Liian moni saa tukia, vaikkei tarvitsisi niitä, sanoo tuleva ministeri Wille Rydman. "Myös minä."
Tuleva ministeri käytti omaa lapsilisäänsä esimerkkinä siitä, miten Suomessa liian monet saavat tukia, vaikka eivät niitä tarvitsisi.
Tässäkin istuu tuleva ministeri, joka saa lapsilisää, Rydman sanoo.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmainen koulutus on aikamoinen tuki kaikille Suomalaisille veronmaksajille. Jenkeissä joutuu maksamaan pitkän pennin lastenhoidosta ja koulusta. Juttelin erään jenkin kanssa viime kesänä niin se sanoi että 20 000 on hoito-koulutus menot per lapsi vuodessa
Se "ilmainen koulutus" on käytännössä ajettu alas
Itse sain ainakin hyvää koulutusta viimeksi 2021-2023 olin toki kiinnostunut oppimaankin. Pointtini on että jos sinulla on lapsi joudut maksamaan siitä koulutuksesta/ hoidosta jenkeissä paljon, riippumatta kuinka alas se mielestäsi on ajettu sielläkin tai missäkin. Silloin se on iso tuki jonka yhteiskunta antaa jokaiselle lapselle Suomessa
Miksi suurituloisten lapset saavat ilmaisen koulutuksen?
Ville astuu virkaan vahvalla populismilla ja muunnellulla totuudella.
Kaikki tulee menemään päin persettä terveyspalveluja tarvitsevien osalta, se on saletti.
Missä persu, siellä vilppi, valhe ja sosiaalitukien pummiminen.
Liian moni kansanedustaja ja minsteri saa verottomia kulukorvauksia ison palkan lisäksi vaikka ei tarvitse niitä.
Kansanedustus on varusmiespalvelun kaltainen pakko, kun siihen alkaa.
Kansanedustuksen palkka ja korvausmalli pitää ottaa varusmiehiltä, koska Suomessa on nyt todellinen hätä!
Tässä mennään hutiin heti siinä, että kuvitellaan kaikkien tukien olevan tarkoitettu pelkästään tulonsiirroksi rikkailta köyhille. Se kun ei ole ihan niin yksinkertaista. Osa tuista on tarkoitettu kannustimiksi, ohjaamaan ihmisten käyttäytymistä yhteiskunnalle suotuisaan suuntaan. Esimerkiksi lapsilisän tarkoitus on tasata lapsista aiheutuvia kustannuksia, pienentää lasten hankkimisen "hintaa" ja siten kannustaa tekemään lapsia. Vanhempainrahassa sama tarkoitus. Opintotuen tarkoitus taas on mahdollistaa koulutus kaikille. Esimerkiksi.
Ja jos päätetään, että ihminen voi saada tukia vain välttämättömään tarpeeseen, niin silloin meidän pitää myös määrittää tietty toimeentulotaso jonka alittava osuus maksetaan ikäänkuin takuupalkkana. Jos ihminen tienaa yli sen, ei se pitäisi vähentää suoraan tuista, eli kenenkään pienipalkkaisen ei enää kannattaisi käydä töissä.
Ihan asiaahan tuo on. Minulle kelasta soittivat perään että hae työttömyyskorvausta, sanoin että en hae kun en tarvitse. Vastaus oli että tehän nyt ihmemies olette.
Vierailija kirjoitti:
Onko yksityiskoulu Sveitsissä ilmainen? Vai vaan se muunmaalaisten saastuttama itä-Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Nythän hyvätuloiset perheet maksavat esim. päivähoidosta satoja euroja kuukaudessa, että pääsevät menemään töihin. Työtön perhe, jonka lapsi ei hoitopaikkaa oikeasti edes tarvitse, saa tuoda lapsensa ilmaiseksi hoitoon.
Ja ketkä tämänkin lystin kustantavat? Ne työssäkäyvät ihmiset. Miksi ihmeessä työtön saa tuoda lapsensa ilmaiseksi kokopäivähoitoon? Puolipäivähoito korkeintaan ja sillekin sama hinta kaikille.
Lapsilisä ei ole mikään köyhäinavustus ollut alunperinkään, vaan sillä on tasattu tuloeroja lapsettomien ja lapsiperheiden välillä. Tämä siksi, että lapseton hyötyy siitä, että perheellinen kasvattaa tulevan veronmaksajan. Muutenkin olisi minusta ihan kohtuullista, että hyvätuloisia kannustetaan myös lasten hankintaan. He sen koulutuksen maksavat jo nyt verojen kautta. Se on vähän eri asia verrata koulutusmaksuja Amerikkaan, missä ei paljon veroja maksella. Ei se koulutus Suomessakaan maksutonta ole. Hyvätuloiset sen kustantavat kaikille, enkä usko, että se heille tulee yhtään edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmainen koulutus on aikamoinen tuki kaikille Suomalaisille veronmaksajille. Jenkeissä joutuu maksamaan pitkän pennin lastenhoidosta ja koulusta. Juttelin erään jenkin kanssa viime kesänä niin se sanoi että 20 000 on hoito-koulutus menot per lapsi vuodessa
Se "ilmainen koulutus" on käytännössä ajettu alas
Itse sain ainakin hyvää koulutusta viimeksi 2021-2023 olin toki kiinnostunut oppimaankin. Pointtini on että jos sinulla on lapsi joudut maksamaan siitä koulutuksesta/ hoidosta jenkeissä paljon, riippumatta kuinka alas se mielestäsi on ajettu sielläkin tai missäkin. Silloin se on iso tuki jonka yhteiskunta antaa jokaiselle lapselle Suomessa
Hyvätuloiset maksavat koulutuksen nyt verojen kautta. Ei se kuule ilmaista ole Suomessakaan. Jos verotus olisi oikeudenmukaista, niin kaikki maksaisivat veroja samalla prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä sanoma, miten on mahdollista että ei tarvitseva voi saada lapsilisiä. Sama koskee moni monia muitakin tukia, pitäisi olla tapa jolla valvoa.
Turha tulla nyt lässyttämään sitä "pitää hakea, pitää hakea" Wille ei ole tehnyt mitään väärää, hän vaan kertoo miten hienosti täällä asiat toimii.
Jos Ville kokee, että ei tarvitse lapsilisää, niin miksi hän on sitä hakenut? En minä ainakaan hae sellaisia tukia ja etuja joita en koe tarvitsevani.
Esimerkiksi työpaikan lounasetua en ole käyttänyt koskaan.
Se pikkumies olis pikemminkin voinut sanoa ettei hakenut lapsilisää kun rahaa on jo muutenkin riittävästi, mutta ei, ahne on.
Lapsilisästä puhuttiin aikoinaan näin, oli hyvätuloisia miehiä joiden vaimot olivat kotirouvina, mies oli pihi, tahdottiin turvata lasten etu.
Nämä keskustelut viittaavat siihen, tukia aletaan enemmän yksilöidä. Kaksi henkilöä voivat olla samassa elämäntilanteessa, toisella on silti isommat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Huutista Ryydanalle
Kelahuijarit ne mollaamassa täällä taas kun faktoista puhutaan, tosiasia on että suomalaiset on itse kovia huijaamaan ja se on ihan yleistä tietoa.
Miten ihmeessä takinkääntäjä Wille Rydman pääsi tähän asemaan? Oksettava ihminen, joka myisi mummonsakin päästessään uralla eteenpäin. Itse näen tämän tekopyhän ihmisen läpi ja ällöttää nähdä hänet nyt jatkuvasti telkkarissa. Käännän kanavaa välittömästi. Toivottavasti ilmaantuisi tästä taas jotakin likaisia oikeusjuttuja, että hepusta päästäisiin.
Olen köyhä kuin kirkonrotta, mutta minusta jos lapsilisään aiotaan koskea kuten uhkaa käyvän, se tulisi edellee olla kaikille, eikä rajata keneltäkään tietyltä pois. Se voisi olla kyllä sillä tapaa tulosidonnainen, että vaikkapa alle 20te/v tienaavalle se voisi olla 30e enemmän kuussa kuin vaikkapa yli 50te/v tienaavalla, vähän kuin yh-lisä. Minusta ei pidä ruokkia alimpia tuloluokkia lapsien tekoon, koska köyhyys on sukupolviongelma (been there done that), koska tarvitaan myös niitä, joilla on ainakin paperilla hyvät lähtökohdat korkeisiin opiskeluihin ja virkoihin.
Sitä vastoin isien vastuuta ja kelan maksamia elatusmaksuja tulisi myös tarkastella uudestaan.
T. Vuositulot 16000e, yhden lapsen yh.
Eu:n ja euron puolesta eläminen suomessa on säästämistä ja luopumista. Muodissa on myös toistensa kurkussa kiinni roikkuminen eli syyllisten etsintä vaikka jokainen tietää mistä kaikki johtuu. Tämä ei kuulkaa korjaannu hallituksia vaihtamalla muuten asia olisi jo kunnossa.
Lapsilisät pois kaikilta, jotka eivät ole Suomen kansalaisia.
Lapsilisät pitää poistaa ja korvata VEROISTA tehtävällä vähennyksellä. Silloin se on edelleen euromääräisesti sama kaikille, mutta kohdistuu niille jotka niitä veroja myös maksavat.
Miksi on haettu sitä ellei tarvitse? Lapsilisää pitää hakea.
Epäonistunut manipulaatio-yritys joka ei uppoa tällä kertaa.
Summa summarum: oikeistopoliitikko on siis suurin mahdollinen loinen