Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle 😍

Vierailija
19.02.2026 |

Kaipaus kukoistakoon!

Kommentit (14252)

Vierailija
14181/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää yötä, toisen kulta.

T. kullaton

En ole kenenkään kulta. Mun tilanne ei ole muuttunut sitten vuoden takaisen.

Vierailija
14182/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole välttämättä sellainen jonka kanssa voisin asua ja elää mutta se ei tarkoita etten pitäisi hänestä.

Ja olen siis nainen ja puhun miehestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14183/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on pelkkä trolliketju nykyään. 

Paljon vähemmän kuin ennen

Vierailija
14184/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta opimme, että todellinen parantava rakkaus tulee aina ihmisen ulkopuolelta. Sitä ei voi pumpata itsestä sisältään jollain itsetsemppauksella. 

Kyllä voi. Ihminen voi pärjätä yksinkin ja olla 100% onnellinen. Jumala tulee ulkoa ihmisen sisälle, tähän tuota voisi tietenkin soveltaa.

Ihminen on itse jumala. Tämä on eksistentialismia (Sartre: ihminen luo itsensä) Se on humanismia (arvo ja tarkoitus syntyvät ihmisestä) Se kaikki on myös nietzscheläistä ajattelua (”jumala on kuollut” ihminen luo omat arvonsa) Ei siis tarvita ulkopuolista kirjajumalaa, koska pyhyys syntyy ihmisestä itsestänsä.

Ymmärrän. Siltikin meillä on ulkopuolinen voima joka tosin virrattaa meihin energiaa koko elämämme ajan. Se on vähän miten asioita ajattelee. Kuitenkin on hyvä muistaa ettei alkaisi käyttäytymään kuten Jumala, siitä tulee ongelmia.

Ymmärrän. Tässä on kaksi erilaista, toisisaaan risteyvöä ja eroavaa näkökulmaa. Ensimmäinen edustaa ajatusta ihmisen autonomiasta.

Ei siitä, että ihminen olisi kaikkivoipa, vaan siitä, että vastuu ja merkitys syntyvät lähes aina sisältäpäin. Toinen näkemys edustaa teististä näkemystä jossa Jumala on asetettu olemaan jokin erillinen olento, siinä nähdään että Ihminen on Jumalan luoma ja jossa ihmisen pitää olla nöyrä kirjajumalan Jumalan edessä ja jossa

“Jumalan roolin ottaminen” on synti tai ylimielisyyttä. Jos ja kun puhutaan “ulkopuolisesta voimasta, joka virtaa meihin energiaa”, niin se ei ole kovin raamatullinen ajatus. Raamatussa Jumala ei ole energia, eikä Hän virtaa ihmisessä automaattisesti. Se on enemmän panteismia tai henkistä energiateoriaa kuin kristinuskoa.

Ajatus, ettei ihmisen pitäisi “käyttäytyä kuin Jumala”. on selvästi kristillinen ajatus, jossa Jumala on erillinen persoona ja ihminen on Hänen alapuolellaan.

Nämä kaksi näkökulmaa –

Jumala energiana, joka virtaa ihmisessä

Jumala persoonana, jota ei saa “matkia”

– eivät sovi yhteen saman teologian sisällä. Ne tulevat kahdesta eri maailmankuvasta.

Minun tarkoituksena ei ole olla raamatullinen vaan totuudellinen.

Ymmärrän ajatuksen autonomiasta. Se on tavallaan totta ja totenahan me sen koemme kun elämme. Emme tiedosta tietoisesti itsemme ulkopuolista voimaa. 

Olen itse elänyt täysin tavallista arkista ihmisen elämää joten ymmärrän mitä tarkoitat ja elän edelleenkin normaalia elämää mutta täysin tietoisena siitä että ihminen ei ole koskaan yksin joten uskallan väittää että jostakin meitä autetaan koko ajan. Tätä apua ei ole pakko tietenkään edes ajatella. 

Ihan kiva että sait ajatuksestani kuitenkin hieman kiinni.

Ymmärrän hyvin, että puhut omasta kokemuksestasi, et yksistän  Raamatusta. Mutta juuri siksi haluan huomauttaa yhdestä asiasta: se mitä kuvaat ei ole teististä tai kristillistä ajattelua, vaan enemmän henkistä tai panteistista kokemusta — ajatus siitä, että jokin ulkopuolinen voima tai energia auttaa ja virtaa meissä.

Se on täysin ok, mutta se ei suoraan liity siihen, mistä minä puhuin: eksistentialismista, humanismista ja siitä, että ihminen luo merkityksen itse. Ne ovat filosofisia maallisia näkökulmia, eivät uskonnollisia.

Kun sanot, että “jostakin meitä autetaan koko ajan”, niin se on henkilökohtainen kokemus, ei universaali totuus. Se ei kumoa eksistentialistista ajatusta autonomiasta, se vain kertoo, että sinä koet maailman niin.

Minä puhuin siitä, että ihminen luo arvonsa ja merkityksensä itse. Sinä taas puhut kokemuksesta, jossa jokin ulkopuolinen voima on läsnä. Nämä ovat kaksi eri tasoa, eivät toisiaan poissulkevia — mutta ne eivät myöskään ole sama asia. Itse muotoilisin niin sen mitä ajattelen “Minulle se energia ei tule ulkopuolelta, vaan se tulee itsestään. Meissä on oma biologinen ja psyykkinen energia, ja totuus joka syntyy kehosta, hermostosta, tunteista ja tietoisuudesta. Tämä siinä ajatuksessa ja mielessä, että kaikessa elävässä on jäännösenergiaa — elämänjälki, joka jää maailmaan ja jatkaa vaikutustaan. Se ei ole minulle ulkopuolinen Jumala, vaan luonnollinen osa elämän kiertoa. Energia tulee luonnosta, se kulkee ihmisen läpi ja palaa takaisin luontoon, ja tämä jäännösenergia sitten ohjaa tai pitää huolta. Minulle tämä ei ole teistinen voima, vaan osa luonnon omaa jatkuvuutta.

Vierailija
14185/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🕯🎭🕯

Vierailija
14186/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole rakastunut mutta nyt konfliktin jälkeen haluaisin silti selvittää asiat. Ei aikuisilla ole liikaa ystäviä.

Tämä ei minulta. Älä omi 

Vierailija
14187/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manipulaatioketju voisi olla osuvampi ilmaus. 

Vierailija
14188/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nukkunut kovin hyvin kahtena edellisenä yönä. Yksi ihmissuhde painaa mieltä.

Selvitä asiat, niin saat mielenrauhan. 

Sivusta 

Kyllä mä selvitän.

Vierailija
14189/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vain harhainen. Ei ne viestit ole sulle

Vierailija
14190/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta sehän on hyvä asia!

Vierailija
14191/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suunnitellut asumista kaivattuni kanssa, sen verran epärealistinen ajatelma. Hyvä kun edes ollaan samalla planeetalla. Ei siinä etten voisi olla saman taivaan alla mut noin muuten. 

Vierailija
14192/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole suunnitellut asumista kaivattuni kanssa, sen verran epärealistinen ajatelma. Hyvä kun edes ollaan samalla planeetalla. Ei siinä etten voisi olla saman taivaan alla mut noin muuten. 

Mä en edes haluaisi asua yhtään kenenkään kanssa

Vierailija
14193/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui 3 viikkoa sitten? Kerro lisää...

Vierailija
14194/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa nopea älähdys

Vierailija
14195/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14196/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on. Anteeksi!

Vierailija
14197/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta opimme, että todellinen parantava rakkaus tulee aina ihmisen ulkopuolelta. Sitä ei voi pumpata itsestä sisältään jollain itsetsemppauksella. 

Kyllä voi. Ihminen voi pärjätä yksinkin ja olla 100% onnellinen. Jumala tulee ulkoa ihmisen sisälle, tähän tuota voisi tietenkin soveltaa.

Ihminen on itse jumala. Tämä on eksistentialismia (Sartre: ihminen luo itsensä) Se on humanismia (arvo ja tarkoitus syntyvät ihmisestä) Se kaikki on myös nietzscheläistä ajattelua (”jumala on kuollut” ihminen luo omat arvonsa) Ei siis tarvita ulkopuolista kirjajumalaa, koska pyhyys syntyy ihmisestä itsestänsä.

Ymmärrän. Siltikin meillä on ulkopuolinen voima joka tosin virrattaa meihin energiaa koko elämämme ajan. Se on vähän miten asioita ajattelee. Kuitenkin on hyvä muistaa ettei alkaisi käyttäytymään kuten Jumala, siitä tulee ongelmia.

Ymmärrän. Tässä on kaksi erilaista, toisisaaan risteyvöä ja eroavaa näkökulmaa. Ensimmäinen edustaa ajatusta ihmisen autonomiasta.

Ei siitä, että ihminen olisi kaikkivoipa, vaan siitä, että vastuu ja merkitys syntyvät lähes aina sisältäpäin. Toinen näkemys edustaa teististä näkemystä jossa Jumala on asetettu olemaan jokin erillinen olento, siinä nähdään että Ihminen on Jumalan luoma ja jossa ihmisen pitää olla nöyrä kirjajumalan Jumalan edessä ja jossa

“Jumalan roolin ottaminen” on synti tai ylimielisyyttä. Jos ja kun puhutaan “ulkopuolisesta voimasta, joka virtaa meihin energiaa”, niin se ei ole kovin raamatullinen ajatus. Raamatussa Jumala ei ole energia, eikä Hän virtaa ihmisessä automaattisesti. Se on enemmän panteismia tai henkistä energiateoriaa kuin kristinuskoa.

Ajatus, ettei ihmisen pitäisi “käyttäytyä kuin Jumala”. on selvästi kristillinen ajatus, jossa Jumala on erillinen persoona ja ihminen on Hänen alapuolellaan.

Nämä kaksi näkökulmaa –

Jumala energiana, joka virtaa ihmisessä

Jumala persoonana, jota ei saa “matkia”

– eivät sovi yhteen saman teologian sisällä. Ne tulevat kahdesta eri maailmankuvasta.

Minun tarkoituksena ei ole olla raamatullinen vaan totuudellinen.

Ymmärrän ajatuksen autonomiasta. Se on tavallaan totta ja totenahan me sen koemme kun elämme. Emme tiedosta tietoisesti itsemme ulkopuolista voimaa. 

Olen itse elänyt täysin tavallista arkista ihmisen elämää joten ymmärrän mitä tarkoitat ja elän edelleenkin normaalia elämää mutta täysin tietoisena siitä että ihminen ei ole koskaan yksin joten uskallan väittää että jostakin meitä autetaan koko ajan. Tätä apua ei ole pakko tietenkään edes ajatella. 

Ihan kiva että sait ajatuksestani kuitenkin hieman kiinni.

Ymmärrän hyvin, että puhut omasta kokemuksestasi, et yksistän  Raamatusta. Mutta juuri siksi haluan huomauttaa yhdestä asiasta: se mitä kuvaat ei ole teististä tai kristillistä ajattelua, vaan enemmän henkistä tai panteistista kokemusta — ajatus siitä, että jokin ulkopuolinen voima tai energia auttaa ja virtaa meissä.

Se on täysin ok, mutta se ei suoraan liity siihen, mistä minä puhuin: eksistentialismista, humanismista ja siitä, että ihminen luo merkityksen itse. Ne ovat filosofisia maallisia näkökulmia, eivät uskonnollisia.

Kun sanot, että “jostakin meitä autetaan koko ajan”, niin se on henkilökohtainen kokemus, ei universaali totuus. Se ei kumoa eksistentialistista ajatusta autonomiasta, se vain kertoo, että sinä koet maailman niin.

Minä puhuin siitä, että ihminen luo arvonsa ja merkityksensä itse. Sinä taas puhut kokemuksesta, jossa jokin ulkopuolinen voima on läsnä. Nämä ovat kaksi eri tasoa, eivät toisiaan poissulkevia — mutta ne eivät myöskään ole sama asia. Itse muotoilisin niin sen mitä ajattelen “Minulle se energia ei tule ulkopuolelta, vaan se tulee itsestään. Meissä on oma biologinen ja psyykkinen energia, ja totuus joka syntyy kehosta, hermostosta, tunteista ja tietoisuudesta. Tämä siinä ajatuksessa ja mielessä, että kaikessa elävässä on jäännösenergiaa — elämänjälki, joka jää maailmaan ja jatkaa vaikutustaan. Se ei ole minulle ulkopuolinen Jumala, vaan luonnollinen osa elämän kiertoa. Energia tulee luonnosta, se kulkee ihmisen läpi ja palaa takaisin luontoon, ja tämä jäännösenergia sitten ohjaa tai pitää huolta. Minulle tämä ei ole teistinen voima, vaan osa luonnon omaa jatkuvuutta.

Kyllä, puhumme osittain samasta asiasta mutta minä toin vain lisäyksen itsemme ulkopuolisesta tietoisuudesta. Ymmärrän täysin mitä sinä tarkoitat.

Tämä itsemme ulkopuolinen voima on osana luontoamme ja vaikuttaa myös kehoomme.

Havaitsen että et pitänyt asiasta joten en puhele siitä sen enempää.

Vierailija
14198/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa nopea älähdys

Ei se ollut mikään älähdys vaan järjen ääni. Turhaan omit muiden juttuja ja kehit mielessäsi peikkoja niistä

Vierailija
14199/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes haluaisi asua yhtään kenenkään kanssa

No sekin vielä. En ehkä minäkään. 

Vierailija
14200/14252 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako tipu hyvän yön viestin

Oikea Tipu haluaa tietysti 💕