Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuun hulluksi tän huimauksen kanssa

Vierailija
17.02.2026 |

Päivittäinen keinuminen ja "tipahtelu" on jatkunut jo 5 kk eikä mikään tunnu auttavan. Oon ihan loppu tän kanssa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien ajan lääkäreitä kiinnosti vain verenpaineeni. Viimeisin lääkäri kuitenkin halusi tutkia asian tarkemmin, ja nyt minun pitäisi mennä verikokeisiin, jotta selviäisi, sairastanko harvinaista, ennenaikaiseen kuolemaan johtavaa tautia. Olen siirtänyt laboratorioaikaa jo kolme kertaa, koska oikeasti en halua tietää, onko minulla tauti, johon ei ole parannuskeinoa ja jonka oireita ei voi lievittää. Vieköön veritulppa sitten, kun luonto sanoo, että sen aika on.

Vierailija
22/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ménièren tauti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvälaatuinen asentohuimaus. Ohjeet netistä tai fyssarilta ja pääset siitä eroon. 

Ei siitä pääse eroon! Netissä on ihan ok ohjeet!

https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutumistalon-oppaat/opas…

Vierailija
24/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvissa jotain?

Vierailija
25/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko asunnossa missä painovoimanen ilmanvaihto? Eli et voi itse säätää esim. liesituuletinta. Asunnossa alipaine, mikä vaikuttaa tasapainoelimiin. Minulta loppui huimaukset ja korvien lukkoon menemiset kun muutin tällaisesta asunnosta pois. Sitä ennen juoksin lääkäriltä toiselle, rikä mitään löytynyt, kunnes eräs lekuri mainitsi tuon alipaineen.

Vierailija
26/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt asentohuimaukseen tarkoitetun liikesarjan?

Se on tosi helppo.

Se tehdään selin sängyllä makaamalla, niin, että pää on vähän sängyn reunan yli.

Eli menet makaamaan väärinpäin sänkyyn pää jalkopäätyyn, jotta saat pään sängyn reunan yli.

Sitten toinen ihminen lukee sulle netistä ne liikkeet, mihin pistät päätä ja kuinka pitkäksi aikaa ja miten käännyt kyljellesi siitä ja nouset ylös ym.

Mulla alkoi tuon asentohuimauskorjauksen aikana huone pyörimään niin, että ihan kuin olisin ollut karusellissa. Lähti ne korvasakat oikeaan asentoon siis.

Tuon jälkeen meni monta vuotta, ettei huimannut.

Olen joutunut toistamaan tuota asentohuimaus"jumppaa" tasaisesti parin vuoden välein, joskus tiheämminkin ja se tehoaa siis heti. Huimaus katoaa tuon jälkeen kokonaan. Meillä on suvussa taipumusta tähän, tosi monilla on tätä ja se asentohuimausjumppa vie sen huimauksen pois.

Vierailija
27/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#rokotehaitta

No just 🙄

Vierailija
28/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaa ihan karmeeta- otan osaa. Ole ihan pikkasen kärsinyt hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta , joka parani päivässä, kun tein aktiivisesti sitä EPLYN MANOVEERIA. ( helppo konsti) .Mutta se on ihan eri asia.

Kannattaa sitä tehdä sinunkin jokunen päivä, vaikkei olekaan kysymys hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta.   tutkimattomat ovat herran tiet

Vierailija
29/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ménièren tauti?

Ei aiheuta jatkuvaa huimausta.

Ap

Vierailija
30/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko ihan yhtäkkiä? 

Käytännössä joo. Muutaman tunnin oli tosi huono olo ja sitten alkoi huimaus.

Ap

Mulla alkoi samalla lailla, oli oksettava olo, eikä käytävä riittänyt kun seilasin seinästä

seinään!

Mutta kokeile tuota manööveriä, ihan rauhassa!

Lääkäri teki sen mulle ja sitten myöhemmin opettelin netistä.

Ei se kovin usein tule, mutta ärsyttävää se on!

Vierailija
31/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus on yleinen, yleensä vaaraton oire, joka johtuu useimmiten sisäkorvan (kuten hyvänlaatuinen asentohuimaus), verenpaineen säätelyn tai niska-hartiaseudun ongelmista. Se voi tuntua pyörityksenä tai epävakautena. Syynä voivat olla myös lääkkeet, stressi, aivoverenkiertohäiriöt tai matala verensokeri. 

Yleisimmät huimauksen syyt:

Hyvänlaatuinen asentohuimaus

(BPPV):

Sisäkorvan "kristallien" siirtyminen väärään paikkaan, yleisin syy

.

Niskaperäinen huimaus: Jännitysniskasta tai kaularangasta johtuva huimaus.

Verenpaineen äkillinen lasku: Esimerkiksi pystyyn noustessa (ortostaattinen hypotonia).

Vestibulaarineuroniitti: Tasapainohermon tulehdus.

Ménièren tauti: Sisäkorvan sairaus, johon liittyy korvien soimista ja kuulon alenemista.

Psyykkiset tekijät: Stressi, ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö. 

Muita mahdollisia syitä:

Lääkkeiden sivuvaikutukset.

Anemia tai matala verensokeri.

Sydämen rytmihäiriöt.

Aivoverenkiertohäiriöt (erityisesti jos huimaus on äkillistä, voimakasta ja kestää useita tunteja).

Elimistön ikääntymiseen liittyvät muutokset. 

Milloin lääkäriin?
Hakeudu päivystykseen, jos huimaukseen liittyy neurologisia oireita (puheentuoton häiriö, raajojen heikkous, näköhäiriöt), kovaa päänsärkyä, rintakipua tai jos se on äkillistä ja voimakasta. 

Vierailija
32/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaa ihan karmeeta- otan osaa. Ole ihan pikkasen kärsinyt hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta , joka parani päivässä, kun tein aktiivisesti sitä EPLYN MANOVEERIA. ( helppo konsti) .Mutta se on ihan eri asia.

Kannattaa sitä tehdä sinunkin jokunen päivä, vaikkei olekaan kysymys hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta.   tutkimattomat ovat herran tiet

Kaikki manööverit on kokeiltu. Myös Epley.

Ap

Vierailija
33/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No kai nyt sentään lääkärissä olet käynyt ja tutkimuksissa ollut?"

On tutkittu kaikki mahdollinen.

Ap

No sitten me ratkaistaan tämä täällä mamma palstalla sulle. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
34/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentohuimauksen jumppa (selin sängyllä) on Epleyn manööveri.

Se poistaa huimauksen.

Mun on helpointa tehdä se siten, että pää roikkuu hieman jalkopäädyn yli, jotta saan pään siihen oikeaan asentoon, että sen pitää roikkua silleen pikkusen alaspäin.

Netistä löytyy kuvalliset ja kirjalliset ohjeet. 

Kun tuon aikana alkaa huone pyörimään ja tuntuu, ettet pysty pysymään asennossa, niin siksi siinä pitää olla toinen ihminen ihan lukemassa ohjeita ja pitelemässä sua vaikka kädestä kiinni, että et putoa sängystä. Koska se tuntuu siltä, että putoaa sängystä ja kaikki pyörii, mutta se liikesarja on vietävä loppuun eikä sitä saa keskeyttää. 

Eli älkää tehkö yksin tuota sarjaa, vaan toisen ihmisen kanssa, joka ohjeistaa ja lukee ajat, että ole vielä tuossa asennossa jne.

Vierailija
35/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko ihan yhtäkkiä? 

Käytännössä joo. Muutaman tunnin oli tosi huono olo ja sitten alkoi huimaus.

Ap

Etkä ollut sairastellut mitään sitä ennen? 

Teet itsellesi kysymyksiä ja vastaat itsellesi mukatietoa ....Ha, ha 😝😝😝😂😂😂

Vierailija
36/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huimaus on yleinen, yleensä vaaraton oire, joka

johtuu useimmiten sisäkorvan (kuten hyvänlaatuinen asentohuimaus), verenpaineen säätelyn tai niska-hartiaseudun ongelmista. Se voi tuntua pyörityksenä tai epävakautena. Syynä voivat olla myös lääkkeet, stressi, aivoverenkiertohäiriöt tai matala verensokeri. 

AI

Ei tää ole enää vaaraton oire, kun tekisi mieli hypätä jo johonkin rotkoon.

Ap

Mutta joooo....hyppää vaan

Vierailija
37/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvissa jotain?

Ei kun korvien välissä. 

Vierailija
38/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niskajumi?

Ei, mutta paskajumi.

Vierailija
39/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kai nyt sentään lääkärissä olet käynyt ja tutkimuksissa ollut?"

On tutkittu kaikki mahdollinen.

Ap

No sitten me ratkaistaan tämä täällä mamma palstalla sulle. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sinä nyt et kykene ratkaisemaan edes laskutoimitusta 1+2, mutta joku samanlaisista oireista kärsinyt osaisi ehkä auttaa.

Ap

Vierailija
40/43 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ferritiini on sinulla? Itselläni matala ferritini aiheutti huimausta. Läheskään kaikki lääkärit eivät tätä ymmärrä, itsekin jouduin päättelemään ihan itse, mistä on kyse, asia varmistettiin labratestillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme