Totuus bypias-kaupasta?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html
Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.
Kommentit (1782)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä Bypiasin myymän ja Pratossa kiinalaisten valmistaman halpismekon kuvat muka yrityksen itse ottamia?!
https://www.bypias.com/products/sweet-lemonade-pellavamekko-lemon?varia…
Kyllä on. Suurimman osan tuotteista kuvaa itse tai kuvaustiimi
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää tämä suomalaisten sinisilmäisyys ja naiivius. Lappujen vaihto on aika yleistä nettikaupoissa ja some alustoilla toimivilla myyjillä. Väärin se on, mutta sitä tapahtuu joka kaupan alalla. Kun löytää jonkun tuotteen jonka haluaa, kannattaa vaan googlata se ja katsoa mistä löytyy vastaava tuote ja olla hiukka epäileväinen. Kauniit kuvat ja ihanat eettisyyttä pursuavat tekstit on yleensä suurelta osin vain mielikuvan luomista.
Niin, jos kuuklettaa lens illä Bypias in neulepuseron, joka maksaa 140 e, haku tuottaa saman Temusta, 18: 50. Melkoiset katteet. Katsoin eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa persaukisten pissisten vaahtoaminen täällä. Kellään teillä ei edes ole varaa noihin vaatteisiin...jatkakaa vaan henkkamaukan linjoilla...."
Se kun vaan naurat sitten.
Minä ostan vain GOTS-sertifioituja tuotteita, niin ei tarvitse sitten katua ja hävetä ostoksia jälkeenpäin tai leikata tuotelappuja irti, kuten moni nykyään tekee. Voin sanoa hyvillä mielin mistä olen vaatteeni ostanut jos joku kysyy ja silloin tällöin sitä kysytään.
Minäpä teen itte.
Tilaa molemmista ja vertaa. Temusta et saa oikeaa tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää tämä suomalaisten sinisilmäisyys ja naiivius. Lappujen vaihto on aika yleistä nettikaupoissa ja some alustoilla toimivilla myyjillä. Väärin se on, mutta sitä tapahtuu joka kaupan alalla.
Minä taas koen huvittavaksi tämän lappujen vaihto -keskustelun. Sen hikipajanhan pitäisi laittaa kullekin kaupalle omat laput, jos kerran on tehty sopimus tietyistä vaatteista. Tuohan käy ilmi jo siitä, miten Piasin kaupan myyjät asiasta kertoivat. En jaksa nyt tarkistaa oikeaa sanamuotoa, mutta se oli jotenkin näin: "jos tehdas on unohtanut laittaa oikeat laput, me vaihdamme ne". Virhe on siis tehtaan ja voi olla virheitä tulee usein, koska pajojen johtoa ei varmaan kauheasti kiinnosta koko asia. Sikäli on ihan oikein, että laput vaihdetaan, jos niihin on kiinnitetty väärät.
Tämähän ei mitenkään poista sitä faktaa, että samoja vaatteita (tai hyvin samanlaisia) on myynnissä muuallakin eikä niissä ole mitään originaalia Pian suunnitelmaa. Kyse on vain siitä, onko hänellä sopimus lappujen laitosta tehtaassa vai ei.
Yksittäisillä someinfluenssereilla ei taas välttämättä ole omaa sopimusta, vaan ostavat jonkun bulkkierän, joten lappujen vaihto on ns. pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää pellavasta ja muista luonnonmateriaaleista ja haluaa tukea oikeasti suomalaista suunnittelua ja työtä, niin Niinmun-vaatemerkki vaikuttaa ainakin näin ensisilmäyksellä ihan lupaavalta. Brändin perustaja on ihan oikea vaatesuunnittelija, valmistusta on Suomessa (ihan selvästi nimetyillä tehtailla), kankaiden alkuperämaat on ilmoitettu. Toki osa valmistuksesta Baltiassa. Kankaista ilmeisesti osa tulee Italiasta, mutta ompelua ei teetetä halvalla ihmisoikeuksia riistäen Praton tehtaissa. Omistaja ei poseeraa proseccoa siemaillen lierihattu päässä ja helmat hulmuten Toscanan auringon alla täyställingissä, vaan mielikuvamarkkinoinnin sijaan esitellään itse tuote. Vaatteet ovat kauniita ja leikkaukset selvästi harkittuja niin, että vaate paitsi näyttää kivalta, myös tuntuu hyvältä päällä. Olen haikaillut kyseisen merkin Myrskyluoto-villamekkoa jo pitkään ja ehkäpä sen vielä hankin, vaikka ei ihan halpa ole, nyt kun Mrs. Bypiasin Proseccokoleh
Kävin kurkkaamassa. Se Myrskyluoto on kaunis ja ilmiselvästi tuotteet on kaavoitettu.
Olkaas nyt vaan onnellisia! Ajatelkaas nyt kuinka monta pulloa proseccoa Pia ja John ovat saaneet nauttia teidän työllä hankkimilla ja niiden pienipalkkaisten ompelijoiden ja muiden avulla. Onhan se sentään iloinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ai, ByPias sitten saa aidon ja oikean tuotteen?
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää pellavasta ja muista luonnonmateriaaleista ja haluaa tukea oikeasti suomalaista suunnittelua ja työtä, niin Niinmun-vaatemerkki vaikuttaa ainakin näin ensisilmäyksellä ihan lupaavalta. ---- nyt kun Mrs. Bypiasin Proseccokolehtiin ei tarvitse enää syytää rahaa.
Eli itsekin olet tähän asti ostellut By Piasilta, vaikka sen ongelmista on puhuttu jo vuosia, ja nyt vasta heräsit tarkistelemaan muita myyjiä. Tekopyhää.
Suora lainaus ByPias'in omalta pellavavaatteet-sivulta:
"BYPIAS - Design from Finland on Pia Erlundin suunnittelema pellavamallisto, jonka pellavavaatteet on ommeltu perinteisenä käsityönä ja lähituotantona ateljeessamme Virossa. Materiaalimme on 100 % esipestyä pellavaa. Ylellisen materiaalinsa ansiosta BYPIAS pellavavaatteet vain paranevat ja pehmenevät käytössä sekä pestäessä."
Jaa-a, pitääkö noista väittämistä yksikään paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää pellavasta ja muista luonnonmateriaaleista ja haluaa tukea oikeasti suomalaista suunnittelua ja työtä, niin Niinmun-vaatemerkki vaikuttaa ainakin näin ensisilmäyksellä ihan lupaavalta. ---- nyt kun Mrs. Bypiasin Proseccokolehtiin ei tarvitse enää syytää rahaa.
Eli itsekin olet tähän asti ostellut By Piasilta, vaikka sen ongelmista on puhuttu jo vuosia, ja nyt vasta heräsit tarkistelemaan muita myyjiä. Tekopyhää.
Ei suinkaan! Varmaan suurin osa on ollut tietämätön bypiasiin liittyvistä epäkohdista. Jos muuttaa asiakkuutensa kotimaiseen designiin ja työhön, on pelkkää plussaa.
Malli, jolla on keltainen mekko yllä on italialainen ja kuva on kiinalaisen yrityksen kuvastosta, joka valmisti sitä kesä 2025. Nainen, jolla on sininen mekko on suomalainen ja kuvat Bypiasin ottamat.
https://www.bypias.com/products/sweet-lemonade-pellavamekko-lemon?varia…
En ollut tietoinen ongelmista koska en käy tavallisesti lukemassa keskustelupalstoja, joissa näistä asioista on puhuttu, enkä ole ollut mitenkään erityisen vannoutunut bypias-asiakas, myymälässä en ole käynyt koskaan ja verkon alennusmyynneistä ostanut silloin tällöin. Omaa tyhmyyttä tämä toki, sen myönnän. Vasta tämän Eeva-ehdokkuuskohun jälkeen valkeni, että mikä homma. Luulen, että aika monilla (entisillä) asiakkailla sama juttu. Hienoa, että epäkohdat on nyt tuotu julkisuuteen, kiitos rohkeille työntekijöille. Luulen ja toivon, että tämä kohu avaa keskustelua laajemmin työntekijöiden kohtelusta ja johtoportaan sikailusta. Mulla on itselläni teini-ikäinen tytär ja on kamala ajatus, jos joku tämänkaltainen yritys olisi ollut hänen ensimmäinen kesätyöpaikka. Ihan jo se, että työntekijät painostetaan tekemään töitä yrittäjänä, kertoo aika paljon johdon suhtautumisesta työntekijöiden hyvinvointiin. Kaikilla kepulikonsteilla ja työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella pyritään maksimoimaan voitot rouva bybiaksen taskuun. Oksettavaa, moraalitonta ja vastenmielistä toimintaa. Toivon sydämestäni, että yrittäjä joutuu vielä vastuuseen kaikesta muille ihmisille aiheuttamastaan kärsimyksestä.
Kauniisiin sanoihin ja korulauseisiin ei voi nykypäivänä luottaa, vaan tarvitaan ulkopuolista valvontaa ja riittävän laadukkaita, kattavia sertifikaatteja.
Yksi tunnetuimmista, kattavimmista sertifikaateista on GOTS
Gots- sertifikaatin valvonta ulottuu pellolta myyntiin saakka.
Bypias- hinnoilla löytyy Gots sertifioituja vaatteita helposti. Jopa osa Prisman valikoimasta on Gots sertifioituja!
Googleta Gots- sertifikaatti.
Äänestä kukkarollasi ja osta sertifioituja tuotteita.
Sitten ei tarvitse jälkeenpäin hävetä, ja voit kertoa hyvillä mielin mistä olet kolttusi ostanut.
Sano stop ahneudelle ja kyllä vastuullisuudelle!
Täysin kateellisten keksittyjä juttuja. Paskapuhetta
Temu käyttää toisten yritysten kuvia. Kun tilaat tuotteet tulee täysin muuta. Kokemusta on
Nakoa ja Niinmun ovat laadukkaita ja laatuun nähden kallis hinta ei olekaan enää niin kallis.
Niinmun pitkä merinovillatakkini on ostettu 4 vuotta sitten. On ihana. En meinaa edes Raskia käyttää sitä. Maksoi noin 200 e.
Nakolta tilasin ihanan pellavamekon, mutta se oli pikkasen liian suuri niin palautin. Mutta tykästyin merkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun olen Temusta jotain tilannut, tuote on ollut juuri sellainen kuin pitääkin. Kertaakaan en ole pettynyt tai saanut huonoa tavaraa.
Loppuviikosta Taloussanomat teki jutun, jonka mukaan ByPias yritys kiistää kaiken kritiikin.
Katsoin sen jälkeen, niin ByPias oli jatkanut somessa markkinointia, mutta laittanut kommentointiin rajoitukset päälle, eli ihmiset ei voi tätä kohua kommentoida yrityksen omassa somessa.
Taitaa tämä mennä pää pensaaseen strategialla tällä Pia Erlundilla, eli kaikki kiistetään, kritiikki vaiennetaan niillä alustoilla, joilla siihen yrityksellä on valta ja toivotaan, että kohu puhaltaa ohi ja vakioasiakkaat yhä tekee ostoksia. HS, tai Yle, en muista kumpi oli myös haastattelemassa ByPias asiakkaita Ainoan liikkeessä eivätkä he kaikki olleet edes tietoisia tästä koko kohusta.
Kyllä on. Suurimman osan tuotteista kuvaa itse tai kuvaustiimi