Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuun hulluksi tän huimauksen kanssa

Vierailija
17.02.2026 |

Päivittäinen keinuminen ja "tipahtelu" on jatkunut jo 5 kk eikä mikään tunnu auttavan. Oon ihan loppu tän kanssa.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisella huimaus oli ensioire MS-taudista.

Mulla huimaus poistui raudanpuutteen korjaamisen jälkeen. Ferrit alle 50 = huimaa.

Joillain Wifi tai muu voimakas langaton säteily (esim. tukiasema asunnon yläpuolella tai vastapäisen talon katolla) aiheuttaa huimausta.

Vierailija
62/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla johtui "vain" ylivirittyneestä hermostosta, joka oli vuoden verran putkeen taistele tai pakene -tilassa. Loppui kun hoin aivoilleni mielessäni yhtä soittoa: Hitaammin, hitaammin, hitaammin. Aivojen ylikierrokset pitää saada alas jollakin konstilla. Siihen tilaan, että et ajattele mitään. Mulla auttoi tuo sana hitaammin tai sana stop. Eli komennat itseäsi että nyt loppu kaikki ajatustoiminta! Lisäksi siinä pitää ottaa tauko kaikesta muustakin, itse makailin kotona vaan matolla, tutkin sen kuvioita ja katselin hiljaista huonetta ympärilläni pää täysin ajatuksista tyhjänä. Tai pitelin käsissäni jotain turvallista esinettä, kuten lasten lelua, ja keskityin siihen taas mitään ajattelematta. Ja ajatella myös, että olen Turvassa, koska hermostosi luulee että vaara uhkaa ja karhu jahtaa sinua. Hoe vaan aivoillesi että hitaammin, stop, minä olen turvassa.

Näillä konstein loppui multa jatkuva keinuva huimaus ja tunne siitä että jalat pettävät ja lattia/maa olisi pehmeä ja että itse leijuisin paikasta toiseen. Lääkärit ei tosiaan mitään fyysistä vikaa löytäneet, aivotkin kuvattiin. Toivon todella että te muutkin pääsette irti siitä maanpäällisestä helvetistä. Älkää pelätkö sitä huimausta, se ei ole todellista, aivot tekee sen kun ne on jäänyt piiputtamaan hälytystilaan. Olet terve ja turvassa, hitaammin, stop. Ota tavaksesi hokea noita, olo alkaa helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta veneeseen asumaan, jos siellä tuntus että ei heilu.

Vierailija
64/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet varmaan käynyt hierotuttamassa ja mahdollisesti manipuloimassa niskan seudun hyvällä hierojalla? 

Vierailija
65/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkki kiinni

En ole juonut tippaakaan alkoholia tänä aikana.

Ap

No se on viinanpuutetta sitten. Korkki auki!

Vierailija
66/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla myös MdDS. Se voi tulla joillekin myös ilman merimatkaa. Sukulaisella oli juuri tuota keinumista ja tipahtelua, eikä perinteisempää kiertävää huimausta.

Vierailija
67/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alhainen verenpaine ja putoilen siitä syystä. On kirottua, tsemppiä.

Vierailija
68/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa myös d-vitamiinitasot.

Vierailija
69/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuota huimausta päivittäin 

Diagnoosi on todettu: Menierin tauti ja tinnitus

Suosittelisin lääkäri käyntiä ei arvailua palstalla. Tsemppiä 🍀

Vierailija
70/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kohtalotoveri. Omat oireet alkoivat sairastamani koronan jälkeen ja ovat jatkuneet jo muutaman vuoden. En pysty toimimaan itsenäisesti kodin ulkopuolella, vaan tarvitsen saattajan kaikkialle. Käveleminen onnistuu jotenkuten kaupassa kärryihin nojaten, jos on hyvä päivä. Stressi, valvominen, yms. pahentaa oireita. Mitään todellista apua en ole tähän saanut, vaikka vaiva on todella invalidisoiva ja työkyky on käytännössä mennyt. 

Vierailija
71/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja mulla oli 45 ikävuoden molemmin puolin monta kuukautta kestävää huimausta, joka tuntui siltä, kuin kävelisi keinuvalla laivalla ja välillä tuli noita putoamisia. Työkyky meni, en pystynyt liikkumaan kodin ulkopuolella kuin kävellen. Autoon ei kyytiin ollut asiaa, saati sitten itse ajamaan, polkupyörällä ajokaan ei onnistunut. 
Kaikki tutkittiin, pää kuvattiin ja tehtiin testejä ja kokeita. Ei löytynyt kuin alhainen ferritiini, joten aloitin heti rautakuurin ja kaikki muutkin mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet. Lopullinen syy oli lihasperäinen niska- ja hartiajumi. Meni varmaan muutama tuhat euroa hierojille ja fysioterapeuteille, kun aloin hoidattaa itseäni ja samalla tajusin, että myös hermostoni oli vuosia pyörinyt täysin ylikierroksilla (olin yksinhuoltaja ym.). Aloin jumpata, käymään pilateksessa, kehonhuollossa ym. ja muutamassa vuodessa sain itseni takaisin siihen kuntoon, että pystyn elämään taas normaalia elämää, mutta säännöllisyyttä se vaatii edelleenkin noissa hieronnoissa ja jumpissa. Pahoja hetkiä tulee edelleen, mutta paljon harvemmin kuin aikaisemmin. Juuri äsken tulin taas hierojalta.

Kyllä se oli hirveää ja invalidisoivaa aikaa, ei sitä tajua, ellei ole itse kokenut. Olen oppinut ottamaan rauhallisemmin, en stressaa enää niin paljoa ja katson, mitä syön. Näillä yritän pärjätä ja jaksaa työelämässä edelleen. 

Vierailija
72/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan ap käynyt myös silmälääkärillä, siis ei millään optikolla vaan silmätautien erikoislääkärillä. Sama koskee korvalääkäriä, mulle tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset kahtena päivänä ja myös magneettikuvaus. Ei selittävää syytä.  Kahdella neurologilla, fyssareilla, ohjeita, ohjeita, ohjeita. Jokapäiväiset tasapainoharjoitukset auttaa kyllä jonkun verran, netissä löytyy hyviä.  Niitä vaan pitää sitkeästi tehdä. Yksityisellä hierojalla pari kertaa kuussam aina tunnin sessiot. Kaikenlaista jumppaa kotona, kun edes lenkille ei pysty lähtemään. Välillä turhauttaa niin, että tekisi mieli huutaa ääneen.

Ihmiset eivät voi ymmärtää, miten valtavan paljon huimaus heikentää elämän laatua ja rajoittaa melkein kaikkea tekemistä. 

Vierailija
73/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä vastauksista <3 Tiesin, etten ole ainoa. Ikää mulla 45 ja varmaan liittyy jotenkin tähän. Kaikki mahdollinen on tutkittu ja kokeiltu, mutta mistään ei oikein tunnu olevan apua. Koko elämä mennyt ihan romuksi tän takia.

Ap

Vierailija
74/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi kohtalotoveri. Omat oireet alkoivat sairastamani koronan jälkeen ja ovat jatkuneet jo muutaman vuoden. En pysty toimimaan itsenäisesti kodin ulkopuolella, vaan tarvitsen saattajan kaikkialle. Käveleminen onnistuu jotenkuten kaupassa kärryihin nojaten, jos on hyvä päivä. Stressi, valvominen, yms. pahentaa oireita. Mitään todellista apua en ole tähän saanut, vaikka vaiva on todella invalidisoiva ja työkyky on käytännössä mennyt. 

Minulla on samankaltainen tilanne, mutta huimaus on jo niin paha, että en pysty kävelemään kymmentä metriä pitempään kerrallaan. Pari kertaa voin levätä istumalla, mutta sitten on päästävä hetkeksi makuulle. Olen joutunut peruuttamaan ja siirtämään lääkäri- ja laboratorioaikoja sen vuoksi, etten pääse paikalle, kun ei saattajaa ole. Pystyn kyllä hoippumaan taksiin ja taksista ulos, mutta sen pitemmälle en selviä yksin. Tajun rajamailla tai tajuttomana makaaminen ison kauppakeskuksen käytävillä ei ole hyvä juttu. 

Olen pari kertaa saanut sote-henkilön saattajakseni, mutta heillä on kädet täynnä ilman minuakin. Rajoja asettaa myös se, että pitkäaikaistyöttömän rahat eivät oikein riitä taksilla ajelemiseen siinä määrin kuin taudinkuvan selvittämiseen tarvittaisiin. Eläkeikään on vielä muutama vuosi, mutta sen koittaessa työkyvyn selvittäminen taitaa vielä olla kesken.

Nro 21 

Vierailija
75/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu ollut. Menee tosin ohi kun krapula helpottaa ja vieroitusoireet vähenee. Saattaa kyllä pahimmillaan kestää muutamankin päivän.

Vierailija
76/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No kai nyt sentään lääkärissä olet käynyt ja tutkimuksissa ollut?"

On tutkittu kaikki mahdollinen.

Ap

Oletko nainen ja vaihdevuosi-iässä? Mulla alkoi kummat huimauskohtaukset esivaihtareissa tai pikemminkin sellaiset huimaus-humahdukset eli tuntui kun keikkaisi selälleen / naamalleen istuessakin ja piti äkkiä ottaa tukea ja sitten se tunne olikin jo ohi.

Vierailija
77/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kai nyt sentään lääkärissä olet käynyt ja tutkimuksissa ollut?"

On tutkittu kaikki mahdollinen.

Ap

Oletko nainen ja vaihdevuosi-iässä? Mulla alkoi kummat huimauskohtaukset esivaihtareissa tai pikemminkin sellaiset huimaus-humahdukset eli tuntui kun keikkaisi selälleen / naamalleen istuessakin ja piti äkkiä ottaa tukea ja sitten se tunne olikin jo ohi.

Kyllä. Mulla tää vaan on ihan jatkuvaa.

Ap

Vierailija
78/85 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En lukenut koko ketjua, mutta kyse voi olla ns. "kristallitaudista",korvan kaarikäytävän sakkautumisesta. 

Minulla oli se ja tosi kelju, kesti ainakin puoli vuotta. En uskaltanut yksin edes kävellä ulkona huimauksen takia. Myös pitkälleen käydessä pyöritti hirveästi. 

Sain lääkäriltä yksinkertaisen liikeharjoittelun joka tehosi noin viikossa. Kuin keinutuolissa ylös ja alas liikettä tein. Vaiva ei uusiutunut. 

Kokeile! Tsemppiä sinulle Ap<3

Vierailija
79/85 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö nyt voisi avata tarkemmin että millaista se huimaus on? Vaikea auttaa jos kuvaus on noin epämääräinen. Lääkärikin on varmasti kysynyt sinulta tarkentavia kysymyksiä. "Kaikki tutkittu" on myös suhteellinen käsite. Hoitoja on erilaisia vaivasta riippuen.

Vierailija
80/85 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, etkö nyt voisi avata tarkemmin että millaista se huimaus on? Vaikea auttaa jos kuvaus on noin epämääräinen. Lääkärikin on varmasti kysynyt sinulta tarkentavia kysymyksiä. "Kaikki tutkittu" on myös suhteellinen käsite. Hoitoja on erilaisia vaivasta riippuen.

Jatkuvaa keinuttavaa huimausta ja "tipahtelua". En ole täällä varsinaisesti kyselemässä diagnoosia vaan vertaistukea.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme