Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahan puhuminen muista paljastaa kiinnostavia asioita meistä itsestämme

Vierailija
19.02.2026 |

Erikoispsykologi Niina Pyykkönen sanoo, että muista pahan puhuminen kertoo usein enemmän puhujasta itsestään kuin kohteesta.

Yleisimpiä syitä muiden arvosteluun ovat kateus, heikko itsetunto, vastuun välttäminen ja vaikeus hyväksyä omia puutteita.

Pyykkönen kehottaa miettimään, miksi tuntee tarvetta arvostella muita, sillä se voi auttaa ymmärtämään omia tiedostamattomia tarpeitaan.

Pahan puhuminen muista syö omaa luotettavuutta, Pyykkönen muistuttaa.

Jos puhuu työkaverista ilkeästi, muut alkavat helposti epäillä, puhuuko kyseinen ihminen heistäkin pahaa selän takana.

Tunteet | Pahan puhuminen muista paljastaa kiinnostavia asioita meistä itsestämme

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011654159.html

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se josta puhutaan pahaa, onkin ansainnut kaiken. Ihan omalla käytöksellään.

Vaikka olisiki, mikä antaa sulle valtuudet jakaa tätä vihasanomaa sitä ihmistä kohtaan?  Tällä kertaa ajattele 10sekuntia ennen kuin kirjoitat.

Meinaatko ettei ihmisellä ole mitään vastuuta siitä mitä hänestä puhutaan? Pomo joka tekee huonoja päätöksiä, puoliso joka kulkee vieraissa, ystävätär joka panettelee selän takana, sisar joka on kateellinen toiselle. Näistäkö mistään ei saisi puhua? Mitään puhuttavaahan ei olisi ELLEI tämä henkilö itse olisi sitä aiheuttanut omilla tekemisillään.

Mene sille pomolle sanomaan suoraan mitä hänestä ajattelet, vai koheneeko hänen käytös yms. takana puhumalla?

Vierailija
22/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis poliisi ilmoittaa/varoittaa karanneesta murhailijasta että on vaarallinen jne. niin poliisi vain paljastaa siinä asioita itsestään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajista pitää vaieta ja heitä pitää ymmärtää ja sietää, taputtaa päälaelle. Kaikki kolttoset pitää ottaa nöyrästi vastaan. Mitään ei voi tehdä. Siksi tää palsta on mennyt niin alas.

Vierailija
24/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis poliisi ilmoittaa/varoittaa karanneesta murhailijasta että on vaarallinen jne. niin poliisi vain paljastaa siinä asioita itsestään!

Anna mun kaikki kestää!

Vierailija
25/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se josta puhutaan pahaa, onkin ansainnut kaiken. Ihan omalla käytöksellään.

Vaikka olisiki, mikä antaa sulle valtuudet jakaa tätä vihasanomaa sitä ihmistä kohtaan?  Tällä kertaa ajattele 10sekuntia ennen kuin kirjoitat.

Meinaatko ettei ihmisellä ole mitään vastuuta siitä mitä hänestä puhutaan? Pomo joka tekee huonoja päätöksiä, puoliso joka kulkee vieraissa, ystävätär joka panettelee selän takana, sisar joka on kateellinen toiselle. Näistäkö mistään ei saisi puhua? Mitään puhuttavaahan ei olisi ELLEI tämä henkilö itse olisi sitä aiheuttanut omilla tekemisillään.

Mene sille pomolle sanomaan suoraan mitä hänestä ajattelet, vai koheneeko hänen käytös yms. takana puhumalla?

Usein sillä puhumisella on vertaistuen merkitys millä on suuri tärkeys idiotismia vastaan.

Vierailija
26/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini on ilmoitettu.

Kommenttini on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

=)

Vierailija
27/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ämmillä ihan normaali tapa hoitaa keskinäistä laumoittumistaan. 

Me juoruilemattomat sen sijaan, me olemme hyvin epäilyttäviä ;)

Vierailija
28/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pahan puhumista, jos kertoo tulleensa raiskatuksi? Tai väkivaltaisista vanhemmistaan? Ei se hyvän puhumistakaan ole. Aina vaan ei ole hyvän puhumiselle aihetta.

Kommenttini meni jonoon mutta sympatia loppuu kuulijoiltakin jos omaa edistystä demoneiden kanssa ei tapahdu. Omaa sympatiaa pitää pystyä käyttämään itseään kohtaan. Jos se ei onnistu, esteet sille pitää purkaa. Olenhuonoihminen, enansaitsetätä jne. Ne pitää purkaa ensin. Ja kyllä siitä tulee pahanpuhumista jos joku toitottaa traumoistaan n:nnen vaikka huomaa kuulijoiden jälleen pyöräyttelevän silmiään ja yökkäilevän.

Vierailija
29/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ämmillä ihan normaali tapa hoitaa keskinäistä laumoittumistaan. 

Me juoruilemattomat sen sijaan, me olemme hyvin epäilyttäviä ;)

Niin, me olemme juoruilijoita  vastaan.

Vierailija
30/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään meillä oli naapurissa juoruttu ettei meillä ole sähköjä.  Sen verran piti oikein irvistellä lopulta ettei ole valoja tuli sanomaan  oikein. Piti napsaista katkaisijasta , että näätkös nyt hyvin kun valot on päällä.  Taas väärä syytös. Jälleen. 

Meistä juoruttiin, että jää vesihanat auki!  Mitä sitten vaikka hanat lorisisi yötäpäivää, koska itse maksetaan vedet, lämmöt, sähköt, vastikkeet yms.

Vierailija
31/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demoni on se, joka r*iskaa tai tekee toiselle muuta pahaa. Demonien tekemiset tulee tuoda päivänvaloon, niin että kaikki tietävät.

Vierailija
32/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on varmasti kyse Sofia Virrasta.

Vierailija
33/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokainen meistä aina puhuisi ystävällisesti asiansa vain heille kenelle ne oikeasti kuuluvat. Niin kaikilla meillä ihmisillä keskenään olisi todennäköisesti paremmat välit ja kaikki olisivat toisiaan kohtaan ymmärtäväisiä sekä kilttejä. 

Vierailija
34/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahanpuhumisen huono jälkivaikutus: pahanpuhuja joutuu myös olettamaan että toiset ajattelevat hänestä pahaa.

Metta-harjoitusten hyvä jälkivaikutus on päinvastainen: koska olet toivonut muille hyvää ilman taka-ajatuksia vastalahjasta, vastaantulijat ja työtoveritkaan eivät ole ajatuksissa ainakaan enää uhkaavia tai epäilyttäviä. Seläntakana hyvänpuhuminen voikin tuottaa hyviä jälkivaikutuksia.

En minä ainakaan oleta muiden puhuvan minusta pahaa, vaikka itse puhuisin heistä pahaa. Ei maailma ole noin yksioikoinen.

Minäkin luulin niin mutta kun tutkin asiaa., se olikin niin. Varas pelkää toista varasta, sanoo sanontakin. Selkäänpuukottaja joutuu aina vilkuilemaan taakse yksinollessaankin. Toki on mahdollisuus patologiseen kyvyttömyyteen esim. psykopatiaan tai sosiopatiaan ja sellaisiakin ihmisiä on Jumala luonut.

Vierailija
35/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahanpuhumisen huono jälkivaikutus: pahanpuhuja joutuu myös olettamaan että toiset ajattelevat hänestä pahaa.

Metta-harjoitusten hyvä jälkivaikutus on päinvastainen: koska olet toivonut muille hyvää ilman taka-ajatuksia vastalahjasta, vastaantulijat ja työtoveritkaan eivät ole ajatuksissa ainakaan enää uhkaavia tai epäilyttäviä. Seläntakana hyvänpuhuminen voikin tuottaa hyviä jälkivaikutuksia.

En minä ainakaan oleta muiden puhuvan minusta pahaa, vaikka itse puhuisin heistä pahaa. Ei maailma ole noin yksioikoinen.

Minäkin luulin niin mutta kun tutkin asiaa., se olikin niin. Varas pelkää toista varasta, sanoo sanontakin. Selkäänpuukottaja joutuu aina vilkuilemaan taakse yksinollessaankin. Toki on mahdollisuus patologiseen kyvyttömyyteen esim. psykopatiaan tai sosiopatiaan ja sellaisiakin ihmisiä

Niin - minua ei oikeastaan haittaa, mitä muut minusta puhuvat. Minulle riittää, että tunnen itseni läpikotaisin.

Vierailija
36/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mun kaikki kestää!

Saat. Siis vihjasin että toisinaan kun puhutaan pahaa niin puheenaihe ON paha ja siitä kertominen vain hyvä asia.

Vierailija
37/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lainaan yleensä vain kohteen omia pahoja sanoja. Toki moni haluaisi noudattaa politiikkaa tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, mutta minun muisti on pitkä ja erinomainen.

Vierailija
38/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ol  laillista levittää ihmisistä puheita. 

Vierailija
39/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olisi aikamoinen taakka kaltoinkohdellulla olla vain hiljaa. Se olisi pohjoiskorealaista sensuuria ja pahantekijän tekemisten hyssyttelyä.

On eroa pahanpuhumisella ja pahanpuhumisella. Osa selän takan tehdystä pahanpuhumisesta on välttämätöntä ja vie asioita eteenpäin, vaikka paljon on turhaakin länkytystä.

Vierailija
40/40 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KaljupääJennipsykologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi