Tylttömät yh vanhemmat risusavottaan,muut työtyömät ei?
Minä olen pitkäaikaistyötön yhden lapsen yh. Sairauslomia takana useita mutta työkyttömyyseläkkeelle en pääse.
Joudumme hakemaan tt tukea lapsen kanssa joka kk kun asumistuen maksimi on 500 e kk ja vuokra 860 e kk ja vesimaksu 40 e. Työmarkkinatuki 580 e kk ja lapsilisä ja elatustuki eivät riitä vuokran loppuosaan ja meidän kahden elämiseen. Tilapäisesti toki voimme tulla toimeen pelkällä lapsilisällä,elatustuella ja 100 e erotuksella joka jää vuokran jälkeen
maksaen siitä Hsl bussiliput,puhelimet, ruuat kahdelle mutta periaatteessa lapsilisä ja elatustuki on tarkoitettu lapsen elämiseen.
Kaikki yksinhuoltajat jotka ovat työttömiä,,ilman pääomatuloja, asuvat vuokralla joutuvat hakemaan tt tukea kun yksinasuvat eivät jos löytävät edullisen asunnon ja nyt niitä on tarjolla. Me emme teinin kanssa yksiöön mahdu.
Ja puhe siitä että muuta maalle halpaan asuntoon voi jättää pois, minulla ei ole ajokorttia joten asunnon tulee sijaita hyvien kulkuyhteyksien päässä eikä mikään kunta ei halua lisää työttömiä asumaan enkä uskalla muuttaa yksityisen vuokraamaan asuntoon.
Miksi järjestelmä on tällainen yh vanhemmalle? Esim kaksi työtöntä aikuista voivat saada tukia paljon enemmän kuin me kaksi, saamme yhteensä 1700 e kk joka sisältää elatustuen ja lapsilisän, tt tuen asumistuen, työmarkkinatuen,kaikki rahat siis tästä 900 e vuokra pois.
Eli käytännössä yksinasuvien tai työttömien pariskuntien ei tarvitsisi mennä risusavottaan kun eivät joudu aina tt tukea hakemaan kuten me yh vanhemmat ( kun lapsella ei ole työttömyysetuutta eikä elatustuki ole 600 euroa kk lapsilisän kanssa kuten työnarkkinatuki).
Kokoomuksen esitystä on perusteltu yhteiskunnassa mukana pysymisellä. Jouduin lopettamaan vapaaehtoistyön spr: llä jota tein vuosia Kelan takia mutta olen luottamushenkilö parissa järjestössä ilman korvausta sekä oman taloyhtiön asukastoiminnan pj. Lisäksi hoidan kaikki lapsen asiat yksin tietenkin kuten olen tehnyt vauvasta asti.
Eli käytännössä risusavottaan lähtisivät me yh vanhemmat ja työkyvyttömät jotka eivät saa työmarkkinatukea? Puhutaan ihmisistä kun puhutaan työttömien joukosta ei vain kasvottomasta massasta.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, paha migreeni oli ja vielä vaikuttaa..mutta luetelkaa muita keitä tämä risusavotta koskisi kuin työttömiä yh vanhempia ja työkyvyttömiä? Kun aikuiset työttömät pärjäävät työmarkkinatuella ja asumistuella.
T: ap
Usko pois tätä rangaistusta ei tule, sen jo perustuslaki kieltää. Palkkaa vastaan varmaan tunku niihin hommiin.
Kyllä tämä on tulossa ja koskee nimenomaan yh vanhempia ja työkyvyttömiä. Mitä enemmän olen tutustunut tuohon ideaaan eri medioissa niin se tulee menemään. Yksinasuvat voivat kiristää budjettia sen verran etteivät hae tt tukea joka on ilmeisesti ehto että tähän joutuu. Yh vanhempien on mentävä tähän koska eivät muuten pysty maksamaan lastensa menoja.
Ei kannata huolehtia turhia. Ei niitä risusavotoita tai muita sellaisia tule kuin puheisiin. Ne maksaisivat monta miljardia järjestää. Siis moninkertaisesti sen, mitä tuet maksavat. Esimerkiksi toimeetulotukimenot ovat 1,5 miljardia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, aloittajallehan jää 800 e kuukaudessa itselleen ja lapselleen perusmenojen jälkeen. Kyllä sillä pitäisi pärjätä. Meillä jää vähemmän ja selviämme.
Ei ole kuin 595e verojen jälkeen, eläisitkö sinä sillä summalla kuukauden?
Joo, sama homma. Olin tietenkin tiedostanut jo pitkän aikaa sen että lasten täyttäessä 18 mutta heidän edelleen kotona asuessaan (toisen asteen opiskelijoita) tulen olemaan taloudellisesti hyvin tiukoilla. Meitä on kolme aikuista yhden ihmisen tuloilla. Itselläni on sen verran hyvät tulot että olin pystynyt varautumaan, mutta ei niin hyvät, etteikö tiukkaa tekisi.