Totuus bypias-kaupasta?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html
Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.
Kommentit (1782)
Tässä on nämä tosiasiat kerrattu moneen kertaa. En nyt toista niitä. Törkeää toimintaa.
Jokaisen kannattaa itse miettiä, mitä haluaa maailmassa edistää, koska sellaiseksi maailma meidän ympärillemme rakentuu mihin rahamme, aikamme ja toimintamme suuntaamme. Jos vain hoemme, että mitään emme voi tehdä, sama meno jatkuu. Kyllä me voimme, mutta jokaisen pitää aloittaa itsestä.
Minä toimin yritysten suhteen näin: Ihan tavallisena toimintana seuraan käyttämieni yritysten taloustietoja, läpinäkyvyyttä, asiakaspalvelua, sitä, miten henkilöstö toimii ja tuntuu voivan (esim. saako itse tehdä päätöksiä, vaihtuuko koko ajan jne.).
Taloustiedoista seuraan montaa tunnuslukua, mutta jos esim. tällainen pulju tekee voittoa näin paljon, en hihku menestystarinan ihailusta vaan päättelen, että jotakuta tässä kuviossa riistetään. Toisin sanoen jonkun työ ja luonnonvarat jostain ostetaan hyvin halvalla ja myydään kalliilla. Näin on jopa riippumatta siitä, onko asiakkaalle ok ostaa halvalla tehtyä kalliilla, kunhan on Ibiza boho -fiilis. Ja ei, en pidä tätä taitavana vaan törkeänä. Euroopassa ei voi reilulla pelillä teettää halpaa työtä elinkustannusten ja lainsäädännön (joka onneksi on) vuoksi.
Ja taas se nähtiin, että halpatavara brändättiin eettiseksi ja laadukkaaksi. Miten se onnistui, ketä käytettiin hyväksi ja kenelle uskoteltiin jotain muuta kuin mitä homma oli ns. syönyt? No, nyt näyttäisi kiitos mm. Ylen huolellisen työn, että sekä työntekijää tuotantopäässä että Suomessa ja näiden lisäksi asiakkaita. Tätä tosiasiaa ei poissulje se, että jonkun mielestä tällainen toiminta on menestystä ja kadehdittavaa. Aika moni on eri mieltä, jos vaivautuu ajattelemaan.
Täydelliseksi kuluttajaksi ei tarvitse pyrkiä vaan voi tehdä vähän paremmin ja edes tehdä tietoisia valintoja. Kuten sanottua, itse monella tapaa seuraan yrityksiä joita käytän ja tuen medioita, jotka tekevät journalistisen työnsä, jolloin tietoisuudesta voi puhua huolimatta siitä, että esim. Yleä ja muita vastaavia tahoja pyritään varta vasten mustamaalaamaan, jotta ihmisten huijaaminen helpottuisi.
Ostan itse käytettyä ja laadukasta, teen myös itse, käytän ompelijan ja suutarin palveluja ja kun ostan uutta, olen hyvin tarkka mistä, eritoten silloin, kun tuote ei ole välttämätön. Kaikki tämä saa minut voimaan paremmin eikä huonommin ja minulla on tyylikäs ja laadukas vaatekaappi täynnä kauniita ja kestäviä vaatteita. Nytkin mietin aivan rauhassa muutaman vaatemallin, jotka aion teettää ja sitten käytän pitkään ja huollan. Minun ei tarvitsisi rahan olla todella tarkka, mutta haluan elää näin ja säästän myös rahaa.
Muille en yritä omia toimitatapojani myydä. Jos olet tykönäsi ajatellut, että muiden työolot, pahoinvointi tms. ei haittaa ja haluat maksaa ihmisille, jotka toimivat, kuten tämä yritys on toiminut, anna mennä. Mutta se ei ole totta, että vaihtoehtoja ei ole eikä yksittäisen ihmisen valinnoilla ole merkitystä. Ainakin minun elämälläni on, monelle muullekin kuin itselleni.
Ovatko nämä Bypiasin myymän ja Pratossa kiinalaisten valmistaman halpismekon kuvat muka yrityksen itse ottamia?!
https://www.bypias.com/products/sweet-lemonade-pellavamekko-lemon?varia…
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä Bypiasin myymän ja Pratossa kiinalaisten valmistaman halpismekon kuvat muka yrityksen itse ottamia?!
Linkittäisitkö (tai joku muu) sen temumekon? En itse löydä.
Löysin sattumalta nettiä selaillessani sellaisen merkin kuin Nakoa. Todella kauniita pellavamekkoja, ei mummomalleja. Suunnittelu Suomessa, valmistus Virossa. 100% pellava Liettuasta. Näin ainakin kerrotaan. Hinnat on kuitenkin samaa luokkaa kuin ByPias. Laitoin tilauksen vetämään. ByPiasilta olen tilannut paljon vaatteita, mutta eipä houkuttele nyt enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaa niistä ne Bypias laput irti ja pistää jonkun toisen vastaavan ns. luksusputiikin lapun tilalle
Mistäs semmosia saa? Vai pitäskö designata ihan oma luxuslappu?
Ne teetetään pienellä lisämaksulla samassa tehtaassa. Käsittämättömän urpoa väkeä täällä kommentoimassa, jotka ei ymmärrä vaatebusineksesta yhtään mitään. Pia on täysi huijari!
Tämä palsta on täynnä vassarin vikinää.
Vierailija kirjoitti:
Löysin sattumalta nettiä selaillessani sellaisen merkin kuin Nakoa. Todella kauniita pellavamekkoja, ei mummomalleja. Suunnittelu Suomessa, valmistus Virossa. 100% pellava Liettuasta. Näin ainakin kerrotaan. Hinnat on kuitenkin samaa luokkaa kuin ByPias. Laitoin tilauksen vetämään. ByPiasilta olen tilannut paljon vaatteita, mutta eipä houkuttele nyt enää.
Katselepa vähän tarkemmin niitä myyntikuvia. Samanlaiset maisemat kuin Piallakin, jopa ihan samasta kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
By Pia's verkkokaupassa on alennuksessa sunny escape linen dress, lemon print, hintaan 74,50 e. Normaalihinta 149 e.
Sama mekko on myynnissä Temussa hintaan 19,50 e. Jopa myyntikuvat ovat samat.
Onko oikeasti vai onko Temulla joku sisään heitto algoritmi, mikä nappaa katsomiasi tuotteita ja esittää, että niitä olisi sielläkin eikä ole, mutta ostaja saadaan kauppaan?
Temu ihan yleisesti käyttää muiden kauppojen tuotekuvia, tämä ihan hyvä muistaa kun siellä shoppailee..ja jotenkin outoa ettei tätä edelleenkään tajuta 😅 vai meinaatteko että neljän euron puseron takana on mittavatkin muotikuvaukset, tutuilla länsimaalaisilla malleilla..? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nämä tosiasiat kerrattu moneen kertaa. En nyt toista niitä. Törkeää toimintaa.
Jokaisen kannattaa itse miettiä, mitä haluaa maailmassa edistää, koska sellaiseksi maailma meidän ympärillemme rakentuu mihin rahamme, aikamme ja toimintamme suuntaamme. Jos vain hoemme, että mitään emme voi tehdä, sama meno jatkuu. Kyllä me voimme, mutta jokaisen pitää aloittaa itsestä.
Minä toimin yritysten suhteen näin: Ihan tavallisena toimintana seuraan käyttämieni yritysten taloustietoja, läpinäkyvyyttä, asiakaspalvelua, sitä, miten henkilöstö toimii ja tuntuu voivan (esim. saako itse tehdä päätöksiä, vaihtuuko koko ajan jne.).
Taloustiedoista seuraan montaa tunnuslukua, mutta jos esim. tällainen pulju tekee voittoa näin paljon, en hihku menestystarinan ihailusta vaan päättelen, että jotakuta tässä kuviossa riistetään. Toisin sanoen jonkun työ ja luonnonvarat jostain ostetaan hyvin halvalla ja myydään kalliill
Kiitos erinomaisesta tekstistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Bypias-kuvamaailma on tökkinyt minua pahoinvointiin asti. Epämääräisen falskia ja epäuskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaa niistä ne Bypias laput irti ja pistää jonkun toisen vastaavan ns. luksusputiikin lapun tilalle
Ne teetetään pienellä lisämaksulla samassa tehtaassa. Käsittämättömän urpoa väkeä täällä kommentoimassa, jotka ei ymmärrä vaatebusineksesta yhtään mitään. Pia on täysi huijari!
Mukavaa päivää sinullekin, Pia.
Jos pitää pellavasta ja muista luonnonmateriaaleista ja haluaa tukea oikeasti suomalaista suunnittelua ja työtä, niin Niinmun-vaatemerkki vaikuttaa ainakin näin ensisilmäyksellä ihan lupaavalta. Brändin perustaja on ihan oikea vaatesuunnittelija, valmistusta on Suomessa (ihan selvästi nimetyillä tehtailla), kankaiden alkuperämaat on ilmoitettu. Toki osa valmistuksesta Baltiassa. Kankaista ilmeisesti osa tulee Italiasta, mutta ompelua ei teetetä halvalla ihmisoikeuksia riistäen Praton tehtaissa. Omistaja ei poseeraa proseccoa siemaillen lierihattu päässä ja helmat hulmuten Toscanan auringon alla täyställingissä, vaan mielikuvamarkkinoinnin sijaan esitellään itse tuote. Vaatteet ovat kauniita ja leikkaukset selvästi harkittuja niin, että vaate paitsi näyttää kivalta, myös tuntuu hyvältä päällä. Olen haikaillut kyseisen merkin Myrskyluoto-villamekkoa jo pitkään ja ehkäpä sen vielä hankin, vaikka ei ihan halpa ole, nyt kun Mrs. Bypiasin Proseccokolehtiin ei tarvitse enää syytää rahaa. Suosittelen muitakin tutustumaan tähän vaatevalmistajaan, ei ole maksettu mainos.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista esiintyä designerinä, jos on valinnut myytäviä vaatteita katalogista. Vähän sama kuin esiintyisi elokuvaohjaajana, kun on valinnut katsottavia leffoja Netflixistä.
Juuri näin! Hän on muotisuunnittelija siksis, että on suunnitellut, mitä ostaa Pratosta.
Katsoin eilen jotain aikakauslehtijuttua vuodelta 2017, jonka otsikossa hänen tittelinään oli muotisuunnittelija. Voi olla, että se on syntynyt otsikoijan mielikuvasta mutta väärinkäsitystä ei ole kukaan korjannutkaan, Ei Pia itsekään. Ei kannata ihmetellä, miksi suuri määrä kuluttajia on haksahtanut luulemaan jotain, mikä ei pidä paikkaansa.
Huvittaa, miten ketjuun ilmestyy näitä ei-maksettuja-mainoksia...sama, kuin siihen Kuinka saada suomalainen vaateteollisuus nousuun -ketjuun, jonka lukemisen lopetin siinä vaiheessa, kun muuttui pelkäksi mainospostaukseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselepa vähän tarkemmin niitä myyntikuvia. Samanlaiset maisemat kuin Piallakin, jopa ihan samasta kohtaa.
No en mä tiedä mitä sen nyt pitäis kertoa että kuvaukset on tehty samoissa maisemissa.
Pia kuvaa kaiken itse mitä tuotteisiin tulee, faktatietoa ja mallien omissa someissa myös tägäykset kuvauksista. Bianca ja joku muu oli ainakin viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ylpeästi "vikisevä vassari", jos sillä tarkoitetaan:
A) eettistä tuotantoa tehtaissa, joissa maksetaan ompelijoille kunnon palkkaa
B) läpinäkyvyyttä suunnittelussa ja markkinoinnissa
C) myymälätyöntekijöiden ihmisarvoista kohtelua.
Eniten minua ihmetyttää tämä suomalaisten sinisilmäisyys ja naiivius. Lappujen vaihto on aika yleistä nettikaupoissa ja some alustoilla toimivilla myyjillä. Väärin se on, mutta sitä tapahtuu joka kaupan alalla. Kun löytää jonkun tuotteen jonka haluaa, kannattaa vaan googlata se ja katsoa mistä löytyy vastaava tuote ja olla hiukka epäileväinen. Kauniit kuvat ja ihanat eettisyyttä pursuavat tekstit on yleensä suurelta osin vain mielikuvan luomista.
Outoa sekin, miten kritiikittä suomalainen media on toistellut Bypias-yrittäjän tarinaa. On kirjoitettu ihannoivia juttuja siitä, miten itseoppinut yrittäjä, joka ei tiennyt vaatetusalasta mitään porhalsi menestykseen. Se, ettei ole opiskeltu oikein mitään on nostettu ihaltavaksi asiaksi vaikka nyt on nähty selvästi, että ainakin jokin johtamistaidon kurssi olisi ollut tarpeen. Kieltämättä yrittäjä on ollut taitava myymään tarinaansa.