuluttamista ja ostamista.

Riittävä puskuri  säästötilillä ja kuukausittain kasvava sijoitussalkku lisäävät paljon ennemmän ihmisen hyvinvointia ja turvallisuuden tunnetta kuin osamaksulla ostettu sähköauto tai nettikaupan luottokorttivelka. Valtiovallan ja median tulisi kannustaa ihmisiä järkevään taloudenpitoon, säästämiseen ja sijoittamiseen, eikä syyllistää kansalaisia maan heikosta taloustilanteesta ja luoda mielikuvaa, että Suomen talous käännettäisiin kasvuun yksityisellä kulutuksella.

Niin, paitsi että niin se talous toimii.

Jos sekä valtio että kotitaloudet säästävät samanaikaisesti, tuloksena on lama joka kerta. 

Lama tarkoittaa, että valtion tulot on syöksykierteessä ja se joutuu velkaantumaan lisää koko ajan.

Eli velkaantuminen tulee jatkumaan. 

Vierailija
726/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden pitää nyt vaan opetella ottamaan vastuu omasta taloudestaan. Niin me muutkin tehdään.

Niinjän ne ottaakin. Sitä kutsutaan konkurssiksi, ja se tehdään, kun kysyntää ei enää ole. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin kuluttanut niin paljon että enempää ei kotiini enään mahdu tavaroita, vaatteita, kenkiä, astioita, pyyhkeitä, lakanoita ym.ym. Parin vuoden aikana olen yrittänyt myydäkin tavaroitani. Vähän käytettyjä tai jopa aivan uusia. Huonosti on mennyt ja arvelen syyksi että kaikilla on jo kaikkea tai ne joilla ei ole kaikkea jo niin heillä ei vain yksinkertaisesti ole rahaa ostaa mitään.

Kuluttaa voi myös palveluihin, ei se kuluttaminen tarkoita pelkkää fyysistä tavaraa niinkuin täällä suurin osa kuvittelee luetellessaan roinansa. 

Mä kulutan kyllä palveluihinkin, mutta vain sellaisiin,  mitä tarvitsen. Eilen just tilasin apteekista kotiinkuljetuksella allergialääkkeet.  En voinut itse lähteä apteekkiin ja siitepölykausi on jo alkanut.  Sen sijaan äsken kävin lähikaupassa,  vaikka olisin voinut tilata kotiinkuljetuksellakin. Vielä toistaiseksi kykenen siivoamaan itse ja tekemään paljon muutakin. Mutta jos vanhaksi elän,  aivan varmasti nyt säästämiäni rahoja tulen kuluttamaan monenlaisiin palveluihin.  Se päivä ei vaan ole vielä.  

Vierailija
728/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Kampaajat, ravintolat, kulttuuritapahtumat tai vaikka hierojalla käynti. 

Rikkaiden verojakin alennettiin, kun kuviteltiin näitä dynaamisia vaikutuksia, mutta ei niitä tullut.

Eli turhaa oli, rikkaiden veroja tulee korottaa pikemminkin. Saadaan se laiska raha hommiin. 

Vierailija
729/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisten usko poliitikoihin johti kulutuksen pysähtymiseen. sekä mariinin, että orpon sotahullut hallitukset ajoivat luottamuksen nollaan. ja kaiken päälle suomi sotkeutuu mukaan siihen pikku sotaleikkiin näiden poliittisten sirkustaiteilijoiden päätöksellä. itsehän en poliittisista päätöksistä ja laeista perusta, kun ei poliitikotkaan noudata lakeja, niin en sitten minäkään. tämä maa on käytännössä tuhottu mariinin ja orpon johdolla ja konkurssissa oleva tasavallan irvikuva ei siitä suosta enää ikinä nouse. 

Vierailija
730/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstarilla 6.5 Mr€:tä takkiin, hyvä Tytti

Jaaha, Tytti syntipukiksi, kun isot pojat on tehneet tyhmyyksiä ja sijoittaneet sähköverkkorahat Saksaan.

No, tottakai pitää nainen aina löytää syntipukiksi. 

Isot pojat varmaankin olis saaneet Saksan vsltion ( melko laillia isompi kuin Suomi) nostamaan kädet pystyyn ja kustantamaan koko heidän törttöilynsä (not).

Vierailija
731/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Kampaajat, ravintolat, kulttuuritapahtumat tai vaikka hierojalla käynti. 

Rikkaiden verojakin alennettiin, kun kuviteltiin näitä dynaamisia vaikutuksia, mutta ei niitä tullut.

Eli turhaa oli, rikkaiden veroja tulee korottaa pikemminkin. Saadaan se laiska raha hommiin. 

eli viedään osan rahat jotka sitten lähetetään ulkomaille, laitetaan maahanmuuttoon joka ei tuota muuta kuin lisää laskua, tai jotain yhtä viisasta? ehkä maailman korruptoituneimpaan ukrainaan voisi kyörätä pari miljardia lisää? mariinin ja orpon toilailut maksoivat suomelle kaiken.

Vierailija
732/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaisten usko poliitikoihin johti kulutuksen pysähtymiseen. sekä mariinin, että orpon sotahullut hallitukset ajoivat luottamuksen nollaan. ja kaiken päälle suomi sotkeutuu mukaan siihen pikku sotaleikkiin näiden poliittisten sirkustaiteilijoiden päätöksellä. itsehän en poliittisista päätöksistä ja laeista perusta, kun ei poliitikotkaan noudata lakeja, niin en sitten minäkään. tämä maa on käytännössä tuhottu mariinin ja orpon johdolla ja konkurssissa oleva tasavallan irvikuva ei siitä suosta enää ikinä nouse. 

Höpö höpö

Vierailija
733/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla on rahaa kuluttaa omistavat jo kaiken oleellisen. Ne jotka haluaisivat kuluttaa niin ei löydy rahaa siihen.

Käytännössä ostovoima on jakautunut liian pienen porukan kesken.

Vierailija
734/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne eivät voi enää olettaa että suomalaiset kuluttavat

Vierailija
735/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi jo aika hyväksyä, ettei Suomi ole USA. "Otetaan velkaa ja kulutetaan"-malli ei toimi.
Jo vuosia sitten olisi pitänyt miettiä millä saadaan ihmiset yritämään ja sijoittamaan. Sitten olisi työpaikkoja ja osinkotuloja, eli millä kuluttaa. Nyt ulkomaiset omistavat suomalaiset pörssiyhtiöt, pienyrittäminen ei kannata ja suomalaiset omistavat vain rapistuvia seiniä.

No, ei se yrittäminen kannata, jos ei ole kysyntää. Kaikki ei voi perustaa vientiyritystä. 

Mikä tässä on rikki tuntuu olevan koko talousmalli.

Kaputalismi on rikki, näin ei voi enää jatkaa. 

Vierailija
736/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi jo aika hyväksyä, ettei Suomi ole USA. "Otetaan velkaa ja kulutetaan"-malli ei toimi.
Jo vuosia sitten olisi pitänyt miettiä millä saadaan ihmiset yritämään ja sijoittamaan. Sitten olisi työpaikkoja ja osinkotuloja, eli millä kuluttaa. Nyt ulkomaiset omistavat suomalaiset pörssiyhtiöt, pienyrittäminen ei kannata ja suomalaiset omistavat vain rapistuvia seiniä.

No, ei se yrittäminen kannata, jos ei ole kysyntää. Kaikki ei voi perustaa vientiyritystä. 

Ihan se ja sama mulle. Osta ensisijaisesti ulkomailta paremman palvelun ja edullisten hintojen vuoksi. Koskee myös remontintekijät. 

Vierailija
737/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja ovat ne jotka säästävät kaiken mitä voivat. Se tuo tässä maailmantilanteessa turvaa. 

Vierailija
738/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosta marketista ostetaan ruokaa ja hygieniatarvikkeita ja siivous. Itse en edes enää nykyään käy vaatepuolella enkä kodintavarapuolella.

Kyllä mä ole joutunut ostamaan paljon muutakin viime aikoina. Esimerkiksi hautajaisvaatteet oli pakko ostaa, kun niitä ei yksinkertaisesti ollut. 

Vierailija
739/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksuja ovat ne jotka säästävät kaiken mitä voivat. Se tuo tässä maailmantilanteessa turvaa. 

No, ei välttämättä. Voi tulla pörssiromahdus tai kova inflaatio. 

Vierailija
740/779 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan se ja sama mulle. Osta ensisijaisesti ulkomailta paremman palvelun ja edullisten hintojen vuoksi. Koskee myös remontintekijät. 

No tietenkin, kun ulkomailla asutkin. Siellä idässä päin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan