Vaatimattomin ruoka jota olet joutunut syömään
Eli vaatimattomin ruoka rahapulan pakottamana?
Itse olin nuorena niin rahaton että söin viikkokaupalla keitettyjä perunoita jotka tilsitty haarukalla, siihen vähän maitoa ja suolaa. Muuta ei ollut.
Kommentit (128)
Jossain melkein Michelin ravintolassa lusikan kokoinen annos jotain nieriää. Menin Hesburgeriin 11 ruokalajin illan jälkeen Hesburgeriin syömään kun oli niin kova nälkä.
Riisikakku on yksi pahimpia ankeuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipä oli yhdessä vaiheessa todella halpaa 90-luvulla, joten sitä tuli syötyä kuukauden verran kun oli rahat todella tiukassa.
Kasarilla Helsingissä aamulla ennen töitä ranskanleipää ja lauantaimakkaraa aamukahvin kanssa. Hyvää oli.
Siis söitkö sie tuota ns nälkääsi? Toi oli niin monen herkkua oikein aikoinaan. Odotettu kahvihetki noiden kanssa. Ei pakollista pakon sanelemaan köyhyyden vuoksi, vaan herkkua ja oli rahaa.
Mutta oliko toi sulla sitten se vähän niinkuin pakkorako syödä noita, eikä muuta ollunna vai?
Muuten he jotka pitivät aikoinaan tuota suurherkkuna ( koululaisetkin odotti kun pääsevät kotiin, sitten tuota saapi) Niin nyt kun ovat kokeilleet, ei maistu miltään.
Joo on kuule se makkaranmaku, koostumus , joku niin mutunut, että ei se oo samaa. Sam sipuliteemakkaran kohdalla, gotler ja toi lauantai. Muistasä, että noista makkroista tehtiin lettupannulla pikku makkarapihvejäkin ja munia samalla, tuli pineiä pyöreitä muniakin , samaa kokoa kuin makkaratkin, Saatoi tehdä " burgerin".
Sitten aika paljon oli voissa kärtsättyjä pottuja sipulin kanssa, ehkä munaa päälle.
Ketsuppia ja sinappia työharjoittelupaikassa ja vettä sekä mustaa teetä lounaaksi. Näitä sai ilmaiseksi.
Kotona sitten spagettia ja ketsuppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunalinjalla täälläkin! Olen mikrottanut perunat kypsiksi ja sitten ruskistanut pinnat pannulla. Vielä on muutama kananmunakin, joten eihän tässä ole mitään hätää. Kaurahiutaleita, sokeria ja öljyä on myös, joten niistäkin saa aterioita.
Nyt oli jotenkin tiukka kuukausi ja työttömyysajan ilmoitusta ei vielä tänään ehditty käydä läpi, joten ensi viikolle menee rahulit. Sekä palkka, että työttömyystuki tulee sitten parin päivän välein.
Rahulit. Ei jumaliste. Aikuinen ihminen ja käytät tuollaista sontakieltä. Rahat olisi ollut sitä paitsi lyhyempi sana kuin tuo sun paskasanasi.
Se, etä sinä kiinnität edes moisen hauskaan puhekilen sanaan huomiosi kertoo vain sinusta ja pahoinvoinnistasi. Olkoon fyrkka, raha, ekonomia, rahuli ihan sama. Mutta olepa yhtä ärhäkkä kun ihmiset nimittele mm kanssaihmisiään kuten " Sannuli, Rikkuli, Korkkari, Minari, Rööki; Sidukka, Lasu, Partsi jne...
Ne sanat ovat sinulle niin arkipäivää, että ne eivät särähdä korvaan? Mutta Rahnuli, kun sitä ei näyyyyyyyyyy, jää sinulle tuntemattomaksi ja viralliseksi kirjoitusasultaan.
Onko noin hermot kireäälä ( lyhenne mt).
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Lapsuuden kodissa meillä syötiin joka päivä perunaa eri muodoissa.
Tänä päivänä en pysty sietämään perunaa missään muodossa.
En ikinä osta perunaa kotiin.
Samoin minun lapsuudenkodissa syötiin perunaa ja ruskeaa kastiketta.
Edelleen syön mielelläni perunaa ja ruskeaa kastiketta, tosin en joka päivä.
Ruskea kastike lihapullilla tai nakki/ makkaraversiolla ja kunnon potut tai kunnon muusi. Siis niin hyvää. Ja etikkakurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivahtaneita ruosleipäviipaleita paistettiin pannulla voissa. Oli itse asiassa aika hyvää.
Tää on mun herkkua, jota teen välillä. Vielä jjustoa päälle sulamaan. Ihan parasta!
Jos oli karjalanpaistilientä vielä jäljellä, niin siihen dipattiin ruisleipää sellaisenaan. Ne oli kuule hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Perunavelli lapsuudenkodissa. Tuohan on vain vedellä jatkettua perunamuusia.
Aina jatkettiin muusi velliksi täysmaidolla. Ja kun muusissa oli ollut jo voita, niin voita ei enää lisätty. Siis niin hyvää suolaliharuisleivän kanssa tai se metwurstileipäkin sopi kylkeen hyvin. Monesti maalla oli kolo 17 ruokana voita manna-riisi-perunavellejä. Lounaall haarukkaruokaa tai lihakeittoa, joskus hernekkeittoa kun raskaita töitä.
Opiskelijana usein makaronia ketsupilla ja jos ihan hurjana oli, niin voinokare sekaan.
En muuten nyt nelikymppisenä kestäisi enää syödä tuota, ei oo hyvää :D
Mikään syötävä ruoka ei ole vaatimatonta, jos sillä nälkä lähtee.
elin aikanaan viikon joulupipareilla. niitä oli jäänyt jemmaan pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla jotain keiton tapaista missä oli makaronia, soijarouvetta ja pakastejuureksia.
Tuohan kuulostaa aika monipuoliselta. Muttikin on vaatimattomampaa. Vettä ja jauhoja
Kesäkeitto: lämmintä vettä kukkalautasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivahtaneita ruosleipäviipaleita paistettiin pannulla voissa. Oli itse asiassa aika hyvää.
Tää on mun herkkua, jota teen välillä. Vielä jjustoa päälle sulamaan. Ihan parasta!
Jos oli karjalanpaistilientä vielä jäljellä, niin siihen dipattiin ruisleipää sellaisenaan. Ne oli kuule hyviä.
Siis leipäressua. Tuota tehtiin ammattikoulussa kaverin kanssa 80-luvun alussa. Kaikki rahat meni kaljaan ja tupakkaan.
Lapsena tallilla hevosten porkkanoita, kun en lähtiessäni ollut tehnyt eväitä eikä ollut muuta rahaa kuin bussiraha mukana.
En rahapulan takia vaan laiskuuden: kylmä kaurapuuro.
Ysärin laman aikaan rahat loppu. Kattilaan paljon vettä, yksi kananuudelipaketti mausteineeen (Yum Yum), suolaa ja pippuria ja pari porkkanaa. Sen jälkeen enkä sitä ennen ole noin huonon makuista ja proteiinitonta ruokaa joutunut syömään. Onneksi.
Toivottavasti ymmärtävät pitää makaronin ja kaalin sekä perunan hinnan alhaalla, jotta kaikki saavat syödä ainakin jotain.
Perinteinen opiskelijaruoka makaroni ja ketsuppi, ei itseasiassa pahaa. Herkkua oli nuudelit ja tonnikala, silloin kun tölkkkitonnikala oli vielä halpaa.