Pelkäätkö (huonoa) vanhuutta?
Oletko jo jotenkin "varautunut" ajattellessasi vanhuuttasi? Onko se ylipäätään mahdollista...varautuminen?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä.pelottaa.Minäminäminä.pelottaa.
🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olitte itsekkäitä ja narsistisia, ettei ole lähimmäisiä.
Oman lähimmäiseni sisarukset ovat jo aikaa sitten kuolleet, osa sisarusten lapsistakin, samoin ystävänsä. Miehensä on kuollut, heillä ei ole lapsia. Hän on jo niin iäkäs, että liikkuminen on huonoa, samoin uusien ihmisten tapaamismahdollisuus. Hyväsydäminen, lempeä ja mukava ihminenkin voi jäädä yksin.
Miksi sinulla ei ollut lapsia?
Miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lähimmäiseni sisarukset ovat jo aikaa sitten kuolleet, osa sisarusten lapsistakin, samoin ystävänsä. Miehensä on kuollut, heillä ei ole lapsia. Hän on jo niin iäkäs, että liikkuminen on huonoa, samoin uusien ihmisten tapaamismahdollisuus. Hyväsydäminen, lempeä ja mukava ihminenkin voi jäädä yksin.
Miksi kysyt?
Olit laiska? Olit itsekäs?
Kyllä pelkään.
Minulla on niin paljon perussairauksia jotka aiheuttavat jo nyt keski-iässä liikkumisen ongelmia ja jatkuvia kipuja, etten edes uskalla ajatella mikä tilanne on 20v kuluttua. Todennäköisesti mun lähtö tulee olemaan suunniteltu ja nopea, en aio kitua enää toisten armoilla ikäihmisenä.
"Vanhuspalveluiden hintoja saatetaan nostaa."
Vierailija kirjoitti:
Naapurin papalla on hyvä vanhuus. Hän asuu omassa talossaan, saa kerran päivässä ruokalähetyksen "ei niin maistuvaa pöperöä" ja kerran päivässä kotisairaanhoito käy pikakäynnillä esim. täyttämässä lääkeautomaatin. Pappa lähes 100v pärjää, mutta pärjää vain kun me lähinaapurit (eli asumme 300m - 5km säteellä) käymme vuorotellen papan talon lämmittämässä (puu-uunit), kauppa-asioilla ja tekemässä esim. lumityöt. Papan poika kuoli nuorena ja tytär, eläkemummo hänkin, asuu n. 80km päässä ja tämän 2 lasta vieläkin kauempana. Pappa ei pärjäisi ilman meidän apuamme. Kotisairaanhoidosta ei suostuta käymään kahta kertaa päivässä ja toisaalta, ei he tee mitään kotitöitä kuiten ennen vanhaan kodinhoitajat. Omilla isovanhemmillani kävi kodinhoitaja joka lämmitti saunan, kylvetti vanhukset, paistoi pullaa, siivosi, kävi kaupassa ym. ilman kiirettä. Hänestä tuli läheinen, myös meidän perheelle. Vanhan ajan kodinhoitajia tarvitaa
Vanhan ajan kodinhoitajia/kotiavustajia ei enää ole ja kaikki hyvinvointialueen palvelut eläkeläiselle kotiin on maksullisia.
Nykyään kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä, kun on eläkkeellä. Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt?
Olit laiska? Olit itsekäs?
Mistä tieto ettei mulla ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun vanhuus keskustelut lipsuu aina hoitajien syyttelyksi. Itse olen lähihoitaja kotihoidossa ja olen salaa mm keittänyt asiakkaalle perunoita kun ei halua aina syödä eineksiä. Me saisimme ainoastaan lämmittää ruoan mikrossa. Kuvitelkaa että tuollainen asia pitää tehdä salaa. Se ei ole hoitajista kiinni mitä tehdään vaan johtajien määräyksistä. Tosi mielellään mä viettäisin vaikka puoli päivää yhdellä asiakkaalla ja hoitaisin kaiken kuntoon.
Niin, sama se on joka alalla. Rakennusmiehenä ärsyttää kun haukutaan ja syyllistetään esim. ulkomaalaisia työntekijöitä vaikka me kaikkihan tehdään mitä käsketään, jos esimies ei anna aikaa tehdä työ kunnolla niin ei me sille mitään voida. Onneksi kuitenkin yksityiset tilaajat ovat tarkkoja, eivät hyväksy huonoa työn jälkeä. Kunnalliset tilaajat ovat aika lepsuja. Sama pitäisi päteä terveysalallakin, pitää vaatia laatua. Ei vaan taida istua oikeistolaiseen politiikkaan, rahat pois vaan ja voitto kotiin.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta ihmistä.
En mieti enää täysillä, millainen vanhuus tulee olemaan, kun itäinen naapurimme luultavasti haluaa laajentaa alueitaan tänne suuntaan, kunhan tuo meneillään oleva sota loppuu.
Sotaisassa tilanteessa jokainen on enimmäkseen omillaan tai läheisten avun varassa. Nykymuotoinen palvelutalojärjestelmä ei silloin toimi. (Jostainhan on äkkiä hommattava paljon hoitajia sodan uhreille ja tilaa myös heille.)
Vierailija kirjoitti:
En mieti enää täysillä, millainen vanhuus tulee olemaan, kun itäinen naapurimme luultavasti haluaa laajentaa alueitaan tänne suuntaan, kunhan tuo meneillään oleva sota loppuu.
Sotaisassa tilanteessa jokainen on enimmäkseen omillaan tai läheisten avun varassa. Nykymuotoinen palvelutalojärjestelmä ei silloin toimi. (Jostainhan on äkkiä hommattava paljon hoitajia sodan uhreille ja tilaa myös heille.)
Voihan sen noinkin ajatella. Mä taas ajattelen niin, että jos sitten vanhana ohjus rysähtää mun kattoni läpi, niin siinä on sitten se eutanasia, mitä Suomessa ei taideta saada lailliseksi ikinä.