Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (707)

Vierailija
361/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuluta, koska en tarvitse tavaraa. Sitä roinaa on jo niin paljon, että  olen lahjoitellut sitä pois. Tavoitteena minimalistisempi helposti siivottava koti. Hieman saa olla tarvittavia tavaroita. Keskityn mielummin luonto arvoihin.

Miksi kuluttaisin, kun tälle maalle ihmisillä ei ole mitään merkitystä. Hallitus on ilmaissut sen monesti. Suurempi talouskasvu, suuremmat tuotot firmoille jne. Kuluttamisen tuoma hyöty ei hyödytä tavallisia kansalaisia vaan lähinnä pörssi yhtiöitä ja isoja pamppuja.

Vierailija
362/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki tarpeellinen ja ylikin, asunto, mökki, auto, hyvä palkka ja varma työpaikka. On kiva säästää tilille ja katsoa, kun summat kasvavat kuukausittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuluta, koska en tarvitse tavaraa. Sitä roinaa on jo niin paljon, että  olen lahjoitellut sitä pois. Tavoitteena minimalistisempi helposti siivottava koti. Hieman saa olla tarvittavia tavaroita. Keskityn mielummin luonto arvoihin.

Miksi kuluttaisin, kun tälle maalle ihmisillä ei ole mitään merkitystä. Hallitus on ilmaissut sen monesti. Suurempi talouskasvu, suuremmat tuotot firmoille jne. Kuluttamisen tuoma hyöty ei hyödytä tavallisia kansalaisia vaan lähinnä pörssi yhtiöitä ja isoja pamppuja.

Voi käyttää rahaa myös yksityisyrittäjien palveluihin. Esim. korjausompelijat, suutarit, hierojat, yksityiset elokuvateatterit...

Vierailija
364/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voin vakuuttaa,  et tällä hallituskokoonpanolla rahamassini pysyy kiinni. Sen verran epävarmaa tulevaisuus on nyt eläkeikää lähestyvälle vanhalle ukon pierulle! En taatusti kuluta. viimeisin ajatus kulutuksen saralta oli ostaa autoon uudet kesärenkaat. No, en osta. Kävin purkaamolta penkomassa 2x2 hyvää jonkinmoista 30e yhteensä. Noilla ajelee pari kolme kesää kovasti. Siinä jäi valtio nuolemaan näppejään, sillä maksoin "tiskin alitse". Kannatan näet suomalaista yritystoimintaa! Ja itseäni. ALV olisi ollut liikaa. Ei huvittanut oikein sitä maksaa. Tässä tullaan siihen, että leikkaamalla työttömiltä/köyhiltä  verotulot saattaa hiukan leikkaantua... myös, jos pakko on jotain ostaa uutena - temuttelen! Nytkin tilasin ulkomailta 2x kengät kesäksi. Hinta yht. 8 euroa kaikkinensa kotiovelle saakka! Eihän täältä saa edes postikuluja tuohon hintaan!

Jos Temusta tilailet, niin kannatat kemikaalikuormia ja huonoa laatua sekä rahtipäästöjä. Iho-ongelmia pukkaa ja lääkäriin vaan, se onkin halpaa. Toivottavasti urasyvyys renkaissasi on myös riittävä, ettei kukaan joudu sairaalaan yhteiskunnan varoilla.

Vierailija
365/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska historian typerin hallitus. Meidän asunnonkin arvo laskenut kymmenillä tuhansilla, kiitos Purran ja kumppaneiden. Kostoksi en kuluta.

Jos tarttee murehtia muutaman kymppitonnin (laskennallista) arvonalenemaa niin ei sulla kyllä sitten ole mitään mitä kuluttaa. Eli ei taida kosto osua muuta kuin omaan nilkkaan.

Muuta se muutama kymppitonni vaikka kuukausipalkaksi ja laske aika kuukausissa. Se kummasti laittaa asiat oikeaan perspektiiviin.

Vierailija
366/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän rahaa niihin asioihin, joista saan mielihyvää. Matkustelu, hyvä ruoka, kulttuuri, liikunta. En kaipaa lisää tavaraa, joten en osta mitään vain siksi että pitäisi kuluttaa. Ajattelisin että tässä taustalla on sekä sitä että a) ei ole varaa kuluttaa ja b) ei ole halua kuluttaa turhaan.

Eli kulutat.

Vierailija
367/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän vain tämän nykyhallituksen takia koska leikkaukset pakotti siihen. Turvaa on enää omat säästöt. 

Vierailija
368/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison asuntolainan ja konkurssivelkojen takia olen voinut säästää vasta vuodesta 2023 asti. Säästän jokaikisen euron ja sentin minkä vain voin. Elän pihistellen. Eläkeikään on enää 13 vuotta ja aion sinä aikana kartuttaa säästöt joiden tuotoilla voin saada ekstraa pienen eläkkeen päälle. Edellyttää että työpaikka ja terveys ovat osa elämää ainakin sen 13 vuotta. 

Toinen syy miksi säästän on lapset ja heidän perheensä. Mitä isomman perinnön saan kasattua, sitä enemmän se tulee helpottamaan heidän elämäänsä. 

Joten en osta palveluita joita voin tehdä itse, en osta vaatteita kuin tarpeeseen, en käy teattereissa tai konserteissa, en osta ylimääräistä kosmetiikkaa, en sisusta enkä osta huonekaluja. Jos jotain ostan, katson aina ensin saako sen käytettynä.

Vierailija
369/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee täällä. Tajusin tän vanhempana ja aloin investoimaan rahastoihin, ja osakkeisiin. Menkää töihin ja ostakaa mun investoitujen firmojen tuotteita. Intelligent investor opeilla!

Vierailija
370/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forbesin rikkaimpien listat kertoo yhden asian suoraan: supervarallisuus syntyy harvoin kuluttamalla, vaan omistamalla (osakkeita/yrityksiä) ja antamalla ajan tehdä tehtävänsä korkoa korolle. Buffett on tästä klassinen esimerkki: pitkä peli + vakuutusbisneksen float (rahaa käytössä ennen kuin sitä maksetaan ulos) valtava sijoitusmassa.

Siksi miksi pitäisi kuluttaa? on täysin järkevä kysymys. Jos ei tarvitse, ja jos omiin projekteihin menee kaikki aika, kulutus ei ole mikään hyve eikä velvollisuus.

Mutta tässä tulee se ikävä puoli ihmisluonnosta: moni ei jää säästämiseen, vaan ajautuu välinpitämättömyyteen. Kun itsellä on, ei kiinnosta muiden arki. Silloin varallisuus ei ole enää vain järkeä, vaan myös selitys sille miksi voi katsoa ohi: apu, vastuu ja jakaminen tuntuu jonkun muun ongelmalta.

Eli: säästäminen ja sijoittaminen voi olla fiksua mutta kova ja kylmä sydän näkyy siinä, ettei mikään hyvä koskaan vuoda yli omasta kuplasta ulospäin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Warren_Buffett

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_rikkaimmista_ihmisist%C…

Vierailija
371/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan paljon kuinka kaikki maksaa enemmän ja ihmiset säästävät pahanpäivän varalle. Tämä onkin totta.

Huomioon ei kuitenkaan juuri oteta sitä että asuntolainaa ei saa ellei ole huomattavaa summaa. Tämä mielestäni osittain selittää miksi ihmisillä makas rahaa tilillä.  Pitää olla kymmeniätuhansia rahaa että saa satatuhatta lainaa. Pudän tätä yhtenä syynä varsinkin nuoremmilla rahan makuutukseen tileillä.

Vierailija
372/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvaus lakkaa olemasta 1.5. Tarjolle jää toimentuulotuki jota saa vaan jos on todella köyhä. Omaisuus lasketaan tuloksi vaikkei se tuota mitään, tai ainakaan edes köyhyysrajaa 1500 euroa.

Vierailija
373/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikki tarpeellinen ja ylikin, asunto, mökki, auto, hyvä palkka ja varma työpaikka. On kiva säästää tilille ja katsoa, kun summat kasvavat kuukausittain.

Mitä iloa siitä saat?

Vierailija
374/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat todella pihejä. 

Vierailija
375/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työllisyys on omalla alallani epävarmaa, ja hallitus tekee parhaansa, ettei apua tule, jos työpaikka menee. Omistusasujat ei enää saa asumistukea, joten käytännössä koti täytyy myydä hyvin halvalla, jos työpaikka menee ja säästöjä ei ole

Vierailija
376/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen tekemät leikkaukset ovat pois kierrosta, verotulot ALV ,pienyrittäjät kärsivät eniten.

On tämä melkoista touhua .   Suosi Suomalaista lausetta ei ole kuultu 20 vuoteen.

Vierailija
377/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee täällä. Tajusin tän vanhempana ja aloin investoimaan rahastoihin, ja osakkeisiin. Menkää töihin ja ostakaa mun investoitujen firmojen tuotteita. Intelligent investor opeilla!

Näin se täällä menee, Kansankapitalismi alkaa puremaan. Minä tajusin tämän jo nuorempana!

Vierailija
378/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Riikan suunnitteilla olevalla terveysruokabisneksellä menestystä? Kyllä kansalaiset muistaa, myös me rikkaat.

Vierailija
379/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa siitä saat?

Olen eri, mutta minustakin on kiva katsoa kun saldo kasvaa korkojen (miinus lähdevero) verran joka kuukausi. Tuntuvat säästöt luovat turvallisuuden tunteen, en joudu pulaan. Minulla on säästössä yhdeksan vuoden eläkkeitäni vastaava summa , mitä kulutan vain jos jokin kodinkone tai auto sippaa. Tai terveys!

Vierailija
380/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisi lakeja että aseita voi ostaa marketeista eikä tarvitse lupia niin kulutus lisääntyisi huimasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän