Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisitkö olemaan pienessä väestönsuojassa vieraiden ihmisten kanssa useita päiviä?

Vierailija
18.02.2026 |

Siis minusta toi on ihan kauhistuttava ajatus. Pitää tehdä tarpeet johonkin ämpäriin kaikkien kuullen ja olla kuin sillit suolassa. En tiedä pystyisinkö. Varsinkin jos se olis joku kellarivarasto, niin mulla ainakin iskisi klaustrofobia.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Toisaalta meillä ei ole väestönsuojia lähimaillakaan. Maakellari läytyy, ja pannuhuone talon alta, niihin vissiin menisin kokeilemaan kauanko selviäisin.

Toisaalta minua ei jostain syystä haittaisi kuollakaan, jos vaihtoehtona olisi sinnittely kamalissa oloissa sodan tai ydintuhon tai luonnonkatastrofin keskellä. Olen 44 v. ja minulla on ollut ihana elämä, olen toteuttanut kaikki unelmani. Ei pidä liikaa ahnehtia.

Vierailija
22/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pystyn, mutta kuorsaan ja pieren kovasti, joten muilla voi olla vaikeampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen miettinyt mitä koiralle tekisin siinä tilanteessa. Koiravanhus on ääniherkkä eikä sitä saa ottaa väestönsuojaan mukaan. Kai se pitäisi laittaa ikiuneen, jos tulisi kriisitilanne, ei se pärjäisi mitenkään.

Vierailija
24/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestösuojassa ei oleilla useita päiviä. Jos olisi sota, siellä käytäisiin esim tunti kerrallaan, sitten jatkettaisiin arkea taas.

Oikeesti? Et taida olla ihan perillä asioista.

Vierailija
25/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotahenkilöt väestösuojassa?

Vierailija
26/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin turha aloitus. Ei kannata miettiä asioita, jotka eivät tule tapahtumaan.

Ulkona on upea keli, ap. Miten olisi lenkki?

No kyllä voi hyvinkin tulla tapahtumaan. Miksi meillä muuten olisi joka puolella väestönsuojia?

Vierailija
27/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotahenkilöt väestösuojassa?

SotaJoukot väestösuojassa?

Vierailija
28/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, mutta en aio sellaiseen mennä, ainakaan pitkäksi aikaa. Me asutaan paikassa, jossa ainoa väestönsuoja on oma kellarikuoppa ja se on todellakin vain kuoppa varastohuoneen lattian alla.

Jos olisin jossain isossa kaupungissa ja alkaisi tapahtua, niin hakeutuisin toki muiden imussa suojaan, mutta jatkaisin mahd pian matkaa.

Meillä on eläimiä, joista pitää huolehtia, ei mulla ole mahdollisuutta istua maan alla päiviä.

Vierailija
29/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestönsuojassa on koko ajan vartijat, tai poliisit paikalla pitämässä yllä kuria ja järjestystä.

Vierailija
30/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, siksi pysynkin kotona yksin kuten tähänkin asti.

Vierailija
31/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää, ap. ryxcät eivät kykene etenemään edes Ukrainassa. 😄

Kirjoitteletko kenties Pietarin slummissa?

Vierailija
32/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi olla ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kanssa koulun väestönsuojassa. Jos näkisitte sen opiskelija-aineksen, niin ymmärtäisitte, miksi mieluummin vaikka kävelen sen 25 km kotiin kuin jään niiden apinoiden kanssa suojaan.

Leikittelepä ajatuksella, että pommisuojasta poistuessa maailman kaikki muut ihmiset ovat menehtyneet ja vain he jäivät henkiin ja ovat ihmiskunnan pelastajat. Lisääntykää ja täyttäkää maa...

Vierailija
33/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on metsään matkaa suunnilleen Helsingin keskustassakin 300 metriä. Eiköhän aika moni ainakin pluslämpötiloissa painelisi mieluummin sinne metsään telttailemaan. Tuskin olisi mitään tykistökeskitystä tai ohjusta tulossa peruskorpeen. Ja ydinlaskeuman varalta ihan sama, siihen kuolee joko silloin tai sieltä kellarista ylös kömpiessä.

Vierailija
34/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja epäilenpä että sinäkin opit viikossa tykkäämään suojasta kun pom mit ryskyy ympärillä.

Vierailija
35/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestösuojassa ei oleilla useita päiviä. Jos olisi sota, siellä käytäisiin esim tunti kerrallaan, sitten jatkettaisiin arkea taas.

Kuule päinvastoin olen perillä asioista sinuakin paremmin. Olen käynyt maanpuolustuskurssin ja lisäksi parikin väestösuojakoulutusta.

Väestösuojissa ei oleilla pitkään. Niihin mennään heti, kun ilmahälytys tulee ja poistutaan, kun se on ohi eli tulee vaara ohi -merkki. Esimerkiksi droonihyökkäys voi kestää 10 minuuttia, siitä 20 minuutin tauko ja isompi toinen aalto, eli tyypillisesti suojautumiseen menee noin tunti.

Jos nukut, niin voi olla, että joudut käymään väestösuojassa yön aikana parikin kertaa edestakaisin. Se on rankkaa ja siksi osa esim. ukrainalaisista ei enää ole jaksanut mennä sinne, vaan on jäänyt nukkumaan kotiin riskillä. Työmatkan varrella voi myös joutua käymään väestösuojassa, siksi pitäisi selvittää niiden sijainnit etukäteen siellä, missä liikkuu.

Esimerkiksi työpaikkani todella hieno ja uusi väestösuoja on pakko ihan tuulettaakin tunnin välein eli siellä ei voisi edes oleilla pidempään kerralla vaikka haluaisi.

Eli tämä tiedoksi sinullekin. Väestösuojissa ei asuta, niissä vain käydään hälytyksen sattuessa, usein montakin kertaa päivässä ja eri puolilla kaupunkia.

Vierailija
36/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on metsään matkaa suunnilleen Helsingin keskustassakin 300 metriä. Eiköhän aika moni ainakin pluslämpötiloissa painelisi mieluummin sinne metsään telttailemaan. Tuskin olisi mitään tykistökeskitystä tai ohjusta tulossa peruskorpeen. Ja ydinlaskeuman varalta ihan sama, siihen kuolee joko silloin tai sieltä kellarista ylös kömpiessä.

Pommitukset tehdään nykyään drooneilla, ei tykeillä.

Vierailija
37/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään kissan kanssa kotiin.

Vierailija
38/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en minäkään. Jäisin mieluummin ulos tai kotiin pommien armoille. Missään tapauksessa en ikinä menisi mihinkään pommisuojaan. Pelkkä ajatuskin jo ahdistaa.

Vierailija
39/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan neropatti, tossa vaiheessa sua pelottaa ihan muut asiat kuin vieraat ihmiset.

Niinku mikä? Mikä voi olla vieraita ihmisiä pelottavampaa?

Vierailija
40/42 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule päinvastoin olen perillä asioista sinuakin paremmin. Olen käynyt maanpuolustuskurssin ja lisäksi parikin väestösuojakoulutusta.

Väestösuojissa ei oleilla pitkään. Niihin mennään heti, kun ilmahälytys tulee ja poistutaan, kun se on ohi eli tulee vaara ohi -merkki. Esimerkiksi droonihyökkäys voi kestää 10 minuuttia, siitä 20 minuutin tauko ja isompi toinen aalto, eli tyypillisesti suojautumiseen menee noin tunti.

Jos nukut, niin voi olla, että joudut käymään väestösuojassa yön aikana parikin kertaa edestakaisin. Se on rankkaa ja siksi osa esim. ukrainalaisista

No siis jos tulis ydinlaskeuma, niin ei sieltä ihan tunnissa ulos pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi